8kk alkaa olla täynnä ja sitten taas ansiosidonnaiselle jos ei uutta työtä löydy.
Miten on:voiko ansaitut lomapäivät pitää 8kk aikana vai vasta kun työ loppuu?
Vaikuttaako se jotenkin siihen 8kk työaikaan eli jääkö se vajaaksi jos pidän loman sinä aikana?
Entä korotettu ansiosidonnainen,olen ollu yli 5v jäsen liitossa ja saanko sitä näin määräaikaisen työsuhteen jälkeen.
Vielä yksi kysymys:ansiosidonnaista saa yli-50v syntyneet eläkeikään asti jos 500pv aikana täyttää 59v,mutta 65vuotiaaksi,jos jääkin jo 63v eläkkeelle,miten sitten käy?
määräaikanen
3
596
Vastaukset
- vaihtanut
Vaihtaessani määräaikaisesta työsuhteesta toiseen en murehtinut lomista vaan otin tietenkin ansaitsemani lomarahat ja aloitin välittömästi seuraavassa työpaikassa.
En edes ajatellut asiaa jäädessäni työttömäksi. Ilmeisesti maksetuilta lomapäiviltä en saanut kassan päivärahoja. - Työssäoloa...
...voiko ansaitut lomapäivät pitää 8kk aikana vai vasta kun työ loppuu?...
Lomapäivät tietysti kannattaakin pitää, jotta saat vähän lomaa ilman työkkärin pompotusta. Sitäpaitsi jos otat lomapäivät rahana, niin työttömyyskassa jaksottaa lomakorvauksesi, etkä hyödy lomakorvauksesta mitään muuta kuin että ansiosidonnaisesi alkaisi hiukan myöhemmin ja siis jatkuisi myös.
...Vaikuttaako se jotenkin siihen 8kk työaikaan eli jääkö se vajaaksi jos pidän loman sinä aikana?...
Ei. Vuosiloma on työssäoloaikaa.
...Entä korotettu ansiosidonnainen,olen ollu yli 5v jäsen liitossa ja saanko sitä näin määräaikaisen työsuhteen jälkeen...
Koska työsuhteesi on määräaikainen, et voi saada korotettua ansiosidonnaista, sillä sitä saadakseen työsuhteen täytyy olla vakituinen ja sen päättyä taloudellisesta tai tuotannollisista syistä. Tuossa tyj:n sivuilta korotetun ansiosidonnaisen edellytykset:
* toistaiseksi voimassa ollut työsuhde päättyy työnantajan irtisanomiseen taloudellisista ja tuotannollisista syistä tai henkilö itse irtisanoo työsopimuksensa lomautuksen kestettyä yhdenjaksoisesti yli 200 päivää
* hakija on ollut työttömyyskassan jäsenenä viisi vuotta
* hakija on ollut eläkkeeseen oikeuttavassa työssä vähintään 20 vuotta. Myös 18-23-vuotiaana tehty työ huomioidaan, vaikkei se pääsääntöisesti kerrytä eläkettä.
* hakija on ollut eläkkeeseen oikeuttavassa työssä vähintään 20 vuotta
* Tähän 20 vuoden työaikaedellytykseen voidaan rinnastaa joitain perhevapaita enintään viidellä vuodella.
...ansiosidonnaista saa yli-50v syntyneet eläkeikään asti jos 500pv aikana täyttää 59v,mutta 65vuotiaaksi,jos jääkin jo 63v eläkkeelle,miten sitten käy?...
Tuo jää vähän hämäräksi, mitä tarkoitat. Mutta oletan, että kysyt sitä, että jos jääkin jo 63-vuotiaana eläkkeelle ja ansiosidonnaista voitaisiin maksaa 65-vuotiaaksi, niin miten tuo tilanne ratkaistaan.
Hyvin yksinkertaisesti: Kun eläke alkaa, ansiosidonnainen päättyy.- kiitos vielä
nyt sain vastauksen,tarkoitin juuri tuota että haluan jäädä 63v eläkkeelle näillä näkymin, eli en tarvii jatkaa työttömänä 65v-aaksi asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1231182
- 1181038
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap97862- 112818
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa270734- 48685
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi17657- 41584
- 49579
- 25545