ristiäisissä pakkokaava?

Molluska

Aiomme järjestää ristiäiset vauvan synnyttyä, mutta minua mietityttää tilaisuuden kaavamaisuus. Mahdetaanko siitä tehdä poikkeuksia? Eli saisiko sen yksinkertaistettuna vaikka ilman virsiä. Minulle ainakin riittäisi lyhyt puhe ja nimen julkaisu, Raamatun kohtien lukeminen voisi myös jäädä väliin. Onko kokemusta? Oletteko käyneet seuraamassa seurakuntanne pappien saarnoja tms. kirkossa etukäteen, että pappi on ollut mieleinen, teidän tyylisenne? Mä en haluaisi tiukkista tai sit sellaista kuin rippipappini aikoinaan, jutteli nääs Dallasista puheessaan (en enää muista oliko saarna vai liturgia)... Seurakuntasalia en jatkopaikaksi (sikäli kun kastaminen tapahtuu edes kirkossa) halua missään tapauksessa, mieluummin jonkin seurakunnan omistaman viihtyisämmän rakennuksen.

12

3707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on pakkokaava

      se tilaisuus katsos kun on uskonnollinen tilaisuus joka siis tosiaan noudattaa tiettyä kulkua. Ainut mitä voi vähentää on virsien määrä.

      Miksi ihmeessä haluat kasteen, jos et halua tilaisuudesta uskonnollista? Mikset pidä vain nimiäisiä? Lapselle ei kasteessa anneta vain nimeä, vaan ennen kaikkea hänet otetaan seurakunnan jäseneksi ja pyydetään Jumalan siunausta.

    • on kaava

      Ristiäiset ovat evankelisluterilaisen uskonnollisen yhteisön toimitus (jumalanpalvelus) johon todellakin löytyy, kaikkien uskonnollisten toimitusten tapaan, vakiokaava. Vrt. omat kaavansa on ortodokseilla, katolilaisilla, jne. Kaavan löydät ko. yhteisön kotisivuilta www.evl.fi josta alla lainaus:

      Kastetoimituksen kulku:

      * Virsi
      * Alkusiunaus
      * Johdantosanat
      * (Psalmi, vapaaehtoinen)
      * Kysymykset tai kehotus
      * Ristinmerkki
      * Rukous
      * Raamatunluku (Mark.10:13-16, Lasten evankeliumi; lisäksi voidaan lukea muitakin kohtia)
      * Puhe
      * (Virsi tai muuta sopivaa musiikkia, vapaaehtoinen)
      * Kastekäsky (Matt.28:18-20)
      * Uskontunnustus (seurakunta seisoo)
      * Kaste (kastamiseen liittyy lapsen siunaaminen kättenpäällepanemisella, seurakunta seisoo)
      * (Kastekynttilän sytytys; Lapsen syliin ottaminen, vapaaehtoinen)
      * (Virsi tai muuta sopivaa musiikkia, vapaaehtoinen)
      * Yhteinen esirukous
      * Isä meidän
      * Siunaus
      * Virsi

      ---

      Jos ylläoleva ei tunnu omalta etkä halua pakollista kaavaa, virsiä, rukouksia tai niinkään uskonnollisuutta vaan suunnitella tilaisuuden itse voit unohtaa kirkon (jos et itse usko miksi edes liität lastasi jäseneksi?) ja järjestää nimiäiset. Ne saat järjestää ilman uskonnollisuutta, sisältö, puhe ja musiikki on vapaasti valittavissa.

      Lisää tietoa nimiäisistä löydät esim.

      http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

      Nimiäiset voivat olla millaiset ikinä itse haluat, voidaan pitää vaikka jonkin teeman mukaan, esim. kesävauvalle kesäkoristelut (koivunoksia, kesäkukkia..), syksy vauvalle syksyiset sienikynttilät tai vaikka vanhempien harrastusteeman mukaan. Veneilijä pariskunnan vauvalle merihenkiset nimiäiset koristeet ja teemat, vaikka vauva veneessä koristekuva kakkuun. Musiikit voi valita teemoihin sopiviksi.

      Tai voi järjestää perinteisemmät, ulkoasultaan ristiäisiä muistuttavat, nimiäiset joka on erittäin suosittu tänä päivänä. Ristiäisten kaltainen juhla mutta ilman juuri noita monista vierailta tuntuvia virsiä, rukoilua ja raamatun lukemista. Käytännön esimerkki ja kuvaus perinteisempien nimiäisten järjestämisestä ja kulusta löytyy palstalta pari otsikkoa tämän viestin alta:

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000616&posting=22000000028239098

      • edellinen

        Kirjoitat että miten vaikuttaa puhujaan ristiäisissä? Pappi tulee uskonnollisen yhteisön seurakunnasta eikä sen valintaan voi välttämättä suuremmin vaikuttaa. Pelkästään päätämällä järjestää ristiäiset olet näin ilmoittanut että haluat nimenomaan evankelisluterilaisen uskonnollisen yhteisön juhlan, jonka jäseniä olette itse ja jonka jäseneksi aiot kasteessa liittää myös lapsesi. Tällöin on itsestäänselvää seurakunnan ja kirkon puolelta olettaa että hyväksyt papin ja puheensa joka yhteisöäsi edustaa. Ei sitä tarvi enää erikseen kysellä.

        Jos tämä ei miellytä unohda kirkko ja järjestä nimiäiset. Nimiäisiin valitaan puhuja itse. Voi olla joko sukulainen, ystävä tai tuttu, kuka vain. Tai voit itse valita puhujan Pro-seremonioiden puhujapalvelusta:

        http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/henkilokunta.phtml

        Puhuja tulee etukäteen suunnittelemaan tilaisuuden kanssasi ja hän myös toimittaa puheensa hyväksyttäväkseni etukäteen, esim. meille toimitti sähköpostilla. Puheeseen voi tällöin vapaasti tehdä halutessaan muutoksia. Näin on helppo varmistaa että sekä puhuja että puheensa ovat vanhemmille mieleiset.


      • edelliseen liittyen
        edellinen kirjoitti:

        Kirjoitat että miten vaikuttaa puhujaan ristiäisissä? Pappi tulee uskonnollisen yhteisön seurakunnasta eikä sen valintaan voi välttämättä suuremmin vaikuttaa. Pelkästään päätämällä järjestää ristiäiset olet näin ilmoittanut että haluat nimenomaan evankelisluterilaisen uskonnollisen yhteisön juhlan, jonka jäseniä olette itse ja jonka jäseneksi aiot kasteessa liittää myös lapsesi. Tällöin on itsestäänselvää seurakunnan ja kirkon puolelta olettaa että hyväksyt papin ja puheensa joka yhteisöäsi edustaa. Ei sitä tarvi enää erikseen kysellä.

        Jos tämä ei miellytä unohda kirkko ja järjestä nimiäiset. Nimiäisiin valitaan puhuja itse. Voi olla joko sukulainen, ystävä tai tuttu, kuka vain. Tai voit itse valita puhujan Pro-seremonioiden puhujapalvelusta:

        http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/henkilokunta.phtml

        Puhuja tulee etukäteen suunnittelemaan tilaisuuden kanssasi ja hän myös toimittaa puheensa hyväksyttäväkseni etukäteen, esim. meille toimitti sähköpostilla. Puheeseen voi tällöin vapaasti tehdä halutessaan muutoksia. Näin on helppo varmistaa että sekä puhuja että puheensa ovat vanhemmille mieleiset.

        "Puhuja tulee etukäteen suunnittelemaan tilaisuuden kanssasi ja hän myös toimittaa puheensa hyväksyttäväkseni etukäteen, esim. meille toimitti sähköpostilla. Puheeseen voi tällöin vapaasti tehdä halutessaan muutoksia. Näin on helppo varmistaa että sekä puhuja että puheensa ovat vanhemmille mieleiset."

        Miksi ette pidä haluamaanne puhetta itse. Eikö puheen tarkoitus ole, että se on pitäjänsä näköinen eikä jonkun muun näköinen?? Jos haluatte jonkun puhujan, haluatte kuulla hänen puheensa ettekä omaa puhettanne. Minä en ainakaan suostuisi pitämään jonkun toisen puhetta, jos kerran puhumaan menen. Pitäköön itse oman puheensa. Tuntuu tosi oudolta tämä nimiäiskäytäntö. Tilataan joku pitämään meille meidän puhe, heh.


      • puhe
        edelliseen liittyen kirjoitti:

        "Puhuja tulee etukäteen suunnittelemaan tilaisuuden kanssasi ja hän myös toimittaa puheensa hyväksyttäväkseni etukäteen, esim. meille toimitti sähköpostilla. Puheeseen voi tällöin vapaasti tehdä halutessaan muutoksia. Näin on helppo varmistaa että sekä puhuja että puheensa ovat vanhemmille mieleiset."

        Miksi ette pidä haluamaanne puhetta itse. Eikö puheen tarkoitus ole, että se on pitäjänsä näköinen eikä jonkun muun näköinen?? Jos haluatte jonkun puhujan, haluatte kuulla hänen puheensa ettekä omaa puhettanne. Minä en ainakaan suostuisi pitämään jonkun toisen puhetta, jos kerran puhumaan menen. Pitäköön itse oman puheensa. Tuntuu tosi oudolta tämä nimiäiskäytäntö. Tilataan joku pitämään meille meidän puhe, heh.

        "Tuntuu tosi oudolta tämä nimiäiskäytäntö. Tilataan joku pitämään meille meidän puhe, heh."

        Ei ole olemassa mitään yleistä nimiäiskäytäntöä. Kukin järjestää miten itse haluaa. Jos vanhemmat haluavat voivat hekin tietenkin hoitaa puhumisen, se lienee kuitenkin harvinaisempaa. Kaikki eivät ole ihmistyyppiä joka osaisi puheita kirjoitella saati haluaisi pitää.

        Pro-seremoniat MYY puhujapalvelua sitä juhliinsa haluaville, jolloin on itsestään selvää että he haluavat asiakkaan olevan palveluunsa tyytyväinen.

        Kyse ei ole uskonnollisesta yhteisöstä jossa perhejuhlassa on vain kuunneltava se mitä nyt kukin pappi päättää suustaan päästää. Yksissä rippijuhlissa olen ollut joissa, tietenkin täydelle salille, puhuvan papin puhe oli jotain uskomatonta. Yhtenä aiheena etelä-eurooppalaisen katolisen yhteisön uskon ja mm. hääkäytäntönsä lyttyyn haukkuminen. Yksi kaikkia uskontokuntia yhdistävä ja itseäni raivostuttava tekijä on juuri suvaitsemattomuus. Vain ME olemme oikeassa.

        Samoin kuin nimiäisissä toimitaan yleensä siviilivihkimisissä. Harvemmin jompikumpi puolisoista haluaa itse omissa häissään puhua. Esim. Hyvinkään maistraatin vihkijä myös puhuu niin halutessa ja myös he toimittavat puhemateriaalinsa etukäteen avioparille tarkistettavaksi. Itse olin palveluunsa ja todella mukavaan puhujaan erittäin tyytyväinen.


      • en osta tuotettanne
        puhe kirjoitti:

        "Tuntuu tosi oudolta tämä nimiäiskäytäntö. Tilataan joku pitämään meille meidän puhe, heh."

        Ei ole olemassa mitään yleistä nimiäiskäytäntöä. Kukin järjestää miten itse haluaa. Jos vanhemmat haluavat voivat hekin tietenkin hoitaa puhumisen, se lienee kuitenkin harvinaisempaa. Kaikki eivät ole ihmistyyppiä joka osaisi puheita kirjoitella saati haluaisi pitää.

        Pro-seremoniat MYY puhujapalvelua sitä juhliinsa haluaville, jolloin on itsestään selvää että he haluavat asiakkaan olevan palveluunsa tyytyväinen.

        Kyse ei ole uskonnollisesta yhteisöstä jossa perhejuhlassa on vain kuunneltava se mitä nyt kukin pappi päättää suustaan päästää. Yksissä rippijuhlissa olen ollut joissa, tietenkin täydelle salille, puhuvan papin puhe oli jotain uskomatonta. Yhtenä aiheena etelä-eurooppalaisen katolisen yhteisön uskon ja mm. hääkäytäntönsä lyttyyn haukkuminen. Yksi kaikkia uskontokuntia yhdistävä ja itseäni raivostuttava tekijä on juuri suvaitsemattomuus. Vain ME olemme oikeassa.

        Samoin kuin nimiäisissä toimitaan yleensä siviilivihkimisissä. Harvemmin jompikumpi puolisoista haluaa itse omissa häissään puhua. Esim. Hyvinkään maistraatin vihkijä myös puhuu niin halutessa ja myös he toimittavat puhemateriaalinsa etukäteen avioparille tarkistettavaksi. Itse olin palveluunsa ja todella mukavaan puhujaan erittäin tyytyväinen.

        Minä haluan perhejuhliini sellaisen puhujan, jolla on omaakin sanottavaa! En ymmärrä tuollaista myymistä ja bisnestä.


    • papin kanssa

      Pappi tulee käymään kotona about pari viikkoa ennen ristiäisiä. Silloin on just tarkoitus keskustella ristiäisten sisällöstä. Muistathan, että ristiäiset eivät ole "nimenantojuhla" (vaikka siellä yleensä nimi annetaankin) vaan tilaisuus, jossa lapsi liitetään seurakuntaan, siis USKONNOLLINEN juhla. Jos et halua kastaa lastasi, ehdit vielä erota kirkosta.

      • mapee

        ei kirkkoon kuuluminen pakota kastamaan lasta. Lapsen nimen voi ilmoittaa väestörekisteriin jos tahtoo ja sitä kautta tieto siirtyy seurakuntaan jossa hänen paperinsa on vanhemman mukana kuitenkin. Lapsi ei siis kuulu kirkkoon ennen kuin kasteen kautta sinne liitetään ja pappi ne paperit tekee.

        Seurakuntaan kuuluva on tapana kastaa ja kuulumatonta ei voida kastaa. Pakkokastetta ei ole..


      • jkfhks
        mapee kirjoitti:

        ei kirkkoon kuuluminen pakota kastamaan lasta. Lapsen nimen voi ilmoittaa väestörekisteriin jos tahtoo ja sitä kautta tieto siirtyy seurakuntaan jossa hänen paperinsa on vanhemman mukana kuitenkin. Lapsi ei siis kuulu kirkkoon ennen kuin kasteen kautta sinne liitetään ja pappi ne paperit tekee.

        Seurakuntaan kuuluva on tapana kastaa ja kuulumatonta ei voida kastaa. Pakkokastetta ei ole..

        Olet väärässä KJ 2,15§ sanoo: "Kirkon jäsenten tulee saattaa lapsensa kastettavaksi ilman tarpeetonta viivytystä. Jos lapsen kastaminen viivästyy, kirkkoherran asiana on muistuttaa siitä lapsen vanhempia tai huoltajia."

        Sanoit myös: "Seurakuntaan kuuluva on tapana kastaa ja kuulumatonta ei voida kastaa."

        Asia on juuri päinvastoin. Luterilaiseen seurakuntaan kuuluvaa ei enää uudestaan kasteta, mutta seurakuntaan kuulumaton voidaan kasteen kautta liittää seurakunnan jäseneksi.


      • mapee
        jkfhks kirjoitti:

        Olet väärässä KJ 2,15§ sanoo: "Kirkon jäsenten tulee saattaa lapsensa kastettavaksi ilman tarpeetonta viivytystä. Jos lapsen kastaminen viivästyy, kirkkoherran asiana on muistuttaa siitä lapsen vanhempia tai huoltajia."

        Sanoit myös: "Seurakuntaan kuuluva on tapana kastaa ja kuulumatonta ei voida kastaa."

        Asia on juuri päinvastoin. Luterilaiseen seurakuntaan kuuluvaa ei enää uudestaan kasteta, mutta seurakuntaan kuulumaton voidaan kasteen kautta liittää seurakunnan jäseneksi.

        Sanoit myös: "Seurakuntaan kuuluva on tapana kastaa ja kuulumatonta ei voida kastaa."
        Tarkoitus oli kirjoittaa kylläkin Seurakuntaan kuuluvan vanhemman lapsi on tapana kastaa ja seurakuntaan kuulumattoman lasta ei voida kastaa. Tosin lisään nyt sen että riittää kun toinen vanhemmista kuuluu.

        Kirkon jäsenet saa tehdä ihan mitä tahtoo ja kirkkoherra muistutta amitä tahtoo, mutta lasta ei ole pakko kastaa. Ainoastaan on pakko ilmoittaa lapsi väestökirjanpitoon joko väestörekisteriin tai sitten seurakuntaan joka taas tapahtuu papin kautta... Kastamaan ei mikään laki velvoita!


    • Joo, niinkuin edellä selväksi tuli, tietty kaava niissä on. Meillä päin ainakin saa kyllä papin itse valita oman seurakunnan papeista ja olenpa kuullut siitäkin, että jos on esim. lapsuudessa sunut muualla ja siellä ollut joku pappi, jonka haluaisi omaa lasta kastamaan, on tämäkin onnistunut. Puheesta sovitte ennen ristiäisiä papin kanssa. Meillä ollut juhlissa asina sama pappi ja hänet varasimme tulevan lapsemmekin kasteisäksi sekä vihkimään minut ja mieheni. Itse pidän papin tyylistä ja koska hän minut lapsuudesta asti jo tuntee, on puheetkin aina henkilökohtaisempia kuin täysin vierailla. Tietenkään aina ei ole tuttua pappia..
      Kahvitilaisuudenhan saat järjestää missä haluat, ei siis pakko olla seurakunnan tila.

    • Jos et halua varsinaisia virsiä, ehdota voisiko esim. toisen virrestä korvata jollain hengellisellä lastenlaululla joka sopii tilanteeseen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe