Lappikselle: hihna vai fleksi, panta vai valjaat?

Plipetin

ELikkä, meille on tulossa suomenlapinkoira pentu ja mietin kumpi olisi kätevämpi totuttaa alusta asti koiralle fleksi vai hihna, minkälaisia kokemuksia ihmisillä on, kumpi mahtaa lapinkoiralle paremmin sopia. Haluan alusta asti minimoida sen että koira rupeasi vetämään...
aluksi ostamme koiralla pannan, koska se kuitenkin kasvaa ja kun ei enää tarvitse pantaa uusia kasvun vuoksi kumpi kannattaisi koiralle valita panta vai valjaat?

4

860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "O"

Pennulle suosittelisin ostamaan tavallisen hihnan, jonka kanssa on helpompi opetella hihnassa kulkua.

Myöhemmin koiralle voi sitten vaikka ostaa flexinkin, jos siltä tuntuu. Itsellä on jo vähän vanhempi koira, niin pitkillä lenkeillä käytän valjaita. Koiraa voi totuttaa molempiin ja valjaissa on ainakin se hyvä puoli, että jos koira sattuu vetaisemään kovemmin, niin ei satu niskaan tmv. Itse käytän fleksiä peruslenkeillä, koska se tuo kuitenkin vähän sitä vapautta, jos ei aina voi pitää irti.

• on....

Vihonviimeinen keksintö joka pitäis kieltää!!!
      Meillä lapparilla käytetään tavallista pantaa tarpeilla käydessä ja valjaita kun käydään lenkillä.
      Kannattaa opettaa koira jo heti pienenä vedon estovaljaisiin, ei meinaa vedä yhtään tavallisellakaan pannalla enään.

• edelliseen...

Vedonestovaljaita ei saa käyttää ennen kuin koira on täyskasvuinen, sillä ne saattavat vaikuttaa koiran kasvuun. Ja miksi ihmeessä koira pitäisi varmuudeksi niihin opettaa, kun voihan olla että koira ei vedä tavallisillakaan valjailla?

Eri mieltä olen myös tuosta fleksistä, erinomainen keksintö niille jotka osaavat käyttää sitä oikein! :)

• käytössä

Meillä aloitettiin lapparipojumme kanssa valjailla ja hihnalla, mutta jouduttiin vaihtamaan pantaan kun takajalat rupesivat menemään kieroon. Kasvattaja antoi vinkin, että valjaat antaa mahdollisuuden vetää niin kovaa, että kasvavan koiran jalat voi rueta taipumaan. Tiedä sitten miten lie, mutta meillä ainakin pantaan vaihto toimi.

Tuosta flexistä sen verran, että itse en uskaltaisi sitä lapparille ottaa. Esim. pupun nähdessään kun vaistot herää voi ihan hyvin repäistä niin kovaa, että mekanismi antaa flexistä periksi. Tiedän että mäyrakoirakin on saanut kiskaistua siitä isoimmasta mallista mekanismin tuusan nuuskaksi. Ja sittenhän siinä koira painelee menojaan....

Eli siksi meillä panta ja nahkainen perushihna käytössä. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      91
      1607
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      119
      1472
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      71
      1309
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1222
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      118
      1040
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      991
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      968
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      21
      940
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      828
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      753
    Aihe