Kaari Utrio

Myar

Mikä on sinun suosikki kirjaisi Utrion tuotannosta?

Omassa ystäväpiirissäni on lähes pelkästään dekkarin lukijoita, joten tiedustelen asiaa netistä.

Oma ehdoton suosikkini on Haukka, minun rakkaani ja Yksisarvinen.

9

594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki **************

      moneen kertaan, enkä osaa sanoa, mikä on paras, mutta huonoimmat ovat pari, kolme viimeistä kirjaa, jotka ovat hänen oman kustannusyhtiönsä kustantamat.

    • H. Lettu

      Utriota on tullut luettua ahkerasti yli 30 vuotta ja hyllystä löytyvät useimmat romaanit; ns. tietokirjoista ei tosin yhtäkään.

      Utriolle on ominaista tietyt kaudet, on muinaissuomalaisuutta, keskiaikaa, romanttista Helsinki-epookkia 1800-luvulta. Myös tyylit vaihtelevat.

      Suosikkini ovat muuttuneet vuosien saatossa, mutta "vanhoista" kirjoista - Kirstin, Sunnevat, Vehkalahden neidot, Pirita yms. - pidän eniten Viipurin kaunottaresta sen sisältämän huumorin ja naisen vapautumispyrkimyksen vuoksi.

      Varhaiskeskiaikaeepoksista monivivahteinen Vaskilintu on suosikkini; sen jatkot (Tuulihaukka, Yksisarvien) ovat vähän päkistellen tehtyjä.

      Näistä epookkiromaaneista (Saippuaprinsessa, Henrietta, Pappilan neidot yms.) parhaimmaksi valkkaan Rautaliljan. Siinä asioita kerrotaan eri ihmisten näkökulmista. Lisäksi realismi, romantiikka ja huumori polveilevat sivulta tosielle.

      Utriiolta ilmestyy uusi epookkiromaani tänä syksynä, Ilkeät sisarpuolet. Oliskohan Tuhkimo-tarina, mutta lukea sekin täytyy.

      • Elämästä kiinni pitävä

        ...ovat tällaiset puheet kuolinpillereiden jakamisesta vanhuksille? Vaarallista juttua tunnetulta henkilöltä ja mielipidevaikuttajalta. Niinkö kovasti halveksii vanhuutta ja epätäydellisyyttä.
        Ja kas kun kustantamonsa myy myös sikareita ja piippuja, eikös niiden käyttö ole epäterveellistä?
        Koskaan ei missään puhuta ensimmäisestä avioliitostaan, jättikö kirjailija pienet lapsensa ja lähti toisen miehen matkaan?


    • vilpuriina

      Olen lukenut lähes kaikki Utrion kirjat. Ja osaan sanoa mielestäni parhaan: Haukka, minun rakkaani. Se on todella hyvä.

      Myös Vaskilintu ja Rautalilja ovat olleet mieleenpainuvia.
      Yksisarviselta odotin paljon, mutta vähän petyin, ei siis kannata odottaa liikoja. Kirja oli mielestäni hitusen pitkäveteinen.

    • e675ei79f

      Kaari Utrio on sadistinen hirviö,
      kuolema vanhuksille!

      • poika ja kahvikuppi

        Näistä kuolinpillereistä sen verran, että kannattaa lukea muutakin kuin lööpit ja otsikot, jotta on selvillä mistä todella on kyse.


      • simosiili itse

        kuin naapurist alainattu haulikko. Sitten kun asia on ajankohtainen itsekullekin säädylle.


    • fffgf

      Rautalilja on sellainen joka on jäänyt ihan erityisesti mieleen. Utrion loistava tilannekomiikka on siinä mielestäni parhaimmillaan. Se on myös juoneltaan hieman poikkeava muista Utrion kirjoista. Kartanonherra ja kaunis Kirstin on jäänyt mieleen myös sen takia että se oli ensimmäinen Utrio jonka luin..

      Itse olen pitänyt myös ihan viimeisimmistä teoksista.

      • en jaksaisi elää

        Ajatus kuolinpilleristä on oikeasti ihana. http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/kirjailija-ehdottaa-kuolinpillereita-nopeasti-kuoleva-vanhus-on-eduksi-yhteiskunnalle/15...

        Olen kärsinyt vaikeasta masennuksesta ja ahdistuneisuudesta parikymmentä vuotta. Olen alle 40 vee. Mielestäni eutanasia / kuolinpillerit olisi ehdottomasti järkevämpi ja inhimillisempi vaihtoehto kuin se, että tuskainen ihminen ampuu itseään päähän, tai kävelee junan alle.
        Eutanasia on arvokas kuolema. Samaa ei voi sanoa (väkivaltaisesta) itsemurhasta.
        Ei kaikkien elämä ole elämisen arvoista, ja kuka on vastustamaan toisen halua kuolla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe