Proto-sisu

jätkä

Eli onko jollain tietoa kuinka monta Protoa on varustettu 6.2l V-8 dieselillä ja automaattilaatikolla, tuli tuossa viime viikolla sellaista ajettua, hauska laite ja komeat äänet!

8

3747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti

      Lainaus sivulta:

      http://www.mil.fi/kalustoesittely/00102.html

      "Ensimmäinen Sisun valmistama maastokuorma-auto luovutettiin puolustusvoimille vuonna 1964. Tämän Proto-Sisun eri versioita (KB-45, A-45 ja AH-45) valmistettiin yhteensä noin 40 kappaletta."


      Pohjanmaalla yksi armeijaharrastaja ajelee ihan omalla Proto-Sisulla. Käyttää sitä IT-valonheittimen generaattorina =)

      • arvaaja

        On kai Protoja tehty enemmän kuin neljäkymmentä, onhan monessa yksittäisessä varuskunnassa jo enemmän. Kun mukaan lasketaan varastoissa olevat ja poistetut yksilöt, päästään suurempiin lukuihin. Olisiko luvusta jäänyt nolla perästä...
        Mutta alkuperäisessä viestissä mainituista V8-Protoista olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Lienevät yksittäiskappaleita jälkiasennuksena tehtyjä. Alunperin 45-Sisut lienee moottoroitu Leyland ja Valmet -dieseleillä??


      • Tepa
        arvaaja kirjoitti:

        On kai Protoja tehty enemmän kuin neljäkymmentä, onhan monessa yksittäisessä varuskunnassa jo enemmän. Kun mukaan lasketaan varastoissa olevat ja poistetut yksilöt, päästään suurempiin lukuihin. Olisiko luvusta jäänyt nolla perästä...
        Mutta alkuperäisessä viestissä mainituista V8-Protoista olisi mielenkiintoista kuulla lisää. Lienevät yksittäiskappaleita jälkiasennuksena tehtyjä. Alunperin 45-Sisut lienee moottoroitu Leyland ja Valmet -dieseleillä??

        ...eikös ne neljäkymmentä ole niitä PROTOJA ja loput A-45 mallia? Nimi on vain jäänyt elämään.
        Jostain muistin perukoilta putkahti tämmöinen tieto, lienenkö oikeassa vai väärässä?


      • II/99
        Tepa kirjoitti:

        ...eikös ne neljäkymmentä ole niitä PROTOJA ja loput A-45 mallia? Nimi on vain jäänyt elämään.
        Jostain muistin perukoilta putkahti tämmöinen tieto, lienenkö oikeassa vai väärässä?

        Eli eli niitä A-45 malleja on kyllä edelleenkin käytössä ainakin Sodankylässä ja Kajaanissa, varmaan muuallaki. Sodankylässä niitä oli vuosituhannen vaihteessa arviolta 50 kpl ja kajaanissa varmaan ainakin samanverran. Ne oikeat proto-mallit on viissiin niitä KB-45 malleja ja AH-45 malli on ajohydrauliikalla varustettu (saahan hydraulinen veto perävaunulle tai tykille). Et sillee... Sielä mil.fi:ssä se tieto on vain sitä puolustusvoimien propagandaa.


      • young boy
        II/99 kirjoitti:

        Eli eli niitä A-45 malleja on kyllä edelleenkin käytössä ainakin Sodankylässä ja Kajaanissa, varmaan muuallaki. Sodankylässä niitä oli vuosituhannen vaihteessa arviolta 50 kpl ja kajaanissa varmaan ainakin samanverran. Ne oikeat proto-mallit on viissiin niitä KB-45 malleja ja AH-45 malli on ajohydrauliikalla varustettu (saahan hydraulinen veto perävaunulle tai tykille). Et sillee... Sielä mil.fi:ssä se tieto on vain sitä puolustusvoimien propagandaa.

        Hyvähyvä, 2/99 tuntee maastokuorma-autotyyppejä!!! Ovat muuten edistyksellisiä vehkeitä nuo 45-Sisut, ovat kuulemma saksalaisetkin sanoneet maailman parhaiksi. No, tuokin saattaa olla sitä Puolustusvoimien propagandaa, johon minustakin on syytä suhtautua varauksella. Vaikka eihän siinä mitään, hyviä vehkeitähän ne, etenkin SA-1830 -sarja.


      • 1/02
        young boy kirjoitti:

        Hyvähyvä, 2/99 tuntee maastokuorma-autotyyppejä!!! Ovat muuten edistyksellisiä vehkeitä nuo 45-Sisut, ovat kuulemma saksalaisetkin sanoneet maailman parhaiksi. No, tuokin saattaa olla sitä Puolustusvoimien propagandaa, johon minustakin on syytä suhtautua varauksella. Vaikka eihän siinä mitään, hyviä vehkeitähän ne, etenkin SA-1830 -sarja.

        Vekaralla noita a-45 on vielä jotain 40. Kuulemma mersun "maasto-ategot" olisi tulossa tilalle.


    • niinisalo2/95

      ollessani niinisalossa kuljetusjoukoissa armeija-aikoinani, ajelin muutaman tuhatta kilometriä noilla vehkeillä. Suomen armeijalla protoissa oli leylandin neloskoneita ja taisi olla yksi "turboproto" valmetin koneella. kyllä maastossa proto löi masit ja rasit pahoissa paikoissa mennen tullen, jos ei ollut tykkiä perässä hidastamassa menoa. proton hytti vaan oli aika ahdas hiemankaan pidemmälle kuskille, mutta muuten nuo olivat kivoja vehkeitä. ne V8 protot olikin sitten eri asia. YK-varikolla niissä taisi olla GM,n V8 automaattilaatikolla varmaankin huoltosyistä, koska eipä varmaan montaa leikkarin kansipahvia löydy maailman kriisipesäkkeistä;)

    • V-8

      V-8 moottorilla ja 3 -vaihteisella laatikolla tehty 4 kpl v.1996.
      Autot Niinisalossa Yk-koulutuskeskuksen käytössä.
      Kaiken kaikkiaan "protoja" valmistettu (KB-45,A-45 )valmistettu n 400 kpl.Sisun omilla akseleilla valmistettuja n 300 kpl.KB-45 oli Rockwellin akselistot ns rasvanapa mallit.
      Alkuperäinen moottori Leyland 6-syl., ahtamaton suoraruisku diesel.AH-45 oli ahdettu Leyland.Näissä autoissa oli nestemoottoritykkejä varten hydrauliikka ja tarvisi sitä varten lisää tehoa.Seuraavaksi tuli Valmet 611 CI moottori joka on myös ahtamaton(hengetön).Ahdettu moottori vaatii järeämmän kytkinasetelman (jouset) sekä kuljettajalta älliä ettei riko vaihteistoa.
      Libanonissa oli asennettu Pasin voimapaketti A-45 :een ja täytyy sanoa että hienosti liikkui.
      Tässä yhdistelmä jolloinka voisi puhua maailamn parhaasta maastokuorma-autosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe