Päätalon kootut

aa-tuuli

Haluaisin tietää mitä mieltä olette näistä Päätalon "kootuista". Tarkoitan näitä hänen kuoleman jälkeen "kirjoitettuja" tai paremminkin koottuja romaaneja kuten Riitun poika, Isäni Hermanni... Musta niitä ei tarvittaisi lainkaan. Parempi olisi jos otettaisiin uusintapainoksia kaikista alkuperäisistä kirjoista. Ne jotka haluavat Päätalon hyllyynsä niin saavat siten ja ne joilla saattaa olla vanhempaa Päätaloa saisivat puuttuvat osat. Tietysti kiinnostaisi Päätalon henkilöiden kohtalot, sikäli kuin niitä ei ole missään kirjoissa mainittu. Kaikkia ei kerrota Päätalon viimeisessä Iijoki-sarjan kirjassa.

12

1328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maisteri

      Päätalon kirjoja ovat divarit pullollaan.

      • aa-tuuli

        Varmaan on divarit täynnä, mutta... Ei niitä divareita täällä maalla ole, eikä edes kaikissa kaupungeissa. Ja sitä paitsi kaikki eivät välttämättä halua toisilla olleita kirjoja hyllyynsä, vaan ihan uusia. Osta sä divarista kirjasi jos haluat. Ja luulen, että viimeisimmät kirjat voivat ollakin useampi kappale divarissa, mutta varhaistuotantoa tuskin on. Päätalo tuli oikeastaan suuremmalle yleisölle tunnetuksi vasta, kun kolmasosa Iijoki-sarjasta oli julkaistu.


    • sonni-moilanen

      Kyllä ne mielestäni kustantajan rahastuksen puolelle menee, jos haluaa Hermanniin ja Riituun tutustua niin parhaiten se toimii kun lukee Iijoki-sarjan.
      Itse en ole noita edes lukenut, enkä aiokaan. Onhan ne jonkin sortin pika-analyyseja.
      Tosin jos ajattelee positiivisemmin, niin onhan siinä semmoinen pehmeä lasku Kallen kirjojen ystäville koska isänpäiväksi ilmestyy uusi Päätalo. Ei tule niin orpo olo kun ne yhtäkkiä katkea.

      Noista Kallen ihmisten kohtaloista on kyllä aika kattavasti viimeisessä Iijoessa, Pölhökanto Iijoen törmässä. Lopussa siinä Kalle heittää vapaalle, eikä kirjoita enää kaunokirjallista tekstiä. Eli viimeiset satakunta sivua hän puhuu ikäänkuin suoraan lukijalle Iijoki-sarjasta ja kirjoittamisestaan sekä kertoo monien sarjan tyyppien kohtaloista.
      Minulle ainakaan ei jäänyt oikeastaan mikään eikä kenenkään kohtalo kalvamaan, paitsi tietenkin se että sarja loppui.

      • jäi hieman

        vaivaamaan Päätalon avioliiton ulkopuolella syntyneen pojan kohtalo. Siis oliko fiktiivinen henkilö ja jos ei, oliko todellakin Kallen poika?


      • sonni moilanen
        jäi hieman kirjoitti:

        vaivaamaan Päätalon avioliiton ulkopuolella syntyneen pojan kohtalo. Siis oliko fiktiivinen henkilö ja jos ei, oliko todellakin Kallen poika?

        En usko että oli fiktiivinen henkilö, tuntuu että tuskin Kalle olisi ihan romaaninsa takia heittänyt mielikuvituksesta sellaisen jutun. Ja samalla huhun/juorunvarjon itselleen.

        Eli uskon että se on kuten Kalle on kirjoittanut, mutta jättänyt asian ikäänkuin ilmaan, tarkemmin selvittämättä. Mihin hänellä ilman muuta on oikeus ja se on ymmärrettävää. Voihan olla, että Kalle on pojan kanssa ollut paljonkin tekemisissä, mutta se on syystä tai toisesta kuulunut yksityselämän piiriin jota Kalle ei ole halunnut tuoda enenpää esille.

        Tai suojatakseen pojan yksityisyyttä, joka ei ehkä halua olla julkisuudessa "Päätalon poika".

        Onhan Kalle monissa hahmoissa käyttänyt itse keksimäänsä nimeä heistä, esim. Laina ei ole Laina eikä Kuusisen ole Alli Kuusisen Alli ym.
        Toisista taas Kalle käytti oikeaa nimeä.

        Ilmeisesti arvioinut tapauskohtaisesti onko soveliasta käyttää oikeaa nimeä. Jotenkin sitten arvioinut myös tämä pojan käyttämisen kirjoissaan. Ja päätynyt hyvin vähään.


      • aa-tuuli

        Niinpä niin, rahastusta. Parempi olisi, kun loppuisi kokonaan. Uusia kirjailijoita tulee aina pilvin pimein. Hyviäkin, en nyt nimeä ketään. Isänpäiväksi ilmestyy kirjoja, jotka sopivat hyvin, on sotakirjaa, dekkaria ja eräänlaisia harrastekirjoja. Eihän Väinö Linnaakaan ole koottu tällä tavalla.


      • sonni-moilanen
        aa-tuuli kirjoitti:

        Niinpä niin, rahastusta. Parempi olisi, kun loppuisi kokonaan. Uusia kirjailijoita tulee aina pilvin pimein. Hyviäkin, en nyt nimeä ketään. Isänpäiväksi ilmestyy kirjoja, jotka sopivat hyvin, on sotakirjaa, dekkaria ja eräänlaisia harrastekirjoja. Eihän Väinö Linnaakaan ole koottu tällä tavalla.

        No miksei noinkin, mutta kirjankustannustoiminta on kuitenkin liiketoimintaa, joten ihan ymmärrettävää että kustantaja takoo kun rauta on kuumaa.
        Eli niin kauan kuin kuin Kallen ystävät haluavat uuden Päätälon hyllyynsä, niinkauan kannattaa uusi kirja tuottaa. Mutta eikähän ne rupea hiipumaan.

        Tosin Kallen kuoleman jälkeen on julkaistu ihan varteenotettaviakin kirjoja, eli Kallen ennen kirjoina julkaisemattomia kertomuksia kokoelmina, Kannaksen lomajuna ym.


      • aa-tuuli
        sonni-moilanen kirjoitti:

        No miksei noinkin, mutta kirjankustannustoiminta on kuitenkin liiketoimintaa, joten ihan ymmärrettävää että kustantaja takoo kun rauta on kuumaa.
        Eli niin kauan kuin kuin Kallen ystävät haluavat uuden Päätälon hyllyynsä, niinkauan kannattaa uusi kirja tuottaa. Mutta eikähän ne rupea hiipumaan.

        Tosin Kallen kuoleman jälkeen on julkaistu ihan varteenotettaviakin kirjoja, eli Kallen ennen kirjoina julkaisemattomia kertomuksia kokoelmina, Kannaksen lomajuna ym.

        Kannaksen lomjauna ilmestyi ns. postuumina l. kuoleman jälkeen. Päätalo ehti tarkastaa kirjan julkaisupainoksen ennen kuolemaansa. Vuodesta 2002 ilmestyneetkirjat ovat kaikki ns. koosteita. Eri aiheista.


      • olen
        sonni moilanen kirjoitti:

        En usko että oli fiktiivinen henkilö, tuntuu että tuskin Kalle olisi ihan romaaninsa takia heittänyt mielikuvituksesta sellaisen jutun. Ja samalla huhun/juorunvarjon itselleen.

        Eli uskon että se on kuten Kalle on kirjoittanut, mutta jättänyt asian ikäänkuin ilmaan, tarkemmin selvittämättä. Mihin hänellä ilman muuta on oikeus ja se on ymmärrettävää. Voihan olla, että Kalle on pojan kanssa ollut paljonkin tekemisissä, mutta se on syystä tai toisesta kuulunut yksityselämän piiriin jota Kalle ei ole halunnut tuoda enenpää esille.

        Tai suojatakseen pojan yksityisyyttä, joka ei ehkä halua olla julkisuudessa "Päätalon poika".

        Onhan Kalle monissa hahmoissa käyttänyt itse keksimäänsä nimeä heistä, esim. Laina ei ole Laina eikä Kuusisen ole Alli Kuusisen Alli ym.
        Toisista taas Kalle käytti oikeaa nimeä.

        Ilmeisesti arvioinut tapauskohtaisesti onko soveliasta käyttää oikeaa nimeä. Jotenkin sitten arvioinut myös tämä pojan käyttämisen kirjoissaan. Ja päätynyt hyvin vähään.

        minäkin ajatellut asian olevan.


      • siirukka
        jäi hieman kirjoitti:

        vaivaamaan Päätalon avioliiton ulkopuolella syntyneen pojan kohtalo. Siis oliko fiktiivinen henkilö ja jos ei, oliko todellakin Kallen poika?

        minua myös on vaivannut kyseinen vaiettu asia.olishan se mielenkiintoista tietää,onko poika huolehdittu ja onko dna otettu.nykyisinhän kun voi sulkea poiskin esim isyyden.


      • entiijaa
        sonni moilanen kirjoitti:

        En usko että oli fiktiivinen henkilö, tuntuu että tuskin Kalle olisi ihan romaaninsa takia heittänyt mielikuvituksesta sellaisen jutun. Ja samalla huhun/juorunvarjon itselleen.

        Eli uskon että se on kuten Kalle on kirjoittanut, mutta jättänyt asian ikäänkuin ilmaan, tarkemmin selvittämättä. Mihin hänellä ilman muuta on oikeus ja se on ymmärrettävää. Voihan olla, että Kalle on pojan kanssa ollut paljonkin tekemisissä, mutta se on syystä tai toisesta kuulunut yksityselämän piiriin jota Kalle ei ole halunnut tuoda enenpää esille.

        Tai suojatakseen pojan yksityisyyttä, joka ei ehkä halua olla julkisuudessa "Päätalon poika".

        Onhan Kalle monissa hahmoissa käyttänyt itse keksimäänsä nimeä heistä, esim. Laina ei ole Laina eikä Kuusisen ole Alli Kuusisen Alli ym.
        Toisista taas Kalle käytti oikeaa nimeä.

        Ilmeisesti arvioinut tapauskohtaisesti onko soveliasta käyttää oikeaa nimeä. Jotenkin sitten arvioinut myös tämä pojan käyttämisen kirjoissaan. Ja päätynyt hyvin vähään.

        Pojasta ei mainittu sarjan loppupuolella oikein mitään.Olishan ihme silloisten ehkäisyjen aikaan jos kallella ei ois jälkeläisiä.Siihen sukupuolisuhteiden määrään nähden.


    • jmu

      Mielestäni Päätalon tapauksessa kirjailijan teksteistä tehtyjä koosteita ei saisi tehdä. Tekstit on jo olemassa tuotannossa, jonka tulostusasuun on kirjailija voinut itse vaikuttaa. Uusintakoosteet saavat asiat hieman uuteen valoon ja ehkä vääräänkin, sellaiseen kuin koostaja ne näkee ja haluaa tuoda esille, vaikkakin tekstit varmaankin ovat suoraan kirjailijan käsialaa. Päätalon elämään liittyvät historiatiedot valokuvat jne ovat oma lukunsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe