E-pillerit ja sykkeiden nousu?

Tiila

Moi!
Onko kellään pillereiden aloittaminen nostanut sykkeitä? Itse harrastan aktiivisesti liikuntaa, ja kolmen pillerikäyttöpäivän jälkeen huomasin, että sykkeet ovat koholla sekä levossa että urheillessa...
Kokemukset olisivat tervetulleita :)

9

2442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voihan olla

      etteivät pillerit sovi sinulle.

      • -Tiila

        Hyvä kysymys, mutta mulla onneksi on alhainen (välillä liianki) verenpaine, eli ei pitäisi vaikuttaa. Toisaalta, voisiko olla, että se pillerin vuoksi nousisi tavallista enemmän rasituksessa ja vaikuttaisi näin myös sykkeeseen...? Emps tiijä :)
        Säikäyttää vaan, kun talvella sairasti sydänlihastulehduksen, mutta eipä se sitä mahda olla kun muuten ei ole sairastelua.


      • verenpaine
        -Tiila kirjoitti:

        Hyvä kysymys, mutta mulla onneksi on alhainen (välillä liianki) verenpaine, eli ei pitäisi vaikuttaa. Toisaalta, voisiko olla, että se pillerin vuoksi nousisi tavallista enemmän rasituksessa ja vaikuttaisi näin myös sykkeeseen...? Emps tiijä :)
        Säikäyttää vaan, kun talvella sairasti sydänlihastulehduksen, mutta eipä se sitä mahda olla kun muuten ei ole sairastelua.

        Jotkut pillerit voi nostaa verenpainetta.


      • -Tiila
        verenpaine kirjoitti:

        Jotkut pillerit voi nostaa verenpainetta.

        Eli siis se kohonnut verenpaine puolestaan nostaa sykettä?


      • syke nousi
        -Tiila kirjoitti:

        Eli siis se kohonnut verenpaine puolestaan nostaa sykettä?

        Mulla ainakin aikoinaan kun oli paineet vähän koholla, syke nousi siinä samassa...huomas että pulssi hakkas nopeampaa, hengästyi ja päässä jyskytti...

        Jos haluaa, niin vuorokausiverenpainemittaushan on mahdollinen.Mulle se on tehty. Vuorokausi pidetään käsivarressa mansettia, joka pumppaa ite päivällä vartin välein, ja yöllä puolen tunnin, ja rekisteröi lukemat pieneen "tietokoneeseen", joka roikkuu vyötäröltä.
        Yöllä ei paljon saanut nukuttua, mutta kumminki :)


    • mut ei mahda mitään

      Mä olen harrastanut lenkkeilyä, ja kyllä mä huomasin pientä eroa sykkeissä pillerittömään aikaan verrattuna. Leposykettä en silloin mitannut, mutta juostessa sen huomasi parhaiten. Olen lukenut asiasta eräästä nettiartikkelista joskus, jossa puhuttiin siitä miten e-pillerit ovat vaikuttaneet huippu-urheilijanaisten sykkeisiin, kai käytännössä hapenottokyvyn kautta. En tiedä miten hormonit hapenottokykyyn vaikuttavat, mutta artikkelissa todettiin että kun ottaa huomioon e-pillereiden urheilijan kannalta hyvät puolet (niukat kuukautiset, paremmat veren rauta-arvot, säännölliset kuukautiset auttaa harjoitteluaikatauluissa, estrogeenia matalan rasvaprosentin omaaville urheilijanaisille, joilla muuten voisi olla estrogeenin vajaus, jne) niin sykkeen nousun merkitys on vain pieni.

      Mut kyl se tällaiselle tavislenkkeilijälle vähän enemmän merkitsee, kun jo muutenkin tuntuu sykkeen olevan turhan korkea juoksemiseen.

      • avartaa (-Tiila)

        Kiitokset kovasti!
        Pisti kyllä oikeasti ihmettelemään, että mistä moinen, kun yhtäkkiä nousevat. Saati, ettei kuitenkaan viihtis jättää juoksua ja pyöräilyä, kun muuten tuntuu hyvältä. Pitää nyt vielä seurata ja koittaa vaikka napata jostain lainaan verenpainemittari, että vois seurailla.

        Jos ei muutu, niin pitänee punnita plussat ja miinukset, tosin hyvin ne tuli tuossa eräällä komentoijalla esille, itselläkin kun nuo menkat tuppaa joskus katoamaan jonnekin...;)


      • Syke korvissa
        avartaa (-Tiila) kirjoitti:

        Kiitokset kovasti!
        Pisti kyllä oikeasti ihmettelemään, että mistä moinen, kun yhtäkkiä nousevat. Saati, ettei kuitenkaan viihtis jättää juoksua ja pyöräilyä, kun muuten tuntuu hyvältä. Pitää nyt vielä seurata ja koittaa vaikka napata jostain lainaan verenpainemittari, että vois seurailla.

        Jos ei muutu, niin pitänee punnita plussat ja miinukset, tosin hyvin ne tuli tuossa eräällä komentoijalla esille, itselläkin kun nuo menkat tuppaa joskus katoamaan jonnekin...;)

        Mulla on ollut korkea syke noin kolmen vuoden ajan ja oon sen koko ajan syönyt e-pillereitä, oon nyt vakavasti harkinnut jättää koko pillerit pois. Syke nimittäin haittaa pienessäkin liikkeessä ja jännitystilassa. Oon kuitenkin vasta 21 ja entinen kilpajuoksija, että ei sen sykkeen pitäisi niin korkea olla. Syke saattaa jännitystilassa nousta hetkessä 120sec/min, ja mukavaa se ei todellakaan ole. Elän kuitenkin melko terveellisesti ja ruokavalionkin pitäisi olla suht kohdillaan.
        P.s vaikka viimeisestä kirjoituksesta on viisi vuotta aikaa niin alottaisin mielellään uudelleen tämän keskustelun.


    • Pomppulinna

      Vanha ketju, mutta löytyi etsiessäni ehkäisypillerien vaikutusta leposykkeeseen. Olen 51v. ja lopetin kuukausi sitten Femilar-pillerien syömisen. En kuitenkaan ole ilmeisesti vielä menopaussissa. Ihmeekseni lepopulssini ja alin yösykkeeni ovat nyt laskeneet. Näen sen aktiivisuusrannekkeesta. Nukun myös paljon syvempää unta kuin ennen.
      Erikoinen ilmiö, jota en ennen ole tullut ajatelleeksikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe