Paketti- vai omatoimimatka?

Kumpikampi

Olen huomannut, että useilla ihmisillä nykyään on vastenmielisyys (tai ainakin teennäinen sellainen) matkatoimistojen pakettimatkoja kohtaan. Usein tiedustellaan, onko matkalle lähtijä menossa matkatoimiston matkalle vai tilannut hotellin ja lennot erikseen. Pakettimatkoja ikäänkuin ylenkatsotaan tyyliin, "osaanhan minä itsekin" ja "minä haluan päättää itse", "haluan omaa vapautta" jne. "Joo, me tilattiin matkatoimiston kautta, mutta "ei me osallistuttu mihinkään niiden järjestämille retkille ja meillä oli yksityiskuljetus hotelliin".
Edullisemmaksi matkustaminen ei kuitenkaan välttämättä tule. Olen pohtinut, mistä tämä asenne juontaa juurensa? Onko valmismatkalle osallistuminen noloa tai jotenkin nöyryyttävää tai vain epätrendikästä? Itse voin matkustaa niin omatoimisesti kuin matkanjärjestäjänkin kautta. Kummassakin on mielestäni hyvät puolensa. Toisessa tietysti oma vapaus ja toisessa helppous ja huolettomuus. Lisäksi valmiilla retkillä, joissa on opastus, saa paljon enemmän tietoa kuin esim. harhailemalla vieraassa kaupungissa opaskirja kädessä ja mahdollisesti turhaan väsyttämällä itsensä. Mitä mieltä itse olette?

4

893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkasta

Mitä pitempi oleskeluaika kohteessa sitä parempi on omatoimimatka. Tämä tietysti riippuu myös matkan tarkoituksesta. Jos aika menee lähinnä rannalla makoiluun ja ravintolassa istumiseen ei siinäkään tarvita valmismatkaa. Kyllä sen ohjelman osaa itsekin hoitaa. Pakettimatkalla on tietysti lennot ja hotellit sulle varattu valmiiksi. Jos taas on tarkoitus kierrellä nähtävyyksiä lyhyessä ajassa lienee pakettimatkan järjestetyt opastukset nopein keino. Toki omatoimimatkoillakin löytyy järjestettyjä retkiä (riippuu kohteesta). Itse olen pärjäillyt vallan hyvin jopa vuoden omatoimimatkalla.
      Tällä palstalla kyselijöiltä kannattaa tietysti varmistaa minkälaiselle matkalle ovat menossa, vastaus näet riippuu aika paljon siitä. Pakettimatkailijalla luulisi olevan paljon vähemmän kysyttävää ja huolenaihetta, sehän se pakettimatkan idea juuri on että kysymyksiin on vastattu jo matkatoimistossa ja kaikki hoidettu valmiiksi. Esim. kysymys "onko paikka X turvallinen?" on pakettimatkailijan esittämänä aika turha. Jos kysymyksessä on pakettimatka sinne tuskin matkaa järjestettäisiin ellei se olsi turvallista ja todennäköisesti siellä käy tuhansia ellei miljoonia muitakin joista suurin osa selviää hengissä kotiin.

• Kissus

Myönnän heti, että olen vannoutunut omien teiden kulkija eli järjestän omat matkani jos vain katson sen olevan järkevää. Joskus vain on niin, että kohdemaa (arabimaat, afrikka jne.) ovat huomattavasti turvallisempia ja usein jopa edullisempia järjestetyillä matkoilla. Esim. nyt talvella olen lähdössä egyptiin. Jos ja kun viikon matkan ***-hotellin kera aamiaisilla sai alle 400 euron, ei omatoimimatkalle kannata lähteä. Myös tuo rahaseikka usein ratkaisee se, kannattaako järjestää itse vai ei.
      Yleensä kuitenkin on niin, että kohteisiin jonne kulloinkin matkustelen (olen käynyt n. 50 eri maassa) ei järjestetä matkoja ja jos järjestetään, niiden hinta majoituksineen on aivan älyttömästi kalliimpi kuin mitä se maksaa itse netin kautta tilaamalla.
      Esimerkiksi viime talven Uuden-Seelannin matka maksoi kahdelta lentoineen, majoituksineen, autovuokrineen ja kaikkine kuluineen n. 6000 euroa. Vertauskohdaksi voimme ottaa Olympiamatkatoimiston (joka muuten on ainoa joka suomesta sinne matkoja järjestää) alkaen-hinnan ...olikohan se nyt vastaavalle koko maan kierrokselle 4200 euroa henkilöltä). Säästöä tuli siis huomasti vain siitä syystä että järjestin kaiken itse. Vähän se vei aikaa ja vaivaa mutta matkan järjestäminen on mielestäni osa matkan mukavuutta = se ON kivaa :)

• omatoimisesti matkusteleva

Esim. Australiaan ja Aasiaan ei Suomesta tehd pakettimatkoja 4-6 viikoksi. Jos varaat itse lennot ja haluamasi hotellit netin kautta, säästät sievoisia summia. Turha sitä on matkanjärjestäjille maksaa esim. hotelliyöstä 60euroa kun itse varaamalla saat sen parilla kympillä. Varsinkin yksinmatkustavana tässä säästää. Lisäksi maiden sisäiset lennot ja lennot aasiassa saa paljon edullisemmin paikanpäällä kuin täältä matkatoimiston varatessa.

Jos kanarialle tai turkkiin viikoksi lähtisin, tottakai ottaisin seuramatkan.

• tai yhdistelmä

Riippuu mielenkiinnon laadusta ja kohteesta.
      Keski-Euroopan kaupungit käymme omatoimisesti, lennot hotsku itse ja usein yhdistämme siihen vuokra-autolla kiertelyn ilman ennakkovarauksia.
      Hotellin sijainti kaupungissa on ratkaiseva.
      Mielenkiintoisista kohteista hankin aina ennakkotiedot.
      Alkaen matkatoimistojen retkikohteista aina paikallisen asukkaan kertomuksiin.

Yhdistelmää edustaa pakettimatkojen lentojen hyödyntäminen.
      Tosin viime vuosina halpisyhtiöiltä on saanut lennot halvemmalla.
      Jonkinlaista yhdistelmää edustanee myöskin se että hankkiuduttuamme omatoimisesti johonkin ja "soluttaudumme" maksavina (useimmiten) sivullisina johonkin suomalaisten, ruotasalaisten, englantilaisten tai saksalaisten retkiporukkaan.

"Miedoin" yhdistelmä kienee esimerkiksi pakettimatka Gardalle mutta oopperaliput suoraan netistä.

Paketeissa olemme esimerkiksi Mexicossa, myöskin sopivassa tilanteessa jossain Euroopassa.
      Parhaimmillaan paketti on minusta yhdistelmissä "risteily-lisäviikko".
      Esimerkiksi Atlantin risteilyn lisäviikko Funchalin keskustassa maksoi 88E/hlö/viikko.

Oikean omatoimisuuden, omalla autolla matkaan ilman mitään varauksia tai muuta aikataulua kuin paluu, olemme jättäneet taaksemme.

Ei tuo kysymys ainakaan meille ole ollut musta/valkoinen.
      Tilanteen, tarpeiden ja fiiliksen mukaan.

Ps. Yhden päätöksen olemme tehneet. Ei enää koskaan all inclusiveen!
      Hotellit taajamien ulkopuolella.
      Houkutus ylensyöntiin ja -juontiin.
      liikaa paikalla hoopoilua. Ei tietenkään pakko mutta siihen pykii menemään.
      Kun liikkuu niin tarpeeton lomailumuoto.

Minä paskat välitän trendeistä tai muiden mielipiteistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3123
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      82
      3064
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      196
      2549
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2225
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      30
      1551
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1426
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1413
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13