Yksinhuoltajan tulot?

Huolissaan pärjäämisestä...

Elikkäs olen tuleva yksinhuoltaja äiti ja olisin kiinnostunut tietämään suunnilleen tuloistamme lapseni kanssa.
Olen työtön eli saan vähimmäismääräisen äitiys- ja vanhempianrahan eli tuon 15,20e/päivä
Lapsilisä korotuksineenhan on jotain 136,60e/kk
ja onko tuo elatusmaksu sitten 118e/kk(kuulema vähimmäismäärä?).
Näiden perusteella kun vähentää verot äitiyspäivärhasta niin saisin, että meillä olisi tulot n.556,7E/kk asumistuki joka olisi 374,83e/kk tästä vähennettäisiin vuokra eli 674e/kk elämiseen meille jäisi siis tämän mukaan n.262,10e/kk. Minusta tuo on kamalan vähän!
Sillä vaipat maksaa paljon ja kaikki äidinmaidonkorvikkeet jne mikäli ei tule maitoa ja jos tulee viel jotain allergioita niin minkäs sitten teet?

Eli olisiko jollain tietoa kuinka paljon sossuta saisi sitten vielä avustusta?
Haluaisin kuitenkin tarjota lapselleni hyvän elämän ja kaiken mitä hän tarvitsee!

Kyseessä on Turun kaupunki, en tiedä onko sillä merkitystä, tai että vaihtelevatko etuudet erikuntien mukaan...

Kiitos kaikille jotka vastaavat nyt jo etukäteen!

21

3476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käydä

      soskussa. sillä kahelle ihmisellä vuokran jälkeen pitäis jäädä elämiseen kuukaudessa jotain 634, jotain €. se on perus osa, sosku maksaa erotuksen tuosta ja omasta tulostas.

      • Ajattelin...

        Ajattelin kanssa, että eihän tuolla reilun 250e millään pysty kaikkia menoja kattamaan...


      • sama tilanne
        Ajattelin... kirjoitti:

        Ajattelin kanssa, että eihän tuolla reilun 250e millään pysty kaikkia menoja kattamaan...

        paitsi en saa elatus maksuja enkä korutusta läpsilisää. päivärahalla ku äitiloma loppu just. pakko oli ottaa yhteyttä soskuun siitä tiiän..


      • työssäkäyvä

        Vertailun vuoksi: työnteko pienipalkkaisena ei kannata, sillä ainakaan minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia tuollaiseen nettotuloon. Ei jää edes sitä mikä alkuperäisellä ilman sossun apua (vuoroviikkkohuoltaja ei saa lapsietuuksia, työssäkäyvä ei saa vuokratukia, myöskään sosiaalitoimistoon ei ole asiaa).


      • vuokratukea
        työssäkäyvä kirjoitti:

        Vertailun vuoksi: työnteko pienipalkkaisena ei kannata, sillä ainakaan minulla ei olisi mitään mahdollisuuksia tuollaiseen nettotuloon. Ei jää edes sitä mikä alkuperäisellä ilman sossun apua (vuoroviikkkohuoltaja ei saa lapsietuuksia, työssäkäyvä ei saa vuokratukia, myöskään sosiaalitoimistoon ei ole asiaa).

        eli asumistukea, vaikka käynkin työssä! Mitä tarkoitat, ettei vuokratukea muka saa? Kelan kanssa olen asioinut jo vuosikausia, asumistukea tarkistetaan kerran vuodessa tai sen mukaan miten tuloni muuttuvat eli saan tukea milloin enemmän milloin taas vähän vähemmän. Niin ja olen siis lasteni kanssa asuva yhteishuoltaja-äiti, en mikään vuoroviikkovanhempi. Siis käytännön yksinhuoltaja.


      • vuokratukea
        vuokratukea kirjoitti:

        eli asumistukea, vaikka käynkin työssä! Mitä tarkoitat, ettei vuokratukea muka saa? Kelan kanssa olen asioinut jo vuosikausia, asumistukea tarkistetaan kerran vuodessa tai sen mukaan miten tuloni muuttuvat eli saan tukea milloin enemmän milloin taas vähän vähemmän. Niin ja olen siis lasteni kanssa asuva yhteishuoltaja-äiti, en mikään vuoroviikkovanhempi. Siis käytännön yksinhuoltaja.

        Olen myös eri mieltä siitä, ettei pienellä palkalla muka kannata olla työssä! Minulla on nyt ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että palkasta jää parisataa euroa enemmän käteen kuin mitä sain työttömyyspäivärahaa kuukaudessa. Kyllä työnteko tässä tapauksessa kannattaa!


      • mutta...
        vuokratukea kirjoitti:

        Olen myös eri mieltä siitä, ettei pienellä palkalla muka kannata olla työssä! Minulla on nyt ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että palkasta jää parisataa euroa enemmän käteen kuin mitä sain työttömyyspäivärahaa kuukaudessa. Kyllä työnteko tässä tapauksessa kannattaa!

        Kyllä se on totta että työnteko todellakin useimmiten kannattaa myös yksinhuoltajalle varsinkin jos sitä vertaa peruspäivärahalla ja toimeentulotuella elämiseen. Toisaalta tilanne voi myös olla niin että pientä kannustinloukkua tulee jos vertaa ansiosidonnaista ja työtä josta ansiosidonnainen on laskettu. Esim. minulla jää nyt ehkä joku 50 euroo vähemmän käteen ansiosidonnaisella kun töissä siitä johtuen että nyt saan paljon enemmän asumistukea kun palkan kanssa sain ja lisäksi päivähoitokulut pienenivät satasella.

        p.s kyllä sitä kokopäivätyötä tekevä palkallinenkin voi asumistukea saada. Riippuu ihan palkasta ja vuokran määrästä sekä lapsiluvusta.


      • jäikin
        mutta... kirjoitti:

        Kyllä se on totta että työnteko todellakin useimmiten kannattaa myös yksinhuoltajalle varsinkin jos sitä vertaa peruspäivärahalla ja toimeentulotuella elämiseen. Toisaalta tilanne voi myös olla niin että pientä kannustinloukkua tulee jos vertaa ansiosidonnaista ja työtä josta ansiosidonnainen on laskettu. Esim. minulla jää nyt ehkä joku 50 euroo vähemmän käteen ansiosidonnaisella kun töissä siitä johtuen että nyt saan paljon enemmän asumistukea kun palkan kanssa sain ja lisäksi päivähoitokulut pienenivät satasella.

        p.s kyllä sitä kokopäivätyötä tekevä palkallinenkin voi asumistukea saada. Riippuu ihan palkasta ja vuokran määrästä sekä lapsiluvusta.

        tuo parisataa enemmän käteen palkasta kuin mitä jos olisin ollut ansiosidonnaisella vuoden loppuun. Ei siis ole sitä pientäkään kannustinloukkua.


      • työssäkäyvä
        mutta... kirjoitti:

        Kyllä se on totta että työnteko todellakin useimmiten kannattaa myös yksinhuoltajalle varsinkin jos sitä vertaa peruspäivärahalla ja toimeentulotuella elämiseen. Toisaalta tilanne voi myös olla niin että pientä kannustinloukkua tulee jos vertaa ansiosidonnaista ja työtä josta ansiosidonnainen on laskettu. Esim. minulla jää nyt ehkä joku 50 euroo vähemmän käteen ansiosidonnaisella kun töissä siitä johtuen että nyt saan paljon enemmän asumistukea kun palkan kanssa sain ja lisäksi päivähoitokulut pienenivät satasella.

        p.s kyllä sitä kokopäivätyötä tekevä palkallinenkin voi asumistukea saada. Riippuu ihan palkasta ja vuokran määrästä sekä lapsiluvusta.

        Mutta pitää muistaa että vuoroviikkoetällä EI OLE lapsia. Lapset eivät siis kuluta senttiäkään.


    • mattikukkarossa

      Vaihda asunto ainakin halvempaan, jos mahdollista.

    • Miksi ihmeessä et ajattele tulevaisuutta ?Ei niitä lapsia tuo haikara. Hyvä elämä muodostuu myös vanhempien toimeentulosta, ei yhteiskunnan.

      • apina

        Tulevaisuuttahan tuo alkuperäinen kirjoittaja juuri ajattelee vai miten sinä ymmärrät tämän: haluan tarjota lapselleni hyvän elämän ja kaiken mitä hän tarvitsee. Vai ymmärrätkö sinä? Epäilen, että et.


    • hämmästyneenä

      Sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Olet yksinhuoltaja tai sitten et. Minusta on tyhmää miettiä miten tulen toimeen jos olen yh. Meidän veronmaksajien rahoillako teidät pitäisi elättää? Minä otin riskin ja "rupesin" yh:si 28 vuotiaana ilman vakituista työtä. Nyt olen elättänyt kunniallisesti 3 lasta. Vaihtoehtona oli ikävä avioliitto huonon miehen kanssa. Ei voi aina olettaa että joku muu huolehtii sinun elämästäsi. Kyllä se sinun itsesi on tehtävä.

      • zippadiiduudaa

        huonosta liitosta lähteminen on hyppäämistä tuntemättomaan ohjenuorana se, että se liitto ei ole elämisen arvoinen.
        Minä lähdin myös lasten kanssa opiskelijana ja keikkatyöläisenä, mutta arvot joiden takia lähdin olivat oikeita ja ne kantoivat. Nyt ole saanut opiskelut loppuun jo aika päiviä sitten, teen työtä ja eletään ihmisiksi omassa kämpässä. Elämäni paras ratkaisu kaikista vaikeuksista huolimatta.
        Kukaan ei huolehdi niin hyvin asioista kuin mitä itse tekee. Se on rankkaa työtä, mutta niin todella antoisaa kun sillä jotain saavttaa. Eikä maailmassa ole ketään joka huolehtii. Meillä ainakin säästyy paljon rahaa kun miehen kulutus ei enää rasita kukkaroa.


    • Anonyymi

      Olen 38-vuotias, yhden 12-vuotiaan reippaan tytön yksinhuoltaja äiti! Tulot ovat minun hammaslääkäri palkastani noin 7 250€ ja siitä vähennetään verot ja kulut. Hyvin elämme kaksiossa töölössä! :)

      • Anonyymi

        Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain tarkoituksena on lapsen suhteen säilyttäminen kiinteänä vanhempaansa- tämä toteutetaan lain mukaan siten, vastuunkanto ja päätöksenteko eli lapsen huoltajuus pidetään yhtenäisenä ä eli YHTEISHUOLTO. Lapsen huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet, erityisesti suorat kontaktit lapsen ja hänen vanhempansa välillä eikä vieraannuttaa lasta vanhemmastaan. Onko se niin vaikeaa ymmärtää. Yksinhuolto on lainvastaista ja sairautta!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain tarkoituksena on lapsen suhteen säilyttäminen kiinteänä vanhempaansa- tämä toteutetaan lain mukaan siten, vastuunkanto ja päätöksenteko eli lapsen huoltajuus pidetään yhtenäisenä ä eli YHTEISHUOLTO. Lapsen huollon tulee turvata myönteiset ja läheiset ihmissuhteet, erityisesti suorat kontaktit lapsen ja hänen vanhempansa välillä eikä vieraannuttaa lasta vanhemmastaan. Onko se niin vaikeaa ymmärtää. Yksinhuolto on lainvastaista ja sairautta!!!

        Kyllä se oli pakko vierraannuttaminen, koska isä on mullan alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se oli pakko vierraannuttaminen, koska isä on mullan alla.

        Kyllä se oli pakko vierraannuttaminen, koska "lastensuojelun" viranomainen on mullan alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se oli pakko vierraannuttaminen, koska isä on mullan alla.

        Kyllä se oli pakko vierraannuttaminen, koska i"äiti" on mullan alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se oli pakko vierraannuttaminen, koska isä on mullan alla.

        Kyllä se ei ollut pakko vierraannuttaminen, koska isä ei ole mullan alla.


    • Anonyymi

      Parhaiten autat ja takaat lapselle hyvän elämän menemällä aikanaan töihin ja näyttämällä esimerkkiä. Jos yhteiskunnan avulla elää, niin sen saa mitä saa. Itse mies ja kahden pienen lapsen ”YH”Tulot n. 7500€/kk bruttona. Lapset äidillään joka toinen viikonloppu, enkä ole vaatinut häneltä elatusmaksuja.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe