Haluaisin tietää mitä mieltä olette näistä Päätalon "kootuista". Tarkoitan näitä hänen kuoleman jälkeen "kirjoitettuja" tai paremminkin koottuja romaaneja kuten Riitun poika, Isäni Hermanni... Musta niitä ei tarvittaisi lainkaan. Parempi olisi jos otettaisiin uusintapainoksia kaikista alkuperäisistä kirjoista. Ne jotka haluavat Päätalon hyllyynsä niin saavat siten ja ne joilla saattaa olla vanhempaa Päätaloa saisivat puuttuvat osat. Tietysti kiinnostaisi Päätalon henkilöiden kohtalot, sikäli kuin niitä ei ole missään kirjoissa mainittu. Kaikkia ei kerrota Päätalon viimeisessä Iijoki-sarjan kirjassa.
Päätalon kootut
12
1328
Vastaukset
- Maisteri
Päätalon kirjoja ovat divarit pullollaan.
- aa-tuuli
Varmaan on divarit täynnä, mutta... Ei niitä divareita täällä maalla ole, eikä edes kaikissa kaupungeissa. Ja sitä paitsi kaikki eivät välttämättä halua toisilla olleita kirjoja hyllyynsä, vaan ihan uusia. Osta sä divarista kirjasi jos haluat. Ja luulen, että viimeisimmät kirjat voivat ollakin useampi kappale divarissa, mutta varhaistuotantoa tuskin on. Päätalo tuli oikeastaan suuremmalle yleisölle tunnetuksi vasta, kun kolmasosa Iijoki-sarjasta oli julkaistu.
- sonni-moilanen
Kyllä ne mielestäni kustantajan rahastuksen puolelle menee, jos haluaa Hermanniin ja Riituun tutustua niin parhaiten se toimii kun lukee Iijoki-sarjan.
Itse en ole noita edes lukenut, enkä aiokaan. Onhan ne jonkin sortin pika-analyyseja.
Tosin jos ajattelee positiivisemmin, niin onhan siinä semmoinen pehmeä lasku Kallen kirjojen ystäville koska isänpäiväksi ilmestyy uusi Päätalo. Ei tule niin orpo olo kun ne yhtäkkiä katkea.
Noista Kallen ihmisten kohtaloista on kyllä aika kattavasti viimeisessä Iijoessa, Pölhökanto Iijoen törmässä. Lopussa siinä Kalle heittää vapaalle, eikä kirjoita enää kaunokirjallista tekstiä. Eli viimeiset satakunta sivua hän puhuu ikäänkuin suoraan lukijalle Iijoki-sarjasta ja kirjoittamisestaan sekä kertoo monien sarjan tyyppien kohtaloista.
Minulle ainakaan ei jäänyt oikeastaan mikään eikä kenenkään kohtalo kalvamaan, paitsi tietenkin se että sarja loppui.- jäi hieman
vaivaamaan Päätalon avioliiton ulkopuolella syntyneen pojan kohtalo. Siis oliko fiktiivinen henkilö ja jos ei, oliko todellakin Kallen poika?
- sonni moilanen
jäi hieman kirjoitti:
vaivaamaan Päätalon avioliiton ulkopuolella syntyneen pojan kohtalo. Siis oliko fiktiivinen henkilö ja jos ei, oliko todellakin Kallen poika?
En usko että oli fiktiivinen henkilö, tuntuu että tuskin Kalle olisi ihan romaaninsa takia heittänyt mielikuvituksesta sellaisen jutun. Ja samalla huhun/juorunvarjon itselleen.
Eli uskon että se on kuten Kalle on kirjoittanut, mutta jättänyt asian ikäänkuin ilmaan, tarkemmin selvittämättä. Mihin hänellä ilman muuta on oikeus ja se on ymmärrettävää. Voihan olla, että Kalle on pojan kanssa ollut paljonkin tekemisissä, mutta se on syystä tai toisesta kuulunut yksityselämän piiriin jota Kalle ei ole halunnut tuoda enenpää esille.
Tai suojatakseen pojan yksityisyyttä, joka ei ehkä halua olla julkisuudessa "Päätalon poika".
Onhan Kalle monissa hahmoissa käyttänyt itse keksimäänsä nimeä heistä, esim. Laina ei ole Laina eikä Kuusisen ole Alli Kuusisen Alli ym.
Toisista taas Kalle käytti oikeaa nimeä.
Ilmeisesti arvioinut tapauskohtaisesti onko soveliasta käyttää oikeaa nimeä. Jotenkin sitten arvioinut myös tämä pojan käyttämisen kirjoissaan. Ja päätynyt hyvin vähään. - aa-tuuli
Niinpä niin, rahastusta. Parempi olisi, kun loppuisi kokonaan. Uusia kirjailijoita tulee aina pilvin pimein. Hyviäkin, en nyt nimeä ketään. Isänpäiväksi ilmestyy kirjoja, jotka sopivat hyvin, on sotakirjaa, dekkaria ja eräänlaisia harrastekirjoja. Eihän Väinö Linnaakaan ole koottu tällä tavalla.
- sonni-moilanen
aa-tuuli kirjoitti:
Niinpä niin, rahastusta. Parempi olisi, kun loppuisi kokonaan. Uusia kirjailijoita tulee aina pilvin pimein. Hyviäkin, en nyt nimeä ketään. Isänpäiväksi ilmestyy kirjoja, jotka sopivat hyvin, on sotakirjaa, dekkaria ja eräänlaisia harrastekirjoja. Eihän Väinö Linnaakaan ole koottu tällä tavalla.
No miksei noinkin, mutta kirjankustannustoiminta on kuitenkin liiketoimintaa, joten ihan ymmärrettävää että kustantaja takoo kun rauta on kuumaa.
Eli niin kauan kuin kuin Kallen ystävät haluavat uuden Päätälon hyllyynsä, niinkauan kannattaa uusi kirja tuottaa. Mutta eikähän ne rupea hiipumaan.
Tosin Kallen kuoleman jälkeen on julkaistu ihan varteenotettaviakin kirjoja, eli Kallen ennen kirjoina julkaisemattomia kertomuksia kokoelmina, Kannaksen lomajuna ym. - aa-tuuli
sonni-moilanen kirjoitti:
No miksei noinkin, mutta kirjankustannustoiminta on kuitenkin liiketoimintaa, joten ihan ymmärrettävää että kustantaja takoo kun rauta on kuumaa.
Eli niin kauan kuin kuin Kallen ystävät haluavat uuden Päätälon hyllyynsä, niinkauan kannattaa uusi kirja tuottaa. Mutta eikähän ne rupea hiipumaan.
Tosin Kallen kuoleman jälkeen on julkaistu ihan varteenotettaviakin kirjoja, eli Kallen ennen kirjoina julkaisemattomia kertomuksia kokoelmina, Kannaksen lomajuna ym.Kannaksen lomjauna ilmestyi ns. postuumina l. kuoleman jälkeen. Päätalo ehti tarkastaa kirjan julkaisupainoksen ennen kuolemaansa. Vuodesta 2002 ilmestyneetkirjat ovat kaikki ns. koosteita. Eri aiheista.
- olen
sonni moilanen kirjoitti:
En usko että oli fiktiivinen henkilö, tuntuu että tuskin Kalle olisi ihan romaaninsa takia heittänyt mielikuvituksesta sellaisen jutun. Ja samalla huhun/juorunvarjon itselleen.
Eli uskon että se on kuten Kalle on kirjoittanut, mutta jättänyt asian ikäänkuin ilmaan, tarkemmin selvittämättä. Mihin hänellä ilman muuta on oikeus ja se on ymmärrettävää. Voihan olla, että Kalle on pojan kanssa ollut paljonkin tekemisissä, mutta se on syystä tai toisesta kuulunut yksityselämän piiriin jota Kalle ei ole halunnut tuoda enenpää esille.
Tai suojatakseen pojan yksityisyyttä, joka ei ehkä halua olla julkisuudessa "Päätalon poika".
Onhan Kalle monissa hahmoissa käyttänyt itse keksimäänsä nimeä heistä, esim. Laina ei ole Laina eikä Kuusisen ole Alli Kuusisen Alli ym.
Toisista taas Kalle käytti oikeaa nimeä.
Ilmeisesti arvioinut tapauskohtaisesti onko soveliasta käyttää oikeaa nimeä. Jotenkin sitten arvioinut myös tämä pojan käyttämisen kirjoissaan. Ja päätynyt hyvin vähään.minäkin ajatellut asian olevan.
- siirukka
jäi hieman kirjoitti:
vaivaamaan Päätalon avioliiton ulkopuolella syntyneen pojan kohtalo. Siis oliko fiktiivinen henkilö ja jos ei, oliko todellakin Kallen poika?
minua myös on vaivannut kyseinen vaiettu asia.olishan se mielenkiintoista tietää,onko poika huolehdittu ja onko dna otettu.nykyisinhän kun voi sulkea poiskin esim isyyden.
- entiijaa
sonni moilanen kirjoitti:
En usko että oli fiktiivinen henkilö, tuntuu että tuskin Kalle olisi ihan romaaninsa takia heittänyt mielikuvituksesta sellaisen jutun. Ja samalla huhun/juorunvarjon itselleen.
Eli uskon että se on kuten Kalle on kirjoittanut, mutta jättänyt asian ikäänkuin ilmaan, tarkemmin selvittämättä. Mihin hänellä ilman muuta on oikeus ja se on ymmärrettävää. Voihan olla, että Kalle on pojan kanssa ollut paljonkin tekemisissä, mutta se on syystä tai toisesta kuulunut yksityselämän piiriin jota Kalle ei ole halunnut tuoda enenpää esille.
Tai suojatakseen pojan yksityisyyttä, joka ei ehkä halua olla julkisuudessa "Päätalon poika".
Onhan Kalle monissa hahmoissa käyttänyt itse keksimäänsä nimeä heistä, esim. Laina ei ole Laina eikä Kuusisen ole Alli Kuusisen Alli ym.
Toisista taas Kalle käytti oikeaa nimeä.
Ilmeisesti arvioinut tapauskohtaisesti onko soveliasta käyttää oikeaa nimeä. Jotenkin sitten arvioinut myös tämä pojan käyttämisen kirjoissaan. Ja päätynyt hyvin vähään.Pojasta ei mainittu sarjan loppupuolella oikein mitään.Olishan ihme silloisten ehkäisyjen aikaan jos kallella ei ois jälkeläisiä.Siihen sukupuolisuhteiden määrään nähden.
- jmu
Mielestäni Päätalon tapauksessa kirjailijan teksteistä tehtyjä koosteita ei saisi tehdä. Tekstit on jo olemassa tuotannossa, jonka tulostusasuun on kirjailija voinut itse vaikuttaa. Uusintakoosteet saavat asiat hieman uuteen valoon ja ehkä vääräänkin, sellaiseen kuin koostaja ne näkee ja haluaa tuoda esille, vaikkakin tekstit varmaankin ovat suoraan kirjailijan käsialaa. Päätalon elämään liittyvät historiatiedot valokuvat jne ovat oma lukunsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651586
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40537Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;187426- 26419