Tuossa edellisessä viestissä kerrottiin BMW:n laatikko ongelmasta. Minulle tuli matkalla lähes samankaltainen ongelma, eli alaspäin vaiheet ei pelannut ollenkaan.Parhaimmillaan toimi 3,4 ja 5.
Ongelma poistui kun ennen vaihtamista nosti hieman vaihdetankoa ja painasi sitten pienemmän päälle. Muuten ei mennyt vaikka miten murjoi. Eli jonkinlainen 'vaihteen palautus' toiminto hajalla, lienee laatikon sisällä. Osaisiko kukaan neuvoa luotettavaa pajaa ongelmaa poistamaan?
R 1200 C laatikko
3
1129
Vastaukset
- Örkki
Kuulostais voiteluongelmilta. Eli kannattaa aloittaa siitä että voitelee vaihdepolkimen laakerin ja välitangon pallonivelet. Siis purkaa ne, puhdistaa ja voitelee. Seuraavaksi sitten vaihteistoöljy vaihtoon.
Vika kuulostais siltä että polkimen palautusjousi ei jaksa nostaa poljinta niin ylös että "räikkä" tai "vaihtosalpa" (tai mikäsenyton vaihteiston sisällä) kytkeytyisi. Samaa tapahtuu jos jalka jää nojaamaan polkimeen vaihdon jälkeen, seuraava vaihde ei mene päälle kun poljin ei ole päässyt kunnolla keskiasentoonsa eikä "vaihtosalpa" ole kytkeytynyt.
Toki samaa aiheutuu jos "vaihtosalvan" jompikumpi jousi on kuoleentunut. Siellähän on kaksi jousta, se mikä keskittää polkimen keskiasentoon ja se mikä kytkee "vaihtosalvan" kiinni valintarumpuun (selector drum). Jos jousi olisi poikki, ei vaihteensiirto toimisi ollenkaan.
Mutta koska jouset on aika heikkovoimaisia, pienikin takertelu muissa osissa (vaihdepoljin, nivelet) aiheuttaa sitä että jousi ei enää jaksa liikuttaa vaihdevivustoa. Se että vaihteet ei toimi alaspäin vaihdettaessa, viittaisi juuri tähän. Silloinhan tuo keskitysjousi joutuu nostamaan poljinta ylöspäin, eli polkimen paino on jousivoimaa vastaan. - Nykyinen K-sarjalainen
Itselläni oli vm. 2000 R 1200 C, jossa ilmeni toissa kesänä samanlainen ongelma. Lienee perua palautusjousen ja parhaat ominaisuutensa menettäneen vaihteistoöljyn yhteisvaikutuksesta.
Vaihdoin laatikkoon öljyt ja laitoin sekaan Teflonia sisältävää vaihteistoöljyä/lisäainetta (sama SAE-luokitus) n. 10 %. Tämän jälkeen ko. ongelmaa ei enää esiintynyt, vaikka erityisesti kesällä 2006 pyörään tuli enemmän kilometrejä kuin aikaisempina kesinä yhteensä.
Voi olla, että pelkkä öljynvaihtokin olisi ollut riittävä toimenpide.
Hieno pyörä, jonka mittaria ei kukaan "tervejärkinen" ruuvaile!!!
HYVÄÄ KESÄN JATKOA JA KUIVIA PYÖRÄILYKELEJÄ TOIVOTELLEN! - Vaihteistohäiriö
Korjaantui Motsikassa Lappeenrannassa. Rauno Urpalainen tietää ja Tuntee Bemut. Kiitos Hänelle. Eka BMW. Ulkopuolisien nivelien puhtaus ja voitelu tuntuu olevan erittäin tärkeää BMW:ssä, niitä kun on monta. Nyt vaihteet toimii kuin ajatus. Tietyst paras mahdollinen öljy Castrol täys synteettinen hypoidi olikohan CFX tai sinne päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743460
- 2012922
- 252800
- 492688
- 222604
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412405Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2331972Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241827- 421733
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen1571622