Onko teillä kokemuksia avoimessa yliopistossa opiskelusta ja töiden tekemisestä, tai siis lähinnä niiden yhteensovittelusta ?
Itse olen töissä ravintola-alalla, jolloin työajat ovat vähän mitä ovat, kun avoimen luentoajat on suunniteltu enemmän "normaali" rytmissä eläville.
Haaveissa minulla olisi viestinnän perusopintojen suorittaminen ja töissä käynti siinä määrin, että itsensä saisi elätettyä. Verkko-opintoja olen harkinnut, mutta itselle oppijana tuo lähiopetus olisi varmasti helpompaa.
Olisiko siis vinkkejä ja kokemuksia siitä, miten nämä saisi yhteen sovitettua ?
Avoin yliopisto
4
1538
Vastaukset
- osallistua
lähiopetukseen, näet opetusajat avoimen sivuilta. Niistä ei yhden opiskelijan takia jousteta. Työajat on sovitettava niitten mukaan.
Yhdet perusopinnot hoituvat mainiosti kokopäivätyön ohella, kunhan järjestät niin, että pääset luennoille. Ei niitä sentään joka päivä ole. - ja työ
Minulle verkko-opinnot olivat paras ja melkein ainoa vaihtoehto, koska työskentelin niiden suorittamisen aikaan hotellissa 3-vuorotyössä. Helposti onnistui, pitkälti juuri tuon takia ettei kontaktiluentoja ollut. Olisin kai pystynyt sovittamaan työvuoroja luentojenkin mukaan, joten kannattaa vilkaista opetusaikataulu perusteiden sivuilta.
- eteenpäin....
Mulla takana avoimessa opiskeluja 2 vuotta, sattui työssä 2 vuoden aikana sellaisia muutoksia yksityiselämässä, että opinnot venyvät.
Nyt jää syyskuussa 4 kuukauden vuorotteluvapaalle.
eniten hankaluuksia tuottaa materiaalin palautus, eli ikinä ei tunnu olevan kyllin hyvä.
Olen kyllä opiskeluut niin, että OPIN , en vain suorita tehtäviä.
13 vuotta sitten suoritin iltalukion 3 vuodessa työ ohessa, oli vähän rankkaa, ei muista siitä ajasta paljon mitään, mutta todistus on laatikossa ja lakki kaapissa!
Minä suoritan aika paljon verkossa tehtäviä, olen käynyt vain joillakin luennoilla, kuitenkin avoimeen matkaa yli 120 km. - opintoja
Moi!
Itselläni on neljän vuoden kokemus työn ohella opiskelusta. Eniten monimuoto-opinnoista. Siinä kun ollaan kuuntelemassa luennot avoimen toimipisteessä ja tekemässä mahdolliset tentit ja (useimmin) palauttamassa oppimistehtävät. Ryhmätapaamisia on oikeastaan tuutorista riippuen hyvin vaihtelevasti ja niiden avuista on eriäivä mielipiteitä, ehkä itselläni on ollut vain huono flaksi niiden suhteen. Vertaistukea saa kyllä omasta opiskeluryhmästä varmasti kun vain keskustelee opiskelutovereiden kanssa, ja pitää heihin yhteyttä. Kasvatustieteen tein oikeastaan yhdessä ystäväni kanssa. Mutta siis olen pitänyt itsenäisestä opiskelusta omaan tahtiin, kunhan vain dedline päivään mennessä saa tehtävät palautettua. Monimuoto-opinnot ovat hiukan kalliimmat (mikä on järjetöntä, sillä opetusta ei periaatteessa tarvitse järjestää ollenkaan luentojen lisäksi... siis pelkkää rahastusta sillä että saa opiskella omassa tahdissa.)
Verkko-opinnoissa tehtävien ja tenttien määrä oli mielestäni suurempi. (opiskelin juuri viestinnän perusopinnot verkko-opintoina...) ja siinä verkkokeskustelut sitoivat koko viikoksi, siten ettei töiden ohessa oikein muuta ehtinyt kun lukea toisten kirjoituksia ja vastata niihin samalla kun luki aineistoa minkä pohjalta vastata.
Samaan aikaan käynnissä oli erityispedagogiikka monimuotona, ja se oli lasten leikkiä tuon viestinnän verkkokurssin ohella. Ehdin tehdä oppimistehtävät helposti ja niitä sai tehtyä juuri silloin kun itselle sopi, verkkokurssissa olit kuitenkin enemmän sidottuna... yhteisiin verkkokeskusteluaikoihin. (siis vuorokauden aikana milloin vain, mutta aikajakso oli rajoitettu esim 20.6- 27.6.
Mutta nämä ovat kai ihan makuasioita ja riippuu paljon myös suoritettavista kursseista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.424696- 572376
Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2601693Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.2691684Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151649Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ921166Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain501157Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331107- 671093
Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2691087