Puhutaanko joutavaa?

angi

Kerrotaanko entisestä, nykyisestä ja tulevaisuudesta?

Kun olin aivan lapsi menin maistamaan voikukkaa. Maku oli niin kamala että koko päiväni meni pilalle kun en saanut tuota makua millään suustani pois.

Mitä sinä olet maistanut joka jäi suuhusi karvastelemaan, tai paloi, tai jäätyi?

39

2112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angi

Toinen ikävä kokemus oli kun menin maistamaan pullosta suoraan etikkaa... Huusin kuin palosireeni kurkkuni paloi. Sain maata sairaalassa muutaman päivän ja syödä jäätelöä niin kamalasti että vieläkin oksettaa jäätölö.

• juuliska

Tuosta tuli mieleen varmaan elämäni pahan makuisin ”maistiainen”. Alle viisivuotiaana mailla asuessani, kissa joi maitoa kupistaan pihalla, ravisteli itseään eikä jatkanutkaan juomista.. Jotenkin päähäni pälkähti mennä itse maistamaan maitoa. Oli kuuma kesä ja maito oli seissyt kupissa, en tiedä miten pitkään ja se oli aivan hirvittävän makuista. Oksennus tuli ja maito ällötti vuosia, enkä pystynyt sitä juomaan

• joutavia

mutta karvas maku siitä, että poliitikot puhuvat päivästä päivään, kuukaudesta toiseen ja jaksavat vuosikymmeniä jauhaa turhaa. Ei se ole edes joutavaa, silkkaa potaskaa ja lapioitu lantatunkiosta.

Oltais edes kerran rehellisiä ja puhuttaisiin niin kuin asiat ovat. Ei tätä kansaa voi "naruttaa", itsensä vain naurettaviksi.

• KristaTee

Lapsena tuli kyllä maisteltua vaikka mitä, mutta yksi on ylitse muiden. Keitetty kastemato. Koskaan en sitä unohda enkä koskaan voi kastaria katsella yökkäämättä. Siis todella ällöttävää. Puistattaa. Hrrrr.

• KristaTee kirjoitti:

Lapsena tuli kyllä maisteltua vaikka mitä, mutta yksi on ylitse muiden. Keitetty kastemato. Koskaan en sitä unohda enkä koskaan voi kastaria katsella yökkäämättä. Siis todella ällöttävää. Puistattaa. Hrrrr.

esinnäkin keittää kastemato ja sitten vielä syödä se. Kuinka ihmeessä? Kerro!

• KristaTee
        Tellastiina kirjoitti:

Olin noin 6 vee ja kaverini kanssa leikittiin puutarhassa. Rastaanpoikasia oli joka puolella ja me syötimme niitä. Jossain vaiheessa päätettiin keittää kaurapuuroa niille. Näin siis teimme. Sitten iski ajatua, että matojahan ne syövät. Siispä mato kattilaan! Melko julmaa sanoisin. Ja koska äiti aina maistoi keitoksiaan, päätimme tehdä samoin. Melko loogista, mutta .... yök! Se oli muuten kova ja kumimainen.

• angi

...kansa itse on valinnut päättäjänsä. Joku ehkä on katsonut kuka on kaunein ja siinä samalla unohti kuinka hyvä ihminen ja kuinka hyvin ajattelee asioita. Aina pitäisi mennä kaikkien valittavaksi päässeiden ihmisten koteihin kysymään läheisiltä miten hyvin tämä henkilö hoitaa asiansa ja pitääkö hän lupauksensa? Ehkä silloin onnistuttaisiin saamaan oikeita ihmisiä paikalle?

• angi
        Tellastiina kirjoitti:

Miten on sellainen tullut mieleesi? Hyi kun ajattelenkin niin voin pahoin.

• KristaTee
        angi kirjoitti:

Miten on sellainen tullut mieleesi? Hyi kun ajattelenkin niin voin pahoin.

minäkin, mutta lapsi ei sillä tavoin ajattele. Ihan kaikkea en pysty muistamaan, mutta ilmeisesti järkeilimme, että raakaa lihaa ei saa syödä.

Muuten, ei ne rastaanpoikasetkaan olleet erityisen ihastuneita.

• Morfar

Kun olin lapsi äiti keitti munuaisia, keittiö haisi pissalle. Lapset ( meitä oli viisi ) emme syöneet sinä päivänä. Äiti ei koskaan sen jälkeen valmistanut munuisista ruokaa enkä olen syönyt niitä, olen 64 v.

• angi

Minulla on myös yksi kummallinen muisto lapsuudesta. Meillä keitettiin aivan tavallista sianlihaa ja siinä oli tuo virtsan haju. Minä lopetin lihan syönnin siihen. Se haju oli aivan kuvottava. Myöhemmin olen jutellut asiasta niin joku tiesi sanoa että sillä sialla oli virtsahappo lihassa eli oli sairas sika.

• 1943

pienenä. Kun isä tuli meijerireissulta, olin uki kädessä vastassa. Kerran joppi oli ällöttävän lämmintä, ja sen juominen jäi.

• kananmuna

Pilaantunut kananmuna.
        Ja kyllä sekin taatusti jäi mieleen, kun silloin ennen oli mättäälle kellistynyt ja sattui olemaan se mätas - keltiäispesä.

• angi

Joppi?

• angi kirjoitti:

Joppi?

Joppi on kuorittua maitoa, jota tuli meijeristä takaisin, kun sinne lähetettiin maitoa.
        Muita nimiä kurri, pluttana ja on taidettu sintuksikin sanoa, nykyisin rasvatonta maitoa.

• Angi *
        Tellastiina kirjoitti:

Joppi on kuorittua maitoa, jota tuli meijeristä takaisin, kun sinne lähetettiin maitoa.
        Muita nimiä kurri, pluttana ja on taidettu sintuksikin sanoa, nykyisin rasvatonta maitoa.

tai sinun lapsuutesi sana kurrista. Kiitos kun vastasit kysymykseeni..

• Abuela

katsoin kaupan vihannestiskillä, että onpa söpö pieni paprika, varmaan hyvänmakuinenkin.

Kotona sitten haukkasin siitä ja voi kauhistus...silmät alkoi kirvellä ja vuotaa vettä, niin että luulin sokeutuvani loppuiäkseni. Oli töihinlähtöaikakin lähellä. Ajattelin jo soittaa töihin, etten pääse tulemaan, mutta enhän nähnyt edes puhelinnumeroita pyörittää.

Onneksi näkö palautui ennen töihinlähtöä, mutta ikinä sen jälkeen en ole suostunut chiliä syömään.

• angi

on melkolailla samantapainen muisto. Luulin tukehtuvani kun olin saanut sitä nieluun. Kyllä sillon oli naurut kaukana.

• marjapensas

Tiedät varmaan mikä on "surströmming", voisi suomentaa hapansilakka,
      mutta ei kuvaa sitä hajua, kun se purkki avataan, ja sitä pitäisi vielä nauttia juhlaruokana;(

• angi

olla yhdessä. Meinasin kuolla nauruun. Siis minä en ymmärrä miten joku voi tykätä siitä kun hajukin jo on niin kamala?

Minulle tuli nyt hauska asia mieleen tuosta hapansilakasta ei muuten ollut ollenkaan hauska silloin kun tapahtui.

Meille tuli ruotsalainen pariskunta kylään. Heillä oli koira mukana.

He olivat itse utelijaita tuon hapansilakan suhteen ja ajattelivat että meillä olis hyvä kokeilla kun asumme omassa talossa. Tarkoitti sillä sitä että voidaan avata se purkki ulkona.

Miehemme menivät avaamaan purkin ulos me keittelimme perunoita ja katoimme pöytää. Ulkoa rupesi kuulumaan koiran haukuntaa. Katsoimme ikkunasta ulos ja näimme kumpikin että koira piehtaroi pihassa selällään. Miehiä emme nähneet missään.

Ihmettelimme mihin he olivat menneet? Siivi juoksi ulos ja näki miesten kaivavan maata lapiolla samalla hän huomasi tuon kamalan hajun ja otti nenästään kiinni. Mieheni sanoi ei me voida tuollaista syödä? Me peitetään se maahan.

Silloin minäkin saavuin paikalle heidän koiransa kanssa. Huomasin kyllä sivusilmällä että koiran turkki oli kummalilla paakkuroilla ja oli rasvaisen näköinen, mutten huomannut mitään erillaista hajaua kun jo muutenkin haisi.

Meillä meni koko pitkä ilta koiran pesussa aika jokainen vuorollaan pesi koiran hyväntuoksuisella sahmppoolla, onneksi koira oli tosi lepsu. Emme saaneet sitä hajua koirasta pois että kyllä sen piti kulumalla lähteä loput. Miehiltä oli roiskahtanut nestettä maahan missä avasivat purkin ja koira tietysti voiteli itsensä.

• sitroen.
        angi kirjoitti:

olla yhdessä. Meinasin kuolla nauruun. Siis minä en ymmärrä miten joku voi tykätä siitä kun hajukin jo on niin kamala?

Minulle tuli nyt hauska asia mieleen tuosta hapansilakasta ei muuten ollut ollenkaan hauska silloin kun tapahtui.

He olivat itse utelijaita tuon hapansilakan suhteen ja ajattelivat että meillä olis hyvä kokeilla kun asumme omassa talossa. Tarkoitti sillä sitä että voidaan avata se purkki ulkona.

Miehemme menivät avaamaan purkin ulos me keittelimme perunoita ja katoimme pöytää. Ulkoa rupesi kuulumaan koiran haukuntaa. Katsoimme ikkunasta ulos ja näimme kumpikin että koira piehtaroi pihassa selällään. Miehiä emme nähneet missään.

Ihmettelimme mihin he olivat menneet? Siivi juoksi ulos ja näki miesten kaivavan maata lapiolla samalla hän huomasi tuon kamalan hajun ja otti nenästään kiinni. Mieheni sanoi ei me voida tuollaista syödä? Me peitetään se maahan.

Silloin minäkin saavuin paikalle heidän koiransa kanssa. Huomasin kyllä sivusilmällä että koiran turkki oli kummalilla paakkuroilla ja oli rasvaisen näköinen, mutten huomannut mitään erillaista hajaua kun jo muutenkin haisi.

Meillä meni koko pitkä ilta koiran pesussa aika jokainen vuorollaan pesi koiran hyväntuoksuisella sahmppoolla, onneksi koira oli tosi lepsu. Emme saaneet sitä hajua koirasta pois että kyllä sen piti kulumalla lähteä loput. Miehiltä oli roiskahtanut nestettä maahan missä avasivat purkin ja koira tietysti voiteli itsensä.

sen koiran vielä nukkumaan samaan sänkyyn kuin itse? Näinhän monet koiranomistajat kertovat tekevänsä.

• sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

sen koiran vielä nukkumaan samaan sänkyyn kuin itse? Näinhän monet koiranomistajat kertovat tekevänsä.

sursillin maku ei ole oikeastaan paha. Haju vaan on ja se leviää 3 metriä vastatuuleenkin ja haisee kolmesti oksennetulle... Ihan samalle kuin halvin kiinalainen votka... Ja kaikki lähiseudun raatokärpäset ovat hetkessä ympärillä, kun purkin avaa.
        Yksi minunkin esi-isistäni oli Erik Sursill...

• KristaTee
        sitroen. kirjoitti:

sursillin maku ei ole oikeastaan paha. Haju vaan on ja se leviää 3 metriä vastatuuleenkin ja haisee kolmesti oksennetulle... Ihan samalle kuin halvin kiinalainen votka... Ja kaikki lähiseudun raatokärpäset ovat hetkessä ympärillä, kun purkin avaa.
        Yksi minunkin esi-isistäni oli Erik Sursill...

Mielestäni se lähinnä haisee toisesta päästä tulleelle.

• apunailona
        angi kirjoitti:

Olipa meilläkin vaalea koira, jonka otimme mukaan marjareissulle. Päästimme sen vapaasti juoksentelemaan metsään.

Jonkin ajan kuluttua aloin huudella sitä, ettei vain kauaksi menisi. Sieltähän se tuli iloisena ja ruskeana.

Lähempi tarkastelu/haistelu oli karmeaa. Ihan sitä ihmisen ulostetta oli jostain löytänyt ja kieriskellyt itsensä siinä.

Onneksi oli autossa tyhjiä muovipusseja, johon saimme koiran paketoitua. Suihku olikin sitten toinen koettelemus. Koira kun halusi välttämättä ravistella itsensä heti, kun vettä tuli.

Siinä oli sitten pesu molemminpuolin tarpeen.

Itse olen lapsena useinkin pistänut suuni pakkasella johonkin rautaiseen kiinni. Nahkahan siinä lähtee, mutta miten kummassa sitä pitikin kokeilla usein, onko nyt niin pakkasta, että kieli tarttuu.

Ja toinen karvas kokemus oli ensimäinen banaani, jonka sain. Minulle kyllä kerrottiin ilmeisesti aivan oikein, että sisus syödään ja kuoret heitetään. Jotenkin se vain lapsenpäässä sekoittui päinvastoin, kun menin sitä ulos syömään. Kyllä oli kamala herkku.

Sitten jo melkein aikuisena maistoin/join kaverini tarjoamaa minttulikööriä (cremedementh?), joka oli kauniin vihreää. Tietenkin oksensin ja jo pelkkä samanlaisen vihreän näkeminen saa minussa vielläkin oksennusrefleksin aikaan.

• angi
        apunailona kirjoitti:

Olipa meilläkin vaalea koira, jonka otimme mukaan marjareissulle. Päästimme sen vapaasti juoksentelemaan metsään.

Jonkin ajan kuluttua aloin huudella sitä, ettei vain kauaksi menisi. Sieltähän se tuli iloisena ja ruskeana.

Lähempi tarkastelu/haistelu oli karmeaa. Ihan sitä ihmisen ulostetta oli jostain löytänyt ja kieriskellyt itsensä siinä.

Onneksi oli autossa tyhjiä muovipusseja, johon saimme koiran paketoitua. Suihku olikin sitten toinen koettelemus. Koira kun halusi välttämättä ravistella itsensä heti, kun vettä tuli.

Siinä oli sitten pesu molemminpuolin tarpeen.

Itse olen lapsena useinkin pistänut suuni pakkasella johonkin rautaiseen kiinni. Nahkahan siinä lähtee, mutta miten kummassa sitä pitikin kokeilla usein, onko nyt niin pakkasta, että kieli tarttuu.

Ja toinen karvas kokemus oli ensimäinen banaani, jonka sain. Minulle kyllä kerrottiin ilmeisesti aivan oikein, että sisus syödään ja kuoret heitetään. Jotenkin se vain lapsenpäässä sekoittui päinvastoin, kun menin sitä ulos syömään. Kyllä oli kamala herkku.

Sitten jo melkein aikuisena maistoin/join kaverini tarjoamaa minttulikööriä (cremedementh?), joka oli kauniin vihreää. Tietenkin oksensin ja jo pelkkä samanlaisen vihreän näkeminen saa minussa vielläkin oksennusrefleksin aikaan.

paskan hajusta niin kovasti että oikein turkkiinsa sitä haluaa...?

Kyllä minulle riitti yksi kerta kun kieleni jäärytin mahakelkan eturautaan. Kieleni oli tosi kipee montapäivää.

• angi
        sitroen. kirjoitti:

Pidimme koiran ulkoterassilla haisemassa. Oli sen ressukan turkki jo aika hyvän tuoksuinen sen pesu illan jälkeen.

Onpas meillä mukava muisto heistä ainakin.

• angi
        KristaTee kirjoitti:

Mielestäni se lähinnä haisee toisesta päästä tulleelle.

kuin oikea sellainen. Ja tämä haju säilyy sitä et sitten pese helpolla.

• Anu.1
        angi kirjoitti:

paskan hajusta niin kovasti että oikein turkkiinsa sitä haluaa...?

Kyllä minulle riitti yksi kerta kun kieleni jäärytin mahakelkan eturautaan. Kieleni oli tosi kipee montapäivää.

Minulla on kokemus lapsuudesta,
        kun oltiin paimenessa lapsuusystväni
        kanssa,ja leikittiin voileivillä.
        Ne tehtiin mustikanlehdistä ja
        laitettiin rikottu mustikanmarja
        siihen voiksi.
        Sitten sattiukin niin,että oli metsälude
        yhdessä marjassa jonka laitoin suuhuni,
        ja voi kamala mikä maku siitä tuli,
        olin kyllä vähän aikaa sitä
        leikkiä leikkimästä.

• KristaTee
        Anu.1 kirjoitti:

siihen voiksi.
        leikkiä leikkimästä.

lapsuus mieleen. Vadelmissa oli usein näitä luteita. Ja voi hyvänen aika, mikä maku. Voin vieläkin sen tuntea. Vaan eipä se vadelmien syöntiä rajoittanut.

• Angi *
        Anu.1 kirjoitti:

siihen voiksi.
        leikkiä leikkimästä.

Kamala..

• KristaTee
        Angi * kirjoitti:

Kamala..

Etkö ole koskaan metsässä syönyt vadelmia? Parempia ne on kuin viljellyt. Riittaa, kun metsälude on marjalla istunut, haju/maku jää siihen. Eihän sitä ökkömönkiäistä välttämättä tarvitse edes nähdä saatikka syödä.

• angi
        KristaTee kirjoitti:

Etkö ole koskaan metsässä syönyt vadelmia? Parempia ne on kuin viljellyt. Riittaa, kun metsälude on marjalla istunut, haju/maku jää siihen. Eihän sitä ökkömönkiäistä välttämättä tarvitse edes nähdä saatikka syödä.

lasi kädessä kun noukin vadelmia. Meillä on nykyään omassa pihassa ne vadelmat kun metsä on kaadettu pois. Vadelmien noukinta ottaa minulla hirveesti aikaa kun katson joka marjan erikseen.

• KristaTee
        angi kirjoitti:

lasi kädessä kun noukin vadelmia. Meillä on nykyään omassa pihassa ne vadelmat kun metsä on kaadettu pois. Vadelmien noukinta ottaa minulla hirveesti aikaa kun katson joka marjan erikseen.

tiedän henkilön, joka pilkkoo jokaisen vadelman ennenkuin suuhunsa pistää. Ei varmaan koskisikaan niihin, jos tietäisi mitä ökkeleitä niillä on istunut ennenkuin hän on niihin tarttunut. En henno kertoa.

• angi
        KristaTee kirjoitti:

tiedän henkilön, joka pilkkoo jokaisen vadelman ennenkuin suuhunsa pistää. Ei varmaan koskisikaan niihin, jos tietäisi mitä ökkeleitä niillä on istunut ennenkuin hän on niihin tarttunut. En henno kertoa.

Ala kertomaan heti nyt että, minäkin saan miettiä kantsiiko niitä syödä ollenkaan???

• Abuela
        angi kirjoitti:

melkein suurennuslasilla katsoin, mutta sitten huomasin että jos marjan kanta on terveen näköinen, niin ei siellä sisällä matoa ole.

Tänä vuonna ei ole paljoa ollutkaan, kahteen vattumatoon olen törmännyt ja kolmisenkymmentä litraa olen nyt poiminut.

• KristaTee
        angi kirjoitti:

Ala kertomaan heti nyt että, minäkin saan miettiä kantsiiko niitä syödä ollenkaan???

kimalaisia, humalaisia, pistiäisiä, kärpäsiä, itikoita, muurahaisia. Vieläkö lisää?

• angi

kun poltin käteni. Vaikka minulle oltiin sanottu ettei lasiin pidä koskea niin olin sen unohtanut ja niin nostin tulikuuman lasin lampusta pois ja poltin koko kämmenen aivan kaameille rakkuloille. Nukuin koko yön käsi ämpärissä kylmässä lähdevedessä jota vaihdeltiin muutaman kerran yön aikana.

Onko kellään muistona palamis onnettomuutta..?

• KristaTee

mutta ei lapsuudesta, silloin en polttanut itseäni kertaakaan. Mutta aikuisena sitäkin enemmän. Erityisesti yksi kerta on jäänyt mieleeni, koska se on niin erinomaisen tyhmä. Olin silittämässä ja silitysraudasta loppui vesi. Tartuin säiliöön irroittaakseni sen, vaan sepä ei helpolla irronnutkaan. Siispä otin toisella kädellä raudasta kiinni ALTAPÄIN. Voiko tyhmempi enää olla? Sormet ja koko kämmen paloivat, onneksi vasen käsi.

Kerran olen silittänyt isovarpaani.

• :-ß sooo ebes!

maistaa lapsena kelkan rautaista
      jalasta parinkymmenen asteen pakkasella.
      No ### kiinnihän se kieli tarttui#.
      Sisälle sitten vain, kieli ja kelkka samassa
      nalikassa.
      Onneksi äiti pelasti lämpimän veden avulla.
      Kerta riitti moista kokeilua ja voin sanoa, että
      heikkoa teki muutaman päivän, syömisten kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1672
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      898
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      862
    4. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      862
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      849
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      793
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      779
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      735
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      730
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      720
    Aihe