Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Eläinfysioterapeutti!

-**-

Kiinnostaisi kaikki tieto tuosta ammatista. Missä voi opiskella tohon ammattiin? Onko hyvä palkka? Minkälainen koulutus? KIITOS.

13

13666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

      Eläinfysioterapeutiksi pääsee opiskelemassa ammattikorkeakoulussa tavallista (ihmis)fysioterapiaa, jonka jälkeen voi hakeutua eläinfysioterapian erikoistumisopintoihin. Eläinfysioterapiaa ei siis varsinaisesti erikseen ole, vaan ihmispuolen opinnot on oltava taustalla.

    • XXXXXXXXXXXXXXXXXX
    • terrikkä

      Eli eka pitää olla ihan tavallinen fyssari. Ammattikorkeakoulussa siis opiskellaan eka 3,5 vuotta ja tullaan fysioterapeuteiksi. Täytyis olla myös useiden vuosien eläinkokemus. Sen jälkeen voi käydä jossain ammattikorkeassa eläifyssari erikoistumisopinnot(30op). Itse opiskelen nyt fyssariksi ekaa vuotta ja eläinfysioterapiaa ois ainakin tällä hetkellä haaveena päästä vielä opiskelemaan:) Minulla on kaksi koiraa joiden kanssa olisi tarkotus agilityä harrastaa ja nyt suunnittelen myös ratsastuksen aloittamista ainakin jossain määrin. Jos saat käsiisi viimeisimmän Koiramme-lehden niin siinä on nuorisopalstalla esittely eläinfyssarin ammatista.

      Sen lehtijutun mukaan kyllä palkka ei ole huimaava, mutta jos joistain hoidoista saa yli 50€ tunti niin kyllä siitä mielestäni ihan kivasti jää käteenkin jos puoletkaan jää käteen. Etenkin jos vertaa ihmisfysioterapian hintoihin.

      Opiskella voi _ainakin_ Lahden AMK:ssa ja Satakunnan AMK:ssa, mutta koulutusta ei järjestetä vuosittain. Mutta ensin siis ihan ihmisfyssaripuoli on käytävä ja hankittava kokemusta erityisesti koirista ja hevosista..

    • olentyhmä

      Muakin kiinnostaa tuo eläinfysioterapeutti. Aattelin kysyä et tarviiko siihen lukiota? kun nyt kohta pitää päättää minne menee. onko palkka sellanen millä elää? ja kuinka vanhana yleensä valmistuu?

    • tuleva hoitsu.

      Jäi epäselväksi haluaako aloittaja olla eläinten fysioterapeutti vai toteuttaa fysioterapiaa eläinten kautta?

      Eläinfysioterapiaan jossa kuntoutetaan eläimiä tarvitaan tietysti eläinlääkärin tms opinnot. Varmaan eläinhoitaja voi myöskin toimia jollain tasolla tuossa ammatissa. Jotkut pienet firmat järjestelee koirahieronta ym koulutuksia. Hevoshierojia kouluttaa ainakin tampereen urehiluhierojakoulu.. Koulutus on todella arvokas.. Tais olla jossakin 4000euron kieppeillä. Olin kiinnostanut itseänikin mutta raha tuli vastaan.

      Itselläni tarkoitus lähteä opiskelemaan ratsastusterapiaa ja sosiaalipedagogista hevostoimintaa.
      Tällä hetkellä menossa sairaanhoitajaopinnot joista voisi suoraa lähteä (työkokemusta tarvitsee kerryttää muutama vuosi jotta ypäjälle pääsee sisään) erikoistumaan, mutta silloin kela ei anna maksusitoumusta mahdollisille tuleville asiakkailleni. Silloin siis tomisin itsenäisesti ja asiakkaat maksaisivat itse koko toiminnan.. Palvelu on kohtalaisen arvokas joten maksusitoumus on suositeltavaa.. Jotkut tietysti pystyvät maksamaan mutta eivät kaikki.

      Jotta pystyn täyttämään maksusitoumukseen tarvittavat kriteerit, tulee minun opiskella vielä joko fysioterapeutiksi tai esim. toimintaterapeutiksi. Jos haluan hoitaa mielenterveyspotilaan kuntoutusta ratsastusteapialla, niin tulee minun erikoistua psyiatriseksi sairaanhoitajaksi tms. Lääkärit tietysti saavat automaattisesti nämä kelan maksusitoumukset. Ratsastuterapiaa voi siis tarjota perjaatteessa kahtena vaihtoehtona; mielenterveyspotilaille tai fyysisesti kuntoutusta tarvitsevalle potilaalle.

      Itse valitsin pitkän reitin, mutta sairaanhoito kiinnostaa. Pidän sitä erittäin hyvänä pohjakoulutuksena ratsastusterapeutille. Ikävää onkin se, että sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen menee reilusti 8 vuotta että olen valmis ratsastusterapeutti. Aikaa siis kuluu mutta mihinpä tässä olisi kiire :)

      Fiksuinta siis opiskella joko fysioterapeutiksi/toimintaterapeutiksi --> pyrkiä ypäjälle TAI pyrkiä lääkikseen (lukea psykiatriksi tms) ja valmistumisen jälkeen jatkaa ypäjälle..
      Reittejä varmasti on monia mutta näistä olen itse tietoinen. Henkilökohtaisesti pitäisin arvokkaana HYVIN käytyä lukiopohjaa, itse olen ammattikoulupohjalla ja selvinnyt ihan ok, toistaiseksi. Lukio vain antaa sata kertaa paremmat pohjat matematiikkaan/fysiikkaan/kemian ja biologian tietoihin, niitä tulee tarvitsemaan ja paljon!

    • eft

      Eläinfysioterapeutti on FYSIOTERAPEUTTI, joka on suorittanut eläinfysioterapian täydennyskoulutuksen. Tällä hetkellä ainoa täydennyskoulutusta tarjoava taho on Satakunnan ammattikorkeakoulu. Kuntoutuksen kohteena ovat eläimet, tavallisimmin koirat, hevoset ja kissat.

    • snow3

      Nimenomaan eläinfysioterapeutti on ammattikorkeakoulusta ihan perus fysioterapeutin koulutuksen käynyt ja valmistunut henkilö joka on käynyt eläinfysioterapian täydennytkoulutuksen. Eläinfysioterapeutiksi tähtäävän EI tarvitse käydä lääkistä EIKÄ mitkään hierojakurssit myöskään millään tavalla vastaa erikoistumiskoulutusta. Fysioterapeutti ei - ihmisten eikä eläinten kanssa työskennellessä - ole HIEROJA. Hieronta ja muu manuaalinen käsittely on toki tärkeä työkalu fysioterapeutille mutta siihen kuuluu melkoinen määrä muutakin.

      Vanha keskustelu jo näköjään mutta pomppasi silmille.

    • Rakastaneläimiä

      Kauanko toi koulutus siis kestää? Ja pitääkö erikoistua isoihin tai pieniin eläimiin?

      • varjoisa

        Fyssarin koulutus kestää AMK:ssa 3,5 vuotta ja eläinfysioterapia Porissa 1,5 vuotta. Jotta tuonne ammattikorkeaan pääsee, on käytävä lukio/ammattikoulu, jotka molemmat on sen 3 vuotta. Täydennyskoulutukseen kuuluu pieneläinten sekä hevosten fysioterapia, ei siis tarvitse erikoistua jompaan kumpaan. Työpaikasta riippuen voi toki sitten valita, mitä otuksia myöhemmin käsittelee.


    • Mäolenmä_26

      Pitääkö siis käydä sekä lukio että ammattikoulu?

      • Uraohjaaja

        Ei tarvi. Lukio TAI ammatillinen koulutus riittää pohjaksi AMK-opintoihin.


    • Anonyymi

      Kuinka ihmiset ovat työllistyneet eläinfysioterapeutiksi? Minua kiinnostaisi käydä tuo koulutus, seuraava hakuaika on vasta 2022, joten tässä olisi hyvin aikaa säästää tuo reilu 4000€ koulutukseen, jos vaan tietäisi työllistymistilanteen erityisesti täällä Keski-Suomen alueella. Myös palkat tietysti kiinnostavat myös, ovatko yhtään verrattavissa ihmispuolen fysioterapian palkkoihin? En siis aio missään nimessä tehdä enää fysioterapeutin töitä sellaisenaan, vaan haluaisin työllistyä nimenomaan eläinfysioterapeuttina. Pohjakoulutukseltani olen fysioterapeutti, vaikka alan töitä en ole enää vuosiin tehnytkään. Lisäksi kuulisin mielelläni myös koirahierojakoulutuksista... oman kokemuksen mukaan eläinfysioterapeuteissa on todella värikästä väkeä, osa osaa hommansa äärimmäisen hyvin, osa ei niinkään ja välistä on tuntunut, että koirahierojilla on paremmin erilaisten sairauksien ja pienten tapaturmien tuomien sekundaaristen vaivojen hoitotaitoa...

      • Anonyymi

        Miksi et enään tee fysioterapeutin töitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe