Kanin silmien väri

mustilla

Kyselen nyt täältä, kun en mistään löytänyt vastausta kysymykseeni. Eli, mikä on mustan kanin silmien väri? Onko se musta, vai voiko se olla esim. punainen joissain tapauksissa (vai onko tuo punainen silmien väri tyypillistä vain valkoturkkisille kaneille)?

28

4522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hedelmä.

      Minä olen ymmärtänyt, että punasilmäisyyttä esiintyy vain albiino- kaneilla jotka siis ovat aivan valkoisia:)

      • hennn

        Yleensä mustilla kaneilla on ruskeat silmät, Sinisilmäsiäkin saattaa olla. Ite en tiedä kun ruskee silmäsiä :)


      • mustilla
        hennn kirjoitti:

        Yleensä mustilla kaneilla on ruskeat silmät, Sinisilmäsiäkin saattaa olla. Ite en tiedä kun ruskee silmäsiä :)

        noita punaisia? Näin vähän arvelinkin. :)


      • tania
        mustilla kirjoitti:

        noita punaisia? Näin vähän arvelinkin. :)

        ps. (punasilmäinen) johtuu albinismista (albiino), eli pikmentin puutteesta, jolloin kanin silmät ovat punaiset. (mustilla, eli pikmenttiä omaavilla kaneilla ei siis voi olla punaisia silmiä..)
        Vaikka tiedä häntä jos joskun saavat tuollaisenkin jalostettua.. =)


      • Wingilla
        tania kirjoitti:

        ps. (punasilmäinen) johtuu albinismista (albiino), eli pikmentin puutteesta, jolloin kanin silmät ovat punaiset. (mustilla, eli pikmenttiä omaavilla kaneilla ei siis voi olla punaisia silmiä..)
        Vaikka tiedä häntä jos joskun saavat tuollaisenkin jalostettua.. =)

        ÖÖöhöm... Minulla on kyllä kani jolla on punaiset silmät, EIKÄ se ole albino,vaan ihan tavallinen hermeliini-kani.Siis muillakin kaneilla voi olla punaiset silmät,eikä VAAN albinoilla. (:


      • Yugi
        Wingilla kirjoitti:

        ÖÖöhöm... Minulla on kyllä kani jolla on punaiset silmät, EIKÄ se ole albino,vaan ihan tavallinen hermeliini-kani.Siis muillakin kaneilla voi olla punaiset silmät,eikä VAAN albinoilla. (:

        Onko kanisi siis musta?


      • Wingilla
        Yugi kirjoitti:

        Onko kanisi siis musta?

        Se Ei ole musta.Se on VALKOINEN.Sillä on punaiset silmät,eikä se ole albino. Siis tuota niinkuin tarkoitin. (:


      • tania
        Wingilla kirjoitti:

        Se Ei ole musta.Se on VALKOINEN.Sillä on punaiset silmät,eikä se ole albino. Siis tuota niinkuin tarkoitin. (:

        mistä päättelet etti se ole albiino? (valkoinen ja punasimäinen..)
        Toki valkoisia kaneja voi olla muunkin värisillä silmillä, mutta ps. on albiino
        Tuolloin silmästä puuttuu pikmentti ja simä "heijastaa" punaisen värin verisuonista.


      • Wingilla
        tania kirjoitti:

        mistä päättelet etti se ole albiino? (valkoinen ja punasimäinen..)
        Toki valkoisia kaneja voi olla muunkin värisillä silmillä, mutta ps. on albiino
        Tuolloin silmästä puuttuu pikmentti ja simä "heijastaa" punaisen värin verisuonista.

        Koska se on rodultaan hermeliini. Ja mun kanin silmässä ON pigmentti eikä näy mitään verisuonia tai muita...Sillä on ihan tavalliset silmät! (: Eli se EI SIIS OLE albiino. Ihan tavallinen,ei albiino. (:


      • 1212
        Wingilla kirjoitti:

        Koska se on rodultaan hermeliini. Ja mun kanin silmässä ON pigmentti eikä näy mitään verisuonia tai muita...Sillä on ihan tavalliset silmät! (: Eli se EI SIIS OLE albiino. Ihan tavallinen,ei albiino. (:

        Se albiino tarkoittaa että kanisi on valkoinen ja sillä on punaiset silmät. Olkoon se vaikka rusakko, mutta jos se on valkoinen ja punaiset silmät niin se on albiino. Albiino EI OLE rotu vaan se on usein toistuvan ilmiön määritelmä!!!

        Meneppä vaikka tuonne katselemaan kasvattajia nii jotkut kasvattavat hermeliinejä jotka ovat albiinoja. Ja kun et ymmärrä albiinon merkitystä niin voin selventää että valkoinen ps = albiino. ps tarkoittaa punasilmäinen.

        http://www.kaniyhdistys.com/kasvattajat/index.html

        Tuosta voit lukea kohdan hermeliini. (lue ja hämmästy :))
        http://www.geocities.com/nicaraokanila/rotuesittelyt.htm

        Sori jos kuulostan töykeältä. Ei ole tarkoitus olla ilkeä.


      • Wingilla
        1212 kirjoitti:

        Se albiino tarkoittaa että kanisi on valkoinen ja sillä on punaiset silmät. Olkoon se vaikka rusakko, mutta jos se on valkoinen ja punaiset silmät niin se on albiino. Albiino EI OLE rotu vaan se on usein toistuvan ilmiön määritelmä!!!

        Meneppä vaikka tuonne katselemaan kasvattajia nii jotkut kasvattavat hermeliinejä jotka ovat albiinoja. Ja kun et ymmärrä albiinon merkitystä niin voin selventää että valkoinen ps = albiino. ps tarkoittaa punasilmäinen.

        http://www.kaniyhdistys.com/kasvattajat/index.html

        Tuosta voit lukea kohdan hermeliini. (lue ja hämmästy :))
        http://www.geocities.com/nicaraokanila/rotuesittelyt.htm

        Sori jos kuulostan töykeältä. Ei ole tarkoitus olla ilkeä.

        Huoh... Olkoon,pakko sitten uskoa,että se sitten ON albiino.Ei haittaa jos kuulostat töykeältä,koska olet oikeassa. (: Eli mulla on albiino sitten.


      • tania
        Wingilla kirjoitti:

        Huoh... Olkoon,pakko sitten uskoa,että se sitten ON albiino.Ei haittaa jos kuulostat töykeältä,koska olet oikeassa. (: Eli mulla on albiino sitten.

        Albiino hermukat nyt eivt ole niitä tavallisimpia.. =) (suloisia kuitenkin)
        Eli suonet eivät näy vain heijastavat punaisen värin..

        Albinismi on harvinaista, sillä luonnossa albiinot yleensä ovat kuin "huutomerkki" eivätkä selviä..
        Ihminen on kuitenkin "jalostanut" tuollaisen ihanan "rubiinisilmäisen ". (olkoon sitten kani,hiiri tai rotta)
        Kuitenkaan tavallista albinismi ei ole.. =)

        (sitä esiintyy myös ihmisillä ..tiesittekö? )


      • .........
        tania kirjoitti:

        Albiino hermukat nyt eivt ole niitä tavallisimpia.. =) (suloisia kuitenkin)
        Eli suonet eivät näy vain heijastavat punaisen värin..

        Albinismi on harvinaista, sillä luonnossa albiinot yleensä ovat kuin "huutomerkki" eivätkä selviä..
        Ihminen on kuitenkin "jalostanut" tuollaisen ihanan "rubiinisilmäisen ". (olkoon sitten kani,hiiri tai rotta)
        Kuitenkaan tavallista albinismi ei ole.. =)

        (sitä esiintyy myös ihmisillä ..tiesittekö? )

        Kaneilla väri on valkoinen ps, ei albiino. Albinismi on sairaus, valkoinen ps väri.

        Ja punaiset silmät on myös Venäläisen värisillä kaneilla.


      • Wingilla
        ......... kirjoitti:

        Kaneilla väri on valkoinen ps, ei albiino. Albinismi on sairaus, valkoinen ps väri.

        Ja punaiset silmät on myös Venäläisen värisillä kaneilla.

        Niin,sitähän minäkin ajattelin......


      • tania
        ......... kirjoitti:

        Kaneilla väri on valkoinen ps, ei albiino. Albinismi on sairaus, valkoinen ps väri.

        Ja punaiset silmät on myös Venäläisen värisillä kaneilla.

        Noinhan nuo ilmoitetaan
        Eli turkin väri valkoinen ja silmät (ps) punasilmäinen..(albiino) kanihan voi toki myös olla esim: valkoinen ss (sinisilmäinen)...
        Eikä valkoinen turkki siis aina merkitse albiinoa! (eivät vaaleahiuksiset ihmisetkään ole..)

        Mutta

        Albinismi on resessiivisten perintötekijöiden aiheuttama väripigmentin puutos iholla, karvapeitteessä ja silmissä.(silmissä aiheuttaa heikkonäköisyyttä ja valonarkuutta)
        Albinismiin johtava geenimuunnos estää kehoa tuottamasta normaalia määrää melaniini-pigmenttiä.

        Eli en luokittelisi sitä sairaudeksi..


      • KANI fani

        Se ei siis ole vaarallista että valkoisella kanilla on punaiset silmät. Onko näin?? =)


    • Kääpiöluppa :)))))))

      Mun mielestä:
      ei :) Niillä punaisilla silmillä näkee paremmin kuin muilla (vai oliko se juuri toisin päin.. en muista. älkää suuttuko jos sekoilen :D)
      Se on kuin...... Jos ihmisellä on vihreät silmät, ja muilla ruskeat, niin se ei ole vaarallista :) Punasilmäisyys... on silmien väri? :D Tosiaan, ainakaan ei MUN mielestä se oo vaarallista... en teistä muista tiiä..
      Korjatkaa jos on korjattavaa :) (en ole mikään kani expertti..)
      Virheistä oppii :)

    • HELP

      me ostetaan albiino hermeliini... ja mul oilis kysyttävää..
      Elikkäs ne on ihan tavallisii kanei.. Vai?
      Mutta niillä ei ole väripigmenttiä joten silmät on punaset. MUTTA näkeekö albiibot paremmin vai huonommin kuin muut kanit? Olen kuullut että näkisivät huonommin ja sen takia välillä heiluttelee päätä.

    • HELP

      me ostetaan albiino hermeliini... ja mul oilis kysyttävää..
      Elikkäs ne on ihan tavallisii kanei.. Vai?
      Mutta niillä ei ole väripigmenttiä joten silmät on punaset. MUTTA näkeekö albiibot paremmin vai huonommin kuin muut kanit? Olen kuullut että näkisivät huonommin ja sen takia välillä heiluttelee päätä.

    • kani farmari

      ajattelin laittaa tänne että jos on valkoinenkani, niinkuin minulla. että onko niillä aina punaiset silmät?

      • Sedä

        Ei ole.


    • Valkoinen kani jolla on punaiset silmät ovat ON ALBIINO. SE EI TARKOITA että kanin silmät olisivat huonommat tai sairas. Albiino silmät ovat herkempiä vaan valolle ei mitään muuta piste

    • Kiinnostus

      Oon nähny myös kaks valkoist kanii joil oli mustat silmänympärykset ja musta suun ympärys ja niil oli punaset silmät. Valkoinen väri oli pääväri niissä kaneissa.
      Onks nekin albiinoja ku o punasilmäsyyttä? :)
      Kysyn kun kiinnostaa asia :)

      • Sedä

        Ei ole. Punasilmäisyydellä ei ole mitään tekemistä albinismin kanssa, ne aiheuttaa kaksi ihan eri geeniä. Punasilmäinen eläin voi olla lähes minkä värinen tahansa, tosin punasilmäisyys vaalentaa värejä, joten ne ovat yleensä joitain vaaleita sävyjä.


    • linneas

      Onko vaarslista kanilla sisinen silmä

    • Ainakin oman tietämykseni on se että venäläisillä ja albiinoilla kaneilla esiintyy sokeutta.Ainakin oman kanin kohdalla venäläinen väritys on syy sen sokeuteen.

    • Anonyymi

      Olen ihmetellyt miksi minun kanillani on normaalisti siniset silmät mutta toisen silmän väri vaihtelee sinisestä tummanruskeaan jatkuvasti onko tämä joku sairaus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe