määräaikanen

kiitos jo ennakkoon

8kk alkaa olla täynnä ja sitten taas ansiosidonnaiselle jos ei uutta työtä löydy.

Miten on:voiko ansaitut lomapäivät pitää 8kk aikana vai vasta kun työ loppuu?
Vaikuttaako se jotenkin siihen 8kk työaikaan eli jääkö se vajaaksi jos pidän loman sinä aikana?

Entä korotettu ansiosidonnainen,olen ollu yli 5v jäsen liitossa ja saanko sitä näin määräaikaisen työsuhteen jälkeen.

Vielä yksi kysymys:ansiosidonnaista saa yli-50v syntyneet eläkeikään asti jos 500pv aikana täyttää 59v,mutta 65vuotiaaksi,jos jääkin jo 63v eläkkeelle,miten sitten käy?

3

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtanut

      Vaihtaessani määräaikaisesta työsuhteesta toiseen en murehtinut lomista vaan otin tietenkin ansaitsemani lomarahat ja aloitin välittömästi seuraavassa työpaikassa.

      En edes ajatellut asiaa jäädessäni työttömäksi. Ilmeisesti maksetuilta lomapäiviltä en saanut kassan päivärahoja.

    • Työssäoloa...

      ...voiko ansaitut lomapäivät pitää 8kk aikana vai vasta kun työ loppuu?...

      Lomapäivät tietysti kannattaakin pitää, jotta saat vähän lomaa ilman työkkärin pompotusta. Sitäpaitsi jos otat lomapäivät rahana, niin työttömyyskassa jaksottaa lomakorvauksesi, etkä hyödy lomakorvauksesta mitään muuta kuin että ansiosidonnaisesi alkaisi hiukan myöhemmin ja siis jatkuisi myös.

      ...Vaikuttaako se jotenkin siihen 8kk työaikaan eli jääkö se vajaaksi jos pidän loman sinä aikana?...

      Ei. Vuosiloma on työssäoloaikaa.

      ...Entä korotettu ansiosidonnainen,olen ollu yli 5v jäsen liitossa ja saanko sitä näin määräaikaisen työsuhteen jälkeen...

      Koska työsuhteesi on määräaikainen, et voi saada korotettua ansiosidonnaista, sillä sitä saadakseen työsuhteen täytyy olla vakituinen ja sen päättyä taloudellisesta tai tuotannollisista syistä. Tuossa tyj:n sivuilta korotetun ansiosidonnaisen edellytykset:

      * toistaiseksi voimassa ollut työsuhde päättyy työnantajan irtisanomiseen taloudellisista ja tuotannollisista syistä tai henkilö itse irtisanoo työsopimuksensa lomautuksen kestettyä yhdenjaksoisesti yli 200 päivää
      * hakija on ollut työttömyyskassan jäsenenä viisi vuotta
      * hakija on ollut eläkkeeseen oikeuttavassa työssä vähintään 20 vuotta. Myös 18-23-vuotiaana tehty työ huomioidaan, vaikkei se pääsääntöisesti kerrytä eläkettä.
      * hakija on ollut eläkkeeseen oikeuttavassa työssä vähintään 20 vuotta
      * Tähän 20 vuoden työaikaedellytykseen voidaan rinnastaa joitain perhevapaita enintään viidellä vuodella.

      ...ansiosidonnaista saa yli-50v syntyneet eläkeikään asti jos 500pv aikana täyttää 59v,mutta 65vuotiaaksi,jos jääkin jo 63v eläkkeelle,miten sitten käy?...

      Tuo jää vähän hämäräksi, mitä tarkoitat. Mutta oletan, että kysyt sitä, että jos jääkin jo 63-vuotiaana eläkkeelle ja ansiosidonnaista voitaisiin maksaa 65-vuotiaaksi, niin miten tuo tilanne ratkaistaan.

      Hyvin yksinkertaisesti: Kun eläke alkaa, ansiosidonnainen päättyy.

      • kiitos vielä

        nyt sain vastauksen,tarkoitin juuri tuota että haluan jäädä 63v eläkkeelle näillä näkymin, eli en tarvii jatkaa työttömänä 65v-aaksi asti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      123
      1182
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1038
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      862
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      734
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      657
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      584
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      579
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe