Hei,
asun tällä hetkellä yhdessä avopuolisoni kanssa omistamassamme asunnossa. Käytännön syistä minun tarvisi muuttaa omistusosuuteni nykyisestä 50%:sta esimerkiksi 49%:iin eli alle puoleen. Tietääkö kukaan, onko tälläinen omistajuussuhteen muuttaminen kovinkin monimutkainen prosessi?? Ja onkohan tuolla ratkaiseviakin seurauksia eli lasketaanko minua sitten asunnonomistajaksi lainkaan tms??
Kysymys asunnonomistajille
6
1456
Vastaukset
- Vuokranimijä
Kauhean monimutkaista. Teette kauppakirjan, jossa määritellään uusi omistussuhde ja kauppahinta. Ilmoitatte kaupasta verotoimistoon ja maksatte kauppahinnasta varainsiirtoveron. Sitten ilmoitus taloyhtiöön ja asia on selvä.
Asia muuttuu monimutkaisemmaksi, jos asunnosta on vielä velkaa.
Seuraukset vaihtelevat. Monessa tapauksessa ei tule mitään seurauksia. Ensiasunnon verovapautta et saa takaisin, kun olet kerran omistanut puolet asunnosta. Yleisesti ottaen en ymmärrä, mitä iloa tuollaisesta säätämisestä on. - enää tässä
vaiheessa muuttaa. Sehän tehdään siksi, että vältytään varainsiirtoverolta, eli periaatteessa seuraavakin asunto on teille (sinulle) ensimmäinen. Nyt kuitenkin sinulla on jo nimi paperissa puolikkaasta, niin olet tuon ensiasunnon jo ostanut ja varainsiirtoverolta välttynyt. Ei siis enää mitään hyötyä. Periaatteessa, jos nyt puolisollasi on tästä eteenpäin enemmän osakkeita, olet ns. heikossa asemassa, jos eroatte ja hän haluaa olla hankala. Kysymys kuuluukin, mikähän on tuo käytännön syy?
- Dore
..on se, että asumislisää voi saada vain, jos omistaa alle puolet asunnosta :) Ja tulevaisuus siis näyttää siltä, että ei välttämättä asuta enää saman katon alla ja asunto jäis mulle..
Tuo varainsiirtoverojuttu mietittiin jo ostovaiheessa, joten se on tiedossa ettei sitä voi enää saada hyödynnettyä.. - tapauksessa
Dore kirjoitti:
..on se, että asumislisää voi saada vain, jos omistaa alle puolet asunnosta :) Ja tulevaisuus siis näyttää siltä, että ei välttämättä asuta enää saman katon alla ja asunto jäis mulle..
Tuo varainsiirtoverojuttu mietittiin jo ostovaiheessa, joten se on tiedossa ettei sitä voi enää saada hyödynnettyä..olehan tarkkana, että oikeasti asunto jäisi sinulle. JA miten ajattelitte sen 51% sitten myydä, kun ette enää asu yhdessä? Sinäkö ostat toisen ulos? Sittenhän taas menee tuet. No, ehkä itse tiedätte, mutta vähän kuulostaa riskipeliltä.
- Dore
tapauksessa kirjoitti:
olehan tarkkana, että oikeasti asunto jäisi sinulle. JA miten ajattelitte sen 51% sitten myydä, kun ette enää asu yhdessä? Sinäkö ostat toisen ulos? Sittenhän taas menee tuet. No, ehkä itse tiedätte, mutta vähän kuulostaa riskipeliltä.
No itse asiassa mietittiin vähän, jos kumpikaan ei myy osuuttaan ulkopuolisille, vaikka vain toinen jäisi asumaan. Maksaisin sitten itse puolet asumiskustannuksista ja mies puolet. Mies ilmeisesti ajattelee asiaa sijoituskohteena, eikä sen vuoksi hänellä ole hoppua myydä..
- Noin
Dore kirjoitti:
No itse asiassa mietittiin vähän, jos kumpikaan ei myy osuuttaan ulkopuolisille, vaikka vain toinen jäisi asumaan. Maksaisin sitten itse puolet asumiskustannuksista ja mies puolet. Mies ilmeisesti ajattelee asiaa sijoituskohteena, eikä sen vuoksi hänellä ole hoppua myydä..
Jos syy on tuollainen, ja ero tulee, niin kehottaisin kyllä ostamaan sen puolikkaan mieheltäsi tai sitten myymään koko kämpän pois.
Pitemmän päälle tuosta järjestelystä, että toinen maksaa asumiskulut puoliksi, vaikkei asunnossa asukaan, tulee varmasti ongelmia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m894484Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013870Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363539- 513220
- 432892
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182539Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222412- 232116
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami161791Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351725