90-luvun alkupuolella kaverini äiti toi venäjältä maalauksen jossa on 3 uimassa olevaa naista, rannalla. Hän väitti että maalauksen naiset vaihtelevat ilmeitään ja jopa paikkojaan taulussa. Kaverini sanoi että voi ottaa taulun itselleen hetkeksi (ihan siistä syystä että äitinsä oli jo iäkkään puoleinen ja ajatteli tämän kuvittelevankin). Hän piti taulua seinässään tasan 4 päivää, niitä päivinä kymmenet, minut mukaan lukien totesin naisten siirtyvän paikoiltaan ja hymylliset ilmeensä muuttuivat välillä hysteerisiksi ja surullisiksi, myös naisten asento muuttui. Nyt maalaus on viety kellariin ja voisi taas ehkä käydä katsomssa mitä on tapahtunu, todella omistuista.
Pelottava taulu!
35
4722
Vastaukset
- tänne näytille
sen taulun.
Jotkut taiteilijat osavat tehdä teoksensa niin että ne elää. Menkää helsingin suurkirkkoon, katsokaa alttaritaulun vasenta yläkulmaa. Siihen ilmestyy kasvoja, ne myös ovat erilaisia ja erikertoina.
Ilja Repinin Volgan lauttureissa se mies joka on etualalla kumarassa köysi olkapäällä, katsoo kulmiensa alta. Hänen katseensa seuraa katsojaa.
samoin on monissa muoto ja valokuvissa. Kun malli katsoo suoran kamera linssiin se katse on kuin seuraisi. Minä uskon purematta tuon taulukertomuksen.- sitä,
maagikko kirjoitti:
Jotkut taiteilijat osavat tehdä teoksensa niin että ne elää. Menkää helsingin suurkirkkoon, katsokaa alttaritaulun vasenta yläkulmaa. Siihen ilmestyy kasvoja, ne myös ovat erilaisia ja erikertoina.
Ilja Repinin Volgan lauttureissa se mies joka on etualalla kumarassa köysi olkapäällä, katsoo kulmiensa alta. Hänen katseensa seuraa katsojaa.
samoin on monissa muoto ja valokuvissa. Kun malli katsoo suoran kamera linssiin se katse on kuin seuraisi. Minä uskon purematta tuon taulukertomuksen.että esim taulun väreissä tai materiaalissa tapahtuisi todellisia fysikaalisia muutoksia, vai sitä että maalari on osannut maalata taulun niin, että eri suunnista tai eri valaistuksessa katsottuna hahmot näennäisesti muuttavat muotoaan ?
Tuossa aikaisemmassa kirjoituksessa Belmezin kasvoista näitä todellisia fysikaalisia muutoksia tutkittiin asiantuntijoiden voimin vuosikausia, mutta ei niistä yksimielisyyteen päästy.
Olen usein miettinyt, miksi hyvä muotokuvamaalaus on näköisempi kuin valokuva ja tullut siihen tulokseen, että taiteilija kerää mallin piirteet pitemmältä ajalta, ja muodostaa niistä ikäänkuin "keskiarvon". Kamera ei tähän pysty.
- ....
Kuulostaa tosiaan aika uskomattomalta.
Mutta onko taulun alkuperäinen tarkoitus tuo? Jotain erikoista maalia, tai tekniikkaa?
Onko tekijä, vai massatuotantoa?
Liittykö tauluun jokin muu arvoitus?
Entä voiko sillä olla magian kanssa mitään tekemistä?
Minulle tuli mieleen lähinnä yksi tv sarja jossa henkilöt tai sielut ikäänkuin vangittiin taulun sisään. Se oli kyllä aika utopistista käsikirjoitusta jaksossa.
Ilmeet ovat siis enemmän negatiivisia? Tarvitsevatko naiset ikäänkuin "apua" ikävissä olosuhteissa. Mitä taulu kertoo?
Arvoitusta kerrakseen. Joskus mielikuvitus, tai jokin suggestio voi tehdä jotain. Mutta mistähän vois olla kyse kaikenkaikkiaan.
Löytyykös googlaamalla maailmalta vastaavaa? Vaikka ne jutut taas voi olla ihan muuta. - Noita-Nainen.
No olisi kivaa nahda digiversio/t tuosta taulusta ja vaihtuneista asennoista ja ilmeista...
- vähän
samantapainen juttu:
Suomennos
Kirjoittanut: 22.7.2007 klo 21.04
http://www.answers.com/topic/the-b-lmez-faces
(Huom: tekstissä on paljon yleiskielestä poikkeavaa kemian erikoissanastoa. Näiden osalta suomennokseen kannatta suhtautua varauksin)
Vuoden 1992 epäselvä naisen kasvojen kuva ”Kasvojen talossa”
Jotkut parapsykologit pitävät ”Bélmezin kasvoja” parhaiten dokumentoituina ja ”epäilemättä 20:n vuosisadan tärkeimpänä paranormaalina ilmiönä.” [1] [2]
[ hakasulkeiden numerot viittaavat lopussa olevaan lähdeluetteloon ]
Niitä ilmestyi Pereiran perheen kotiin (osoite: Real 5-katu, Bélmez de la Moraleda, Jaén, Espanja) ja ne toivat paikalle tutustumaan paljon katsojia. Alkaen vuodesta 1971 on väitetty havaitun selittämättömästi kodin lattioihin ilmestyviä ja katoavia kasvojen kuvia.
Nämä kuvat ja monet jo aiemmin näkyvistä kadonneet ovat ilmestyneet epäsäännöllisin välein viimeisten 35 vuoden aikana, ja paikallinen lehdistö ja uteliaat vierailijat ovat niitä usein valokuvanneet. Monet paikalliset asukkaat uskovat, etteivät kuvat ole ihmiskäsin tehtyjä, ja jotkut tutkijat arvelevat, että talon omistaja Maria Gómez Cámara on aiheuttanut ne tiedostamattaan ajatustensa voimalla.
( parapsykologistit pitävät ilmiötä osana psykokinesiaa). Toisaalta epäilevät tutkijat ovat väittäneet, että sijoittamalla sopivia aineita valettuun sementtiin, ne ajan oloon tuovat esiin kuvioita. He väittävät myös kokeellisesti todistaneensa tämän.
Historiaa:
Maria Gómez Cámara: ( 1918 – 3.2.2004 (85v.) )
Ilmiöt Bélmezissä alkoivat 23 elokuuta 1971 kun Maria Gómez Cámara väitti, että ihmiskasvojen kuvia oli spontaanisti ilmestynyt hänen keittiönsä sementtilattiaan.
Marian aviomies Juan Pereira ja poika Miguel tuhosivat kuvat irrottamalla ne hakulla, ja tilalle valettiin uusi sementtilattia. Kuitenkin Pereirojen ihme jatkui, uusia kasvoja ilmestyi sementtiin. Saatuaan tiedon tapahtumista Bélmezin pormestari kielsi niiden tuhoamisen ja uudet kuvat irrotettiin tutkimuksia varten. Marian talo, jota turisteille mainostettiin ”Kasvojen talona” oli rakennettu 19: lla vuosisadalla. Alueella suoritetut kaivaukset toivat esiin ihmisten luita, jotka siirrettiin muualle.
Ilmiö jatkui tästä huolimatta. Pääsiäisenä 1972 sadat ihmiset piirittivät taloa nähdäkseen kasvot. Seuraavien 30:n vuoden ajan Pereiran perhe väitti, että ilmiö jatkui. Ilmestyneet kuvat esittivät sekä mies- että naiskasvoja ja olivat kooltaan ja ilmeiltään erilaisia.
Tutkimukset:
Bélmezin tapauksesta on suoritettu useita tutkimuksia, joissa on tultu kahdenlaisiin tuloksiin: ilmiö on luonteeltaan joko paranormaalinen tai sitten petoksella aikaansaatu.
Sekä englannin- että espanjankielisessä parapsykologisessa kirjallisuudessa on yleisesti hyväksytty näkemys, että Bélmezin ilmiön merkittävimmät tutkijat ovat Hans Bender ja Germán de Argumosa. Molemmat olivat yhteistyössä Bélmezissä ja Freiburgissa kuvien alkaessa ilmestyä alkuvuonna 1970. Kuitenkaan kumpikaan ei julkaissut tutkimuksista virallista raporttia. Omituista kyllä, Bender kirjoitti tapauksesta hyvin vähän Zeitschrift fur Parapsychologie- julkaisussaan. Espanjalainen parapsykologisti de Argumosa käytti ”goottilaiseksi mysteeriksi” kutsumansa tapauksen tutkimuksiin kaksi vuotta, mutta ei myöskään julkaissut asiasta mitään. Bender mainitsi tutkimuksista vain ohi mennen ja referoi sitä joissakin luennoissaan. Hän tutki ilmiötä seuraavalla tavalla: osa lattia- alasta, missä kuvia oli kehittymässä, peitettiin läpinäkyvällä muovikalvolla, joka kiinnitettiin sineteillä lattiapintaan. Tarkkailujakson aikana kuvien piirteissä havaittiin pieniä muutoksia (mitkä viralliset todistajat vahvistivat). Tämän perusteella Bender vakuuttui ilmiön paranormaalista luonteesta. [3]
Ainoa saman käsityksen omaksuneista, joka on julkaissut kokonaisen kirjan ilmiöstä on José Martinez- Romero. Hänen kirjansa ”Las Caras de Bélmez” (Bélmezin kasvot) on kokoelma kuultuja kertomuksia. [4] Martinez- Romero ei välitä lainkaan siitä, että ilmiön paranormaali luonne asetetaan kyseenalaiseksi. ( Bélmezin ja muiden vastaavan kaltaisten ilmiöiden paranormaalista luonnetta puoltaa se, että jos yliluonnollista tulkintaa ei hyväksytä, ei oikeastaan muutakaan luontevaa selitystä ole tarjolla ). [5]
De Argumosa itse, jota pidetään Bélmezin ilmiöiden paranormaalisuuden merkittävimpänä puolesta puhujana katsoo Martinez- Romeron kirjan vähättelevän ilmiötä kirjassaan. [6]
Vakavimmin otettava ilmiön aitoutta kuvaava esitys löytyy Andrew Mackenzien kirjan ”The Seen and the Unseen” (Näkyvä ja näkymätön) johdantokappaleessa.
Mackenzie ei puhunut espanjaa, ja koko Bélmezissä vietettynä aikana hänellä ei ollut apuna kunnollista tulkkia. Vain muuan taksinkuljettaja ja Martinez- Romeron poika pystyivät häntä avustamaan, tosin vain heikosti. [7]
Bélmezin kasvojen tieteellistä tutkimusta suoritti myös Instituto de Cerámica y Vidrio (IVC, Keramiikka- ja lasi-instituutti) . Se sai isä J. M. Pilónin seurakunnalta näytteet kahdesta aikaisemmasta kasvokuvasta syyskuussa 1990. Toinen näyte painoi 30, toinen 60 milligrammaa, ja niistä tutkittiin rakeisuutta, sekä niiden sisältämien mineraalien ja yhdisteiden kemiallisia ominaisuuksia. Tutkija Carballal sanoo: ”Pelkistetysti voi tuloksista sanoa, että jälkeäkään väriaineista ei näytteistä löytynyt”. [8]
Kuitenkaan Carballal ei mainitse, mistä kasvoista ja mistä osasta niitä näytteet olivat peräisin. Ei liioin, minkä kaltaisia mineralogiset ja kemialliset analyysit tarkasti ottaen olivat.
ICV:n mukaan kemiallinen analyysi antoi seuraavat tulokset:
alkuaine / pitoisuus % näytteessä A / pitoisuus % näytteessä B
sinkki / 0.96 / 0.40
barium / 0.02 / 0.15
kupari / 0.01 / 0.16
kromi / 0.09 / 0.02
fosfori / 0.06 / 0.30
lyijy / 0.21 / 0.06
Vaikka ICV on alallaan huomattava instituutti ja kuuluu Espanjan Tieteellisen Tutkimuksen Neuvostoon (?) (High Council of Scientific Research) Pilón julkaisi yllä kuvatun tutkimuksen vain populaarissa espanjankielisessä aikakauslehdessä Más Allá :ssa.
Ilmiön epäaitouteen tukeutuva hypoteesi:
Julkaisussa ”the Journal of the Society for Psychical Research” vuodelta 1993 Luis Ruiz- Noguez kiinnitti huomiota siihen, että analyysissä löytyi kolme väripigmenttien valmistuksessa käytettyä ainetta, sinkkiä, lyijyä ja kromia.
Kaksi näistä, lyijy ja kromi antavat aiheen epäillä, että Bélmezin kasvojen muodostumiseen on käytetty väripigmenttejä. Ruiz- Noguez oletti, että lyijyä on käytetty useasta syystä: 1) sitä on useita vuosia käytetty päävärien valmistamiseen
2) kromin osuus näytteissä on niin pieni, että sillä ei ole merkitystä (värien muodostumiseen (?):suom. huom. ) 3) lyijyllä on ominaisuus muodostaa tummia, heikosti erottuvia värisävyjä, jollaista ominaisuutta kromilla ei ole 4) yleisimmät ja halvimmat värit ovat pääasiassa lyijyä sisältäviä emalivärejä, ja nämä ovat yleisiä kotikäytössä, koska ne ovat helposti lisättävissä muihin aineisiin. Näin vastoin Carballalin väitettä ICV- analyysi ei sulje pois väriaineiden käytön mahdollisuutta.
Toisaalla Ruiz- Noguez esittää monia huomautuksia koskien olettamusta, että väriaineita on käytetty : 1) Alkydi- tyyppiset emalit eivät kestä kulutusta
2) värien muodostama kalvo on helposti poistettavissa perusaineesta
3) alkydikemikaalien kestävyys happojen, emäksien ja puhdistusaineiden vaikutusta vastaan on heikko. [9]
Madridin yliopiston sosiologi Manuel Martin Serrano on kirjoittanut laajan tutkimuksen ”Sociologia del Milagro” (Ihmeen sosiologia) , joka on ainoa esitys missä skeptikko käsittelee asiaa tyhjentävästi. [10] Kirjansa Serrano perustaa Bélmezin asukkaiden haastatteluihin mainitsematta kuitenkaan yhtäkään heistä nimeltä. Hän katsoo tapahtumien perustuvan taloudellisen voiton toivossa tehtyyn huijaukseen, ja tarkastelee niitä sosiaalisen dynamiikan näkökulmasta. [11]
José Luis Jordán, Espanjan Parapsykologisen Seuran varapresidentti oli asian suhteen myös melko skeptinen. Jordánin artikkeleissa ”Casas Encantadas” ja ”Poltergeist” hän analysoi ilmiöitä espanjalaisissa taloissa, joissa on oletettu paranormaaleja ilmiöitä tapahtuneen, mukaan lukien Bélmezin tapaus. Vuonna 1971 Espanjan sisäministeriö pyysi Jordánia johtamaan komissiota, jonka oli määrä tutkia Bélmezin tapaus perinpohjaisesti ja raportoimaan tulokset viranomaisille. Komissioon kuului betonitekniikan asiantuntijoita. Raportissa Jordán tuo esille useita vilppiin mahdollistavia menettelyjä: ” tummanruskeita värisävyjä synnyttävän pigmentin käyttö”, ”noen ja etikan seokset”, ”voimakkaita kemiallisia reaktioita aiheuttavien yhdisteiden käyttö”. [12]
Espanjan Parapsykologisen seuran kahdelle jäsenelle myöntämässään haastattelussa Jórdan toteaa: Kemiallisen värjäyksen suhteen tuli esille, että jokaisesta rohdoskaupasta voi ostaa tuotetta, jolla betonivärejä voi poistaa. Näin tuli ratkaistua katoavien kuvien arvoitus. [13]
Espanjassa toisia parapsykologeja on myös päätynyt kannattamaan petosteoriaa.
Espanjan Parpsykologisen Seuran presidentti Ramos Perera on todennut, että ”La Pava”, ensimmäinen ja kuuluisin Bélmezin kasvokuvista on värjäämällä aikaansaatu.
”Infrapunakuvauksella olemme todenneet, että kuvan alkuperäisen hahmon päälle on sivelty väriainetta, ja siveltimestä jääneitä jouhiakin on havaittu. Näin ollen emme epäile sitä, että kuvaa on väärennelty.” [14] ”La Pava” on sittemmin kiinnitetty Marian kodin seinään näyttelyesineeksi. ICV:n lisäksi Espanjan Tieteellisen Seuran jäsen J. J. Alonso on tehnyt kemiallisia analyysejä kasvokuvista. Alonson raportti julkaistiin alunperin seuran ”Psi Ccommunicatión”- julkaisussa. Se jättää avoimeksi kuvien syntytavan. Kuitenkin analyysissa todetaan alumiinipitoisen aineosan mukanaolo [15]
Yleensä keinotekoinen sementti tehdään kalkkikivestä, savesta ja kipsistä
( luonnonsementti on peräisin kalkki ja savipitoisesta maaperästä) . Pääaineosat ovat kalkki ja kaoliinisavi. Alumiinipitoisen sementin aineosina ovat alumiinia ja kalkkia sisältävät ainekset, ja se on väriltään tummaa. Alonso löysi mainittua sementtiä
”El Pelao”- nimisestä kuvasta, mutta ei mainitse sen määrää, rakennetta, puristuslujuutta, kimmomodulia, kemiallista kestävyyttä tai muita ominaisuuksia, jotka olisivat tarpeen Portland- sementin erottamiseksi alumiinipitoisesta sementistä.
Loppupäätelmiä:
Luis Ruiz- Noguez arvelee, että Bélmez- kasvojen piirteiden vaihtelun luontevin selitys on Jordánin mainitsema kemiallisten oksidien käyttö. Esimerkiksi nitridit, sulfidit, happojen oksidit ym. voisivat aiheuttaa kyseisen efektin. [16]
Toinen mahdollisuus olisi valoherkkien aineosien käyttö (mistä Jordan ja Perera eivät tutkimuksissaan maininneet. Esim. hopeanitraatti tummenee auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. [17]
On vähintään kolme mahdollisuutta tuottaa Bélmezin kasvoissa todettu vaihtelu:
aineet, jotka vaikuttavat sementin kemualliseen rakenteeseen, kuten oksidit ja monet hapot (kaikki sementit ovat luonteeltaan alkaalisia, joten hapot vaikuttavat niihin voimakkaasti) 2) aineet, jotka vaikuttavat sementtiin vasta ulkopuolisten tekijöiden vaikutuksesta, esim. valo ja kemialliset reagenssit 3) pigmentit, joista Ruiz- Noguez
mainitsi kommentoidessaan ICV- analyysia.
Ramos Pereran mukaan vaihtoehto 3) on kyseessä himmeissä ”La Plava”- kasvoissa.
Nykyään tämä kuva on häviämässä kosteaan sementtiin, niin kuin on nähtävissä WEB –sivun valokuvassa. [18]
”Uudet” Bélmez- kasvot
Maria Gómez, jonka arveltiin ajatusenergiallaan tuottaneen kuvat, kuoli helmikuussa 2004 85 vuoden iässä. Pedro Amorós, populaari psyykkisten ilmiöiden tutkija yritti Marian kuoleman jälkeen uudelleen löytää kuvia hänen talostaan. Näin alkoi uusi aalto Bélmez- kuvia. Espanjan media kuitenkin mitätöi Amorósin väitteet. Marraskuussa 2004 El Mundo- sanomalehti totesi hankkeen olevan ”kummituksen metsästäjän” petos, jolla pyritään taloudellisiin etuihin ja turismin edistämiseen.
(suomennos: ideamies)
1. ^ http://www.discoverychannel.co.in/paranormal/most_haunt ed/belmez_faces/index.shtml
2. ^ http://www.leftfield-psi.net/ghosts/belmez.html
3. ^ Bender, Hans (December 1973). "". Rundbrief (Institute for Boarder Areas of Psychology and Psycho-Hygiene's newsletter).
4. ^ Martínez Romero, José (1978). Las caras de Bélmez (Barcelona: Martínez Roca).
5. ^ The concept of the hypothetical “permanent paranormal object” is explained in chapter “What is to count as good evidence for the paranormal” in Beloff, John (1990). The Relentless Question (McFarland & Co).
6. ^ De Argumosa, quoted in Ruiz Noguez, Luis; Cesar J. Tort (1993). "Are the faces of Bélmez permanent paranormal objects?". Journal of the Society for Psychical Research 59: 161-71. (p. 163)
7. ^ MacKenzie, Andrew (1987, pp. 23-41). The seen and the unseen (London: Weidenfeld & Nicolson).
8. ^ Carballal, Manuel (1992). "". Más Allá 37: 36-43.
9. ^ Ruiz Noguez, Luis in Journal of the Society for Psychical Research (op. cit.), p. 164.
10. ^ Serrano, Manuel Martín (1972). Sociología del milagro: las caras de Belmez (Barcelona: Barral Editores).
11. ^ Ibid., pp. 358ff esp.
12. ^ Jordán, José Luis (1982, pp. 144-46). Casas encantadas, poltergeist (Barcelona: Noguer).
13. ^ Jiménez, Iker; Lorenzo Fernández (5 May 1991). "". Jaén: 56-57.
14. ^ http://www.editorialbitacora.com/bitacora/ramos/ramos.h tm
15. ^ Alonso, J.J. (1976). "Informe acerca de unas muestras traídas para su análisis al Instituto Hidrológico y Mineralógico de Valencia". Psi Comunicación 2 (3/4): 77-80.
16. ^ Ruiz Noguez, Luis in Journal of the Society for Psychical Research (op. cit.), p. 165.
17. ^ Ibid., p. 170.
18. ^ http://throwpots.com/belmez.htm
19. ^ Cavanilles, Javier (28 noviembre 2004). "Las nuevas caras de Bélmez fueron falsificadas por unos 'cazafantasmas' en complicidad con el ayuntamiento (El objetivo es explotar comercialmente el fenómeno y favorecer el turismo)". El Mundo.- MummoKurkkii
Pelkäsin lapsena ihan helkutisti noita "Belmezin kasvoja" kun olin nähnyt ne jossain Mysteerien Maailma (tms.) kirjassa.
Vielä 25 vuotta myöhemminkin en halua nähdä niitä ja saan vieläkin ikävät sävärit niistä.
- RaaSi
Or it didn't happen.
- believe,
or not to believe, that is the question!
- Hermione.
Kaverisi äiti on saanut käsiinsä taulun taikamaailmasta! Harry Potterissakin on aina niitä tauluja, joiden aiheet liikkuu ja joille voi jutella. Sen on pakko olla samanlainen! Ehkä taulu on kuulunut aiemmin jollekin velhoperheelle.
- herranen
se on televisio. niissä juoksee vähäpukeiset naiset harvasepäivä rannalla. todennäköisesti, näin suoraan sanottuna, kunhan juksaat. :)
- mutta...
" Nyt maalaus on viety kellariin"
uskomaton älypää. viedä nyt historiallisesti, kummittelun todistava esine kellariin homehtumaan! sit tulee vuosien jälkeen suomi24 palstalle kehumaan. oisit jo ajat sitten vieny sen jonnekin tutkittavaks niin ei tarttis täällä tapella, että onko niitä kummituksia vai ei. toivottavasti ois hiiret nakertanu koko taulus... :P - taulusta
Taulu on todellakin kellarissa eikä taulu ole siis minun, vaan ystäväni. Muutokset taulussa ovat siis muitakin kuin ilmeitä, raajojen oloa eri paikassa kuin edellisellä kerralla katsottuna ja maisemakin tavallaan tuntuu elävän siinä mukana. Taulussa ei näe mitään poikkeavaa jos katsot sitä sinä nimenomaisena hetkenä, vaan siten että seuraat sitä pidempään. Taulu on öljyvärimaalaus mitä minä nyt me osaamme tauluista ymmärtää, signeerauksesta ei saa tolkkua. Joka tapauksessa tämä on totta ja koettu näin kuten olen kertonut.
- sitä jatkuvasti
seurata että muutokset huomaisi, vai voiko välillä poistua, ja katsastaa uudelleen? Minä pitäisin ehdottomasti tuollaista taulua seinällä. (jos hahmot taulussa pysyvät, eivätkä lähde muualle vaeltamaan, se kävisi jo vatsahappoihin) Eikö kannattaisi ottaa siitä eri aikoina valokuvia ja vertailla niitä keskenään. Tuossa Belmezin tapauksessahan Espanjan tiedeakatemiakin pantiin vastaavankaltaista ilmiötä tutkimaan.
- alkuper.
sitä jatkuvasti kirjoitti:
seurata että muutokset huomaisi, vai voiko välillä poistua, ja katsastaa uudelleen? Minä pitäisin ehdottomasti tuollaista taulua seinällä. (jos hahmot taulussa pysyvät, eivätkä lähde muualle vaeltamaan, se kävisi jo vatsahappoihin) Eikö kannattaisi ottaa siitä eri aikoina valokuvia ja vertailla niitä keskenään. Tuossa Belmezin tapauksessahan Espanjan tiedeakatemiakin pantiin vastaavankaltaista ilmiötä tutkimaan.
poistua vaikka sitäkin ollaan seurattu että aivan kuin jotakin voisin tapahtua jos jää seuraamaan sitä. Mutta selkästi voi parin tunnin päästä olla aivan eri ilmeet kuin aiemmin katsottuna, ja kauemmassa ajassa näkyy jo selkeitä eroja. Valokuvaa ei ole tämä väki kai tullut ajatelleeksikaan tai tuntuu ehkä siltä ettei sitä voisi/saisi/uskalla tehdä. Ja kyllä on niin ettei kukaan sitä seinällään pitäisi, on se sen verran outoa että tuskin yötä nukkuisi tuollaisen taulun läheisyydessä.
- skeptikko
alkuper. kirjoitti:
poistua vaikka sitäkin ollaan seurattu että aivan kuin jotakin voisin tapahtua jos jää seuraamaan sitä. Mutta selkästi voi parin tunnin päästä olla aivan eri ilmeet kuin aiemmin katsottuna, ja kauemmassa ajassa näkyy jo selkeitä eroja. Valokuvaa ei ole tämä väki kai tullut ajatelleeksikaan tai tuntuu ehkä siltä ettei sitä voisi/saisi/uskalla tehdä. Ja kyllä on niin ettei kukaan sitä seinällään pitäisi, on se sen verran outoa että tuskin yötä nukkuisi tuollaisen taulun läheisyydessä.
jos itse havaitsen kuvailemasi muutokset taulussa niin tarjoan siitä miljoona euroa!
- gfdgfg
alkuper. kirjoitti:
poistua vaikka sitäkin ollaan seurattu että aivan kuin jotakin voisin tapahtua jos jää seuraamaan sitä. Mutta selkästi voi parin tunnin päästä olla aivan eri ilmeet kuin aiemmin katsottuna, ja kauemmassa ajassa näkyy jo selkeitä eroja. Valokuvaa ei ole tämä väki kai tullut ajatelleeksikaan tai tuntuu ehkä siltä ettei sitä voisi/saisi/uskalla tehdä. Ja kyllä on niin ettei kukaan sitä seinällään pitäisi, on se sen verran outoa että tuskin yötä nukkuisi tuollaisen taulun läheisyydessä.
Meikäläiselle käy vaikka kuinka usein että aivan selvästi muistan jonkin asian eritavalla kun se lopulta onkaan ja sitten hämmästelen.
Ja kaveri toteaa että ainahan se nuin on ollut.
Valokuvilla muutoksiin saisi varmuuden. Myöskin siitä ettet vain jekuta meitä :D - hoitola
alkuper. kirjoitti:
poistua vaikka sitäkin ollaan seurattu että aivan kuin jotakin voisin tapahtua jos jää seuraamaan sitä. Mutta selkästi voi parin tunnin päästä olla aivan eri ilmeet kuin aiemmin katsottuna, ja kauemmassa ajassa näkyy jo selkeitä eroja. Valokuvaa ei ole tämä väki kai tullut ajatelleeksikaan tai tuntuu ehkä siltä ettei sitä voisi/saisi/uskalla tehdä. Ja kyllä on niin ettei kukaan sitä seinällään pitäisi, on se sen verran outoa että tuskin yötä nukkuisi tuollaisen taulun läheisyydessä.
"Valokuvaa ei ole tämä väki kai tullut ajatelleeksikaan tai tuntuu ehkä siltä ettei sitä voisi/saisi/uskalla tehdä"
miksei taulusta voi ottaa kuvaa? onks siinä jotain mikä ei filmille/kennolle tartukkaan? :P
vai eikö saisi omaisuudestaan ottaa vakokuvaa? eikö tauluja saakkaan kuvata uuden tekijäoikeuslain mukaan, ei edes omia kellarissa pölyttyviä?
miksei uskalla kuvata? alkaisiko se valokuvakin elämään? :P
mut joo, paree myydä tuolle skeptikolle miljuunasta jos varmasti taulu elää (not) :P - ....
Siitä taulusta voisi kysyä vielä ufopalstalaisiltakin. :)
- Taiteen ystävä
Olisin siis kernaasti halukas ostamaan tämän sangen mielenkiintoisen taideteoksen, kohtuuhintaan.
On nimittäin niin että seinälläni on tyhjää tilaa ja olenkin jo tovin etsinyt taide-aarretta täyttämään tuota tyhjää tilaa. - huraa-uraa !
hoitola kirjoitti:
"Valokuvaa ei ole tämä väki kai tullut ajatelleeksikaan tai tuntuu ehkä siltä ettei sitä voisi/saisi/uskalla tehdä"
miksei taulusta voi ottaa kuvaa? onks siinä jotain mikä ei filmille/kennolle tartukkaan? :P
vai eikö saisi omaisuudestaan ottaa vakokuvaa? eikö tauluja saakkaan kuvata uuden tekijäoikeuslain mukaan, ei edes omia kellarissa pölyttyviä?
miksei uskalla kuvata? alkaisiko se valokuvakin elämään? :P
mut joo, paree myydä tuolle skeptikolle miljuunasta jos varmasti taulu elää (not) :PVoi kertoa, että olen nähnyt ennenkin samanlaisia "tauluja", pienemmässä koossa tosin..
Näissä "tauluissa", kuten tuossa mainitsit, hahmot muuttavat asentoa..
Kyseessä on nimittäin ns. Hologrammitaulu, kun hologrammikuvaa katsoo eri kulmasta, näytää aivan siltä kuin taulussa tapahtuisi muutoksia. - välittää
skeptikko kirjoitti:
jos itse havaitsen kuvailemasi muutokset taulussa niin tarjoan siitä miljoona euroa!
terveisesi. Kyllä tämä mysteeri kaikille meille on ollut jotka tämän ovat nähneet ja todenneet. Järki sanoo muuta mutta ihan päästämme ollaan terveitä eikä ole lääkitystä eikä huumeiden käyttöä mistä voisi syyttää. t.ap
- muuta en osaa
gfdgfg kirjoitti:
Meikäläiselle käy vaikka kuinka usein että aivan selvästi muistan jonkin asian eritavalla kun se lopulta onkaan ja sitten hämmästelen.
Ja kaveri toteaa että ainahan se nuin on ollut.
Valokuvilla muutoksiin saisi varmuuden. Myöskin siitä ettet vain jekuta meitä :Dsanoa. Ymmärrän että näitä skeptisiä vastauksia tulee, tottakai, itse olen kertonut sen mitä pidämme toteen nähtynä meidän silmin. Otan taas asian puheeksi kun tapaan taulun omistajan. Häiritsee minua itseänikin tämä asia sen verran paljon. t. ap
- minun siis.
Taiteen ystävä kirjoitti:
Olisin siis kernaasti halukas ostamaan tämän sangen mielenkiintoisen taideteoksen, kohtuuhintaan.
On nimittäin niin että seinälläni on tyhjää tilaa ja olenkin jo tovin etsinyt taide-aarretta täyttämään tuota tyhjää tilaa.Mutta kerron kun näen taulun omistajan että ostajaehdokkaitakin sille kammotukselle jopa löytyy. t.ap
- valokuvia,
muuta en osaa kirjoitti:
sanoa. Ymmärrän että näitä skeptisiä vastauksia tulee, tottakai, itse olen kertonut sen mitä pidämme toteen nähtynä meidän silmin. Otan taas asian puheeksi kun tapaan taulun omistajan. Häiritsee minua itseänikin tämä asia sen verran paljon. t. ap
eri aikoina, eihän se taulu siitä kärsi , vaiva ja kustannukset pieniä!
- 3d.taulunionmyynnissä
skeptikko kirjoitti:
jos itse havaitsen kuvailemasi muutokset taulussa niin tarjoan siitä miljoona euroa!
minun beatles aiheinen tauluni on myös myynnissä tarjoamallasi summalla. kääntelet vain sitä tarpeeksi, niin huomaat muutokset.. t. 3D .
- Atte Ateisti
Oscar Wilden "Dorian Grayn muotokuva" perustuu tuohon sinänsä jännään ideaan.
Jonka todenperäisyyteen en tietenkään usko. - tsigisiii
Turunlinnassakin on taulu, joka on maalatti, siten että kun sen ohtse kävelee niin mallauksen silmät näyttävät atsoan aina sinuun. Taitava maalari siis. Ei muuta outoa
- Jokujostain
Jotkut luolamaalauksetkin muuttuvat liikkuviksi kuviksi, kun niitä katsoo liekillä valaistuna :)
Ne on olleet aikansa liikkuvia kuvia, eli elokuvia.
Tommosessa ei ole mitään yliluonnollista :D - kyllästynyt
Meillä on olohuoneessa jäljennös Paul Cezannen maalauksesta kortinpelaajat.
Monena yönä sieltä kuuluu korttien läiske, vaikka ketään siellä ei ole !
Ks.
https://www.google.fi/search?q=kortinpelaajat&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=nTJB1uoTxXjyjM:,LGfXDPSFwn_MkM,_&usg=AI4_-kSa5QkbwIHlBbBVbhEq4XAozv6WoQ&sa=X&ved=2ahUKEwiWq_Ovu5XfAhXFFCwKHWV9C8AQ9Q- noita_mies
Siitta vaan suolaa huoneitten nurkkiin ja pappi paikan siunaamaan,
eikohan se se kortinlatkinta silla lopu ! - pelimies_
noita_mies kirjoitti:
Siitta vaan suolaa huoneitten nurkkiin ja pappi paikan siunaamaan,
eikohan se se kortinlatkinta silla lopu !Minä menisin mukaan korttia lätkimään !
- Kellariin
Doria Grayn muotokuva.
- salviatti
Mikäs se on se juttu jota jossain on kerrottu sen italailaismaalarin "Itkevistä" tauluista, joita mm.Britanniassa olisi löydetty aikoinaan (ainoana tuhoutumattomana) palaneitten talojen raunioista?!
Bragolin taitaa olla se italianainen, joka niitä teki, ja kopioita liikkui aikanaan paljo Suomessakin. Tuossa jotain juttua aiheesta, todistusaineisto kiinnostaisi kyllä:
https://www.mysteerienmaailma.com/2018/06/itkeva-poika-taulu.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17810276Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523495Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493233- 642855
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2042207- 1162193
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252013Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671628Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221426Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121376