Kaari Utrio

Myar

Mikä on sinun suosikki kirjaisi Utrion tuotannosta?

Omassa ystäväpiirissäni on lähes pelkästään dekkarin lukijoita, joten tiedustelen asiaa netistä.

Oma ehdoton suosikkini on Haukka, minun rakkaani ja Yksisarvinen.

9

621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki **************

moneen kertaan, enkä osaa sanoa, mikä on paras, mutta huonoimmat ovat pari, kolme viimeistä kirjaa, jotka ovat hänen oman kustannusyhtiönsä kustantamat.

• H. Lettu

Utriota on tullut luettua ahkerasti yli 30 vuotta ja hyllystä löytyvät useimmat romaanit; ns. tietokirjoista ei tosin yhtäkään.

Utriolle on ominaista tietyt kaudet, on muinaissuomalaisuutta, keskiaikaa, romanttista Helsinki-epookkia 1800-luvulta. Myös tyylit vaihtelevat.

Suosikkini ovat muuttuneet vuosien saatossa, mutta "vanhoista" kirjoista - Kirstin, Sunnevat, Vehkalahden neidot, Pirita yms. - pidän eniten Viipurin kaunottaresta sen sisältämän huumorin ja naisen vapautumispyrkimyksen vuoksi.

Varhaiskeskiaikaeepoksista monivivahteinen Vaskilintu on suosikkini; sen jatkot (Tuulihaukka, Yksisarvien) ovat vähän päkistellen tehtyjä.

Näistä epookkiromaaneista (Saippuaprinsessa, Henrietta, Pappilan neidot yms.) parhaimmaksi valkkaan Rautaliljan. Siinä asioita kerrotaan eri ihmisten näkökulmista. Lisäksi realismi, romantiikka ja huumori polveilevat sivulta tosielle.

Utriiolta ilmestyy uusi epookkiromaani tänä syksynä, Ilkeät sisarpuolet. Oliskohan Tuhkimo-tarina, mutta lukea sekin täytyy.

• Elämästä kiinni pitävä

...ovat tällaiset puheet kuolinpillereiden jakamisesta vanhuksille? Vaarallista juttua tunnetulta henkilöltä ja mielipidevaikuttajalta. Niinkö kovasti halveksii vanhuutta ja epätäydellisyyttä.
        Ja kas kun kustantamonsa myy myös sikareita ja piippuja, eikös niiden käyttö ole epäterveellistä?
        Koskaan ei missään puhuta ensimmäisestä avioliitostaan, jättikö kirjailija pienet lapsensa ja lähti toisen miehen matkaan?

• vilpuriina

Olen lukenut lähes kaikki Utrion kirjat. Ja osaan sanoa mielestäni parhaan: Haukka, minun rakkaani. Se on todella hyvä.

Myös Vaskilintu ja Rautalilja ovat olleet mieleenpainuvia.
      Yksisarviselta odotin paljon, mutta vähän petyin, ei siis kannata odottaa liikoja. Kirja oli mielestäni hitusen pitkäveteinen.

• e675ei79f

Kaari Utrio on sadistinen hirviö,
      kuolema vanhuksille!

• poika ja kahvikuppi

Näistä kuolinpillereistä sen verran, että kannattaa lukea muutakin kuin lööpit ja otsikot, jotta on selvillä mistä todella on kyse.

• simosiili itse

kuin naapurist alainattu haulikko. Sitten kun asia on ajankohtainen itsekullekin säädylle.

• fffgf

Rautalilja on sellainen joka on jäänyt ihan erityisesti mieleen. Utrion loistava tilannekomiikka on siinä mielestäni parhaimmillaan. Se on myös juoneltaan hieman poikkeava muista Utrion kirjoista. Kartanonherra ja kaunis Kirstin on jäänyt mieleen myös sen takia että se oli ensimmäinen Utrio jonka luin..

Itse olen pitänyt myös ihan viimeisimmistä teoksista.

• en jaksaisi elää

Ajatus kuolinpilleristä on oikeasti ihana. http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/kirjailija-ehdottaa-kuolinpillereita-nopeasti-kuoleva-vanhus-on-eduksi-yhteiskunnalle/15...

Olen kärsinyt vaikeasta masennuksesta ja ahdistuneisuudesta parikymmentä vuotta. Olen alle 40 vee. Mielestäni eutanasia / kuolinpillerit olisi ehdottomasti järkevämpi ja inhimillisempi vaihtoehto kuin se, että tuskainen ihminen ampuu itseään päähän, tai kävelee junan alle.
        Eutanasia on arvokas kuolema. Samaa ei voi sanoa (väkivaltaisesta) itsemurhasta.
        Ei kaikkien elämä ole elämisen arvoista, ja kuka on vastustamaan toisen halua kuolla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      140
      4472
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      351
      2243
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      4
      2220
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1901
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      108
      1843
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      459
      1805
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      484
      1640
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1519
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      493
      1376
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      45
      1350
    Aihe