Muutama peruskysymys virtualisoinnista. Tarkoitukseni olisi asentaa Ubuntu/Kubuntu koneelle ainoaksi käyttikseksi. Tarvitsen muutamia natiiveja Windows-ohjelmia, ja osa niistä ei toimi Winellä kovinkaan luotettavasti. Siksi kiinnostus virtualisointiin.
Tarkoitus olisi siis ajaa alla Ubuntua/Kubuntua, ja tehdä ns. virtuaaliasennus Windows XP:stä.
Kysymykset kuuluvatkin:
1. viekö Windowsin virtualisointi paljon konetehoja ja pystyykö virtuaali-Windowsia ja esim. Photoshopia pyörittämään sulavasti tällä kokoonpanolla: celeron 1,8 Ghz, 1G Ram?
2. Hyvä virtualisointiohjelma Ubuntulle/Kubuntulle?
Kiitän etukäteen!
Kysymys virtualisoinnista
6
512
Vastaukset
- Nimimerkki
VmWarella pystyt itse määrittämään kuinka paljon muistia mikäkin virtuaalikone saa käyttöönsä. Tehoa ja muistiahan Windows kyllä tarvii, mutta jos et ihan rakettia vaadi niin eiköhän tuo onnistu.
VmWare serveri ja clientti löytyy Ubuntun omista paketeista. Serveriä tarvit uuden virtuaalimasiinan luomiseen. - linux-äijä
Kuulemma hyvä ja helpompi olisi virtualbox. Ubuntu-fi wikissä on asennusohjeet. Siis vmwarea kokeilin ja lopetin sen ennen yhtään loppuunvietyä asennusta, kun virtualboxia kokeilin. Olen tosin ajellut sillä vain toisia Linux-distroja. Mutta pitäisi olla ainakin yhtä tehokas ja vielä avointa koodia. Ei giga lisää muistia varmaan haittaisi jos käsittelet kovin suuria kuvia :)
Mutta joo joku on saanut Photoshopin uusimman pyörimään siististi winellä. Tosin se ei ole se normi asennusversio vaan sitä pitää osata hakea. - qemu
ilmainen ja pelaa kuin unelma.
- ja toimiva
tuota qemua on joskus tullut rävellettyä. se on mukavan simppeli kun seuraa ohjeita ja taatusti toimiva vaihtoehto.
säätäminen vaatii vähän perehtymistä, kun tuossa on kaikki hienostelu jätetty pois.
1. Tietysti virtualisointi vie jonkin verran normaalia enemmän konetehoja mutta kun isännässä ei ajele muita ohjelmia kuin virtualisointia niin linux ikäänkuin "nukkuu" alla. Eli et ala pakkailemaan tai rippaamaan linuxissa kun käytät sitä virtuaalikonetta. Mulla oli vmware AMD64 2,2GHz 1Gt ja XP Pro pyöri varsin sulavasti, tosin en tainnut käyttää XP:ssä mitään kovin raskaita sovelluksia (onko photoshop raskas?). Virtuaalikoneissa voi itse määritellä esim. RAM-muistin määrän ja sen sallitaanko hostin swapin käyttö. Eiköhän tuo sun kone riitä kun olet maltillinen ja XP:tä ei kannata pistää verkkoon niin ei tarvi verkkoprosesseja, palomuureja eikä virusohjelmia tukehduttamaan.. tai jos tehot riittää niin mikäpä siinä.
2. Tuossahan niitä on mainittu, ilmeisesti yleisimmät vmware, virtualbox ja qemu ja on ihan makuasia mitä käyttää. Yleensä olen käyttänyt vmwarea, virtualboxissa oli gentoo ja juuri nyt mulla on qemu win98 sellaisessa paketissa kuin Duron 1,2GHz RAM 640Mt, hostina on Vector Soho 5.8. Taidan siirtyä välillä qemuun, vaikka se onkin komentopohjainen niin sehän on varsin näppärä. Ja nyt mä sain sen kqemun asennettua (kiihdytys) kun aiemmin se ei jostain syystä onnistunut. Laitoin saman tien tuon qemun "pääkoneellekin" (AMD64 4800 2Gt) ojennukseen vaikka ubuntussa onkin vmware ja vectorissa virtualbox paketinhallinnassa.- pyörii
tuolla kokoonpanolla ja vmware:lla ihan mukavasti. Muistin lisääminen varmasti auttaa, jos käytät useampia tai raskaampia ohjelmia.
Jos sen sijaan haluat pelata uusia pelejä, ainakaan nykyiset virtuaalikoneet ei siihen vielä pysty. Tosin tuolla koneellasi et ehkä ole pelannut uusimpia pelejä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996023
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282823Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774