Apua kovalevyn asetuksiin Bios:issa

Mika

Hei!

Minulla on vanha kone, jonka ajattelin laittaa vielä kuntoon ja toimivaksi. Ainut asia on, että Bios tuntemus minulla on hyvin heikko.

Koneeni ilmoittaa, että ikäänkuin minulla ei olisi kovalevyä lainkaan. Se johtuu siitä, että Bios asetuksissa kohta "Standard Cmos Setup" -mättää pahasti. Millaiset asetukset sinne pitää laittaa, niitä on jotain sählätty ja poistettu yms. Jos laitan pelkät kohdat "auto" jokaiseen, niin ei pelaa. Onko kenelläkään tietämystä? Eli kohtiin Primary Master/Slave Secondary Master/Slave, mitä arvoja annan jotta saan kovalevyn ikäänkuin olemassaolevaksi?

Olen kiitollinen selvistä vastauksista.

Terveisin, Mika

7

1210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fixer

no ainakin näin äkkiä voisin neuvoa...-eli jos biossi ei tunnista levyä "auto" -asetuksella, niin täytyy olla aika vanha kone sinulla...eli se ei tunnista joko yli 20 gigasia levyjä/ehkä vähän pienempiäkin, mut kokeile päivittää joko bios(omalla vastuullasi!) -taikka sitten kokeile laittaa käsin sylinterit/muut systeemit jotka löytyvät kovalevystä itsestään "pitäisi ainakin löytyä" (tarrassa)

• Fixer

onhan kuitenkin kaikki jumpperit/kaapelit tarkastettu onko oikein?

• Fixer

niin ja biossista täytyy myös laittaa kovalevyn ide väylä päälle...eli ide0 tai ide1..
      siis tarkoitan sitä että biossista on epähuomiossa saattanut joku ottaa pois päältä.

• janne

Löytyykö bios:ta vaihtoehto IDE HDD AUTO DETECTION? jos löytyy, käytä sitä.

Vaikka laittaisit Standard Cmos setup-asetuksissa "auto", se ei määrittele kiintolevyn tietoja automaattisesti (koko/sektorit ym.) vaan tyypin jota kiintolevy on esim. LBA jne. (voin olla väärässäkin tuon "auto" asetuksen suhteen).

Jokatapauksessa, jos ei löydy vaihtoehtoa: IDE HDD AUTO DETECTION, katso kiintolevystä tiedot kuten tuo fixer ilmoitti ja laita ne manuaalisesti.

• kyllä

määrittää myös levyn muutkin arvot kuin vaan ton LBA/Normal jne. Mut todennäköisimmin kysyjän koneen bios ei vaan tue sitä levyä mitä hän koittaa asentaa. Eli käsittääkseni jos koneen bios ei automaattisesti tunnista 20 tai suurempaa niin se bios tuskin sitä levyä tukee muutenkaan eli että sitä tuskin voinee edes käyttää tai ainakin menee suurin osa levyn kapasiteetista hukkaan. Kannattaa ensin kokeilla pienemmällä levyllä tuota autodetect-juttua että toimiiko yleensä ollenkaan.

• janne
        kyllä kirjoitti:

määrittää myös levyn muutkin arvot kuin vaan ton LBA/Normal jne. Mut todennäköisimmin kysyjän koneen bios ei vaan tue sitä levyä mitä hän koittaa asentaa. Eli käsittääkseni jos koneen bios ei automaattisesti tunnista 20 tai suurempaa niin se bios tuskin sitä levyä tukee muutenkaan eli että sitä tuskin voinee edes käyttää tai ainakin menee suurin osa levyn kapasiteetista hukkaan. Kannattaa ensin kokeilla pienemmällä levyllä tuota autodetect-juttua että toimiiko yleensä ollenkaan.

kiitos että korjasit virheet, kukaan ei ole täydellinen.

• Tietopankki

Jos siellä on BIOS:a säädetty hyvin monelle mallille, niin kannattaa varmaan aluksi palauttaa alkuperäiset asetukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5404
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      26
      4657
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2661
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2314
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1637
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1571
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1360
    10. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      15
      1306
    Aihe