PMS

neitinen22

Naisia, joilla on PMS-oireita eli erilaisia hormonaalisia oireita juuri ENNEN menkkoja? PMS-oireitahan tulee yleensä kierron ihan viimesillä päivillä.

Minulla kierron viimeset päivät on aina tosi itkuisia ja väsyneitä. En jaksa tehdä mitään (koska en saa nukuttua hyvin ja päätä jomottaa), turhaudun koko ajan ja tiuskin jopa itselleni! : D Itkuherkkyys on tosi suurta, saatan tirahtaa ihan ilman syytäkin ja vollottaa puoli tuntia vain sille, että hormonit heittää. Mies jaksaa aina ihmetellä, vaikka kuinka yritän selittää, että ne ovat ihan normaaleja oireita! Toisaalta hän ymmärtää, mutta ei silti voi käsittää, että rupean yht'äkkiä vain itkemään.

Pitäisi varmaankin vaihtaa pillerit matalaestrogeenisempiin tai lopettaa kokonaan. Ei vaan oikein ole muuta hyvää ehkäisykeinoa.

Joku PMS-oireista kärsivä?

9

1792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meitä kärsiviä!

Itse aloitin aikoinani pillerit, jotta ne tasaisivat pms-oireita ja parantaisivat ihoani (Dianet). No, naama oli kuin vauvan pylly, mutta pms-oireet... hmm... kai voisi sanoa, että ne katosivat, koska olin sitten KOKO ajan aivan skitsolla päällä. Itkin ja kiukkuilin ja lihosin.

Lopetin pillerit, päätin sietää isot arpeuttavat finnini ja pms-oireeni "luonnollisesti".

Joinakin kuukausina pääsee helpommalla; silloin ei ota pattiin ihan niin paljon, rinnat eivät ole kovin kipeät ja painokaan ei heilahtele. Mutta useimmiten kärsin pms-oireista. Ne saattavat alkaa joskus heti ovulaation jälkeen, useimmiten kuitenkin vasta viikkoa ennen arvioitua alkamisaikaa. ("vasta"... siinä on viikko liikaa...)

Fyysisiä oireita ovat levottomuus (sydän hakkaa, ei pysy paikoillaan, ei pysty keskittymään oikein mihinkään), valtaisa ruokahalu (syön valehtelematta puolet enemmän kuin normaalisti. Olen hoikka ja syön aika kevyesti, mutta pms-päivinä kaikki kelpaa. Kierrän jääkaappia kuin elämä olisi siitä kiinni). Paino nousee (no totta kai, kun syö itsensä ähkyyn). Rinnat paisuvat (kuppikoon verran) ja ovat kipeät (rintaliivitkin sattuvat, vaikka minulla on isommat "menkkaliivit" näitä viikkoja varten). Vatsa paisuu, on ripulia tai ummetusta tai vuoronperään molempia. Kynnet halkeilevat ja katkeilevat, hiukset eivät kiillä. Naama on aivan ruvella, leukaan nousee hirmuisia ihonalaisia patteja, joista jää arpia. Niitä alkaa ilmaantua jo ovulaation aikoihin.

Psyykkisiä oireita, no jaa, kai tuon ruoanhimonkin voisi lukea niihin. Kuukautisia ennen naisen keho tarvitsee vähän (siis ihan vähän) enemmän nestettä ja ravintoa, koska keho valmistautuu vuotoihin. Mutta ei nyt sentään niin järjetöntä ruokakasaa, mitä minä syön. Väsymys. Kiukku. Tiuskiminen. Itkuisuus. Masennus. Viha. Kauhea raivokohtaus voi iskeä, jos kaupassa ei ole juuri Sunnuntai-vehnäjauhoja... kun minähän en mitään Pirkka-jauhoja käytä!! (Oikeasti mikä tahansa jauhomerkki kelpaa, mutta kun...)

Tosiaankaan en tahtoisi näitä oireita. Ei ole kivaa kun on koko ajan paha olla ja v***ttaa. Varoitan miestä aina ajoissa, jotta osaa varautua raivoamiseeni. Ja samalla muistuttelen itseäni että mistä tässä on kyse ja yritän ottaa huumorilla mustaakin mustemmat hetket...

En tiedä lohduttaako se yhtään, mutta pms ei ole mikään leikkisairaus, jota naiset käyttäisivät tekosyynä olla hankala. Joskus näin väitetään, mutta ainakin me naiset tiedämme totuuden.

Pillereiden vaihtoa voisit kokeilla, en minä ainakaan muuta keksi. Tai sitten hyväksyä tämän osana naiseutta... äh, jos joku tietää jonkun lääkkeen, niin vinkatkaa minullekin!!

• neitinen22

Minä en sentään onneks raivoa! En ole muutenkaan kovinkaan karjuvaa ja raivoavaa tyyppiä. Mun tuskaisuus purkaantuu vaan väsymyksen ja itkuisuuden myötä. Mä en millään haluais lopettaa pillereiden syömistä, vaikka tuntuukin että ne on kaiken tän takana. Mitenkähän onkin niin että joillekin ne vaikuttaa helpottavasti ja joillekin päinvastoin? Hm.

Näinköhän se on vaan kestettävä nämä itkukohtaukset kerran kuussa? : )

• Lina29
        neitinen22 kirjoitti:

Minä en sentään onneks raivoa! En ole muutenkaan kovinkaan karjuvaa ja raivoavaa tyyppiä. Mun tuskaisuus purkaantuu vaan väsymyksen ja itkuisuuden myötä. Mä en millään haluais lopettaa pillereiden syömistä, vaikka tuntuukin että ne on kaiken tän takana. Mitenkähän onkin niin että joillekin ne vaikuttaa helpottavasti ja joillekin päinvastoin? Hm.

Näinköhän se on vaan kestettävä nämä itkukohtaukset kerran kuussa? : )

Sain juuri gynekologilta Provera 5mg lääkityksen pms-oireisiin. Se on keltarauhashormonia, joka tasoittaa estrogeenituotantoa. Sitä otetaan 10 pvää kierron 15. - 24. päivinä.
        Mulla nyt eka satsi meneillään; tuntuu ettei juuri vituta eikä itketä :)

• lääke

Lääke PMS:ään: progesteroni. PMS usein johtuu siitä, että estrogeenia on liikaa progesteroniin nähden. Paras progesteroni on juuri progesteroni, siis kehon oma keltarauhashormoni, ei progestiini. Suomessa markkinoilla olevat keltarauhashormonivalmisteet ovat kaikki progestiineja, paitsi Lugesteron. Progestiinit ovat progesteronin kaltaisia, mutta eivät sama asia. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä progestiinien käyttö on aina kuin verta kaivaisi nenästään, mutta Suomessa sellainen ajattelu on vielä vierasta. Samoin pelkän keltarauhashormonin käyttö PMS:ään, yleensä määrätään e-pillerit.

Kaikista miedoin ja sivuoireiltaan potentiaalisesti riskittömin annostelutapa progesteronille olisi ihon kautta, mutta täältä ei taida juuri saada voidemuotoisia progesteronivalmisteita. Esim. Yhdysvalloissa ne ovat reseptivapaita kuten täällä on estrogeenirasva. Itse asiassa niitä voi tilata netin kautta Suomeen, ja mm. oma äitini tilaa USA:sta noita rasvoja vaihdevuosivaivoihinsa, kun täältä ei saa (ja ovat siellä halvempiakin).

Mutta siis, jos lääkehoitoa haluat kokeilla, pyydä lääkäriltä progesteronia (Lugesteron) tai progestiineja (muut merkit). Saat luultavasti jotain nappeja tai emättimeen laitettavia kapseleita.

• että sentään =)

Ihan kun olis mun kirjotus, tässä istun maha turvoksissa ku potkupallo ja odotan et ruoka tulee uunista... =)

Jakselkaamme!

• Lina29 kirjoitti:

Sain juuri gynekologilta Provera 5mg lääkityksen pms-oireisiin. Se on keltarauhashormonia, joka tasoittaa estrogeenituotantoa. Sitä otetaan 10 pvää kierron 15. - 24. päivinä.
        Mulla nyt eka satsi meneillään; tuntuu ettei juuri vituta eikä itketä :)

Moi lina!
        Onko sulle tullut proverasta mitään oireita painonnousua turvotusta jne..

• nainen23

Kärsin. Lopetin hormonaalisen ehkäisyn vuosi sitten ja siirryin kuparikierukkaan. Tämän jälkeen siis aivan omat hormonit käytössä ja onpas mukavaa paria päivää ennen menkkoja.. Huudan ja raivoan miehelle ihan älyttömistä syistä. Joskus jopa kesken raivoamisen tajuan, että eihän tämä ole mikään syy huutaa, mutta pakko vaan jatkaa. Seurauksena yleensä kamala riita, mykkäkoulu (vikahan ei siis tietenkään ole minussa, en minä ole voinut mitään väärää tehdä, koska minä huudan.................) Sitten pyydellään anteeksi puolin ja toisin ja kuukauden päästä alkaa taas sama.. Ihme, että mies jaksaa katella ;)

• kipijä

Viime viikon vedin ruokaa ihan hirveitä määriä, ovis kipuja oli jo aikaisemmin, ihan hirvee väsymys, viime yönä en saanut nukuttua, koska vuoto alkoi. Valvoin aamu kuuteen käyden vessassa useamman kerran, kun en saanut nukahdetua yrityksistä huolimatta ja lopulta oksensin. Kamala ahdistus koko yön. Nyt ihan hirveet alavatsa kivut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2671
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      30
      2385
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1389
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe