Miten opettaa koiralle murinasta pois?

basusti

Basenji on vielä alle vuoden eli pentu on. Koira murisee jos joku lähestyy luuta tai ruokaa. Olen yrittänyt ottaa aina luun pois kun murinat alkaa (ja mahdollinen selätys jos koira on todella vihainen). Ja kun murina loppuu niin luu takaisin.

Nyt tuota murinaa on alkanut sitten ruuankin kanssa. Olen yrittänyt myös eristää koiran kun murinat alkaa. Mutta sitten kun koiralle antaa takaisin ruokakupin, se ei uskalla syödä siitä jos joku on vierellä.

Mitä ihmettä pitäisi tehdä?

20

4475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkejä_antava

      Tästä lähtien ruokit koiraa niin että menet kupin kanssa lattialle, selälleen makaamaan ja laitat kupin vatsasi päälle. Tai pitelet sitä kuppia muuten ja kehut koiran syödessä ja rauhoittelet.

      Kuinka usein ruokit koiran? Tuntuu hurjalta että noin pieni murisee jo ruuastakin. Meillä koirat on niin nirsoja että saa tunkea ruokaa suuhun ja tuputtaa, ei ne sitä ruokaa puolustaisi :P

      • basusti

        Koiraa ruokin kerran päivässä. Tuota olen yrittänyt, että pidän ruokakupista kiinni ja kosketan koiraa samalla kun se syö. Kun murina alkaa, niin nostan kuppia ja annan taas heti sen sille kun murina lakkaa.

        Tuo koira ei todellakaan ole nirso vaan se söisi mitä tahansa ja todella paljon.


      • vinkkejä_
        basusti kirjoitti:

        Koiraa ruokin kerran päivässä. Tuota olen yrittänyt, että pidän ruokakupista kiinni ja kosketan koiraa samalla kun se syö. Kun murina alkaa, niin nostan kuppia ja annan taas heti sen sille kun murina lakkaa.

        Tuo koira ei todellakaan ole nirso vaan se söisi mitä tahansa ja todella paljon.

        Koiraa olisi hyvä ruokkia 2 krt päivässä. Varsinkin noin nuorta. Meille annetiin kasvattajalta ohje että ehdottomasti 2 krt ettei tule ahmimista tai tyhjänmahanoksennusta tms. mitä ongelmia nyt voi tulla...


      • kerron kuitenkin:
        basusti kirjoitti:

        Koiraa ruokin kerran päivässä. Tuota olen yrittänyt, että pidän ruokakupista kiinni ja kosketan koiraa samalla kun se syö. Kun murina alkaa, niin nostan kuppia ja annan taas heti sen sille kun murina lakkaa.

        Tuo koira ei todellakaan ole nirso vaan se söisi mitä tahansa ja todella paljon.

        Meidän 6 v basupoika on niin ahne, että menee toiseen huoneeseen odottamaan, kun näkee, että alan täyttää ruoka-astiaa. Ai miten niin ahne?
        No, se on oppinut, että jos änkeää kupille liian aikaisin, ei saa niin paljon ruokaa!
        Jos sillä on oikein nälkä, se saattaa käydä vilkaisemassa, vieläkö lisään kippoon erilaisia herkkuja (meillä koira saa kuivamuonan päälle kaikenlaisia ihmisruoan tähteitä ym.), mutta palaa heti odottamaan ja tulee vasta, kun huikkaan: Syömään!
        Ahneudesta huolimatta poika ei vahdi kuppiaan. Sen sijaan kaiken ulkoa ja metsästä löytämänsä raadot ym. jätteet se hotkaisee nopeasti - ja niitä en minäkään saa ottaa pois; hampaat puhuvat!


      • basusti
        kerron kuitenkin: kirjoitti:

        Meidän 6 v basupoika on niin ahne, että menee toiseen huoneeseen odottamaan, kun näkee, että alan täyttää ruoka-astiaa. Ai miten niin ahne?
        No, se on oppinut, että jos änkeää kupille liian aikaisin, ei saa niin paljon ruokaa!
        Jos sillä on oikein nälkä, se saattaa käydä vilkaisemassa, vieläkö lisään kippoon erilaisia herkkuja (meillä koira saa kuivamuonan päälle kaikenlaisia ihmisruoan tähteitä ym.), mutta palaa heti odottamaan ja tulee vasta, kun huikkaan: Syömään!
        Ahneudesta huolimatta poika ei vahdi kuppiaan. Sen sijaan kaiken ulkoa ja metsästä löytämänsä raadot ym. jätteet se hotkaisee nopeasti - ja niitä en minäkään saa ottaa pois; hampaat puhuvat!

        "Sen sijaan kaiken ulkoa ja metsästä löytämänsä raadot ym. jätteet se hotkaisee nopeasti - ja niitä en minäkään saa ottaa pois; hampaat puhuvat!"

        "Mukava" kuulla että muillakin on kuitenkin samanlaisia ongelmia. Muilla koirilla en ole tavannut tuontapaista murinaa, joten basenjiltakin olen yrittänyt sitä opettaa pois.

        Ehkä vähitellen sitten tuo oppii murinasta pois? Kun harjoittelee vain niinkuin aikaisemmin olen maininnut.


    • ROP-pentu

      Koirat on tietty yksilöitä, mutta meillä on aina anettu koirille ruokarauha, kasvattajan ohjeiden mukaan, mitään ei kukaan koiralta "varasta" edes/varsinkaan harjoittelumielessä vaan koirat saavat aina syödä sen minkä syövät ja joskus lisäillään kuppeihin herkkuja. Kupit kyllä nostetaan pois jos ei ruoka maistu.
      Koirien ei tarvitse oppia pelkäämään että joku varastaisi sen ruuan, sillä kaikilla, lauman heikoimmillakin on oikeus puollustaa omaa ruokaansa.

      Edes sillä muuten äreällä ei ole koskaan ollut tarvetta puollustaa luitaan tai ruokaansa, ja suusta saa yrittää ottaa pois (koira tietty yrittää niellä ja pitää suunsa kiinni, mutta ei murise).

      Selätystä en ole koskaan ymmärtänyt. Mistä ihmeestä sellainen neuvo tulee ja mitä sillä voi saavuttaa? heikompi koira kyllä selättyy ja ehkä rupeaa varomaan selättäjää, mutta vahvempi ottaa sen haasteena ja tappelu on valmis.

      Koiralle pitää olla oikeidenmukainen, aina ja kaikessa (helpommon sanottu kuin tehty, mutta tähän tulisi tähdätä)

      • basusti

        Minä olen kyllä erimieltä koiran murinasta. Koira murisee ruokaansa oikein kunnolla ja silloin muiden pitää pelätä sitä. Kyllä koiran pitäisi luovuttaa murinoitta luunsa/ruokansa laumanjohtajalle.


      • jos
        basusti kirjoitti:

        Minä olen kyllä erimieltä koiran murinasta. Koira murisee ruokaansa oikein kunnolla ja silloin muiden pitää pelätä sitä. Kyllä koiran pitäisi luovuttaa murinoitta luunsa/ruokansa laumanjohtajalle.

        sinä et ole se laumanjohtaja koirasi mielestä. Samaa mieltä selätyksestä -turhaa hommaa. Koiran ei todellakaan tarvitse pelätä laumanjohtajaa totellakseen. Ja ruokailusta, kuinka moni tulee ja vei sun ruuan nenäs edestä -tuskimpa sinäkään mukisematta sitä sulattaisit....


      • ROP-pentu
        basusti kirjoitti:

        Minä olen kyllä erimieltä koiran murinasta. Koira murisee ruokaansa oikein kunnolla ja silloin muiden pitää pelätä sitä. Kyllä koiran pitäisi luovuttaa murinoitta luunsa/ruokansa laumanjohtajalle.

        Kun koiralta ei pentuna varasteta ruokaa, vaan se saa aina syödä rauhassa, se oppii luottamaan ihmisiin, siihen että kukkan EI KOSKAAN tule yht äkkiä ilman mitään hyvää syytä ottamaan ruokaa pois.
        Koirani siis eivät ole koskaan murisseet ruuastaan, eivä luistaan eivätkä mistään syömisistään, niiltä voi tarvittaessa kaiken ottaa pois vaikka suusta.

        Tottakait, jos koira on menettänyt luottamuksensa ihmiseen ja se murisee ruokaansa puollustaen, niin toki sitä pitää pelätä, sehän varoittaa, että kohta nappasee, jos joku vielä kerran uskltaa kiusata.

        Laumanjohtajalle ei murista.


    • Tuijeliini

      Meidän koira on ollu luista myös äkäinen, mutta luihin se on saanut jäädäkin. Ruokakupista ei saa olla vihainen missään tapauksessa. Pohjustukseksi sanon että oma koira on jo vanha ja vanhuudenkärttyisäkin. Joka kerran kun koira on murissut mistä tahansa paitsi luista, olen joko kiekaussut todella kovalla äänellä "Että mitä!" tai murissut koiralle hampaat irvessä. Murina loppuu samantien ja koira näyttää hyvin hämmentyneeltä. Miksi annat luun takaisin kun murina loppuu? Entä sanooko koiran muu kehonkieli että se todella alistuu? Se että koira ei enää murise, ei tarkoita sitä että koira alistuu. Suosittelisin että antaisit luun takaisin jossain muussa tilanteessa kuin heti murinan loputtua. Teetä vaikkapa temppusarja ja anna luu palkinnoksi. Myös perehtyminen koiran kehon kieleen saattaisi olla paikallaan.

      • basusti

        "Miksi annat luun takaisin kun murina loppuu?"

        Eräs basenjikasvattaja (jolla on paljon kokemusta) näin neuvoi. Koira saa luun palkkioksi murinan loppumisesta. Näin minua neuvottiin ja uskon kyllä mielummin kasvattajaa kuin jotain tyyppiä suomi24:n palstalla ;)


    • 1983

      Oletko kysynyt jo kasvattajalta neuvoa?

      Kannattaisi vaikka opettaa basulle "istu" käsky, ja pyytää istumaan ennen kuin annat ruokakupin. Eli tavallaan palkkio. Ja kun rupeaa syömään, yritä vetää kuppia pois. Jos murisee, sanot matalalla äänellä (ilman agressiivisuutta) "ei". Kyllä sen pitäisi oppia, basut kun sen verran fiksuja ovat.

      Onko teillä muita koiria? Ei se pentu nimittäin aivan syyttä murise. Ehkä se on tottunut siihen, että omaa kuppia on puollustettava ettei muut vie ruokaa...

      Ja selätys on aivan väärä keino. Oli rotu mikä tahansa.

      • Seppo Jr.

        Kunnon selätys koiralle aina jos se hiemankin murisee! Toimii meillä!

        Seppo Jr.


      • opetin näin
        Seppo Jr. kirjoitti:

        Kunnon selätys koiralle aina jos se hiemankin murisee! Toimii meillä!

        Seppo Jr.

        Kun koirani aivan pikkunatiaisena murisi luustaan, jonka juuri olin sille antanut, otin koiran pois, en luuta.
        Pidin kunnon puhuttelun, ja kun se vielä uudestaan murisi (oli siis edellisenä päivänä vasta tullut minulle, 7 vko pentu, ei luottanut)
        otin taas koiran pois ja otin koko luun pois ja myöhemmin syötin kädestä luuta.
        Näin se huomasi, että luu on aina Minun, ei koiran. Voin ottaa sen pois ja antaa takaisin, mutta aina hyvässä tarkoituksessa, autan pitämään luuta kiinni koiran syödessä.
        Myöhemmin koira oppi noutamaan niin luita kuin kännyköitä ja raksuja, mitä vain mitä voi kantaa suussa. Se tietää saavansa ne takaisin.
        Ruokakupiltakin voi pyytää istumaan yms. vaikka koira syö. Totteleminen on ehdotonta, eikä poikkeusta tee se kun koira syö.
        Kun koira on sen oppinut, sen voi antaa syödäkin rauhassa ja siltä ei tarvitse ilman syytä kuppia ottaa.


    • aniarah

      miksi koiralta pitää yleensäkään ottaa ruoka pois kesken syönnin tai koskea sen kuppiin?

      itse tein muutaman murisijan kohdalla niin että
      istuin kupin vieressä niin kauan että se oli tyhjä
      vaikka kuinka muristiin.
      ajan kanssa koirat huomasivat että ruoka ei katoa
      vaikka ihminen onkin vieressä.
      luidenkin kohdalla sama siedätys tehosi.
      kyseessä oli tosin toisen rotuiset koirat, mutta
      miksei se voisi toimia Basenjillakin.

      • basusti

        "miksi koiralta pitää yleensäkään ottaa ruoka pois kesken syönnin tai koskea sen kuppiin? "

        Erään kokeneen kasvattajan neuvosta.


    • ei pidä

      koskaan olla omia tavaroita, ei ainakaan niin omia ettei omistaja niitä saa mutisematta pois ottaa. itellä koira murisi pienenä luun päälle ja meinas sormille napata,kielsin otin koiraa kaulasta kiinni ja laitoin kylelleen makaamaan. toruin ja kattoin silimiin. puhuttelun loputtua annoin luun takaisin. kolme kertaa piti toistaa ennen kuin antoi luun ottaa mutisematta. mutta lopulta antoi minun sen luun ottaa ja katteli vaan surkeesti, ja ku ei mittää sanonu nii kehhuin kovasti ja annoin luun takaisin :) sen jälkeen on saanu ottaa iha mitä vaa suusta asti poissa :)

      ruokakupin kanssa kannattaa opettaa että ku koira on syömässä, menet ja otat kupista ruokaa kädelläsi. tai muuten vaa vähä käyt "särppimässä" jos koira murisee nii kaulasti kiinni ja kylelleen,menet sen päälle tavallaan ja näytät siten että sinä oot johtaja ja sinun ehdoilla eletään.
      koira ei saa siitä mitään traumoja päinvastoin, sillä helpottaa tietää että sinä oot sen johtaja. mutta muista myös muissa asioissa, kaikki hyvät jutut saat tehä ensin sinä ja koira vasta sun jäläkeen. sun luvalla.
      koira on laumaeläin ja laumassa johtajan erottaa aina selevästi..

      ja se helepottaa huomattavasti elämää koiran aikuistuttua. kiellät pennulta kaiken mitä et halua sen aikuisenakaan tekevän :)
      Mutta muista tietenkin aina kehua ku se jottai oikein tekkee, ja päinvastoin nii teijä yhteiselosta tullee mukavaa ku koira oppii arvostamaan toruja ja kehuja ja tietää tilanteet millo niitä saa :)

      asiasta toiseen jos koira on lähestymässä vuoden ikää nii sillä luultavasti on murrosikä jolloin ainaki urokset tuntuu menevän hyvin holtittomiksi ja kokeilee kuka käskee :) nartuilla kans mutta ei nii näkyvästi, mutta nartuilla menee juoksujen kanssa aina vähä korvat lukkoo ja ymmärrys käskyihin tuntuu vähä katoavan.. ne taitaa olla nuo hormoonit :)itellä nartuista on tullee umpikuuroja käskyille ja entinen narttu tuli vihaseksi, nykyset urokset mennee kans vähä kuuroiksi juoksuaikoina ku pitäs naisiin päästä :)

    • nekokun

      Niin, että näyttääkö se koira laihalta tai tuntuuko se siltä? Ehkä se pääsee liian nälkäiseksi, kun on vielä pentukin. Tai jos ei oo laiha, niin yhden satsin jakaminen kahteen erään voisi helpottaa.

      Tosin varmaan pelkkä ruoka-aikojen lisääminen ei alkuun riitä. Se ruokakupin vieressä itse istuminen, (tarvittaessa, mutta vain tarvittaessa, kun kaikki muu on jo kokeiltu: itse takaisin muriseminen ja selätys) kuulostaa minusta johdonmukaisesti ja pitkällä aikavälillä joka jumalan kerta toteutettuna kokeilemisen arvoiselta. Aina pitemmän aikaa ja kärsivällisyyttä vaatii jo syntyneen vian korjaaminen, kuin ennalta ehkäiseminen.

      Koiran elekieltä kannattaa opetella käyttämään. Haukottelu rauhoittaa koiraa. Ruokatilanteen rauhoittaminen: vain koira, kuppi ja sinä istumassa kupin ääressä. Ei tuijottaen koiraa ja kuppia vaan vähän muina miehinä. Niinkuin, että "Tämä nyt kuuluu tästä lähtien asiaan, että luen päivän postin kuppisi vierellä kun syöt". Ei komentoja eikä maanittelua. Et vaan poistu ennenkuin kuppi on tyhjä. Tai jos poistut, niin viet kupinkin mennessäsi. Jos ei koira parilla ensimmäisellä kerralla syö, niin kyllä se nälkä sitten kasvaa ja pakko kai se on syödä vieressä, jos ei kuppia enää yksinään ole..

      Ja sitä selätystä vastustaville: Sehän on kumminkin koirien luonnollista keskinäistä kieltä. Johtaja kyllä selättää vastustelevan alaisensa laumassa, ellei muut viestit ole menneet perille. Että ei sitä nyt ehkä ihan ensimmäisestä vastahangasta pidäkään käyttää, mutta kyllä se hyvä tehokeino on, jos ei muu mene perille.

      • basusti

        Tuosta ekasta viestistä on siis kulunut jo neljä kuukautta eli koirakin on jo hieman kasvanut, ainakin se on jo yli vuoden ikäinen.

        Koira ei ole laiha vaikka ruokailut ovatkin yhdessä osassa. Olen koiraa opettanut niin, että laitan kuppiin vain hieman ruokaa ja lisäilen ruokaa siinä välillä sitten kun koira syö. Samalla myös silitän koiraa. Edistystä on tullut.

        Tuohon selättämiseen, olemme lopettaneet koko selätyksen koska siitä koira tuli vain enemmän agressiiviseksi. Selätys kävi myös vaaralliseksi koska koira oli aivan sekaisin selätettynä ja yritti purra kaikkea mahdollista (eli kädet verillä selätyksen jälkeen vaikka kuinka yritti varoa).

        Nykyisin jos koira alkaa murisemaan jostain niin käsken koira menemään toiseen huoneeseen ja suljen oven. Siellä koira saa olla eristyksissä laumasta ja rauhoittua.

        Hyviä luita emme anna enää koiralle koska niistä tuli vain ongelmia. Ongelmaa ei tule koska me emme ongelmaa ainakaan järjestetä.


        Hyvää joulua ja rauhallista(!) uutta vuotta kaikille basuille ja basujen omistajille! :)


      • nekokun
        basusti kirjoitti:

        Tuosta ekasta viestistä on siis kulunut jo neljä kuukautta eli koirakin on jo hieman kasvanut, ainakin se on jo yli vuoden ikäinen.

        Koira ei ole laiha vaikka ruokailut ovatkin yhdessä osassa. Olen koiraa opettanut niin, että laitan kuppiin vain hieman ruokaa ja lisäilen ruokaa siinä välillä sitten kun koira syö. Samalla myös silitän koiraa. Edistystä on tullut.

        Tuohon selättämiseen, olemme lopettaneet koko selätyksen koska siitä koira tuli vain enemmän agressiiviseksi. Selätys kävi myös vaaralliseksi koska koira oli aivan sekaisin selätettynä ja yritti purra kaikkea mahdollista (eli kädet verillä selätyksen jälkeen vaikka kuinka yritti varoa).

        Nykyisin jos koira alkaa murisemaan jostain niin käsken koira menemään toiseen huoneeseen ja suljen oven. Siellä koira saa olla eristyksissä laumasta ja rauhoittua.

        Hyviä luita emme anna enää koiralle koska niistä tuli vain ongelmia. Ongelmaa ei tule koska me emme ongelmaa ainakaan järjestetä.


        Hyvää joulua ja rauhallista(!) uutta vuotta kaikille basuille ja basujen omistajille! :)

        Hyvä kuulla, että edistytty on.

        Ja hyvä kuulla, että on huomattu myös, mikä sopii omalle koiralle - siis nyt tämän selätysasian puolesta. Oma basenji aikoinaan ei kokenut sitä erityisen ahdistavana, vaan se oli paikallaankin joskus kun vierailimme vanhempieni luona ja siellä oli vanhempieni koira. Samaa sukupuolta kun olivat, niin basu kävi ärhentelemään, mutta ymmärsi kyllä kun asian "selvitin". Dominoivampi koira olisi varmasti kokenut sen vähintään jonkinlaisena häpäisynä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe