banaanikärpänen vst. sika

Nimetön

ovatko kaikki eläimet tasa-arvoisia ja onko kaikilla yhtäläinen oikeus elämään? miksi on helpompi tappaa banaanikärpänen kuin sika? onko se oikein? missä kulkee "arvokkaan eläimen" raja suhteessa arvottomampaan? onko sellaista rajaa?

4

457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen enempää filosoimatta, eiköhän kyse ole, kärjistäen sanottuna, aivojen koosta ja niiden kyvyistä.

• kysymys....

Jos oma älli ei riitä tuollaisen asian puntarointiin, niin lienee jotain vikaa ajukopassa. Varmaankin on jotain sairauksia joiden vuoksi ihminen ei kykene empaattiseen ajatteluun, mutta normaali ihminen kyllä osaa ajatella.
      Kerro sinä, missä menee sallitun valehtelun raja? Missä kohden pieni viaton valhe muuttuu vakavammaksi ja tuomittavammaksi? Kerro tarkasti se raja?

• sikurin

Kaikki on niin suhteellista, ystävä hyvä. Kyllä teurastajakin kykenee empaattiseen ajatteluun. Ja mikä on "normaali ihminen"?

Mitä enemmän on "älliä", sitä enemmän ymmärtää, etteivät asiat ole missään suhteessa yksioikoisia. Egosentrisistä ajattelumalleista on vain aika vaikea ulostautua, vaikka kaiken tiedostaisikin. Ensin olet kulttuuristen mallien vanki: "siis koirien tappaminen on NIIN VÄÄRIN, kun se on niinku ihmisen paras kaveri". Joo´o. Koreassa ne vetää niitä hauveleita burgereiden välissä mielin määrin ja islamissakin käsitetään koira likaisena. Onko oikein, että ihminen, joka itkee koirahampurilaisia, vetelee tuolla Mäkissä 100%:sta naudanlihaa? Tuo on pointti: niin kun onko eläimillä oikeesti joku absoluuttinen arvo, jonka mukaan ne voidaan asettaa "järjestykseen"? Että ihmisen tappaminen on kaikkein eniten väärin, sitten koirien ja kaikkien kotieläinten, sitten niiden ja niiden ja viimetteeksi banaanikärpästen.

Eiei: EI OLE absoluuttista arvoa, ainoastaan oppimamme arvot, jotka vaihtelevat kulttuureittain ja sitten suppeammissa segmenteissä henkilöittäin. Harras hindu itkisi sitä BigMaciä rouskuttavaa, kun siellä on välissä käristettynä se pyhä lehmä. Täällä eläinoikeuspalstalla voitte kaikki olla samaa mieltä asioista ja siitä että lihansyönti on väärin, mutta toisten valintoja ette voi tuomita kuin omien näkökantojenne valossa, mikä aina lopulta päätyy siihen, että "mä oon nyt tätä mieltä" eikä lopultakaan ole kovin painava argumentti. En sitä sano, tämä sama pätee muihinkin asioihin. Olisi vain hyvä tuolla paasatessa muistaa, että äärilaidat ovat aina lähellä toisiaan, koska totuus kiertää kehää eikä sitä ole. Jos on liian varma jostain asiasta, onkin loppupeleissä epävarma. Kaikenlainen fanaattisuus asioiden suhteen on osoitus ihmisen tyhmyydestä.

Ja mitä banaanikärpäseen tulee, se on MIELESTÄNI elollinen siinä missä ihminenkin. Omat tunteeni/oma empaattisuuteni estää minua tappamasta ketään, joten sama pätee banaanikärpäsiin. En silti tuomitse ihmisiä, jotka tappavat niitä. Tuomitsen ihmiset, jotka tappavat toisia ihmisiä. Tämä on epäloogista, mutta elämä on. Olen täysin mielivaltaisten subjektiivisten käsitysten vanki, kuten kaikki muutkin.

Vastaus kysymykseesi:
        Pieni viaton valhe muuttuu vakavammaksi ja tuomittavammaksi juuri tarkasti siinä kohtaa, missä minä sen määrittelen muuttuvan. Valheiden kohdalla olen sallivaisempi kuin tappamisen siinä suhteessa, että uskon, että valehtelu ei ole niin paha asia kaikissa tilanteissa. Joku toinen on toista mieltä.

• juu..
        sikurin kirjoitti:

Kaikki on niin suhteellista, ystävä hyvä. Kyllä teurastajakin kykenee empaattiseen ajatteluun. Ja mikä on "normaali ihminen"?

Mitä enemmän on "älliä", sitä enemmän ymmärtää, etteivät asiat ole missään suhteessa yksioikoisia. Egosentrisistä ajattelumalleista on vain aika vaikea ulostautua, vaikka kaiken tiedostaisikin. Ensin olet kulttuuristen mallien vanki: "siis koirien tappaminen on NIIN VÄÄRIN, kun se on niinku ihmisen paras kaveri". Joo´o. Koreassa ne vetää niitä hauveleita burgereiden välissä mielin määrin ja islamissakin käsitetään koira likaisena. Onko oikein, että ihminen, joka itkee koirahampurilaisia, vetelee tuolla Mäkissä 100%:sta naudanlihaa? Tuo on pointti: niin kun onko eläimillä oikeesti joku absoluuttinen arvo, jonka mukaan ne voidaan asettaa "järjestykseen"? Että ihmisen tappaminen on kaikkein eniten väärin, sitten koirien ja kaikkien kotieläinten, sitten niiden ja niiden ja viimetteeksi banaanikärpästen.

Eiei: EI OLE absoluuttista arvoa, ainoastaan oppimamme arvot, jotka vaihtelevat kulttuureittain ja sitten suppeammissa segmenteissä henkilöittäin. Harras hindu itkisi sitä BigMaciä rouskuttavaa, kun siellä on välissä käristettynä se pyhä lehmä. Täällä eläinoikeuspalstalla voitte kaikki olla samaa mieltä asioista ja siitä että lihansyönti on väärin, mutta toisten valintoja ette voi tuomita kuin omien näkökantojenne valossa, mikä aina lopulta päätyy siihen, että "mä oon nyt tätä mieltä" eikä lopultakaan ole kovin painava argumentti. En sitä sano, tämä sama pätee muihinkin asioihin. Olisi vain hyvä tuolla paasatessa muistaa, että äärilaidat ovat aina lähellä toisiaan, koska totuus kiertää kehää eikä sitä ole. Jos on liian varma jostain asiasta, onkin loppupeleissä epävarma. Kaikenlainen fanaattisuus asioiden suhteen on osoitus ihmisen tyhmyydestä.

Ja mitä banaanikärpäseen tulee, se on MIELESTÄNI elollinen siinä missä ihminenkin. Omat tunteeni/oma empaattisuuteni estää minua tappamasta ketään, joten sama pätee banaanikärpäsiin. En silti tuomitse ihmisiä, jotka tappavat niitä. Tuomitsen ihmiset, jotka tappavat toisia ihmisiä. Tämä on epäloogista, mutta elämä on. Olen täysin mielivaltaisten subjektiivisten käsitysten vanki, kuten kaikki muutkin.

Vastaus kysymykseesi:
        Pieni viaton valhe muuttuu vakavammaksi ja tuomittavammaksi juuri tarkasti siinä kohtaa, missä minä sen määrittelen muuttuvan. Valheiden kohdalla olen sallivaisempi kuin tappamisen siinä suhteessa, että uskon, että valehtelu ei ole niin paha asia kaikissa tilanteissa. Joku toinen on toista mieltä.

Et sitten ilmeisesti ymmärtänyt viestiäni..
        Toistit viestissäsi suurin piirtein sen mitä rivien välistä on luettavissa minun viestissäni.
        Viestini tarkoitus oli saada aloittaja ymmärtämään, ettei mitään selkeitä rajoja tietenkään voi vetää.
        Nokkelaa väkeä täällä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      90
      1757
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1242
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      884
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe