banaanikärpänen vst. sika

Nimetön

ovatko kaikki eläimet tasa-arvoisia ja onko kaikilla yhtäläinen oikeus elämään? miksi on helpompi tappaa banaanikärpänen kuin sika? onko se oikein? missä kulkee "arvokkaan eläimen" raja suhteessa arvottomampaan? onko sellaista rajaa?

4

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen enempää filosoimatta, eiköhän kyse ole, kärjistäen sanottuna, aivojen koosta ja niiden kyvyistä.

    • kysymys....

      Jos oma älli ei riitä tuollaisen asian puntarointiin, niin lienee jotain vikaa ajukopassa. Varmaankin on jotain sairauksia joiden vuoksi ihminen ei kykene empaattiseen ajatteluun, mutta normaali ihminen kyllä osaa ajatella.
      Kerro sinä, missä menee sallitun valehtelun raja? Missä kohden pieni viaton valhe muuttuu vakavammaksi ja tuomittavammaksi? Kerro tarkasti se raja?

      • sikurin

        Kaikki on niin suhteellista, ystävä hyvä. Kyllä teurastajakin kykenee empaattiseen ajatteluun. Ja mikä on "normaali ihminen"?

        Mitä enemmän on "älliä", sitä enemmän ymmärtää, etteivät asiat ole missään suhteessa yksioikoisia. Egosentrisistä ajattelumalleista on vain aika vaikea ulostautua, vaikka kaiken tiedostaisikin. Ensin olet kulttuuristen mallien vanki: "siis koirien tappaminen on NIIN VÄÄRIN, kun se on niinku ihmisen paras kaveri". Joo´o. Koreassa ne vetää niitä hauveleita burgereiden välissä mielin määrin ja islamissakin käsitetään koira likaisena. Onko oikein, että ihminen, joka itkee koirahampurilaisia, vetelee tuolla Mäkissä 100%:sta naudanlihaa? Tuo on pointti: niin kun onko eläimillä oikeesti joku absoluuttinen arvo, jonka mukaan ne voidaan asettaa "järjestykseen"? Että ihmisen tappaminen on kaikkein eniten väärin, sitten koirien ja kaikkien kotieläinten, sitten niiden ja niiden ja viimetteeksi banaanikärpästen.

        Eiei: EI OLE absoluuttista arvoa, ainoastaan oppimamme arvot, jotka vaihtelevat kulttuureittain ja sitten suppeammissa segmenteissä henkilöittäin. Harras hindu itkisi sitä BigMaciä rouskuttavaa, kun siellä on välissä käristettynä se pyhä lehmä. Täällä eläinoikeuspalstalla voitte kaikki olla samaa mieltä asioista ja siitä että lihansyönti on väärin, mutta toisten valintoja ette voi tuomita kuin omien näkökantojenne valossa, mikä aina lopulta päätyy siihen, että "mä oon nyt tätä mieltä" eikä lopultakaan ole kovin painava argumentti. En sitä sano, tämä sama pätee muihinkin asioihin. Olisi vain hyvä tuolla paasatessa muistaa, että äärilaidat ovat aina lähellä toisiaan, koska totuus kiertää kehää eikä sitä ole. Jos on liian varma jostain asiasta, onkin loppupeleissä epävarma. Kaikenlainen fanaattisuus asioiden suhteen on osoitus ihmisen tyhmyydestä.

        Ja mitä banaanikärpäseen tulee, se on MIELESTÄNI elollinen siinä missä ihminenkin. Omat tunteeni/oma empaattisuuteni estää minua tappamasta ketään, joten sama pätee banaanikärpäsiin. En silti tuomitse ihmisiä, jotka tappavat niitä. Tuomitsen ihmiset, jotka tappavat toisia ihmisiä. Tämä on epäloogista, mutta elämä on. Olen täysin mielivaltaisten subjektiivisten käsitysten vanki, kuten kaikki muutkin.

        Vastaus kysymykseesi:
        Pieni viaton valhe muuttuu vakavammaksi ja tuomittavammaksi juuri tarkasti siinä kohtaa, missä minä sen määrittelen muuttuvan. Valheiden kohdalla olen sallivaisempi kuin tappamisen siinä suhteessa, että uskon, että valehtelu ei ole niin paha asia kaikissa tilanteissa. Joku toinen on toista mieltä.


      • juu..
        sikurin kirjoitti:

        Kaikki on niin suhteellista, ystävä hyvä. Kyllä teurastajakin kykenee empaattiseen ajatteluun. Ja mikä on "normaali ihminen"?

        Mitä enemmän on "älliä", sitä enemmän ymmärtää, etteivät asiat ole missään suhteessa yksioikoisia. Egosentrisistä ajattelumalleista on vain aika vaikea ulostautua, vaikka kaiken tiedostaisikin. Ensin olet kulttuuristen mallien vanki: "siis koirien tappaminen on NIIN VÄÄRIN, kun se on niinku ihmisen paras kaveri". Joo´o. Koreassa ne vetää niitä hauveleita burgereiden välissä mielin määrin ja islamissakin käsitetään koira likaisena. Onko oikein, että ihminen, joka itkee koirahampurilaisia, vetelee tuolla Mäkissä 100%:sta naudanlihaa? Tuo on pointti: niin kun onko eläimillä oikeesti joku absoluuttinen arvo, jonka mukaan ne voidaan asettaa "järjestykseen"? Että ihmisen tappaminen on kaikkein eniten väärin, sitten koirien ja kaikkien kotieläinten, sitten niiden ja niiden ja viimetteeksi banaanikärpästen.

        Eiei: EI OLE absoluuttista arvoa, ainoastaan oppimamme arvot, jotka vaihtelevat kulttuureittain ja sitten suppeammissa segmenteissä henkilöittäin. Harras hindu itkisi sitä BigMaciä rouskuttavaa, kun siellä on välissä käristettynä se pyhä lehmä. Täällä eläinoikeuspalstalla voitte kaikki olla samaa mieltä asioista ja siitä että lihansyönti on väärin, mutta toisten valintoja ette voi tuomita kuin omien näkökantojenne valossa, mikä aina lopulta päätyy siihen, että "mä oon nyt tätä mieltä" eikä lopultakaan ole kovin painava argumentti. En sitä sano, tämä sama pätee muihinkin asioihin. Olisi vain hyvä tuolla paasatessa muistaa, että äärilaidat ovat aina lähellä toisiaan, koska totuus kiertää kehää eikä sitä ole. Jos on liian varma jostain asiasta, onkin loppupeleissä epävarma. Kaikenlainen fanaattisuus asioiden suhteen on osoitus ihmisen tyhmyydestä.

        Ja mitä banaanikärpäseen tulee, se on MIELESTÄNI elollinen siinä missä ihminenkin. Omat tunteeni/oma empaattisuuteni estää minua tappamasta ketään, joten sama pätee banaanikärpäsiin. En silti tuomitse ihmisiä, jotka tappavat niitä. Tuomitsen ihmiset, jotka tappavat toisia ihmisiä. Tämä on epäloogista, mutta elämä on. Olen täysin mielivaltaisten subjektiivisten käsitysten vanki, kuten kaikki muutkin.

        Vastaus kysymykseesi:
        Pieni viaton valhe muuttuu vakavammaksi ja tuomittavammaksi juuri tarkasti siinä kohtaa, missä minä sen määrittelen muuttuvan. Valheiden kohdalla olen sallivaisempi kuin tappamisen siinä suhteessa, että uskon, että valehtelu ei ole niin paha asia kaikissa tilanteissa. Joku toinen on toista mieltä.

        Et sitten ilmeisesti ymmärtänyt viestiäni..
        Toistit viestissäsi suurin piirtein sen mitä rivien välistä on luettavissa minun viestissäni.
        Viestini tarkoitus oli saada aloittaja ymmärtämään, ettei mitään selkeitä rajoja tietenkään voi vetää.
        Nokkelaa väkeä täällä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2244
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      988
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      952
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      853
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      121
      842
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    Aihe