R. A. Salvatore

Sartsa

Oletteko lukeneet kyseisen henkilön kirjoja tai muita Forgotten Realms:n? Kommentteja, kiitos!

20

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guen

      Olen lukenut kaikki suomennetut Drizzi kirjat (en muista nimen oikein kirjotusta..) ja ovat mielestäni ehkä paras fantasiasarja.. Vaikka ovatkin aika väkivaltaisia, tai siis tappelukohtaukset on kuvattu ehkä liiankin tarkasti näin herkän naisihmisen mielestä :o)..

      • ...hwyvar

        tai siis luen parhaillaan... Ei välttämättä paras kirja sarja, mutta silti yks parhaimmista.
        Se on DRIZZT ihan vaan korjauksen vuoksi.


    • pelkkä p

      Olen lukenut Dark Elf (toistakymmentä kirjaa), Conania ja Star wars ...

      Kyllä mun mielestäni ovat ihan hyviä...
      Ihan voi verrata Weiss&Hichammin tuotantoon.

      Tosin... taistelukohtauksia ei ehkä tarvisi kuvata niin yksityiskohtaisesti... ne on aivan liian pitkiä häppeningejä.... ja kumminkin Drizz voittaa...

      • Jore

        ...mutta D ei todellakaan voita *aina*...


    • Katju

      Jäätuulen laakso, Puolituisen kivi ja Hopeavirrat löytyvät omasta hyllystäkin. Samoin mustahaltija-triglogia on kahlattu läpi, samoin jotain satunnaisia... Jos ihan rehellisiä ollaan, niin kirjoja jaksaa lukea kylvyssä tai sairaana. Ne ovat järkyttävää kliseekokoelmaa siitä, minkä Dragonlance ja lukuisat muut tekivät paremmin jo kymmeniä vuosia sitten. Tietenkin sellaistakin on mukava joskus lukea ja niistäkin saa pitää, mutta eivät jaksa ainakaan minun kestosuosikeikseni nousta...

    • Sametti

      Ja ihan hyvä ovat...tosiaan olen lukenut kokonaan vasta kaksi,salvatorea mutta olen lukenut kaikki elaine cunninghamin forgottenrealmsit..

      • Nemoenim

        Jos tykkää tusinafantasiasta jossa päähän potkitusta pojan/tytön -klopista tulee iso ja mahtava über
        sankari, niin mikäs siinä.

        Taistelukohtaukset ovat osittain pitkäveteisiä ja turhauttavia, välillä taas ihan jees.

        Ja toi 1. kappale menee koko dl ja fr sarjoihin.


      • Tibby

        Muutaman Salvatoren kirjoittaman Forgottenin olen lukenut, enkä ole erityisen ihastunut niihin. Catti-brien ja Drizztin jahkaaminen kyllästyttää..
        En kuitenkaan tarkoita että kirjat olisivat täysin huonoja, itse en vain pidä niistä.


    • Nemoenim

      Jep, eli piti olla tässä ei tossa toisessa.

    • Lilo

      Lilo on lukenut ja nauttinut... Nauranut ainakin. Lilosta on hauskaa vertailla droweja ja nykyajan ihmisiä. Hyvää ajanvietettä tylsille kursseille.
      Lilo piti valtavasti Kristallisauvan käskyläisistä ja myöntää olevansa Entreri fani. Siinä on mies. *virnuilee ilkikurisesti ja elää täysillä pahiskauttaan ja on mieltynyt kolmanteen persoonaan*

      "Jarlaxle mietti hetken aikaa. sitten hän sanoi naurahtaen ja käyttäen snoja, joita Entreri oli itse käyttänyt usein:'Ehkä minä vihaan droweja enemmän kuin ihmisiä.'
      Tuolla hetkellä hento tuulenvirekin olisi voinut kaataa Artemis Entrerin. Hen ei edes halunnut tietää, miten Jarlaxle oli osannut sanoa niin."

      Katkelma Lilon lempikohdasta.

      • Katju

        ...Artemis Entreri lankeaa Jarlaxlen jalkojen juureen ja nuolee tämän saappaat :)
        Katju arvostaa Liloa. Lilolla on ironian tajua...


      • Lilo
        Katju kirjoitti:

        ...Artemis Entreri lankeaa Jarlaxlen jalkojen juureen ja nuolee tämän saappaat :)
        Katju arvostaa Liloa. Lilolla on ironian tajua...

        Lilo kiittää Katjua oikein niiamalla.

        Lilo yrittää tehdä parhaansa, mutta on joutunut toteamaan, että ironia on kovin vaikea sara kokemattomalla ja nuorelle persoonalle. Onneksi eräs vanhempi herra antaa Lilon huomautella näsäviisaasti ja joskus jopa ironisesti ja samalla harjoitella.

        Lilo onkin tässä miettinyt, että mistäkähän johtuu,sellaisten viisaiden professorien mielipide, että nykynuoret eivät osaa olla sarkastisia ja ironisia. Lilo ajatteli, että jospa tällaisetkin asiat ovat katoavia luonnonvaroja.


      • Anonyymi

        Itse kanssa artemista fanitan ja tykkään siitä miten entreri on muuttunut kirjasarjan kuluessa. aluksi pelkkä salamurhaaja tosin paras semmoinen kirjasarjan edetessä sen jälkeen kun entreri joutuu kasvotusten itsensä kanssa menzoberranzanissa ja näkee 20 000 peilikuva itsestään ja tajuaa Miten tyhjä se on se Mihin oli pyrkinyt koko elämän ja kun sen jälkeen jarlaxle seikkailee parin kirjan verran minkä jälkeen Artemis pulpahtaa Iki kesässä nimellä Barrabus harmaa. Ja alkaa seikkailu drizzit do urdenin kanssa alkaa näkyä pientä muutosta Entrerin tyylissä nyt odotan innolla mihin vie artemiksen tie


    • Regis

      Jooo Kaikki sen suomennetut kirjta oon lukenu tai niiiin no Tuhat örkkii on just menos... Mut se On yksi nykyfantasian suurimmista nimistä ja kaiken lisäksi se jatkaa vieläkin kirjoittamista.. Elaine G. on Kans toinen ihan ok kirjailija... mut Weis & Hicman kaksikolle tai J.R.R tolkienin Tasolle ei ne ihan yllä vaikka Weisin & Hicmannin kijrojen tso on vähän pudonnut... NIiden parasta tuotantoa on Kuoleman portti sarja... Onhan näitä kijailijoita jotka jatkaa kirjoittamista jo valmiista pohjasta eli kun tämä oikeastaan Weisin ja Hicmanin Kyryyniiin on kirjoittanut jo niin moni muukin kirjailija oman osansa niin että se alkaa olla jo aika laaja alue... Kaikki Kadoneet historiat jne..... mut kylhän ne on yleensä ihan hyvii..... Kyll mä tykkään R.A Salvatoren teoksist.. kyl ne kannaattaa lukee... kasvattaahan ne omaakin mielikuvitusta...

      • Anonyymi

        Omistan kaikki Salvatore kirjat ja olen lukenut kaikki paitsi maestro on kesken. Toiset on tietty parempia kuin toiset ja olin pettynyt kuin kirjailija veti kumppanuksissa kunnon deus ex machinat ja herätti catti-brien, wulfgarin, regiksen ja bruenorin uudestaan henkiin mutta sekin unohtu kun drowit pimensi auringon ja aloitti sen kunnon sodan.. Odotan innolla Tiago baenren Ja Drizzitin ottelua..


    • Tuike

      No, enpä nyt kehuisi Salvatorea miksikään fantastiseksi fantasiakirjailijaksi, mutta hauskaa on ollut lukea hänen kirjojaan. Luulenpa kuitenkin ettei niissä kohdissa olisi tarkoitus nauraa joissa olen nauranut ;) Ja jos "eräät" todella pitävät Salvatoren Drizzt-kirjoista ja vielä kirjoittavat päähenkilön nimen väärin, niin onhan sekin aika hupaisaa... *nauraa*
      Voin kuitenkin sanoa, että Jarlaxle on paras henkilö... ;) Ainakin niissä kahdessa Salvatoren kirjassa jotka olen jaksanut lukea... Hehee! :)

    • tinkerbell

      Niitten suomennokset on kyllä tosi kökköjä, varsinkin viimesimmissä, saattaa antaa väärän kuvan Salvatoren kirjallisesta annista. Aika perusfantasiaahan ne kirjat on, tosin mä tykkään siitä, et juonet rakentuu jonkun muun kuin uhkaavan maailmanlopun ja sen estämisen varaan, mikä on fantasiakijoille aika harvinaista. Salvatorella on kyllä raivostuttava tapa tappaa päähenkilöitä ja herättää ne parin luvun/kirjan kuluttua henkiin. Entrerikin taisi "kuolla" yhden kirjan aikana peräti kolme kertaa.

    • Cattie

      Olen lukenut kaikki suomennetut ja ilmestyneet kirjat, muutaman englanninkielisenkin. Salvatore on yksi mun lempikirjailijoista, heti Tolkienin jälkeen. Hänen kirjansa ja kirjoitustyylinsä ovat niin mukaansatempaavia, että lukemista on vaikea jättää kesken. Vaikka onhan hänellä kyllä niitäkin kirjoja, jotka pitää ihan väkisin lukea, kuten Kristallisauvan käskyläinen, anteeksi nyt vaan kaikille siitä pitäville...=/ Hmm..vaikka Drizzt Do'Urden onkin aika, no paljon, ylivoimainen, myös muut henkilöt ovat erittäin mielenkiintoisia, joskus enemmän kuin itse päähenkilö. Omia suosikkihahmoja Salvatoren kirjoissa (Forgotten Realms sarjassa, onhan hän kirjoittanut muitakin) Cattie-brie, Guenhwyvar, Jarlaxle, Bruenor ja Regis. Artemis on myös mielenkiintoinen..tai olisi, jos itse kirjailija olisi panostanut kyseiseen hahmoon enemmän, tai oikeammin sanottuna: pitänyt hahmosta enemmän henkilökohtaisesti...

    • drako

      olen ja suosittelen ehdottomasti kaikille jotka pitävät hyvästä actionfantasiasta!

    • Nynaewe

      Kuutisen kirjaa oon vissiin lukenut, enkä ole niistä tykännyt. Ensinnäkin päähenkilöt ovat kuolemattomia, joka on sangen ärsyttävä ominaisuus ja paljastaa loppuratkaisunkin. Stereotypiat kukoistavat, ja kirjat ovat ihan älyttömän pinnallisia! Ainakaan omasta mielestäni tämä ei ole hyvä asia. Esim. tappamista ei missään vaiheessa kyseenalaisteta, tuhansia hiisiä ym. tapetaan yhdellä sivulla. Väkivaltaa kestäisi lukea kohtuudella, jos se olisi edes kirjoitettu niin, että se saisi todella tuntemaan jotain. Joitakin kirjoja lukiessani olen voinut pahoin, mutta Salvatoren kirjat eivät edes siinä yllä hyvälle tasolle. Tunteita ei pahemmin käsitellä, ja jos vahingossa jossain niistä jotain mainitaan, niin kyllä niistä huomaa, ettei kyseessä ole mikään "oikea" henkilö. Tylsää luettavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe