Meille akaattikotiloita?

akaatiton!

Hei!

Kiinnostuin näistä suurista akaattikotiloista , mutta minulla olisi vielä kysyttävää ennen päätöstä sillä en halua tehdä väärää päätöstä , koska en pystyisi niistä kuitenkaan luopumaan , joten siksi tälläinen määrä kysymyksiä!:

1. Kuinka usein terraariota pitää putsata? Siis menevätkö lasit kauheaan limaan hetkessä vai pysyvätkö kotilot mieluummin maassa? Mitä teillä on terraarion pohjalla? Terraariomme on kokoa 75cmx35cm , onko sopiva?

2.Voiko kotiloa pitää yksin vai tarviiko se lajikumppanin? Jos tarvitsee niin voiko poikasten tekoa ehkäistä jotenkin? En pystyisi tappamaan niitä pieniä? Mutta jos muuta konstia ei ole niin miten niitä tapetaan?

3. Haisevatko kotilot/terraario? Tuleeko siis märästä kuivikkeesta inhottava haju koko huoneeseen?

Jos vain viitsitte vastata olisin erittäin kiitollinen!

15

2502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vivi joka ei jaksa kirjautua

      Ensiksi, ihanaa että kotiloihmisiä tulee lisää:)

      1.Terraarion kokonaansiivousta voi siirtää putsaamalla lasit sienellä joka päivä, poistamalla kakat, ja möyhimällä turpeen,koska jos turvetta ei möyhi se menee helposti todella mömmöiseksi ja haisevaksi. Samalla kun möyhii löytää myös mahdolliset munat aikaisin ja niistä osaa sitten hankkiutua eroon ennen kuoriutuista

      2.Kotilo viihtyy parhaiten kaverin kanssa, ja on yleensä huomattavasti pirteämpi lajitoverin kanssa. Poikasten tekoa ei voi ehkäistä, mutta jos päivittäin möyhii turpeen löytää aikaisin mahdolliset munat ja ehtii hankkiutua niistä eroon ennen kuoriutumista. Eroon pääsee helposti pakastamalla, kuivattamalla tai murskaamalla.

      3.Puhdas pohjamateriaali ei haise. Kun terraario menee likaiseksi tai seepiansuomu menee pilalle terraario haisee pitkälti kuolleelta kalalta. Kotilot eläessään eivät haise, mutta kuollut kotilo on aivan järkyttävän hajuinen

      • kotilo-kaktusfani.

        Jos akaatin otat, OTA vähintään 2 kotiloa. En osaa sanoa kuinka monta akaattia terraariosi menee kun et kertonut kaikkia mittoja. Akaatit saattavat masentua ilman lajitoveria ja muutenkin, mitä järkeä olisi pitää laumaeläintä yksin. Itselläni on suuri lauma kotiloita, viihtyvät laumassa erittäin hyvin Kiva juttu kun tulee lisää kotiloharrastajia:) Kannattaa rekisteröityä tuonne: http://www.phpbbserver.com/aksulit Sieltä saat parhaat tiedot, paljon keskustelua, tarkemmat aiheet. Se on huomattavasti vilkkaampi ja parempi foorumi kuin tämä.


      • .............
        kotilo-kaktusfani. kirjoitti:

        Jos akaatin otat, OTA vähintään 2 kotiloa. En osaa sanoa kuinka monta akaattia terraariosi menee kun et kertonut kaikkia mittoja. Akaatit saattavat masentua ilman lajitoveria ja muutenkin, mitä järkeä olisi pitää laumaeläintä yksin. Itselläni on suuri lauma kotiloita, viihtyvät laumassa erittäin hyvin Kiva juttu kun tulee lisää kotiloharrastajia:) Kannattaa rekisteröityä tuonne: http://www.phpbbserver.com/aksulit Sieltä saat parhaat tiedot, paljon keskustelua, tarkemmat aiheet. Se on huomattavasti vilkkaampi ja parempi foorumi kuin tämä.

        Kiitos vastauksista!
        Tietysti hankin kaksi jos niitä otan! Minulla on tällä hetkellä viisi marsua ja inhottaa todella kun ihmiset eivät voi ottaa niitä kahta kun ovat myös laumaeläimiä!

        Käun katsomassa linkin!C:


      • Eräsihminen
        ............. kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!
        Tietysti hankin kaksi jos niitä otan! Minulla on tällä hetkellä viisi marsua ja inhottaa todella kun ihmiset eivät voi ottaa niitä kahta kun ovat myös laumaeläimiä!

        Käun katsomassa linkin!C:

        Hieno juttu kun otat niitä useamman etteivät varmasti masennu (ja ovat muutenkin vilkkaampia jos niillä on seuraa:)


      • .....
        Eräsihminen kirjoitti:

        Hieno juttu kun otat niitä useamman etteivät varmasti masennu (ja ovat muutenkin vilkkaampia jos niillä on seuraa:)

        Täytyyhän kaikkien eläinten kohdalla ajatella sen parasta! Ja kyllä itsekkin pidän siitä , että eläimillä on hyvä olla! Välillä ehkä liikaa sillä marsunhäkki täyttää huoneestani puolet:D


      • Wingle 07
        kotilo-kaktusfani. kirjoitti:

        Jos akaatin otat, OTA vähintään 2 kotiloa. En osaa sanoa kuinka monta akaattia terraariosi menee kun et kertonut kaikkia mittoja. Akaatit saattavat masentua ilman lajitoveria ja muutenkin, mitä järkeä olisi pitää laumaeläintä yksin. Itselläni on suuri lauma kotiloita, viihtyvät laumassa erittäin hyvin Kiva juttu kun tulee lisää kotiloharrastajia:) Kannattaa rekisteröityä tuonne: http://www.phpbbserver.com/aksulit Sieltä saat parhaat tiedot, paljon keskustelua, tarkemmat aiheet. Se on huomattavasti vilkkaampi ja parempi foorumi kuin tämä.

        Moi sain kotiloni tänä vuonna, olisin halunnut ottaa kaksi kotiloa mutta vanhempani eivät anna, voiko olla että kotiloni masentuu, se on aika paljon liikkeessä mutta välillä se kököttää kouressaan pitkiäkin aikoja, siis onko mahdollista että se on masentunut? mitä teen jos näin on? Kaverini saattaa saada kotilon auttaisiko asiaa jos ne tapaisivat toisiaan (siis kotilot) päivittäin, monet ovat sanoneet että ei kotiloni ole `` masentunut`` koska se liikkuu aika paljon.. kiitos jos voitte vastata.


      • Anonyymi
        kotilo-kaktusfani. kirjoitti:

        Jos akaatin otat, OTA vähintään 2 kotiloa. En osaa sanoa kuinka monta akaattia terraariosi menee kun et kertonut kaikkia mittoja. Akaatit saattavat masentua ilman lajitoveria ja muutenkin, mitä järkeä olisi pitää laumaeläintä yksin. Itselläni on suuri lauma kotiloita, viihtyvät laumassa erittäin hyvin Kiva juttu kun tulee lisää kotiloharrastajia:) Kannattaa rekisteröityä tuonne: http://www.phpbbserver.com/aksulit Sieltä saat parhaat tiedot, paljon keskustelua, tarkemmat aiheet. Se on huomattavasti vilkkaampi ja parempi foorumi kuin tämä.

        Akaatteja ei tarvitse olla 2. Joskus akaatti masentuu lajitoverin seurassa ja voi paljon paremmin yksin. Riippuu paljon yksilöstä.


    • Neparina

      vastaampahan nyt minäkin..

      1. Aksut kiipeilevät seinillä aika usein. En itse putsaa seiniä joka päivä, sillä menevät seinille oitis. Varsinkin kun seiniä sumuttelee. Tosin lima tuntuu haittaavan enemmän katsojaa kuin itse asukkia. Kahdelle akaatille tuon kokoinen terra varmasti sopii. Oma suositukseni korkeudeksi olisi ehkä n.35cm. voi olla vähän korkeampi tai matalampikin.

      2.Usein sanotaan että kotilo on laumaeläin. Minulla on itseasiassa yhdessä terrassa vain yksi akaatti, tosin saa sekin lajikumppaneita kun toiset kasvavat. Kotilot ovat todella yksinkertaisia eläimiä, eikä ne osaa kaivata lajitoveria. Akaattini on kaikkea muuta kuin paikallaan vaikka onkin ollut n. puoli vuotta yksin :) Jotkut puhuvat että kun ovat erottaneet akaattinsa, toinen "masentuu" eli vetäytyy kuoreensa ja möllöttää sielä. Tiedä sitten mistä tämä käyttäytyminen johtuu, mutta läheskään kaikki tätä ei tee. Mielestäni akaatteja voi hankkia vain yhdenkin, mikäli se ei yksin oloaan edes tunnu huomaavan. Tätä ei kuitenkaan tarvitse miettiä mikäli hankkii useamman. Silloin kyllä ilmestyy useimmiten munia. Kun terraa möyhii, munat löytyy ja ne voi esimerkiksi pakastaa.

      3. likainen terra haisee. Kunhan muistaa kerätä, ulosteet ja ruuantähteet pois, ei terraario haise kuin siältä päin turpeelle. kannattaa vaihtaa turpeet ainakin kerran kuussa.

      • fdfdfdfdf

        Niin, kyllä kotilot saattavat viihtyä yksinkin mutta kannattaa ajatella luontaisia oloja. Ainakin kotilot ovat PALJON vilkkaampia toisten kotiloiden seurassa. Ihminen ei tietenkään korvaa lajitoveria millään lailla. Kyllä ehdottomasti kannattaa hankkia useampi akaatti koska luonnossa elävät laumoissa. Ja munien löytyminen on todella helppoa, minulla akaatit tuntuvat munivan lasin lähelle niin että ne näkee lasin läpi.


      • Neparina
        fdfdfdfdf kirjoitti:

        Niin, kyllä kotilot saattavat viihtyä yksinkin mutta kannattaa ajatella luontaisia oloja. Ainakin kotilot ovat PALJON vilkkaampia toisten kotiloiden seurassa. Ihminen ei tietenkään korvaa lajitoveria millään lailla. Kyllä ehdottomasti kannattaa hankkia useampi akaatti koska luonnossa elävät laumoissa. Ja munien löytyminen on todella helppoa, minulla akaatit tuntuvat munivan lasin lähelle niin että ne näkee lasin läpi.

        Useimmiten liikkuvat enemmän kuin on lajitovereita. Tosin voin sanoa ettei kotiloilla luonnossakaan ole lauman johtajaa joka määrää suunnan;) kotilot ovat siellä missä on hyvä elää, on ruokaa ja muita ( siis lissääntymiskumppaneita ) toisten kotiloiden läsnäolo aktivoittaa kotiloa mm. siksi. Myös kosteus vaikuttaa kotilon käyttäytymiseen.

        Kunhan nyt vain otin edellisessä viestissäni esille, että kotilot voivat olla yhtä aktiivisia myös yksin (oman kokemukseni mukaan ainakin). Kotiloa ei mielestäni ole PAKKO olla kahta. se ei ole niin riippuvainen lajitovereista kuin esimerkiksi vaikka marsu.

        On kuitenkin ehkä helpompaa hankkia ainakin kaksi, niin eivät aksut ainakaan "masennu".


      • jossukka96
        Neparina kirjoitti:

        Useimmiten liikkuvat enemmän kuin on lajitovereita. Tosin voin sanoa ettei kotiloilla luonnossakaan ole lauman johtajaa joka määrää suunnan;) kotilot ovat siellä missä on hyvä elää, on ruokaa ja muita ( siis lissääntymiskumppaneita ) toisten kotiloiden läsnäolo aktivoittaa kotiloa mm. siksi. Myös kosteus vaikuttaa kotilon käyttäytymiseen.

        Kunhan nyt vain otin edellisessä viestissäni esille, että kotilot voivat olla yhtä aktiivisia myös yksin (oman kokemukseni mukaan ainakin). Kotiloa ei mielestäni ole PAKKO olla kahta. se ei ole niin riippuvainen lajitovereista kuin esimerkiksi vaikka marsu.

        On kuitenkin ehkä helpompaa hankkia ainakin kaksi, niin eivät aksut ainakaan "masennu".

        Moi,Minulla on akaatti joka on kolme viikkoa vanha se asuu yksin mutta liikku paljon.Jotkut sanoo miunukke että se kuolee yksinäisyteen mutta minun äiti sanoo että se ei kuole ja ei ole masentunut.Saanko kysyä kuinka isossa terrassa yksi aksu pitäisi olla?


    • Anonyymi

      Siis kuinka usein siis pitää kokonaan siivota kotiloiden terra sillä olen aika varmasti ottamassa aksuja

      • Anonyymi

        Riippuu ihan omasta viitseliäisyydestä. Jos napsit ulosteita pois suht usein, vähintään viikoittain, niin terraario pysyy pidempään siistinä. Ruokajämät kannattaa vähintään korjata ihan päivittäin. Näin toimiessa Terra pysyy niin siistinä, että oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun pohjamateriaali alkaa käymään liian vähiin, kannattaa samalla putsata koko terra. Vähän kannattaa pyrkiä jättämään vanhaa pohjamateriaalia, sillä suositus on, ettei kaikkea vaihdeta kerralla.


    • Anonyymi

      Moi,
      Voiko kahta eri lajista kotiloa kotiuttaa samaan terraan, jos niiden vaatimukset (kosteus ja lämpö) ovat miltein samat ?

      • Anonyymi

        Mikä nyt sitten on miltei samat? Kyllä niiden on ihan samat oltava, jotta molemmille on asialliset olosuhteet.

        Ota myös huomioon, että saman suvun kotilot voivat lisääntyä keskenään. Eli esim. kaikki Lissachatinat, joita mm. akaatit ja retikat ovat, lisääntyvät keskenään iloisesti. Tällaisia hybridejä ei saa päästää kuoriutumaan!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe