Luin kirjan Myönteinen energia. Muutama asia jäi mietityttämään, mainittiin siinä paniikeistakin. Lyhyesti kysyn näin:
Kirjassa esitettiin, että esim. väkijoukossa, metrossa ym. ahtaassa tilassa meidänkaltaiset empaattisesti yliherkät altistuvat liikaa toisten ihmisten energioille ja ahdistuvat siitä. Omakohtainen kokemus ainakin on hyvin vahva, että tiettyjen ihmisten lähellä on tosi tuskallista olla. No ongelma ratkeaa kun lähtee siitä pois.
Pointti on se, että miksi se on sairasta!! muka? Miksi pitäis voida sietää ja sietää vaikka mitä luonnottoman ahtaita työtiloja, paikkoja, kauppoja, tungosta..??
Uusi näkökulma asiaan
15
1496
Vastaukset
- energialle herkistymistä
voi rajoittaa keskittymisharjoituksilla, sama harjoitus auttaa siihen että ajattelee, pohtii ja murehtii stressaavia asioita omassa elämässään.
Olen itse käyttänyt noita harjoituksia joskus 80-luvun lopulla, kehitin ne itselleni masikseen, ahdistukseen ja paniikkiin ja pääsin koko roskasta eroon. Nyt olen perehtynyt asiaan uudestaan, kehittänyt menetelmää ja päässyt siihen paremmin sisälle. Oikealla metodilla se katkaisee paniikin alle minuutissa.- enemmän
noista keskittymisharjoituksista? Minulla on ongelmana se, että asun "kommuunikämpässä", ja minun on mahdoton rentoutua, jos joku muu on läsnä.
Oliskohan minun kehitykselleni parempi yrittää sietää muiden läheisyyttä ja kehittää "vastustuskykyä", vai muuttaa omaan yksiöön..? - nyt selittäisi.
enemmän kirjoitti:
noista keskittymisharjoituksista? Minulla on ongelmana se, että asun "kommuunikämpässä", ja minun on mahdoton rentoutua, jos joku muu on läsnä.
Oliskohan minun kehitykselleni parempi yrittää sietää muiden läheisyyttä ja kehittää "vastustuskykyä", vai muuttaa omaan yksiöön..?Voit kokeilla eri menetelmiä, makaat esim sängyllä selälläsi ja käyt läpi kehosi lihakset jännittämällä ja rentouttamalla ne tahdonvoimalla keskittyen smalla mahdollisimman täydellisesti "näkemään" ne lihakset sisäisesti.
Istu sängyllä jalat ristissä mukavassa asennossa, pidä selkä suorana ja hengitä nenän kautta syvään keuhkojen alaosalla (vatsahengitys). Laita kädet polvien päälle, keskitä sisäinen katseesi vatsaasi ja ajattele vaikka että olet kuppi johon kaadetaan hyvää oloa ja rentoutusta.
Ajattele että sinulla on kolmas silmä keskellä otsaasi hieman nenänvarren yläpuolella ja keskitä tietoisuutesi siihen, kun tunnet päässä sellaisen .... kiinteän, hieman painavan tunteen, yritä saada se leviämään koko kehoosi.
Tämä on todella hieman vaikea selittää, muistan miten vaikea itselleni oli löytää se oikeanlainen keskittynyt, hieman euforinen olo kun ryhdyin harjoittelemaan tätä joskus parikymppisenä, nyt pystyn saamaan aikaan sen missä tahansa aivan huomaamatta ja se auttaa paniikkiin kunhan sen tekee heti kun paniikin ensimmäiset merkit alkavat hiipiä.
Paras opetella hallitsemaan itsensä tilanteessa kuin tilanteessa, tiedän kokemuksesta että kun ryhtyy välttämiskäyttäytymiseen, mikään ei riitä ennenkuin asuu tynnyrissä 24/7.
Paras keino saada henkistä tilaa minulle on lähteä ajoittain luonnon keskelle, metsään tai saaristoon, siellä ylikokoiseksi paisinut minä kutistuu oikeaan mittasuhteeseen todellisuuden kanssa. - osatotuus
nyt selittäisi. kirjoitti:
Voit kokeilla eri menetelmiä, makaat esim sängyllä selälläsi ja käyt läpi kehosi lihakset jännittämällä ja rentouttamalla ne tahdonvoimalla keskittyen smalla mahdollisimman täydellisesti "näkemään" ne lihakset sisäisesti.
Istu sängyllä jalat ristissä mukavassa asennossa, pidä selkä suorana ja hengitä nenän kautta syvään keuhkojen alaosalla (vatsahengitys). Laita kädet polvien päälle, keskitä sisäinen katseesi vatsaasi ja ajattele vaikka että olet kuppi johon kaadetaan hyvää oloa ja rentoutusta.
Ajattele että sinulla on kolmas silmä keskellä otsaasi hieman nenänvarren yläpuolella ja keskitä tietoisuutesi siihen, kun tunnet päässä sellaisen .... kiinteän, hieman painavan tunteen, yritä saada se leviämään koko kehoosi.
Tämä on todella hieman vaikea selittää, muistan miten vaikea itselleni oli löytää se oikeanlainen keskittynyt, hieman euforinen olo kun ryhdyin harjoittelemaan tätä joskus parikymppisenä, nyt pystyn saamaan aikaan sen missä tahansa aivan huomaamatta ja se auttaa paniikkiin kunhan sen tekee heti kun paniikin ensimmäiset merkit alkavat hiipiä.
Paras opetella hallitsemaan itsensä tilanteessa kuin tilanteessa, tiedän kokemuksesta että kun ryhtyy välttämiskäyttäytymiseen, mikään ei riitä ennenkuin asuu tynnyrissä 24/7.
Paras keino saada henkistä tilaa minulle on lähteä ajoittain luonnon keskelle, metsään tai saaristoon, siellä ylikokoiseksi paisinut minä kutistuu oikeaan mittasuhteeseen todellisuuden kanssa.oli nimenomaan tuossa ym. kirjassa Myönteinen energia (tekijä joku Judith Orloff?, en muista tarkkaan nimeä).
Siinä oli myös sellainen, että kuvittelet itseäsi ympäröivän, suojaavan valkoisen valon, jonka läpi ei pääse toisten kielteiset tuntemukset.
En ole vielä aloittanut lujaa harjoittelua. Vaatii varmaan keskittymistä aluksi. Suurelta osin kirja oli hyvä ja teki levollisen mielen. Olihan se hiukan 'amerikkalainen', joissain asioissa me olemme eri mielenlaatua. Menestys on hiukan vähemmän materialistista kai meillä. - lisää tätä ilmiötä
osatotuus kirjoitti:
oli nimenomaan tuossa ym. kirjassa Myönteinen energia (tekijä joku Judith Orloff?, en muista tarkkaan nimeä).
Siinä oli myös sellainen, että kuvittelet itseäsi ympäröivän, suojaavan valkoisen valon, jonka läpi ei pääse toisten kielteiset tuntemukset.
En ole vielä aloittanut lujaa harjoittelua. Vaatii varmaan keskittymistä aluksi. Suurelta osin kirja oli hyvä ja teki levollisen mielen. Olihan se hiukan 'amerikkalainen', joissain asioissa me olemme eri mielenlaatua. Menestys on hiukan vähemmän materialistista kai meillä.ja löytänyt yhtymäkohtaa uudehkoon psykoterapian muotoon EMDR eli Eye Movement Desensitization and Reprocessing, joka vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta tavalta käsitellä traumoja ja stressiä mutta tuntuu kyllä sopivan paniikkihäiriönkin käsittelyyn.
Kokeilin itse ja löysin heti yhtymäkohtia tuohon omaan menetelmääni.
Sulje silmät ja pyöritä niitä hitaasti,välillä suuntaa vaihtaen, keskitä katseesi nenänvarteen ja liikuta ylösja alas, katso alaspäin poskipäitäsi pitkin ja sitten koeta kohdistaa katse taaksepäin, kallon sisälle.
Minulle tuosta tuli koko kehoon jännä raukeuden ja mielihyvän tunne,samanlainen jonka olen oppinut saavuttamaan pelkällä keskittymiselläkin noiden omien kokeilujen kautta. Käytän sitä keskittymistä unilääkkeenäkin, se tuntuu hieman samalta kuin alkoholin vaikutuksen alaisena selällään maatessa lähtisi lentoon takaperin mutta ei yhtään epämiellyttävältä ja nukahdan tuolla menetelmällä hyvin nopeasti.
http://www.emdr.fi/
http://www.traumaterapiakeskus.com/emdr.htm
Jos menet tuonne Introspektin artikkelisivulle,löydät paljon hyvää tietoa paniikista.
http://www.introspekt.fi/artikkelit/emdrp.html - liikuttaminen
lisää tätä ilmiötä kirjoitti:
ja löytänyt yhtymäkohtaa uudehkoon psykoterapian muotoon EMDR eli Eye Movement Desensitization and Reprocessing, joka vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta tavalta käsitellä traumoja ja stressiä mutta tuntuu kyllä sopivan paniikkihäiriönkin käsittelyyn.
Kokeilin itse ja löysin heti yhtymäkohtia tuohon omaan menetelmääni.
Sulje silmät ja pyöritä niitä hitaasti,välillä suuntaa vaihtaen, keskitä katseesi nenänvarteen ja liikuta ylösja alas, katso alaspäin poskipäitäsi pitkin ja sitten koeta kohdistaa katse taaksepäin, kallon sisälle.
Minulle tuosta tuli koko kehoon jännä raukeuden ja mielihyvän tunne,samanlainen jonka olen oppinut saavuttamaan pelkällä keskittymiselläkin noiden omien kokeilujen kautta. Käytän sitä keskittymistä unilääkkeenäkin, se tuntuu hieman samalta kuin alkoholin vaikutuksen alaisena selällään maatessa lähtisi lentoon takaperin mutta ei yhtään epämiellyttävältä ja nukahdan tuolla menetelmällä hyvin nopeasti.
http://www.emdr.fi/
http://www.traumaterapiakeskus.com/emdr.htm
Jos menet tuonne Introspektin artikkelisivulle,löydät paljon hyvää tietoa paniikista.
http://www.introspekt.fi/artikkelit/emdrp.htmlon tehokas homma. Mutta päivällä, normaalissa olotilassa kokeillessani, sai aikaan päinvastoin melkoisen epätodellisen fiiliksen... ja päätä alkoi melekin särkeä, mut ymmärsin lopettaa pyörittelyn.. ;-)
- tuon katseen kohdistamisen
liikuttaminen kirjoitti:
on tehokas homma. Mutta päivällä, normaalissa olotilassa kokeillessani, sai aikaan päinvastoin melkoisen epätodellisen fiiliksen... ja päätä alkoi melekin särkeä, mut ymmärsin lopettaa pyörittelyn.. ;-)
avulla sellaisen metodin ettei tarvitse enää tehdä silmillä mitään mutta pystyn keskittymään tilaan joka lähenee meditatiivista, kukaan ei edes huomaa että teen sen, eikä se huippaa tai aiheuta muutakaan epämukavuutta.
Minulla se toimii ahdistusta ja paniikkeja vastaan erinomaisesti ja rentouttaa kroonisesti jäykistyneitä lihaksia samantien.
- Olen ihmetellyt
samaa asiaa. Kuka määrittelee mielisairauden? Freud? Sairas mieli on kuitenkin yleensä se terve mieli, miten ihminen käyttäytyisi villieläimenä, joka ihminen kuitenkin lopulta on. Mielestäni sairaampaa on ihmiset, jotka ovat alistuneet tämän maailman kaikille säännöille, joihin ihminen ei oikeasti ole kehittynyt.
Mielisairauksia ei mielestäni ole! - Herkkä ja panikoiva
Olen herkkänä ja paniikkihäiriöisenä ihmisenä aivan samaa mieltä edellisten kanssa. Energioilla on suuri merkitys paniikin syntyyn. Ehdottomasti.
Mutta tässä vielä eräs näkökulma, joka mielestäni on myös varteenotettava: http://www.ystavyydenmajatalo.fi/danielin_tekstit/rtf/paniikkihairio.rtf- näkökulmasta
Jonka tosin olen joskus jo kuullut mielenterveyden häiriöistä / diagnooseista. Eli monet näistä ovatkin merkkinä yksilön terveydestä sairaan yhteiskunnan keskellä.
Oikeesti ei tämä maailmanmeno ole ihan tervettä.
Tehdään työtä kuin muurahaiset, ohitetaan itsemme ja läheisemme, saadaksemme muka joskus sitä oikeata onnea itsellemme ja läheisillemme. Akut on niin tyhjät, että naapureiden ja muiden kohtaamiseen ei riitä enää oikeata mielenkiintoa.
Ala-asteella ollessani olin joskus vähän melankolikko ja piirsin kuvan näyttämöllä olevasta lapsihahmosta ilman kasvoja... ja sitten mieleeni jäi jokin elokuva, jossa oli maailma, jossa oli vain kauniita terveitä ihmisiä ja sitten jotenkin selvisikin, että he eivät ole aitoja itsejään...
Hyväksytään edes itsemme ja maailmakin ihan kuin muuttuu.
- EnYmmärttää
Sain panikikohdauksen (lyhyen) sen jälken kuin olin keskustelut noin 1H ihmisen kanssa joka on mun mielestä negatiivinen...Se oli etsinut mun puhelinnumero, tullut työpaikalle häiritsemä, kysyi ihan normaalisen keskustelun sisällä henkilökohtaisija juttuja, lähetti typeräitä tekstiviestejä. mulla oli pakkopuhelu 1h sen kanssa, koska kaveri oli myöhässä, myöhemmin sain kadulla kohdauksen......keskustelun aikana oli jo tosi huono olo ....
- osatotuus
samanlaisia. Usein jos joutuu torjutuksi tai väärinymmärretyksi tms. Olkoonkin että taustalla voi olla oma trauma tai entinen vaikea kokemus. Mutta jotenkin haluaisi välttää niiden toistumisen. Eihän meidän ole pakko ottaa vastaan mitä sattuu.
osatotuus kirjoitti:
samanlaisia. Usein jos joutuu torjutuksi tai väärinymmärretyksi tms. Olkoonkin että taustalla voi olla oma trauma tai entinen vaikea kokemus. Mutta jotenkin haluaisi välttää niiden toistumisen. Eihän meidän ole pakko ottaa vastaan mitä sattuu.
Mulla on tunne, etteivät ihmiset ymmärrä puhettani. Aina kun yritän sanoa tai tarkoittaa, ihmiset käsittävät sen vahingossa tai tavallaan väärin.
- Debbieres
Mun paniikit ei ainakaan häviä sillä, että "aattelen vaan tietyllä tavalla".
Jos paniikit ja ahistukset ois häviny ratsituntia pitäessä sillä, että oisin vaan henkisesti skarpannu ni eihän ongelmaa oiskaan!!!!!!!!!!!!!!
Eikä kesken ratsastustunninpidon voi häipyä, jos asiakas on maksanu tietystä ajasta.- vain osaa
"aatella tietyllä tavalla". Oletko ajatellut mikä ratsastustunteihin liittyvä seikka liittyy johonkin traumaan siten että asettaa sinut sellaiseen tilaan missä paniikki syntyy.
Paniikkihan johtuu stressitilanteessa jossa ei voi hyökätä, eikä paeta ja siksi jähmettyy "kuolemanodotukseen".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti41141231Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1199744Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos316280Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös225088Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623955Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta543889Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D783528- 403057
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192508Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!212348