Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta en ole jotenkin hahmoittanut mitä ne objektiivien numeroinnit käytännössä tarkoittaa? Esim tuo 55-200? Olen nuori, mutta alkanut kiinnostumaan valokuvauksesta, joten olisin kiitollinen, jos joku vaivautuisi selittämään asian yksinkertaisesti. Kiitos!
putken numeroiden merkitys??
4
705
Vastaukset
- vannapii
tarkoittaa objektiivin polttoväliä.
Pienempi numero 55 tarkoittaa "laajakuvapäätä"
ja isompi numero 200 telepäätä.
Tosin 55 ei ole laajakulma vaan ns normaali linssi eli toi on "normaali-tele" zoomi
Kun isompi numero jaetaan pienemmällä saadaan objektiivin ns zoomikerroin eli tuo on 200/55= 3.6 x zoomi.
Karkeasti ottaen noi luokitukset menee about
alle 10 on "kalansilma"
10-40 on laajakulma
40-70 on normaali
yli 70 on tele.
Nuo termit kuvaavat hyvin mihin tarkoitukseen ne ovat sopivia. Kalansilmä sopii erikoisefektikuvaukseen jossa kuvan keskusta on pullistunut. Laajakulma sopii laajoihin maisemakuvauksin. Normaali vastaa suunnilleen ihmissilmän kuvakulmaa eli sillä voi tallentaa näkymät sillain kuin ne paikalla ollessaan näkee. Telellä taas kuvataan kaukana olevia kohteita eli tele tuo kohteen lähemmäksi katsojaa.
Objektiivin toinen tärkeä numeroarvo on esim tuossa objektiivissa 4.5-5.6 joka kertoo suurimman aukon arvon laajakulma- ja telepäässä eli ns valovoiman. Mitä pienemmät nuo numerot ovat sitä valovoimaisempi objektiivi on. Valovoima on hyödyllinen mutta kallis ominaisuus. Hämärä kun tulee niin valo loppuu aika nopeasti valokuvaustarpeisiin. Silloin valovoimainen objektiivi on parempi. Objektiiveissa on yleensä laajakulmapäässä parempi valovoima kuin telepäässä. Jos valovoima on zoomissa sama koko polttovälillä on k.o. objektiivi silloin myös kalliimpi.(ja parempikin)- sanonpa nyt vielä pari sana...
Itse asiassa kalansilmä kaiketi tarkoittaa sellaista laajakulmaobjektiivia, jota ei ole rakennettu suoristamaan linjoja. Polttoväli on useimmin kyllä lähellä kymmentä, mutta ei mitenkään vakio tai ainakaan välttämättä alle 10.
Tele ei tuo kohdetta lähemmäksi katsojaa. Sadan metrin päässä oleva lokki on edelleen sadan metrin päässä. Polttoväliä muuttamalla vaikutetaan kuvakulmaan. Teleobjektiivissa kuvakulma on normaalia kapeampi.
Muita objektiivin TÄRKEITÄ ominaisuuksia, joille ei pakkauksessa ilmoiteta numeroa ovat piirto-ominaisuudet ja väreihin liittyvät ominaisuudet. Pelkästään pakkauksen 'numeroita' eivätkä esim. vertailuja lukevat ostajat ovat markkinointimiehen unelma. Paskat haaleista väreistä tai ronskista tynnyrivääristymästä kunhan saadaan 2.8 zoomi aikaan niin menee kuin häkä.
(markkinointimies ja hänen kauppaamansa tuote ovat täysin hypoteettisia hahmoja rinnakkaistodellisuudessamme)
- wanha konsti parempi
Kirjastoista tapaa löytyä opuksia, esim. Hedgecoen Valokuvaajan suuri tietokirja, joissa nämä millit ja moni muukin asia on selitetty mallikuvien kanssa. Pelkän tekstin voimalla menee turhan työlääksi...
Eikä tässä vaiheessa yhtään haittaa, vaikka kirja olisi kirjoitettu vuosikymmen tai kaksi sitten - ihan samalla lailla ne digikameroidenkin objektiivit pelaavat. Digiajan erikoismetkut on varsin helppo oppia sitten, kun on nuo perusteet hallussa. - jenna27
Näiltä sivuilta löytyy perusjuttuja kannataa lukaista http://www.pikseli.fi/digifaq/index.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291313
- 99833
- 75650
- 50567
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11481ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40454Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m149408Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30387Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372- 25368