Otanpa ihan omaksi aiheekseen, kun tuosta alemmasta tuli mieleen. Paljon puhutaan kuinka palkka sitä ja tätä ja haukutaan sitä, joka tienaa vähemmän kuin itse. Mutta mutta, pk-seudulla samanlainen hyväkuntoinen talo maksaa 450.000 euroa, mikä täällä 200.000 euroa. Välimatkat ovat lyhyitä, jos ei kävellä jaksa niin pyörällä pääsee. Vähän kaikki muukin on täällä halvempaa kuin jossain pk-seudulla. Eli kun kehutte kuinka tienaatte 3000 euroa, niin itseasiassa se on nettoarvoltaan asuinpaikkaan suhteutettuna vähemmän kuin täällä tienattu 1700 euroa. Meneehän siitä kolmestatonnista jo veroakin reippaasti enemmän.
Bruttopalkka
13
2461
Vastaukset
- on...
Matematiikkaa.. Oletko ihan verolaskuria käyttänyt avautumiseesi. Juuri siksi PK-seudulla on korkeammat palkat, koska asuminen on kalliimpaa, ei siksi että joku voi suomi24:sen palstalla kehua kuinka paljon tienaa. Kellään 3000 euroa tienaavalla ei ole kyllä varaa ostaa 450 000 €:n kämppään. Mutta maksavathan he kuitenkin valtion veroa, jotta 1700 euroa tienaaville voi sitten kustantaa kirjastot yms. kuntapalvelut pikkukaupunkiinsa. Epäselväksi jäi, että missä kannattaa tuo 1700 euroa tienata;)
- vai 450 tonnia
No saa täältä halvemmalla taloja kun 450 tonnilla :) Minä asun 25 kilometrin päässä keskustassa varsin uudessa ok-talossa ja hintaa sillä oli n. 220 tonnia, lainaa meillä on tosin paljon vähemmän. Ja sitäkin maksaa kaksi työssäkäyvää aikuista. Asumiskustannuksemme ovat siis varsin pienet ja työmatkatkin ajamme kimpassa samalla autolla.
Muutimme muutama vuosi sitten Itä-Suomesta tänne pääkaupunkiseudulle työn perässä ja ei täällä eläminen ole tullut yhtään sen kalliimmaksi kuin muuallakaan. Nettopalkkamme on kuitenkin suurempi kuin muualla maassa (ei se verottaja kaikkea vie).
Minulta löytyy kokemusta elämisen kalleudesta/halpuudesta sekä pk-seudulla että maalla, joten kokeilehan sinäkin ensin molempia ja tee ne vertailusi vasta sitten.- olekaan halpaa
eihän maalla-maalla olekaan halpaa. Siellä se vasta kallista on, eikä siellä ole kyllä töitäkään kovin hirveästi jos ei viljele tai yritä jotain muuta itse. Olen asunut muuallakin kuin täällä, mutta siitä on aikaa ja olin kovin nuori. Kyse oli vastaavanlaisesta asunnosta. Pakko on tinkiä laadusta ja koosta.
- koko suomi
olekaan halpaa kirjoitti:
eihän maalla-maalla olekaan halpaa. Siellä se vasta kallista on, eikä siellä ole kyllä töitäkään kovin hirveästi jos ei viljele tai yritä jotain muuta itse. Olen asunut muuallakin kuin täällä, mutta siitä on aikaa ja olin kovin nuori. Kyse oli vastaavanlaisesta asunnosta. Pakko on tinkiä laadusta ja koosta.
Maalla = kehä kolmosen pohjoispuolella
- 400m Senaatintorille
"25 km keskustassa" ?
Keskusta loppuu Tullinpuolin Shelliin laajan käsityksen mukaan ja eduskuntataloon vanhan määritelmän mukaan.
Tuo 25 km on niin landella kuin olla ja voi.
Terveisiä vaan sinne itäsuomalaisille mittasuhteille. - niin..
400m Senaatintorille kirjoitti:
"25 km keskustassa" ?
Keskusta loppuu Tullinpuolin Shelliin laajan käsityksen mukaan ja eduskuntataloon vanhan määritelmän mukaan.
Terveisiä vaan sinne itäsuomalaisille mittasuhteille.25km keskustasta ei voi olla edes helsingissä, Korso/kerava suunnalla korkeintaa.
- kerava-korso
niin.. kirjoitti:
25km keskustasta ei voi olla edes helsingissä, Korso/kerava suunnalla korkeintaa.
Mun veljeni asuu kerava-korso suunnalla. Siinä talossa maksaa 53 neliön kaksio suurinpiirtein saman kuin täällä kotikaupunkini keskustassa 100 neliön asunto. Työmatkaa tulee 82 km päivässä, minulla 2 km.
- hullu..
kerava-korso kirjoitti:
Mun veljeni asuu kerava-korso suunnalla. Siinä talossa maksaa 53 neliön kaksio suurinpiirtein saman kuin täällä kotikaupunkini keskustassa 100 neliön asunto. Työmatkaa tulee 82 km päivässä, minulla 2 km.
muuttaa keravalle ja ajaa vielä lähes 100km töihin.
ps. minun kotikaupungissani maksaa 17 neliötä saman verran kuin keravalla 53 neliötä. What ever mitä maksaa, tärkeintä on sijainti. - alunperin
hullu.. kirjoitti:
muuttaa keravalle ja ajaa vielä lähes 100km töihin.
ps. minun kotikaupungissani maksaa 17 neliötä saman verran kuin keravalla 53 neliötä. What ever mitä maksaa, tärkeintä on sijainti.No veljeni tapauksessa hän oli alunalkaen lähempänä töissä ja vaihtoi työpaikkaa, ei asuntoa. Ei sata kilometriä töihin, vaan edestakaisin tuo 80 km. Kyse on siitä, mitä palkalla saa.
- tietopankki
alunperin kirjoitti:
No veljeni tapauksessa hän oli alunalkaen lähempänä töissä ja vaihtoi työpaikkaa, ei asuntoa. Ei sata kilometriä töihin, vaan edestakaisin tuo 80 km. Kyse on siitä, mitä palkalla saa.
Mutta elämäntilanteesta riippuen pitkä työmatka voi olla aivan ehdottoman tärkeä hyväksyä, mikäli lähempää ei löydy. Eli omaan mieleeni tulee parikymppiset kouluista valmistuvat jolloin tulevaisuuden kannalta on aivan ehdottoman tärkeää saada koulutusta vastaava työtä - kuin valita siwan kassa (/tms) läheltä kotia.
Juuri tuossa vaiheessa uraa tehdään aivan kriittisin valinta omasta tulevaisuudesta, sillä työnantajat kysyvät ja katsovat n. kolmekymppisiltä nimen omaan sitä mitä on tullut tehtyä ja aikaan saatua koulusta valmistumisen jälkeen.
Pari sataakin kilometriä päivittäistä työmatkaa saattaa poikia parin-kolmen vuoden jännitteellä sellaisen työpaikan joka sittemmin leimataan "tuuriksi", eli vertaisryhmä rinnastaa asian; "no sillä kävi tuuri" vaikka ratkaisu voi olla, tai on ollut, nimen omaan omaa riskinottoa ja -hallintaa. - ei ole..
tietopankki kirjoitti:
Mutta elämäntilanteesta riippuen pitkä työmatka voi olla aivan ehdottoman tärkeä hyväksyä, mikäli lähempää ei löydy. Eli omaan mieleeni tulee parikymppiset kouluista valmistuvat jolloin tulevaisuuden kannalta on aivan ehdottoman tärkeää saada koulutusta vastaava työtä - kuin valita siwan kassa (/tms) läheltä kotia.
Juuri tuossa vaiheessa uraa tehdään aivan kriittisin valinta omasta tulevaisuudesta, sillä työnantajat kysyvät ja katsovat n. kolmekymppisiltä nimen omaan sitä mitä on tullut tehtyä ja aikaan saatua koulusta valmistumisen jälkeen.
Pari sataakin kilometriä päivittäistä työmatkaa saattaa poikia parin-kolmen vuoden jännitteellä sellaisen työpaikan joka sittemmin leimataan "tuuriksi", eli vertaisryhmä rinnastaa asian; "no sillä kävi tuuri" vaikka ratkaisu voi olla, tai on ollut, nimen omaan omaa riskinottoa ja -hallintaa.Nykyaikana ei ammattiin valmistuva ole aina nuori. Itse lähdin kouluttautumaan viiden vuoden lastenhoitoputken jälkeen, kun jäin äippälomalla työttömäksi, se oli sitä aikaa kun isojakin firmoja kaatui joka päivä. Mulla oli vaihtoehtona ottaa lapset ja lähteä pk-seudulle tai ottaa mitä täältä saa. Mieluummin vein lapset tänne etukäteen tietämääni turvalliseen päiväkotiin, kuin lähdin pk-seudulle, missä ei olisi ollut miestä apuna. En kadu, vaikka työllistymiseni palkkatöihin on ollut vaikeaa työkokemuksen puutteen vuoksi. Mutta kukaan ei estä pistämästä omaa toiminimeä pystyyn.
- ilmeisesti
400m Senaatintorille kirjoitti:
"25 km keskustassa" ?
Terveisiä vaan sinne itäsuomalaisille mittasuhteille.Keskustassa = keskustasta
- .....
Ei muuta kuin pistää sen 450000 kämpän myyntiin ja ostaa maalta sen 200 000. Jää välistä 250000, joka tarkoittaa maalla ilmeisesti noin 10 vuoden lomaa. Ei paha sijoitus, kun sen tekee reilu 20 vuotiaana niin pk-seudun korkeastikoulututettujen palkoilla tuo on maksettu reilu 30 vuotiaana ja lainan hoitokuluista saa vähennyksen verotuksessa, joten prossat ei kovin korkeelle nouse. Meniskö edes 30% rikki jos tulot 5000 per henki euroa ja lainaa 450 000 avopuolisoilla yhteensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865199
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h764696Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv862933Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232464Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska241860- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141429- 1851318