Eli onko jollain tietoa kuinka monta Protoa on varustettu 6.2l V-8 dieselillä ja automaattilaatikolla, tuli tuossa viime viikolla sellaista ajettua, hauska laite ja komeat äänet!
Proto-sisu
8
3755
Vastaukset
- Antti
Lainaus sivulta:
http://www.mil.fi/kalustoesittely/00102.html
"Ensimmäinen Sisun valmistama maastokuorma-auto luovutettiin puolustusvoimille vuonna 1964. Tämän Proto-Sisun eri versioita (KB-45, A-45 ja AH-45) valmistettiin yhteensä noin 40 kappaletta."
Pohjanmaalla yksi armeijaharrastaja ajelee ihan omalla Proto-Sisulla. Käyttää sitä IT-valonheittimen generaattorina =)- arvaaja
On kai Protoja tehty enemmän kuin neljäkymmentä, onhan monessa yksittäisessä varuskunnassa jo enemmän. Kun mukaan lasketaan varastoissa olevat ja poistetut yksilöt, päästään suurempiin lukuihin. Olisiko luvusta jäänyt nolla perästä...
Mutta alkuperäisessä viestissä mainituista V8-Protoista olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Lienevät yksittäiskappaleita jälkiasennuksena tehtyjä. Alunperin 45-Sisut lienee moottoroitu Leyland ja Valmet -dieseleillä?? - Tepa
arvaaja kirjoitti:
On kai Protoja tehty enemmän kuin neljäkymmentä, onhan monessa yksittäisessä varuskunnassa jo enemmän. Kun mukaan lasketaan varastoissa olevat ja poistetut yksilöt, päästään suurempiin lukuihin. Olisiko luvusta jäänyt nolla perästä...
Mutta alkuperäisessä viestissä mainituista V8-Protoista olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Lienevät yksittäiskappaleita jälkiasennuksena tehtyjä. Alunperin 45-Sisut lienee moottoroitu Leyland ja Valmet -dieseleillä??...eikös ne neljäkymmentä ole niitä PROTOJA ja loput A-45 mallia? Nimi on vain jäänyt elämään.
Jostain muistin perukoilta putkahti tämmöinen tieto, lienenkö oikeassa vai väärässä? - II/99
Tepa kirjoitti:
...eikös ne neljäkymmentä ole niitä PROTOJA ja loput A-45 mallia? Nimi on vain jäänyt elämään.
Jostain muistin perukoilta putkahti tämmöinen tieto, lienenkö oikeassa vai väärässä?Eli eli niitä A-45 malleja on kyllä edelleenkin käytössä ainakin Sodankylässä ja Kajaanissa, varmaan muuallaki. Sodankylässä niitä oli vuosituhannen vaihteessa arviolta 50 kpl ja kajaanissa varmaan ainakin samanverran. Ne oikeat proto-mallit on viissiin niitä KB-45 malleja ja AH-45 malli on ajohydrauliikalla varustettu (saahan hydraulinen veto perävaunulle tai tykille). Et sillee... Sielä mil.fi:ssä se tieto on vain sitä puolustusvoimien propagandaa.
- young boy
II/99 kirjoitti:
Eli eli niitä A-45 malleja on kyllä edelleenkin käytössä ainakin Sodankylässä ja Kajaanissa, varmaan muuallaki. Sodankylässä niitä oli vuosituhannen vaihteessa arviolta 50 kpl ja kajaanissa varmaan ainakin samanverran. Ne oikeat proto-mallit on viissiin niitä KB-45 malleja ja AH-45 malli on ajohydrauliikalla varustettu (saahan hydraulinen veto perävaunulle tai tykille). Et sillee... Sielä mil.fi:ssä se tieto on vain sitä puolustusvoimien propagandaa.
Hyvähyvä, 2/99 tuntee maastokuorma-autotyyppejä!!! Ovat muuten edistyksellisiä vehkeitä nuo 45-Sisut, ovat kuulemma saksalaisetkin sanoneet maailman parhaiksi. No, tuokin saattaa olla sitä Puolustusvoimien propagandaa, johon minustakin on syytä suhtautua varauksella. Vaikka eihän siinä mitään, hyviä vehkeitähän ne, etenkin SA-1830 -sarja.
- 1/02
young boy kirjoitti:
Hyvähyvä, 2/99 tuntee maastokuorma-autotyyppejä!!! Ovat muuten edistyksellisiä vehkeitä nuo 45-Sisut, ovat kuulemma saksalaisetkin sanoneet maailman parhaiksi. No, tuokin saattaa olla sitä Puolustusvoimien propagandaa, johon minustakin on syytä suhtautua varauksella. Vaikka eihän siinä mitään, hyviä vehkeitähän ne, etenkin SA-1830 -sarja.
Vekaralla noita a-45 on vielä jotain 40. Kuulemma mersun "maasto-ategot" olisi tulossa tilalle.
- niinisalo2/95
ollessani niinisalossa kuljetusjoukoissa armeija-aikoinani, ajelin muutaman tuhatta kilometriä noilla vehkeillä. Suomen armeijalla protoissa oli leylandin neloskoneita ja taisi olla yksi "turboproto" valmetin koneella. kyllä maastossa proto löi masit ja rasit pahoissa paikoissa mennen tullen, jos ei ollut tykkiä perässä hidastamassa menoa. proton hytti vaan oli aika ahdas hiemankaan pidemmälle kuskille, mutta muuten nuo olivat kivoja vehkeitä. ne V8 protot olikin sitten eri asia. YK-varikolla niissä taisi olla GM,n V8 automaattilaatikolla varmaankin huoltosyistä, koska eipä varmaan montaa leikkarin kansipahvia löydy maailman kriisipesäkkeistä;)
- V-8
V-8 moottorilla ja 3 -vaihteisella laatikolla tehty 4 kpl v.1996.
Autot Niinisalossa Yk-koulutuskeskuksen käytössä.
Kaiken kaikkiaan "protoja" valmistettu (KB-45,A-45 )valmistettu n 400 kpl.Sisun omilla akseleilla valmistettuja n 300 kpl.KB-45 oli Rockwellin akselistot ns rasvanapa mallit.
Alkuperäinen moottori Leyland 6-syl., ahtamaton suoraruisku diesel.AH-45 oli ahdettu Leyland.Näissä autoissa oli nestemoottoritykkejä varten hydrauliikka ja tarvisi sitä varten lisää tehoa.Seuraavaksi tuli Valmet 611 CI moottori joka on myös ahtamaton(hengetön).Ahdettu moottori vaatii järeämmän kytkinasetelman (jouset) sekä kuljettajalta älliä ettei riko vaihteistoa.
Libanonissa oli asennettu Pasin voimapaketti A-45 :een ja täytyy sanoa että hienosti liikkui.
Tässä yhdistelmä jolloinka voisi puhua maailamn parhaasta maastokuorma-autosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2317876
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455460- 594842
- 763547
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1533462Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹451748- 391697