Kertokaa mielipiteitänne

Riikka Riikaan

Olen lähdössä Riikaan kolmen viikon päätä. Matka lähestyy ja olen alkanut empiä onko kohde sittenkään oikea! Joopa joo, kuulostaahan se vähän hölmöltä että meinaa mennä vaikka ei ole varma, että tykkääkö. Tilanne vaan sellainen että kuulun pieneen matkaseurueeseen jonka jäsenet ovat kohteen valinneet, ja minä sitten vaan pyörin mukana. Minä olen "matalan matkabudejtin matkaaja", ja haluaisinkin tietää, että onko totta, että sielä ruokakin on suomen hinnoissa. Ja vaatteet. Olen pruukkannut aina reissuilla nauttia paikallisista ruuista ja juomista ja ostaa jotain kivaa ylleni. Ei paljon kiinnosta lähteä suomen hintatasolla täyttämään masua ja vaatevarastoa. Toivottavasti ruoka on hyvää!

Yllättävän korkeita ovat mielestäni hotellihinnat.
Voisiko joku edes yrittää vakuuttaa minut siitä, että turhaan täällä "kiukuttelen" matkakohteen valinnasta.
Olisin oikein onnellinen, jos joku kertoisi ihan asiallisesti kokemuksiaan kaupungista. (mielellään enemmän sitä positiivista palautetta, etten tosissani rupea katumaan)
Mistä halvatusta olen mahtanut saada sellaisen "huonon kutinan" Riikaa kohtaan? Ehkäpä vaan yhdistän sen Tallinnaan jotenkin. Tallinna oli joskus ihan kiva paikka. Nyt sekin on pilattu.

21

9402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • punkki 77

      hinta-taso on korkea jos pyörii keskustan turistirysissä ja hotelleissa

      riika ja jurmala ovat selvästi muuta maata kalliimmat

      pidä silmät auki ja katso missä paikalliset käyvät syömässä ja kahvilla

      raitsikalla liikkuu kaupungissa helposti

      mitään fashion vaatteita et latviasta juuri löydä, ehkä hyvää käyttövaatetta joka on kohtuuhintaista

      yöelämä on kohtuullisen reipasta, jos välttää hämäriä night ja stripklubeja ja sisäänheittäjiä

      kaupunki on keskustaltaan selvästi Tallinnaa hienompi ja juopotkin pidetään paremmin kurissa

      latvialaisten kielitaito ei pärjää virolaiselle
      tosin eihän siellä viroa puhutakaan

      lueskele tämän sivun vinkit niin saat hyödyllistä tietoa

    • punkki77

      Latvia – Autoillen Riikaan
      19.6.2007

      Ajettaessa Pärnun kautta, Viro-Latvia-rajan jälkeen maantie hipoo monin paikoin merenrantaa. Saulkrastin kylän kohdalla on useitakin parkki- ja levähdyspaikkoja aivan hiekkarannan tuntumassa. Näissä kohdissa kannattaa pitää tauko, jonka voi viettää uiden tai maisemia katsellen. Varsinkin lasten kanssa liikkuessa piristävät uimatauot matkaa mukavasti. Meren ranta on hienoa hiekkaa, ja sitä riittää horisontista horisonttiin.

      Ennen Riikaan saapumista poikkesimme Siguldassa, tai pikemminkin Turaidassa. Latvia, samoin kuin Virokin on suhteellisen tasainen maa. Muutamissa kohdissa voi silti olla suuriakin korkeuseroja. Yksi esimerkki tästä on Siguldan ja Turaidan välinen Gauja-joen laakso. Paikasta voisi sanoa, että tässä kohdassa ovat ”Latvian alpit”. Joen yli menee köysirata, joka kulkee kerran tunnissa. Vaunun ja joen pinnan välinen korkeusero on parhaimmillaan 40-42 metriä.

      Siguldassa, Turaidassa ja Krimuldassa on kaikissa vanha linna, kivenheiton päässä toinen toisistaan. Kaikki linnat on myös aikanaan perusteellisesti hävitetty - ainoastaan Turaidan linna on hiljattain korjattu ja kunnostettu. Rauniolinnoja emme käyneet katsomassa, ne jäivät seuraavalle reissulle. Sen sijaan Turaidan linnan tornista avautuu todella huikeat maisemat jokilaaksoon, ja linna itsessään on museo esineistöä täynnä.

      Eivätkä linna ja jokilaakso ole Turaidan ainoa nähtävyys. Turaidan ja Siguldan välissä on valtava luola. Se on noin 10 metriä korkea, ja kutakuinkin yhtä syvä. Turaidan linnasta Siguldaan päin ajettaessa on jarrutettava heti linnalta laskeutuvan jyrkän mäenrinteen juurella. Maksullisella parkkipaikalla - muuta pysähdyspaikkaa ei ole - pysäköinti maksoi yhden latin. Sieltä menee jalankulkijoiden alikulku tien toisella puolella olevalle luolalle.

      Luolan on muovannut lähdevesi, joka virtaa vuolaasti koko ajan luolasta pohjaa pitkin ulos. Paikka on vähän niin kuin Kaakkois-Virossa oleva ”Taevaskoja”, mutta mittakaavaltaan paljon suurempi. Luolan vierestä lähtee portaat kukkulan päälle. Laskujeni mukaan 413 askelmaa ovat ainakin helteisellä ilmalla hikinen urakka, mutta kiipeämällä saa hyvän käsityksen paikan korkeuseroista ja rinteiden jyrkkyyksistä. Lisätietoja

      Majoittuminen Riikassa
      Siguldasta on moottoritietä melkein koko matkan Riikaan asti. Tällä kertaa majoituimme aivan vanhan kaupungin keskustassa, Tuomiokirkkotorin laidalla, Pearl Dome Hostellissa. Hinta oli huokea, kuuden hengen seurueelta yksi yö maksoi 82 latia, eli vajaa 20 euroa per henkilö. Suihkut ja WC olivat edulliseen hostel-tyyliin käytävällä, ja huone piti maksaa rahalla (VISA ei kelvannut), mutta langaton internet toimi huoneissa oikein hyvin, ja sijainti oli todella loistava yöelämää ajatellen. Lisäksi huoneen ikkunasta näkyi Tuomiokirkon torni, pörssitalo ja radiotalo.

      Jos ottaa majapaikan vanhasta kaupungista, pitää varautua siihen, että juhlinnan äänet kuuluvat, ainakin, jos pitää helteen takia huoneen ikkunoita avoinna. Yö jatkuu myöhään terasseilla. Useimmilla terassiteltoilla katujen varsilla näytti olevan myös suuret plasma-tv:t, jotka oli viritetty urheilukanaville. Terassit suljetaan vasta sitten, kun viimeisetkin asiakkaat lähtevät pois. Riika on siis varsinainen bilettäjien kaupunki, ja suomalaiset näyttävätkin tässäkin lajissa pärjäävän aika hyvin. Toisin kuin muutama vuosi sitten, nyt ainakin minulle uutena asiana monessa ravintolassa oli suuret ikkunat suoraan kadulle, ja pöydillä tanssivat tanssitytöt näkyivät kadulle saakka.

      Suomen kieltä kuulee Riikan kaikilla terasseilla, ravintoloissa, museoissa, Jurmalan keskustassa ja rannalla, sekä Rundalen palatsissa. Tallinnan tavoin, Riika suorastaan vilisee suomalaisia. Liikenteen vilinässä yhtään suomen rekisterissä olevaa autoa ei kuitenkaan osu silmään, ei edes linja-autoa. Olemme kai omalla autolla saapuneina jonkinlainen poikkeus. Virolaisia autoja näkyy kylläkin useita.

      Arkipäivisin omalla autolla ei kannata Riikassa paljon liikkua. Silloin ei liikenneruuhkien takia pääse eteenpäin, mutta viikonloppuisin ruuhkia ei juurikaan ole. Ja lisäksi, jos Riikaan ehtii jo perjantaina, ehtii yhdessä viikonlopussa kaupungista nähdä kaiken oleellisimman.

      Vanhankaupungin tunnelmaa
      Vanha kaupunki ei ole pinta-alaltaan kovinkaan iso. Se on veden ympäröimä, ja joelta kanavan rantaan on reilu puoli kilometriä, joen suunnassa vanhan kaupungin pituus on vajaan kilometrin. Kun käy katsomassa maisemat Pietarin kirkon tornista, 72 metrin korkeudesta, näkee vanhankaupungin aivan kokonaan. Myös radio- ja tv-tornissa, joka on Baltian korkein, Euroopan toiseksi korkein, ja maailman 11 korkein rakennelma, on näköalatasanne noin 100 metrin korkeudessa. Pietarinkirkon tornin näköalat ovat kuitenkin paremmat, koska se sijaitsee keskellä kaupunkia.

      Tärkeimmät vanhankaupungin nähtävyydet, kuten tuomiokirkko, Kolme veljestä -talo, Ruotsin portti, pulveritorni, Raatihuoneen tori, kiertää kävellen ja katsoo päällisin puolin alle tunnissa. Autolla vanhassa kaupungissa ei siis kannata ajaa. Ensinnäkin se maksaa 5 latia (noin 7,5 euroa) tunnilta, ja toisekseen kapeiden katujen ihmispaljoudessa ei pääse autolla eteenpäin kuin kävelyvauhtia ihmismassojen mukana.

      Jos kuitenkin välttämättä haluaa autollaan vanhaan kaupunkiin mennä, niin automaattiset puomit vanhaan kaupunkiin aukeavat viedkarte–nimisellä magneettikortilla, joka on ostettava etukäteen Statoilin huoltoasemalta, tai vanhankaupungin kulmalla sijaitsevasta Centr-tavaratalosta. Vaikka meilläkin oli majapaikka aivan keskellä vanhaa kaupunkia, emme kuitenkaan autolla sinne ajaneet. Saimme auton parkkiin Raatihuoneen torin laidalle, aivan Mustapäiden talon ja miehitysmuseon kulmalle. Siinä se sai olla maksutta koko viikonlopun. Ja kävelymatkaa majapaikkaan oli vain 200-300 metriä.

      Monesti kuulee sanottavan, että liikkuminen Riikassa on helppoa julkisilla liikennevälineillä. Näin varmaan onkin. Kaikki on lähellä ja vanhassa kaupungissa pärjää ihan hyvin jalkaisinkin. Kauemmas aina eläintarhalle asti pääsee raitiovaunulla, bussilla tai taksilla. Itse sanoisin kuitenkin, että Riika on laajuudeltaan valtavan iso, ja sen näkee ja ymmärtää vasta sitten, kun hyppää autoon ja ajelee hetken aikaa ympäriinsä kaupungilla. Silloin pääsee myös kätevästi shoppailemaan - muuallekin kuin keskikaupungin Stockmannille, Centrs-tavarataloon tai pieniin erikoisliikkeisiin. Isot marketit ja kauppakeskukset sijaitsevat kaupungin sisääntuloväylien varrella, ja siellä hintataso ainakin vielä on suomalaiseen kukkaroon suhteellisen edullinen. Yksi mahdollisuus tutustua kaupunkiin laajemmin olisivat myös kiertoajelut, joihin voi ostaa lippuja turisti-infosta, joka sijaitsee raatihuoneen torilla, aivan Mustapäiden talon kulmalla.

      Ystävällisiä kasvoja
      Matka Riikaan olisi vajavainen, jos ei perille päästyään syö ja juo hyvin. Lukuisista ravintoloista yksi tutustumisen arvoinen paikka on Lido Center osoitteessa Krasna 75. Lidoja on nykyisin tosin jo melkein joka kadulla ja jokaisessa isommassa ostoskeskuksessa, mutta itse Lido Centerissä odottaa melkein jalkapallokentän kokoinen 3-kerroksinen hirsirakennus, jota ympäröivät lukuisat suihkulähteet ja vekottimet lapsille pomppulinnasta rullaluistelukenttään. Paikalla on yleensä myös elävää musiikkia. Autoilijalle maamerkkinä on rakennuksen kulmalla oleva tuulimylly.

      Ruokailu Lido Centerissä on suhteellisen edullista. Hirsirakennuksen yläkerrassa voi syödä tiettävästi pohjoismaiden suurimmasta ja monipuolisimmasta seisovasta pöydästä 10 latilla per henkilö, muista kerroksista voi kerätä eri ruokia lautaselleen ja maksaa kassalle. Me teimme näin ja pääruuat ja jälkiruuat maksoivat 6-henkiseltä seurueeltamme yhteensä 35 latia, eli vähän vajaa 60 euroa. Enempää emme olisi jaksaneet syödä. Lisätietoja

      Englannin kielellä Riikassa pärjää aivan loistavasti, samoin venäjää ymmärretään hyvin, onhan kaupungin väestöstä noin puolet venäläisiä. Jos opettelee muutaman sanan latvian kieltä, saa ystävällisen hymyn ja todella hyvää palvelua! Priekaa! Kippis!

      Valuutanvaihtopisteitä on joka puolella ainakin vanhassa kaupungissa, ja useimmat niistä ovat avoinna läpi yön. Kurssit ovat suunnilleen samat. Kesäkuussa 2007 sadalla eurolla sai valuutan vaihtopisteistä noin 60 latia. Helsingin Forexilla kurssi samaan aikaan tosin oli 10% parempi, eli sadalla eurolla sai noin 67 latia. Myös VISA-kortti kelpasi sekin maksuvälineenä useimmissa paikoissa.

      Rundalen palatsi
      Jos on historian ja kulttuurin ystävä, ja jos on halua kierrellä lähiseutuja, kannattaa pistäytyä myös noin 70 km päässä sijaitsevassa Rundalen palatsissa. Ehkä hätkähdyttävintä koko paikassa on sen sijainti, aivan metsän ja pellon laidassa, keskellä maaseutua, keskellä ”ei-mitään”. Edes latvialaisia kyliä, saati kaupunkeja ei ole lähimaillakaan. Mutta saavuttaessa palatsin pääsisäänkäynnille, tuntuu kuin pieni pala 1700-luvun Pietaria olisi pudonnut keskelle Latvian maaseutua.

      Helpoin, mutta ei aivan lyhin, tie palatsille on mielestäni ajaen Riikasta E77–tietä ohi Jelgavan, ja kääntyen Elena–nimisessä paikassa valtatieltä vasemmalle, paikallistielle 103 kohti Bauskaa. Parinkymmenen kilometrin jälkeen on tienviitta Rundales Pils oikealle, pienelle mitättömälle hiekkatielle. Sitä vielä kilometri tai pari, ja olet palatsin parkkipaikalla. Jos palaa takaisin Riikaan Bauskan kautta, tulee samalla kierrettyä pieni lenkki, ja näkee koko ajan uusia maisemia. Bauskan kaupungin läpi kulki muuten Napoleonkin, sotamatkallaan Venäjälle vuonna 1812. Aukioloajat ja ajo-ohjeet

      Jurmalan aurinkoranta
      Jurmalaan ajettaessa ainakin meille uutena asiana oli tällä kertaa pakollinen lupamaksu, joka pitää olla kaikilla autoilla, jotka matkaavat Jurmalan keskustaan. Muutama vuosi sitten tällaista ei vielä ollut. Pahaksi onneksi ajoimme lentoaseman jälkeen tulevalla suurella peltoaukealla moottorien vasenta laitaa, ja sen verran kovaa vauhtia, että havaitessamme maksupisteen ei enää ehtinyt vaihtaa oikean puoleiselle kaistalle ja kääntyä rampista pois. Kun lopulta pääsimme uudestaan kohti Jurmalaa, kurvasimme maksupisteelle. Lupalappu maksoi vaivaisen yhden latin, eli noin 1,50 euroa. Sen takia seikkailtiin melkein 15 minuuttia!

      Jurmalan hiekkaranta yltää horisontista horisonttiin, se on kymmeniä kilometrejä pitkä. Ihmisiä on koko matkan niin pitkälti kuin silmä kantaa. Kylän keskustassa, pääkadun varrelta löytyvät ruokapaikat, joskin rannallakin voi nauttia grilliruuasta, oluesta ja jäätelöstä. Jurmalan keskustassa valinnan varaa on ruokailijoilla kuitenkin enemmän, kilometrin tai parin mittaisella pääkadulla on erimaalaisia ravintoloita kymmenittäin, ellei satoja.

      Riikassa ja Jurmalassa lomailevan on mahdollista yhdistää rantaloma ja kaupunkiloma, ihan itse haluamassaan suhteessa. Ensin voi yöpyä yön tai pari kaupungin keskustassa, mutta jos haluaa lisäksi viettää rantalomaa, se onnistuu Jurmalassa kutakuinkin yhtä hyvin kuin esim. Välimeren rantakaupungeissakin. Ainakin meidän ollessamme käyntimme aikana ilman lämpötila hipoi 30 astetta, ja meriveden lämpötila oli yli 20 astetta. Uimaranta Jurmalassa on matala. Kun on kahlannut rannasta ulapalle päin lähes 100 metriä, vettä on yhä nilkkaan, polveen tai korkeintaan napaan saakka.

      Yksi suurimmista rantahotelleista Jurmalassa on Baltic Beach Hotel, joka on kunnostettu sisältä todella hienoksi. Ulkoapäin katsottuna rakennus on laivan mallinen, tosin hieman neuvosto arkkitehtuurin omainen. Hotellin etuosasta avautuu maisemat merelle. Lisätiedot ja huonevaraukset

      Teksti ja kuvat: Mika Rautio

      Lisää Riikasta Matkalaukussa
      Matkalaukun lukijoiden Riika-vinkit

    • kyllähän

      meistä jokainen menee sinne, minne haluaa matkustaa. Tai jos ei halua, ei mene. Ei kai kenelläkään ole mitään velvollisuutta käydä missään, jos ei halua.
      Jos olet lähdössä kolmen viikon päästä, mutta et haluakaan lähteä, niin se on ihan ikioma henkilökohtainen ongelmasi. Sillä ei taida olla edes mitään tekemistä matkailun kanssa.

      • Riikka Riikaan

        ..että mitähän tämäkin sitten tarkoittaa. Nyt on pakko vastata tähän, vaikka se onkin lapsellista, eikä kuulu tähän varsinaiseen asiaan ollenkaan!! Miksi ihmeessä joku viitsii aina sählätä näillä palstoilla rikkiviisaana kommentoijana? Kyllä minä tiedän, mikä minun ongelmani on, enkä kaipaa mitään kotipsykiatrien mielipiteitä, varsinkin kun nimenomaan pyysin mielipiteitä KOHTEESTA. Minä saan matkustaa minne haluan, ja olen matkustanutkin ja valinnut monet kohteet ihan itse. Ja kaikista olen tykännyt, milloin enemmän milloin vähemmän.
        Odotan vaan, että koska joku laittaa vastauksen, että "mitäs edes yrität lähteä reissuun, jos lähdet sinne säästämään..."

        Heille jotka ystävälisesti vastasivat näin nopeasti, paljon kiitoksia. Kyllä se mielenkiinto jo Riikaa kohti vähän virisi!


      • kyllähän
        Riikka Riikaan kirjoitti:

        ..että mitähän tämäkin sitten tarkoittaa. Nyt on pakko vastata tähän, vaikka se onkin lapsellista, eikä kuulu tähän varsinaiseen asiaan ollenkaan!! Miksi ihmeessä joku viitsii aina sählätä näillä palstoilla rikkiviisaana kommentoijana? Kyllä minä tiedän, mikä minun ongelmani on, enkä kaipaa mitään kotipsykiatrien mielipiteitä, varsinkin kun nimenomaan pyysin mielipiteitä KOHTEESTA. Minä saan matkustaa minne haluan, ja olen matkustanutkin ja valinnut monet kohteet ihan itse. Ja kaikista olen tykännyt, milloin enemmän milloin vähemmän.
        Odotan vaan, että koska joku laittaa vastauksen, että "mitäs edes yrität lähteä reissuun, jos lähdet sinne säästämään..."

        Heille jotka ystävälisesti vastasivat näin nopeasti, paljon kiitoksia. Kyllä se mielenkiinto jo Riikaa kohti vähän virisi!

        tuon sanoit???!!!!
        >>turhaan täällä "kiukuttelen" matkakohteen valinnasta.


      • Nimetön
        Riikka Riikaan kirjoitti:

        ..että mitähän tämäkin sitten tarkoittaa. Nyt on pakko vastata tähän, vaikka se onkin lapsellista, eikä kuulu tähän varsinaiseen asiaan ollenkaan!! Miksi ihmeessä joku viitsii aina sählätä näillä palstoilla rikkiviisaana kommentoijana? Kyllä minä tiedän, mikä minun ongelmani on, enkä kaipaa mitään kotipsykiatrien mielipiteitä, varsinkin kun nimenomaan pyysin mielipiteitä KOHTEESTA. Minä saan matkustaa minne haluan, ja olen matkustanutkin ja valinnut monet kohteet ihan itse. Ja kaikista olen tykännyt, milloin enemmän milloin vähemmän.
        Odotan vaan, että koska joku laittaa vastauksen, että "mitäs edes yrität lähteä reissuun, jos lähdet sinne säästämään..."

        Heille jotka ystävälisesti vastasivat näin nopeasti, paljon kiitoksia. Kyllä se mielenkiinto jo Riikaa kohti vähän virisi!

        latvia ja riika on mielenkiintoisempi matakohteena kuin esim viro ja tallinna jos malttaa käyttää aikansa muuhun kuin örväilyyn

        toimintasäännöt ovat kuitenkin samat kuin tallinnassa: ole tarkkana, kysy hinnat etukäteen, älä maksa suomilisää, jos palvelu huonoa lähde pois


    • out there EU
      • KuivaOlli!

        Riika on Balttian Pariisi ja aina käymisen arvoinen.
        Miljoonakaupungin hintataso pyrkii aina olemaan korkeampi kuin laidoilla, se on fakta. On vain elettävä oman budjettinsa mukaisesti, katseluelämykset ovat edullisia, eikä sitä tarvitse alvariinsa olla mussuttamassa tai juomassa, ota eväät matkaan!


    • ainakin

      matkustaa julkisilla kulkuvälineillä, savukkeita ja paikallista olutta.

    • nougatti

      Olin kaverini kanssa siellä juuri pari viikkoa takaperin ja tykättiin kaupungista tosi paljon! Vanha kaupunki on kaunis, mutta kyllä niitä rapistuneitakin taloja nähtiin. Keskellä kaupunkia on myös nätti puisto, jonka läpi kulkee kanava. Ihania kukkaistutuksia siellä oli.
      Ruoka oli hyvää, käytiin esimerkiksi syömässä Lido centerissä(iso hirsitalo) vähän kaupungin ulkopuolella(ratikalla pääsee), siellä eri seisovista pyödistä poimittiin salaattia, perunoita, lihaa, juomat ja jälkkäriä jos haluaa, ne maksoi mulla yht. suunnilleen 10 euroa. Ei mun mielestä paha hinta jaruoka oli hyvää! Käytiin myös parissa ravintolassa vanhassa kaupungissa, ne oli muistaakseni aika suomen hinnoissa, mutta hyvää ruokaa kylläkin.
      Paikallisia vaateliikkeitä löytyi kaduilta kauppakeskuksista, joissa on aika halpaa, ostin mm. farkut n. 7 euroa ja farkkuhameen n.5 euroa. Siellä oli vielä alennusmyynnit kun oltiin kaupungissa. Julkisilla matkustus, ratikat, bussit, juna, oli halpaa ja helppoa. Jos teillä hyvä sää, kannattaa käydä Jurmalassa ihanalla hiekkarannalla, jotain 30 km pitkä. Sinne pääsee helposti paikallisjunalla n.30 min matka. Meille ei ainakaan tullut mitään negatiivisia kokemuksia kaupungista, ihan hyvä mieli jäi reissusta!

    • Nimetön

      Kantsuu mennä Riikaan. Keskustassa kauniit puistot , vanhakaupunki täynnä Art-nouveau rakennuksia , kallista on mutta kantsuu katsoa mitä ja missä tekee. Kauppahallit radan toisella puolella vanhasta kaupungista katsottuna on halvan krääsän ja ruoan ostopaikka. Italialaista muotia Palazzo Italiasta ihan keskustasta(kallis).
      Ihmiset ihan eri rotua kuin suomalaiset , tämän toteat jo katukuvassa.
      Kokonaisuutena aivan upea paikka joka kannattaa kokea.

      • punkki 77

        yli puolet riikan asukeista on venäläisperäistä tms


      • Riikka Riikaan

        Perjantainahan se sitten on lähtö! Ja mollaajille(kin) tiedoksi, että olen saanut tätä kautta sen verran mukavaa infoa, niin että odotan jo lähtöä.
        Kiitokset vain kaikille asiallisesti vastanneille.
        Eväitä en nyt sitten aio mukaan ottaa, vaan massuttelen sydämeni kyllyydestä vaikka joka kadunkulmalla jos haluttaa. Pidän syömisestä, kahvittelusta, leivoksista, oluesta, yleisesti aina paikallisista erikoisuuksista (tai ainakin niitä olen aina kokeillut) ja maksoi mitä maksoi, niin nauttia aion.
        Tuo edellinen "eri rotu" asia on varmasti totta, voin kuvitella jo ennalta ihan näkemättä. Suomalaisen miehen ja naisen erottaa katukuvassa pelkästä ryhdistä. "Oikeat" eurooppalaiset, lähinnä naiset, kävelevät hyvin pukeutuneina, sievät korkokengät jalassa, jopa ylipainonsa ylväänä kantaen. Suomalainen siinä sitten lömsäyttelee tossut jalassa kaikkea muuta kuin ryhdikkäänä. Lenksut jalkaaan laitan minäkin, enkä ole mikään ryhdikäs näky. Ihailenpa vaan eurooppalaisia naisia vilpittömästi,lähinnä heidän tyyliään, vaikka nainen kuin olen itsekin.


      • Käynnyt
        Riikka Riikaan kirjoitti:

        Perjantainahan se sitten on lähtö! Ja mollaajille(kin) tiedoksi, että olen saanut tätä kautta sen verran mukavaa infoa, niin että odotan jo lähtöä.
        Kiitokset vain kaikille asiallisesti vastanneille.
        Eväitä en nyt sitten aio mukaan ottaa, vaan massuttelen sydämeni kyllyydestä vaikka joka kadunkulmalla jos haluttaa. Pidän syömisestä, kahvittelusta, leivoksista, oluesta, yleisesti aina paikallisista erikoisuuksista (tai ainakin niitä olen aina kokeillut) ja maksoi mitä maksoi, niin nauttia aion.
        Tuo edellinen "eri rotu" asia on varmasti totta, voin kuvitella jo ennalta ihan näkemättä. Suomalaisen miehen ja naisen erottaa katukuvassa pelkästä ryhdistä. "Oikeat" eurooppalaiset, lähinnä naiset, kävelevät hyvin pukeutuneina, sievät korkokengät jalassa, jopa ylipainonsa ylväänä kantaen. Suomalainen siinä sitten lömsäyttelee tossut jalassa kaikkea muuta kuin ryhdikkäänä. Lenksut jalkaaan laitan minäkin, enkä ole mikään ryhdikäs näky. Ihailenpa vaan eurooppalaisia naisia vilpittömästi,lähinnä heidän tyyliään, vaikka nainen kuin olen itsekin.

        Juu tuolla noi ylväät erirotuiset erottaa suomalaisista tantoista jo kaukaa,no,rahalla saa vaatteita ja korkokenkiä mutta ei tyylitajua.


    • Riikassa kesällä käyneet

      Olimme myös Riikassa heinäkuun alussa 4 päivän reissulla. Jäi tosi positiivinen kuva kaupungista. Siistiä ja kaunista. Kukkia erityisen paljon joka nurkalla. Me kävimme muutaman kerran syömässä Stokkalla päivän lounaan ja se oli mielestäni suhtkoht halpa ja hyvä. Lapsemme ostivat Conversen kenkiä, jotka kuulemma olivat paljon halvempia kuin täällä Suomessa. Tosin siellä oli silloin myös alemyynnit. Riikaan mennessä ja palatessa pysähdyimme Pärnussa, joka yllätti halvalla hintatasollaan. Ainakin kun poikkesimme konditoriaan suolaselle ja leivoskahville. Ei maksanut paljon mitään.. Mukavaa matkaa vaan sinulle ja nauti näkemästäsi! Kyllä varmasti tulee ihan kiva reissu!!

    • 9-12.8.07 Riikassa

      Heippa sulle!
      Olin itse juuri Riikassa. Asuin Hotelli Riikassa aivan vanhan kaupungin kyljessä. Hotellihuone oli aluksi aikamoinen järkytys, vaikka onkin neljän tähden hotelli. Aula on tosi mahtava ja rakennus itsekin. Paikkana se on aivan mainio. Vaatteiden hinnat olivat aivan Suomen hinnoissa. Ruoka oli hienossa ravintolassa jopa kalliimpi kuin meillä kotimaassa. Pizzeriat hieman halvempia. Matkan kohokohta oli paikallisjunalla Jurmalaan.Matka sinne maksoi vain 0.60€ ja toiset takaisin. Kyyti oli tosi "mahtavaa", joten suosittelen lämpimästi.Yksi kokemus lisää. Jurmala on kaunis rantakaupunki, jossa on hiekkarantaa 30km. Ota uimapuku mukaan, jos menette sinne. Suosittelen myös turistibussia, joka kiertää ympäri Riikaa. Siellä saa myös suomenkielisen seloistuksen. Se maksoi 15€, mutta siitä sai hyvän kokonaiskäsityksen Riikasta. Riika on hyvin paljon saman tyylinen kuin Tallinna. Mielestäni kannattaa käydä kerran ja nähdä Baltian suurimman miljoona asukkaan kaupungin. Hyvää matkaa, jos aiot lähteä. Toivottavasti sulle oli hieman apua tästä tarinastani.

    • Matis

      Olen viettänyt Riiassa ja muualla Latviassa kuluneena kymmenenä vuotena pitkiäkin aikoja. On totta että hinnat ovat nousseet rajusti, mutta on kyllä tasokin korkeammalla kuin ennen.
      Riika on suurkaupunkina tietysti paljon kalliimpi kuin muu Latvia, mutta kyllä sieltäkin löytyy edullisia ja laadukkaita ruokapaikkoja. Vanha kaupunki on enimmäkseen kalliiden ravintoloiden aluetta. Pieni vaivannäkö siis kannattaa. Alle Suomen hintojen pääsee kevyesti, varsinkin jos ottaa ruokajuomaksi olutta. Kohtuullinen oluen hinta keskustassa on 2,5 euroa, syrjemmällä 1,4. Maaseudulla sitä saa alle eurolla.
      Mielestäni Latviaan kannattaa nykyään jo mennä syömään. Jurmalan keskustan kävelykadun varrella on joitakin ravintoloita, joita voi suositella: Villa Joma (tartarpihvi 7 euroa), Orients jossa on runsaat, laadukkaat ja kohtuuhintaiset annokset (5 eurosta ylöspäin) ja eräs armenialainen ruokapaikka kadun puolivälissä, jossa söin elämäni parasta haudutettua lammasta (10 euroa). Annos oli ravintolan kallein.
      Jos olet liikkellä matalalla budjetilla, syö kalaa. Turskafilettä (mencas fileja) pitäisi löytyä keskihintaisesta paikasta kolmella, neljällä eurolla.
      Vaatteet taitavat maksaa nykyään saman kuin Suomessa ja enemmänkin. Halvalla saa kuitenkin Riian torilta joskaan laadusta ei ole takeita.
      Toivon että matka onnistuu!

    • Toisinaan täällä

      Juuri tullut ja erittäin tyytyväinen kohteeseen! Todella! Kaunis kaupunki. Asuimme vanhasa kaupungissa. Kaikki ihanat kadut ympärillä. Olimme todella tyytyväisiä oman juhlapäivämme juhlistamisessa. Joka korttelissa ravintoloita ja istumapaikkoja. Kauníita rakennuksia - 159 kuvaa muistona.
      Pari kertaa Tallinnassa olleena, Riika ylitti sen . Moninkertaisesti.

    • Orvokki

      Riikaan kannattaa ehdottomasti matkustaa. Kaupunki on täynnä ihania taloja, varsinkin jugendia.

      Ruoka ihan keskustassa on Suomen hinnoissa, mutta kannattaa maistella. Viime matkalla löysimme mielenkiintoisen pelmenipaikan, jossa saa poimia lautaselleen, mitä mielii - eikä maksa paljon.

      Hotelleja on kaupunki tulvillaan. Ensimmäisellä matkallamme olimme kaupungin laidalla, mutta julkinen liikenne toimi loistavasti. Trollikat ovat voimissaan. Matkustaminen julkisilla on lähen ilmaista - ja tädit rahastavat! Viimeksi olimme aivan kaupungin keskustassa Ekes Konventsissa, joka oli aivan valloittava (vanha luostari). Hinta noin 80e/yö.

      Todella hieno kaupunki. Ostoksia en harrasta, joten tästä en osaa sanoa mitään. Arkkitehtuurin rakastajalle nappivalinta! Plussana vielä: Tampereelta tunnissa perille.

      • Rigalina

        Jännittävästi on tähän ketjuun ujutettu tuo iänikuinen "suomalaiset naiset eivät osaa pukeutua" juttu ja rotuun se nyt liitetään.

        Kiinnostavaa kyllä, Euroopan kansoista latvialaiset ovat geneettisesti lähimpinä suomalaisia. Venäläiset tietenkin ovat toinen asia. Neukkuaikoina venäläinen tyyli vain levisi laajemmalle.

        Jos pitää tyylikkyytenä sitä, että vuodesta toiseen, säästä ja muodista piittaamatta, pukeutuu kapeaan ja lyhyeen hameeseen ja korkokenkiin - Itä-Eurooppa pursuaa tyyliä Varsovan getoista Vladivostokiin!! Suomalainen mies on se tyyliauktoriteetti, joka tätä osaa oikealla tavalla arvostaa. (Ok - tämä luokitus 'suomalainen mies' ei viittaa kaikkiin suomalaisiin miehiin, eivätkä kaikki latvialaiset tai venäläiset naiset pukeudu edellä kuvatun mukaisesti).

        Itse asiassa itse havainnoin, että Riiassa näkyin kovin monenlaista tyyliä.


      • ZivjuLV

        Palasin eilen kotiin Riigaan, ja lento kesti
        vain vähän vajaa 40 minuuttia Tampereelta. Ihmettelin, että joko nämä tosiaan on Riigan valot.
        Ei siis tuhraannu pahemmin aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe