MIELIPITEITÄ OMISTAJAT

Rodusta kiinnostunut.

Olen tässä vuoden miettinyt koiran hankintaa
ja nimen omaan rottweilerin. Rotuun olen tutustunut.
Tietoa hakenut kirjoista, keskustelupalstoilta,
netistä ja rotikoitten omistajilta.
Eli en todellakaan ole ottamassa sikaa säkissä ja
tasan tarkkaan tiedän mihin ryhdyn ja mitä
rotikka rotuna vaatii.
Aikoinaan ollut rotikka/doggi sekoitus, joka
ei todellakaan ollut helpoimmasta päästä.
Hyvin sen pärjäsin ja sain siitä koulutettua
ihmiskunta kelpoisen :)

No joo, asian pointti on nyt se, että muutama
ystäväni paheksuu / halveksii, sitä kun
oles ostamassa rotikkaa.
En kuulema pärjäisi sen kanssa, kun ne kuulema
olevat täysin hulluja ja mahdottomia.
Suorastaan sekopäisiä, jotka vaativat tyyliin
ammattilaisen koirankouluttajan omistajakseen/
kasvattajaksi.

Laittakaa kokemuksia ja mielipiteitä tästä
aiheesta, jos olette kokeneet saman.
Ja kertokaa muutenkin millaisia rotikanne ovat
luonteeltaan ja millaisia ne oli kasvattaa.

12

1546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***

      meillä on todella kiltti rotikka poika. itsellä se on ensimmäinen rotikka ja olen saanut sen koulutettua ihan hyvin =) ovathan ne aika itsepäsiä mutta kyllä jos vaan pinna kestää niin niistä saa hyvän koiran :D todella ystävällisiä.ei mitään hulluja ole se on siellä narun toisessa päässä usein se vika jos niistä hulluja tulee.uskon kyllä että pärjäät rottweilerin kanssa :)

    • RayGamma

      Rotikka ei todellakaan ole sieltä helpoimmasta päästä. Vaikka oma koirani on ollut helppo edellisiin verrattuna, siis ei ole repinyt paikkoja tai muuta sellaista, niin se rottweilerin luontainen dominanssi nostaa kyllä päätään aina jossakin vaiheessa, koiralla kuin koiralla. Siis mikäli sillä on yhtään vähää rodunomainen luonne.
      Eli muiden koirien kanssa toimeentuleminen on hiukan niin ja näin. Omistajaansa kokeilevat myös, nartut henkisellä tavalla, uros usein kokeilee fyysisestikin.

      Jos otat rotikan, varaudu kouluttamaan ja harrastamaan sen kanssa, ne eivät voi elää kuin "elopellossa", vaan tarvitsevat yleensä toimintaa enemmän kuin peruskoulutus.
      Jos epäilyttää, ja häiritsee jo valmiiksi muiden mielipiteet, älä ota rottweileria, koska tämä asia tulee vain pahenemaan mitä isommaksi korasi kasvaa. Sosiaalinen paine muiden koiranomistajien ja koirattomien ihmisten taholta voi tuntua pahalta, silloin kun "lemmikkinäsi" on sinun mielestäsi maailman kultaisin ja luotettavin koira. ;)

    • Lulun mami

      Meille hankittiin viime kesänä rotikka-tyttö. Luonteeltaan on rauhallinen, mutta välillä vähän turhankin viisas. Tämä rotu tarvitsee minun mielestäni paljon aivojumppaa ja tietty liikuntaa. Kannattaa todellakin olla tarkkana, miltä kasvattajalta hankkii. Minulle itselle on ulkomuoto toissijainen juttu luonteeseen verrattuna, vaikka kaverini onkin kaunis. Mutta niinhän sitä katsookin omaansa ruusunpunaisten linssien läpi...=) Meitäkin varoiteltiin "tappajakoiran"hankinnasta ja ihmeteltiin kuinka uskallamme ottaa lapsiperheeseen (4 lasta) tämän rotuisen koiran! Mitään ongelmia ei ole ollut. Yhdet kengät tosin koki tiensä pään pentuaikana, kun neidillä oli tullut tylsä hetki! Onnea hankintaan!

    • ********

      Meillä oli rotikka perhekoirana maalla asuessa. Sai olla kokoajan vapaana. Oli muuten todella ihana mutta n. vuoden ikäisenä oli vaikea jakso jolloin koira totteli vain isäämme ja yritti ottaa vallan hänestäkin, piti komentaa todella ankarasti että tiesi paikkansa laumassa. Tämän vuoksi en enää ottaisi urosta, narttu helpompi (tutuilla useampia narttuja). Koiran saa helposti pilalle jos ei pidä selkeitä sääntöjä ja kouluta, siksi sen ottoa kannattaa harkita kunnolla. Koira tarvitsee myös aktiviteettiä joten en ottaisi yksin sitä koska yksi ihminen ei jaksa sitä lenkittää, aktivoida, seurustella jne. riittävästi. Nykyisessä asuinpaikassani rivitalossa on aivan säälittävä rottis: mies taluttaa sitä kaksin käsin lyhyitä lenkkejä ja ilmeisesti on ainoa joka sitä hallitsee kun vaimon en ole ikinä nähnyt taluttavan. Jos vastaan tulee toinen koira, mies pitää koiraansa kiinni kaksin käsin ja komentaa jottei lähde käsistä. En usko että koira pääsee ikinä vapaaksi juoksemaan tms. ja siltä se näyttääkin, sekopää täysin. Hallitsematonta energiaa täynnä oleva otus :(

      • ***********

        Osa kasvattajista ei edes myy perhekoiraksi: silloin pitää hälytyskellojen soida päässä! Luonne-eroja on huimasti eri sukujen välillä. On tiettyjä sukuja josta en ottaisi koiraa mistään hinnasta.


      • sivun vanhoista jutuista ka...
        *********** kirjoitti:

        Osa kasvattajista ei edes myy perhekoiraksi: silloin pitää hälytyskellojen soida päässä! Luonne-eroja on huimasti eri sukujen välillä. On tiettyjä sukuja josta en ottaisi koiraa mistään hinnasta.

        Ei aivan ole kysymyksesi vastaus mutta toivoisin sinun vielä miettivän rottweilerin hankintaa, tämänkin rodun niin kuin muidenkin rotujen kohdalla päätös hankinnasta, vastuu kouluttamisesta ja koiran tulevaisuudesta on ainoastaan koiran omistajalla, ystävät sitten joko hyväksyvät tilanteen tai ovat entisiä ystäviä:

        "Onko ehdoon ''EI'' ekaksi koiraksi?
        Kirjoittanut: piraatti 16.3.2007 klo 08.17

           
           Ei ole,
        joku voi elää pitkäänkin palveluskoirarotuisten koirien ympäröimänä omistamatta koiraa ja silloin hänellä on pohjaa/tietoa hankkia oma.
        Kyse on omasta ajatuksesta koiran omistajana
        - minkälainen näkemys on rodusta rottweiler
        - minkä vuoksi haluaa juuri tämän rodun edustajan
        - olisiko muitakin jotka täyttäisivät omat vaatimukset
        - oletko valmis uhraamaan aikasi ja panostaman kehittyäksesi itse/opettaaksesi koiraasi vai onko joku muu harrastus mikä menee yli
        - millainen asuinympäristö on (helppo/vaikea pitää koiraa
        - saatko neuvoja ja opastusta pennun kanssa helposti ja kestätkö kritiikkiä jos siihen on aihetta
        - ero seurakoiratyyppisen ja rottweilerin välillä on suuri, rottweiler ei välttämättä ole "miellyttämisenhaluinen" edes omistajaansa kohtaan JOS se ei ole tarpeeksi leimaantunut häneen

        Ilman mitään pelottelua ja vaikka täysin jättäisi huomioimatta tuon "eka koira" niin rottweileria ottaessa pitää ITSE olla päättänyt ettei rotu voi olla muu kuin ROTTWEILER
        - minun rotuni
        - minun käyttööni sopiva
        - olen paksunahkainen, muiden mielipiteet rodusta eivät vaikuta minuun
        - kasvatan pentuni ja käytän sen pentuiän todella tarkkaan: leimautuminen, perustavat
        - olen valmis ulkoilemaan paljon nuoren koirani kanssa, kouluttamaan sitä nyhtämällä ne pentuna opitut asiat esiin ja varmistamaan että koira ymmärtää niiden merkityksen
        - käyn koulutuksessa sen yksilön tarpeiden mukaan jonka omistan
        - ymmärrän että rottweilerista kasvaa noin 40 kg narttu tai jopa 60 kg uros
        - ymmärrän että minun pitää hallita tämä koira älylläni, en pysty siihen fyysisesti
        - ymmärrän että suuri koira joka ei ole "hanskassa" saattaa aiheuttaa myös ihmiselle (muille koirille) vammoja

        Kun olen valintani tehnyt otan rottweilerin pennun, pienen karvaisen halinallen, joka saattaa jo tultuaan käytää housunlahkeisiini mainioita maitohampaitaan, rähistä ruokakupista, yrittää syödä minut saadessaan possunkorvan, viedä minulta muutamia ystäviä ym mutta joka leimautuessaan minuun on aikuisena se turvallinen upea ystävä jonka vertaista minulla ei ole koskaan ollut. Ja jopa naapuritkin, sukulaiset ja ystävät myöntävät sen.

        Silloin tiedän että minun kannatti ottaa rottweiler; hyvältä kasvattajalta, perehtyen koiran sukutauluun, vanhempien terveyteen, luonnetesteihin."


      • Rottweiler.
        sivun vanhoista jutuista ka... kirjoitti:

        Ei aivan ole kysymyksesi vastaus mutta toivoisin sinun vielä miettivän rottweilerin hankintaa, tämänkin rodun niin kuin muidenkin rotujen kohdalla päätös hankinnasta, vastuu kouluttamisesta ja koiran tulevaisuudesta on ainoastaan koiran omistajalla, ystävät sitten joko hyväksyvät tilanteen tai ovat entisiä ystäviä:

        "Onko ehdoon ''EI'' ekaksi koiraksi?
        Kirjoittanut: piraatti 16.3.2007 klo 08.17

           
           Ei ole,
        joku voi elää pitkäänkin palveluskoirarotuisten koirien ympäröimänä omistamatta koiraa ja silloin hänellä on pohjaa/tietoa hankkia oma.
        Kyse on omasta ajatuksesta koiran omistajana
        - minkälainen näkemys on rodusta rottweiler
        - minkä vuoksi haluaa juuri tämän rodun edustajan
        - olisiko muitakin jotka täyttäisivät omat vaatimukset
        - oletko valmis uhraamaan aikasi ja panostaman kehittyäksesi itse/opettaaksesi koiraasi vai onko joku muu harrastus mikä menee yli
        - millainen asuinympäristö on (helppo/vaikea pitää koiraa
        - saatko neuvoja ja opastusta pennun kanssa helposti ja kestätkö kritiikkiä jos siihen on aihetta
        - ero seurakoiratyyppisen ja rottweilerin välillä on suuri, rottweiler ei välttämättä ole "miellyttämisenhaluinen" edes omistajaansa kohtaan JOS se ei ole tarpeeksi leimaantunut häneen

        Ilman mitään pelottelua ja vaikka täysin jättäisi huomioimatta tuon "eka koira" niin rottweileria ottaessa pitää ITSE olla päättänyt ettei rotu voi olla muu kuin ROTTWEILER
        - minun rotuni
        - minun käyttööni sopiva
        - olen paksunahkainen, muiden mielipiteet rodusta eivät vaikuta minuun
        - kasvatan pentuni ja käytän sen pentuiän todella tarkkaan: leimautuminen, perustavat
        - olen valmis ulkoilemaan paljon nuoren koirani kanssa, kouluttamaan sitä nyhtämällä ne pentuna opitut asiat esiin ja varmistamaan että koira ymmärtää niiden merkityksen
        - käyn koulutuksessa sen yksilön tarpeiden mukaan jonka omistan
        - ymmärrän että rottweilerista kasvaa noin 40 kg narttu tai jopa 60 kg uros
        - ymmärrän että minun pitää hallita tämä koira älylläni, en pysty siihen fyysisesti
        - ymmärrän että suuri koira joka ei ole "hanskassa" saattaa aiheuttaa myös ihmiselle (muille koirille) vammoja

        Kun olen valintani tehnyt otan rottweilerin pennun, pienen karvaisen halinallen, joka saattaa jo tultuaan käytää housunlahkeisiini mainioita maitohampaitaan, rähistä ruokakupista, yrittää syödä minut saadessaan possunkorvan, viedä minulta muutamia ystäviä ym mutta joka leimautuessaan minuun on aikuisena se turvallinen upea ystävä jonka vertaista minulla ei ole koskaan ollut. Ja jopa naapuritkin, sukulaiset ja ystävät myöntävät sen.

        Silloin tiedän että minun kannatti ottaa rottweiler; hyvältä kasvattajalta, perehtyen koiran sukutauluun, vanhempien terveyteen, luonnetesteihin."

        Mielestäni tuon listan jos kävisi läpi kaikkien rotujen hankintaa harkitsevat niin suomessa olisi varmasti vähemmän ongelmia. Pointtisi jotka perustelit tai kaivoit vanhoista jutuista oli 10 oli rotu mikä tahansa niin nuo ovat avain asemassa.


    • toijalan emäntänä

      koira kuin koira tulee emäntäänsä....onneksi ei ole olemassa koirasiideriä...

    • kanteletar

      itselleni tuli ensimmäinen rotikka 17- vuotta sitten, ja aivan kokematon olin. Toki olin ottanut ko. rodusta selvää ja kotikasvatuksen lisäksi kävin koiran kanssa koulutuskentälläkin. Hyvin selvisimme ja koirasta tuli todella yhteiskuntakelpoinen. Tämä koira sitten elikin melkein 13- vuotiaaksi ja parempaa koiraa en olisi voinut itselleni toivoa. Koiran kasvattaja on jo jäänyt eläkkeelle, eli kenneliä mistä koiran otin ei enää ole olemassa, mutta Onnimannista Matikka...... ja uusien rotikoiden kanssa eletään.....

    • zuuu

      Meillä oli lähes sama tilanne. mieheni halusi rotikkaa niillä ollut ennen uros rotikka joka loppuen lopuksi piti antaa pois liiallisen suojelun yms takia (kohdistuen perheen lapsiin). mieheni sulatti jäätä minussa rotikoita vastaan joka oli hemmetin hyvä!
      Siskoni ja äitini pelkää rotikoita kaverini pelkää.. tilanne oli vaikea olin raskaan aviimesillään toinen lapsi alta vuoden kun päätimme ottaa rotikan. Sikäli hyvä ajankohta että minun oli pakko opettaa koira olemaan hyppimäti ja vöyhkäämäti kun oli pienilapsi ja oma raskaus. Asenteen otin että "tää on nyt pakko pitää kurissa ja nuhteessa ja rakkaudessa kokoajan" eikä sillee että en nyt jaksa komentaa tehkööt..¨
      Onneksi sain hyviä vinkkejä ystävältä jolla on rotikka. Tosin se miten sulattaa lähipiirin sydän rottweilerille oli minulle tuska, mutta onneksi honkkelikoipinen jättikorvainen ja kaikkia rakastava kuolamoottori sulatti suurimman osan peloista pois. Näin ollen meillä on aivan ihana nyt 1v. Rotikka neito joka on äärimmäisen lapsirakas ja kaikkienkaveri. Luonne on aivan älyttömän ihana!! Rakas rotu nykyään minullekin. niinhän se on ettei se ole koiran syy jos remmintoisessapäässä ei asioita hallita.

    • Anonyymi

      Minulla toinen rotikka uros joka on nyt vuoden vanha ollut muitakin rotuja mutta en vaihtaisi muihin enään mutta en suosittele ekaksi koirarksi kun on niin haasteellinen rotuna ei ekaksi koirarksi kun rotikka ei ole miellyttämisen haluinen koira sen kunnioitus täytyy ansaita

    • Anonyymi

      Mulla myynnissä 13 viikkoinen rottweiler uros pentu, osaa jo peruskäskyt. Pentu on rekisteröity, sirutettu ja rokoitettu, oennulla myös eu-passi. Pentu sijaitsee Lahdessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe