Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ristiäiset vs. Nimiäiset

rehel. valinta

Kovin kovin monella tuntuu olevan lapsen syntyessä sama ongelma. Joko molemmat vanhemmista eivät kuulu kirkkoon tai vain toinen. Kummallakaan ei välttämättä ole sen suurempaa halua kuunnella jeesusjuttuja, mutta tokihan juhlat pitäisi ja olisi kiva järjestää, mielellään perinteitä kunnioittavat. Miten tilanteesta selviydytään? Ovatko ristiäiset kirkollisine virrenveisuineen, pappeineen ja jumalajuttuineen pakko ja ainoa järkevä vaihtoehto? No eivät.

Ratkaisu on helppo, uudelle pienelle ihanuudelle voi järjestää upeat ja juhlavat NIMIÄISET.

Nimiäiset on nimi vauvan ristiäisiä vastaavalle juhlalle silloin kun vanhemmat eivät kuulu kirkkoon tai muusta syystä eivät halua järjestää ristiäisiä ja liittää lastaan kirkon jäseneksi. Meille (pariskunta Helsingin seudulta) syntyi ihana pieni tyttövauva kesällä 2005. Molemmat vanhemmista on kastettu ja kuuluneet nuoruutensa kirkkoon, mutta oman ajattelun myötä molemmat ovat kirkosta eronneet. En itse koe jumalaa saati kirkollisia jumalanpalveluksia lainkaan omakseni. Jos kysytään uskotko jumalaan vai sattumaan, eiköhän se se jälkimmäinen ole :) Lapseni saa päättää aikanaan itse oman näkemyksensä.

UPEA NIMIÄISJUHLAMME JA SIVIILIKUMMIT

Järjestimme kotonamme 2kk tytöllemme n. 15-20 hengen juhlat joihin kutsuttiin läheisimmät sukulaiset. Nimesimme kolme kummia (jotka ovat siis siviilikummit), kummi tuttavapariskunta ei myöskään ollut kirkon jäseniä. Juhlan puhujan pyysimme Pro-Seremonioista:

http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/

Mukava puhuja kävi luonamme ja auttoi tilaisuuden suunnittelussa ja puheen saimme etukäteen sähköpostilla katsottavaksemme. Etukäteen kävin hankkimassa vauvalle upean valkean nimiäismekon (hankin Haloselta, myydään "ristiäismekkoina") ja kukat nimiäispöytään (olkkarin pieni pöytämme) Omalla äidilläni oli tallessa omissa ristiäisissäni aikanaan käytetty valkea liina ja vesimalja. Tilaisuus alkoi vieraiden kerääntymisellä olohuoneeseen (vieraiden saapuessa minä olin vauvan kanssa piilossa makuuhuoneessa) jonne vauvan isä laittoi soimaan cd:ltä kauniin vivaldin kevään jonka soidessa itse kävelin vauva sylissäni olohuoneeseen, jolloin vieraat näkivät meidät ensimmäisen kerran. Puhuja piti kivan puheen johon kuului osaksi nimen kertominen (tarkoituksella emme olleet kertoneet kenellekään tytön nimeä etukäteen :) , jonka isä lausui ja laittoi samalla tytölle ihanan kukkakaupasta tilaamani pikkuruisen aidon kukkaseppeleen. Pöydällä oli omissa ristiäisissäni ollut malja (pohjalla kaunista koristehiekkaa) jonka veteen kummit laskivat kummilupauksen lausuttuaan kädessään sytytetyt kelluvat valkoiset kynttilät (mitään päänkastelu vesikasteita ei siis nimiäisissä tietenkään ole). Tilaisuuden lopuksi lausuin itse lyhyen kauniin runon ja allekirjoitettiin Pro-Seremonioilta tulleet kauniit kummitodistukset joista yksi jäi muistoksi pienelle tulokkaalle. Ja siirryttiin vapaaseen seurusteluosioon keittiön tarjoilupöydän ääreen :)

Kaikkiaan tilaisuus oli omasta mielestäni kertakaikkiaan upea ja juhlallinen ja parilla vieraista oli jo tippa silmässä kauniista ja liikuttavasta tilaisuudesta, kuten oli kyllä itselläkin. Vinkkejä omien kauniiden nimiäisten järjestämiseen voi katsoa Pro-Seremonioiden sivuilta (ja myös puhujansa osaavat auttaa mieluisan suunnittelussa):

http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

MITEN VIRALLINEN PAPERIPUOLI HOIDETAAN?

Vauvan synnyttyä saavat kaikki väestörekisterikeskukselta (riipumatta kuuluuko kirkkoon tai ei) kotiinsa kirjeen jossa kysytään vauvan tulevaa nimeä. Tähän paperiin kirjoitimme koko nimen (voi postittaa ennen tai jälkeen nimiäisiä, ei liity siihen mitenkään) ja vanhempien allekirjoitus. Itse postitimme vasta nimiäisten jälkeen, oli jotenkin kivempi niin. Paluupostissa tuli tytön kelakortti jossa pysyvä henkilötunnus (synnytyssairaalasta saatava tunnus on vain väliaikainen) merkkinä siitä että tyttö on rekisteröity omalla nimellään Suomen väestörekisteriin.

MIKSI VALITA NIMIÄISET RISTIÄISTEN SIJAAN?

Kummien (siviilikummit) ei tarvitse olla kirkon jäseniä. Voivat olla tai olla olematta, ihan sama.
Oman näköinen tilaisuus. Saat järjestää itse juuri sellaiset nimiäiset kuin haluat, et ole pakotettu kirkon vakioristiäiskaavaan.
Saat valita puhujan itse. Voi olla Pro-Seremonioista, sukulainen, tuttu, kenet itse haluat.
Saat halutessasi vaikuttaa puheeseen itse. Pro-Seremonioiden puheen saat etukäteen tarkistettavaksesi, etkä ole pakotettu kuuntelemaan papin puheen mahdollisesti omistasi paljonkin eroavia mielipiteitä tai asioita.
Vapaa musiikki. Ei tarvitse kuunnella virsiä, voit soittaa ihan mitä kaunista musiikkia ikinä itse haluat cd:ltä tai pyytää paikalle vaikka tutun kitaran, pianon, viulun tms. soittajan.
Kukaan ei vaivaannu. Suurin osa suomalaisista vierastaa kirkollista virrenveisuuta ja kädet ristissä papin johdolla rukoilemista, kun asiaan ei uskota itse se tekee olon helposti vaivaantuneeksi. Nimiäisissä tätä ongelmaa ei ole.
Lapsesi tulee säästymään kesätöissään kirkollisverolta ja saa aikanaan valita katsomuksensa itse. Vai liitätkö pienen lapsesi hänen mielipidettään kysymättä automaattisesti myös jäseneksi poliittiseen puolueeseen tai muuhun näkemykselliseen järjestöön? Tuskin.

Toivottavasti tästä nyt olisi vähän apua jollekin ristiäisiä vierastavalle tai asiaa pohtivalle tuoreelle ei-kirkon-jäsen isälle tai äidille.

T. Kesävauvan vm. 2005 äiti

Ps. Keskimääräinen kirkollisveroprosentti on 1,5%. Keskimääräisestä 28 000e vuosituloista tekee 420e vuodessa. 30 vuoden työtuloista 12 600euroa. Ja joku vielä sanoo että kun kirkkohäät ja pappi ristiäisiin ovat ilmaiset..! Tosiaan. www.eroakirkosta.fi

4

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katju31

      Kiitos vaan vinkistä :) Todella kaunis tilaisuus teillä ollut. Aivan mieltäni liikutti kun luin.Kenties johtuu raskaushormoneista ;)
      Itsellä viikkoja 35 mutta kyllä tässä jo ihan huomaamatta on alkanut miettiä pienokaisen ensimmäisiä juhlia.Olen vain äärettömän herkkä ihminen ja mietein, että jos meillä olisi samanlaiset juhlat ollut kuin teillä ni oisin varmaan itkenyt silmät päästäni :/

      • vauvakuumeinen

        En voi muuta sanoa kuin, että samat sanat ja kiitos TUHAT kertaa vinkeistä!

        Printtaan kyllä tekstisi ja vien kotiakin nähtäväksi....

        Meillä on ollu vanhempien kanssa yhtä kädenvääntöä ajatustasolla jo monta vuotta kuinka tälläiset asiat pitäisi hoitaa vaikkeivat hekään mitään kiihkouskovia ole. mutta jos näytän tämän tekstin heille niin varmaan liikuttuvat hekin kyyneliin :)


        Itse olemme mieheni kanssa ateisteja.


    • Miitriina

      sellaiseen kirkkoon, joka kastaa lapsia, niin ristiäiset. Muuten pelkät nimiäiset. Pulma syntyy vain jos toinen vanhempi ei kuulu kirkkoon. Äidillä on oikeus ratkaista tämä asia, jos asiasta tulee kiistaa.

      Asian uskonnollinen pohdinta ei kuulu tälle palstalle, jossa keskustelun aiheena ovat käytännön järjestelyt. Jokainen miettii nämä asiat itse tykönään. He eivät kysele sinun mielipidettäsi asiasta!

    • nimiäiset

      Meillä järjestettiin myös nimiäiset ja puhuja oli pro-seremonioiden kautta. Itse asiassa tilaisuus oli hyvin samanlainen kynttilän sytytyksineen ja "vesille laskuineen" kuin ap:lla. Puhe oli erittäin kaunis, itkua sai pidätellä ja vieraatkin olivat sitä mieltä, että todella onnistunut tilaisuus. Itse voin ainakin suositella erittäin lämpimästi pro-seremonian palveluksia.
      Meillä oli myös 3 kummia, joista kaikki kuuluivat kirkkoon. Me vanhemmat ei kuuluta kumpikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe