Miksi Ylen ja TV2 lähetysten tekstitys on vajaavaista? Eikö ketään muuta häiritse kun joka toinen lause puuttuu tai tulee jäljessä?
Boxissa ei vika ole koska muiden kanavien toimii aivan hyvin.
TEKSTITYS TOIMIMAAN
13
1442
Vastaukset
- ap Setä
Alkeetkin tuntuvat olevan kovin hakusessa. TV2 on yleä, ja roskakanavat eivät edes yritä käyttää tekstitystä, joten niiden toimivuudesta ei voi puhua.
- Digi-ville
Vika on boxeissa, pääosin. Mulla on Topfield, eikä ole mitään ongelmia tekstitysten kanssa. Osta kunnon boxi äläkä markantalon Maonia!
- Markantalon boxeissa?
Liian halpoja pikku-Villelle?
Kuule, mulla on kokemusta erilaisista bokseista, on Visionia, Humaxia ja Handania.
Kaikissa tekstitys toimii, Visionia lukuunottamatta jopa täydellisesti, Visionin vika on vaan se että se jättää päälle viimeisimmän repliikin tekstityksen kunnes tulee uusi replatekstitys joka korvaa sen mutta muuten sekin kyllä toimii. Handanissa ja Humaxissa ei ole moisia "vikoja" vaan niissä tekstit tulee täysin.
Ei halpa ole huonoa, Humax on halvimmasta päästä, silti siinä systeemit toimii ja silläpä voi katsoa maksukanaviakin. Siks mä suosittelenkin Humaxia. Ja tietty myös Handania.
- ....
Kunnon boksit pystyvät käsittelemään kaikkia DVB standardeja. Ylen käyttämä DVB tekstitys on yksi DVB standardeista. Jos boksi ei kaikkia standardeja hallitse, ei siinä mielestäni saisi edes olla DVB logoa kyljessä.
Tarkista aina toimivuus ennen boksin hankintaa.- Erkka Fabia
...toimii minulla kaikilla kanavilla teksteineen päivineen moitteettomasti.
- Kalle
Erkka Fabia kirjoitti:
...toimii minulla kaikilla kanavilla teksteineen päivineen moitteettomasti.
Puolet tekstistä jää näkymättö juuri ostamasssani kalliissa TV:ssä jossa on sisäinen digi. Missä vika?
- DVB-teksti ei
ole mikään standardi, se on pelkkä keskeneräinen luonnos jota yksikään toinen valtio ei ole ottanut käyttöön!
- älä valehtele
DVB-teksti ei kirjoitti:
ole mikään standardi, se on pelkkä keskeneräinen luonnos jota yksikään toinen valtio ei ole ottanut käyttöön!
DVB tekstitys on standardi ja on käytössä muuallakin (esim. Tanskassa).
DVB-tekstitys on siis DVB-standardin mukaista tekstitystä. Standardi EN300743 on saatavissa http://www.etsi.org/ sivuilta (http://webapp.etsi.org/action/OP/OP20021004/en_300743v010201o.pdf)
Lisätietoa asiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/DVB
http://www.dvb.org/
http://www.dvb.org/technology/standards_specifications/subtitling/
- neljä x poks
En osaa vastata miksi se on vajavaista, mutta sitä se vaan on boxin merkistä tai hinnasta riippumatta. Kokemusta on hintahaitarissa 39 - 599 €.
Ylen tekstityksen näkyminen alkaa aina jonkin verran myöhemmin kuin sitä oletettavasti lähetetään, sillä ohjelmassa kuuluu puhetta ja sitten teksti yllättäen putkahtaa esille kesken asian. Voit sitten siinä yrittää arvailla mistähän tässä olikaan alun alkaen kyse. Näin kävi esim eilisessä Antiikkia, antiikkia -ohjelmassa, jossa puhuttiin sekä suomea että ruotsia.
Toisinaanhan tekstitys ei tule ohjelmassa näkyviin ollenkaan, ennen kuin a) sammutat ja käynnistät boxin uudelleen ja odotat tekstiä, b) käyt välillä jollain toisella kanavalla ja odotat tekstiä, tai c) teet jotain muita typeriä kommervenkkejä, jona aikana et voi seurata ohjelmaa, etkä ainakaan näe tekstiä.
Minä yleensä vaihdan analogiseen lähetykseen, jolloin ongelma poistuu taatusti.
Se mikä erityisesti minua ottaa aivoon on, että tallennettua ohjelmaa katsottaessa nopeutettuna ei teksti seuraa mukana. Ennen tunnin ohjleman katsoi 20 minuutissa, nyt sen katsominen kestää tunnin. Ei tää oo nykyaikaa.- fontti
Joo, niin se vaan on !
Käytössä Topfield TF5100PVRc, mutta ei niitä YLE:n DVB-tekstitettyjä ohjelmia digiboksin kautta kehtaa kattoa, vaan silloin vaihdan analogiselle.
Syynä tuo DVB-tekstityksen fontti, mikä on selvästi (noin 30%) korkeampaa ja paksumpaa, kuin analogiseen kuvaan poltettu teksti.
Lieneekö siinä sitä fontti-standardia, vai tekeekö digiboksi sen mitä lähetyksessä käsketään?
Olen katsellut mm. TV5 Mondea Welhon verkossa ja sielläkin joissakin ohjelmissa valittavissa tekstitys useallakin kielellä.
Valittaessa siellä tekstitys, se on pienempää ja kauniinpaa kuin vastaava suomalainen YLE:llä! - dasdasdas
fontti kirjoitti:
Joo, niin se vaan on !
Käytössä Topfield TF5100PVRc, mutta ei niitä YLE:n DVB-tekstitettyjä ohjelmia digiboksin kautta kehtaa kattoa, vaan silloin vaihdan analogiselle.
Syynä tuo DVB-tekstityksen fontti, mikä on selvästi (noin 30%) korkeampaa ja paksumpaa, kuin analogiseen kuvaan poltettu teksti.
Lieneekö siinä sitä fontti-standardia, vai tekeekö digiboksi sen mitä lähetyksessä käsketään?
Olen katsellut mm. TV5 Mondea Welhon verkossa ja sielläkin joissakin ohjelmissa valittavissa tekstitys useallakin kielellä.
Valittaessa siellä tekstitys, se on pienempää ja kauniinpaa kuin vastaava suomalainen YLE:llä!DVB-tekstitys tulee grafiikkana, ei merkkikoodeina. Eli se fontti on valittu siellä lähetyspäässä.
- Topfield TF5100PVRc
fontti kirjoitti:
Joo, niin se vaan on !
Valittaessa siellä tekstitys, se on pienempää ja kauniinpaa kuin vastaava suomalainen YLE:llä!Kokeile vaihtaa digiboxin kaukosäätimen kautta kuvasuhdetta, eli paina 0-painiketta (nolla). Minun boxissa tuo ainakin vaikuttaa tekstityksen kokoon. Minulla näkyi myös teksti suurena ja liikaa vasemmalla, eli teksti meni sanatolkulla vasemmalta ohi. Nollapainikkeella sen sai kuitenkin kohdalle.
- Samperi2
Vision digiboksissamme tekstitys meni vasemmalta yli. Korjaantui kun valittin valikossa TV-Ulos -kohdassa: CVBS (oli RGB). Kuvasuhde 4:3, vanhassa putkitelkassa kun on kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 835114
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734678Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv852924Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232414Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska221805- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131425- 1851318