minkälaisia käytäntöjä on siitä mitä yökön töihin kuuluu? palvelutaloissa ja vanhainkodeissa. olis mukava tietää ihan vaan uteliaisuutta kyselen.
yö työ
9
1415
Vastaukset
- yökyöpeli oon
hoitokodissa yökön tehtäviin kuuluu mm.. antaa joillekin asukkaille yölääkkeet ja laittaa nukkumaan. Ja seuraavan päivän ruokaa valmistella
, tarvittaessa leipoa sämpylöitä/pullaa aamulle/
pakkaseen. Siivoa muutamat toimitilat. Silitellä
petivaatteet/vaatteet jotka tarvii silitystä. Kerran vk annostella lääkkeet dosetteihin. Ohjailla muutamia asukkaita takasin sänkyyn nukkumaan. Ja kuivittaa kerran yössä muutama asukki. Tehdä aamupala valmiiksi. Ja kun yövuoro
kestää klo7, niin jotkut asukit herää jo klo6 aamupalalle, niin sitten antaa aamupalaa/lääkkeitä ja vaihtaa päivävaatteet päälle ja päivä vaippa. Muistinkohan kaikkea.. No, tämmösii ainakin.. - hoitsu täälläkin
joo...mä olen yhdessä semmosessa paikassa ollut duunissa missä yökön hommiin kuuluu siivous,ruoan laitto ja vaatehuolto. Niin siis sen kaiken muun lisäksi. ( eli mahdolliset kuivitukset, aamulla pukeminen ja pesut,jne) Enkä kyllä toista kertaa moiseen paikkaan mene. Nykyisessä duunipaikassa,vanhainkodissa.. yökkö antaa mahdolliset unilääkkeet,tekee kierrot ( kolme yön aikana)vastailee kelloihin,kuivittaa ja huolehtii tarvittavista asentohoidoista.Jakaa aamulääkkeet ja antaa tietysti yöllä tarvittavia lääkkeitä. Aamulla tarpeen mukaan voidaan auttaa päivävaatteet päälle muutamalle asukkaalle. Mutta se on hoidollista duunia, ja niin sen pitää ollakkin.
- hoitajahempukka
Hoitajalle kuuluu hoitaminen, laitoshuoltajalle siivous, kokille ruuanlaitto.
Mua kerta kaikkiaan ärsyttää sellaiset yksityiset palvelukodit ja niiden rahan ahneet omistajat, jotka perustavat "kodinomaisen hoitokodin". Kodinomaisuus tarkoittaa käytännössä kolmen ihmisen työn siirtämistä yhdelle ihmiselle: eli hoitaja sekä hoitaa, että kokkaa että siivoaa.
Tuskin siitä asukaskaan nauttii, kun on vain kiireinen sekatyöntekijä auttamassa.
Jos minua kiinnostaisi kokkaaminen, olisin opiskellut kokiksi. - kokonaisvaltaiseen
hoidolliseen duuniin ei kuulu ravinnosta ja puhtaudesta huolehtiminen.Kyllä siihen hoitotyöhön kuuluu muutakin kuin pelkkää lääkkeiden kanssa touhuamista.Onko toimenpidekeskeisyys tuttu termi?
- uusyökkö
normaali käytäntö on siis että yökkö tekee todella lähes kolmen ihmisen työn. huh huh taisi tulla väärä valinta?
- yökkönä yötä
Nykyisessä paikassani yöllä annetaan tarvittaessa lääkkeitä, kuivitetaan, jaetaan litkutarjotin ja tehdään aamupalaleivät. Eli nämä on ne pakolliset hommat. Jos ehtii ja viitsii voi tehdä muitakin hommia. Monet aamulla pesevät ja pukevat aikaisin herääviä valmiiksi aamulaisille.
Aikaisemmin olen ollut paikassa, jossa piti näiden töiden LISÄKSI tehdä aamupuuro, leipoa jotain päiväkahville, siivota ruokatilat ja käytävät, pestä ja viikata pyykki. Kyllä ei ehtinyt väsyä...
- yössä
Oon palveluasunnoilla töissä ja meillä yöllä silitellään ja mankeloidaan pyykkejä, kierretään huoneet 2-3 tunnin välein, jaetaan lääkkeet, keitetään aamupuurot ja laitetaan aamupalat valmiiks muutenkin ja kaikkea semmosta pientä puuhaa pitkin yötä.
- hoitsupoitsu-bi
joo itse ainakin kun olen keikalla kysyn uudessa paikassa mitä töihini kuuluu yövuorossa. periaatteessa aika plajon samanlaiset hommat vuodeosastoilla on: vaipanvaihto (eli kuivittaminen)1-2 kierrosta /yö, lääkkeidenjako lääketarjottimelle tai dosetteihin, annan naapuriosastolle apua tarvittaessa, kirjaamiset,tarvittaessa otan PLV näytteet, kuumeen mittaus yms tehtävät..jne mutta en kyllä ole joutunut siivoamaan tai pyykkiä pesemään/silittämään tms. joskus saatan aamun hiljaisena hetkenä keittää aamupuuron valmiiksi aamuksi (mutta en ota siitä paineita jos jää keittämättäkin) eli sen mukaan miten aikaa ja haluja on... tiedän kyllä pieniä hoitolaitoksia (myös kunnallisia palvelutalojakin) joissa joutuu siivoamaan ja pyykkihuoltoa hoitamaan, mutta itse kierrän sellaset hoitolaitokset kaukaa; perustelen asiaa sillä, että jos olen yksin yövuorossa ja VASTUULLANI on 25-30 huonokuntoista vanhusta, niin kyllä siinä riittää ihan tarpeeksi työtä hoitotyössäkin ja silloin "toissijaiset" työt saa kyllä jäädä tekemättä minun valvoessani. eikä vielä ole tullut kukaan sanomaan jälkikäteen että miksi en ole jotain töitä tehnyt...
asioista voi olla rakentavassa mielessä kriittinen ja hoitajana pitää uskaltaa myös sanoa niistä asioista joita pitää jonkinlaisena epäkohtana työpaikassaan, oli se sitten mikä asia tahansa kunhan se liittyy omaan työhön.- mitä olen
kuullut paikoista,joissa yökkö tekee ruokaa,siivoaa yms.kyseessä on 6-8 asukkaan ryhmäkoteja eli väkeä on vähemmän ja parempikuntoista kuin laitoksissa.Ja näitä on myös kunnallisella puolella!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693