Arat rinnat...

Lippalainen

Olen 53-vuotias rouvashenkilö. Kohtuni leikattiin pois muutama vuosi sitten hankalan myooman takia. Munasarjat jätettiin. Elämä oli onnellista ilman jatkuvia vuotoja ja alavatsakipuja aina näihin päiviin saakka. Vaihdevuosivaivoja ei ole ollut. Nyt on ilmaantunut rintojen arkuutta, joka on jatkunut jo kuukauden, kaksi. Ei se vieras tunne ollut "entisessä elmässäkään", mutta rajoittui vain muutamaan päivään ennen kuukautisia.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja tietoa mistä tällainen voisi johtua? Gynekologilla käyn kyllä alkutalvesta, mutta olisi kiva tietää miten muut....

13

5828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 223

      kokeile. Et taatusti kadu. Minulla pms oireet katosivat kun aloin syömään noita. Lääkäriltä saat reseptin pyytämällä

      • Lippalainen

        että melatoniinia voidaan käyttää tähän tarkoitukseen..., unettomuuteen kylläkin.
        Millaisia sinun oireesi olivat, oliko muutakin kuin rintojen arkuutta?


    • Hormoonihurmio

      Juuri samoin kävi minulle muutama vuosi ennen kuukautisten loppumista, rinnat alkoivat aristaa kaiken aikaa, ja muutkin PMS-oireet (mielialan ailahtelu, ärtyisyys, turvotus, jatkuva syöpötys) vaivasivat melkeinpä koko ajan.

      Gynekologin neuvosta rupesin syömään B6-vitamiinia (jokin vahva B-vitamiinivalmiste, monivitaamiinitableteissa ei ole tarpeeksi), joka helpottikin PMS-oireitani.

    • eekumimmukka

      En siis missään tapauksessa halua pelotella ketään, mutta mulla oli ihan sama tilanne kuin sulla, kohtu poistettu, munasarjat tallella. Ja rinnat tulivat ensin kutiseviksi, sitten aroiksi ihan kuin ennen muinoin kun oli kuukautisia edeltävä aika. Olin 49 ja ajattelin, että nyt alkoi vaihdevuodet ja niihin pitää varmaan sitten jotain lääkettä saada. Viivyttelin vaan sitä läkäriin menoa. Lääkäri tutki ja sanoi että muhkuroita on - ainahan mulla on ollut kun mastopaattiset rinnat. Määräsi mammoon. Ei mulla sinnekään mikään kiire ollut. Lääkäri sitten soitti, että löydös on, eikä voida sulkea pois pahanlaatuisuutta, joka sitten ultrassa varmistui. Kuten sanoin, en halua pelotella mutta sinuna menisin aikaisemmin lääkärille ja pyytäisin mammografian.

      • Lippalainen

        ...sitten tapahtui?


      • eekumimmukka
        Lippalainen kirjoitti:

        ...sitten tapahtui?

        Ultraava lääkäri sen osasi jo kertoa heti, ja otettiin se neulanäyte. Osapoisto, imusolmukkeet veks ja sytot ja säteet. Mutta tässä sitä keikutaan, tukka kohta hartioille asti taas..=)

        Tällä palstalla on niin vaikea tästä puhua, pelkään että pelottelen. Kun itsekin pelkäsin syöpää ja kaikkea siihen liittyvää, enkä tiennyt asioista mitään. Kuitenkin sen haluan sanoa, että parempi on mennä ajoissa selvittämään mieltä vaivaavat tuntemukset, vaikka noin ei kävisikään kuten mulle. Eli kyllä sinuna (näillä kokemuksilla) tilaisin sen lääkärin heti. Vaikka yksityisen. Toivotaan, että sulla olisi vain niitä hormonijuttuja.
        Kertoile kuulumisia, tsemppiä!


      • Lippalainen
        eekumimmukka kirjoitti:

        Ultraava lääkäri sen osasi jo kertoa heti, ja otettiin se neulanäyte. Osapoisto, imusolmukkeet veks ja sytot ja säteet. Mutta tässä sitä keikutaan, tukka kohta hartioille asti taas..=)

        Tällä palstalla on niin vaikea tästä puhua, pelkään että pelottelen. Kun itsekin pelkäsin syöpää ja kaikkea siihen liittyvää, enkä tiennyt asioista mitään. Kuitenkin sen haluan sanoa, että parempi on mennä ajoissa selvittämään mieltä vaivaavat tuntemukset, vaikka noin ei kävisikään kuten mulle. Eli kyllä sinuna (näillä kokemuksilla) tilaisin sen lääkärin heti. Vaikka yksityisen. Toivotaan, että sulla olisi vain niitä hormonijuttuja.
        Kertoile kuulumisia, tsemppiä!

        ajan parin viikon päähän.
        Minullakin on hyvin mastopaattiset rinnat ja vuosien varrella olen kerran jos toisenkin ollut mammografiassa ja pari, kolme kertaa ultrassa. Viimeinen mammo oli ehkä pari vuotta sitten. Silloinkin, kuten nytkin, on oikeassa rinnassa selvä herneen kokoinen kyhmy. Se on kerran ultrattukin muutama vuosi sitten. Viime mammon jälkeen se todettiin edelleenkin vaarattomaksi kyhmyksi. Nyt kun sitä kokeilen, se on edelleenkin saman kokoinen kuin vuosia sitten kun sen löysin.
        Tämä jännitys ja epävarmuus ei ole minulle mitään uutta. Toivottavasti vain tälläkin kerralla turhaa...
        En ehkä haluaisi röntgensäteitä ottaa turhaan liian usein, mutta kun pelkästään ultra ei taida onnistua....
        Todettiinko sinun rintojesi arkuuden todellakin johtuvan nimenomaan syöpäkasvaimesta?
        Toivottavasti sinun sairautesi on taaksejäänyttä elämää! Onneksi se on niin yhä useampien kohdalla nykypäivänä, kiitos lääketieteen.


      • mullakin
        Lippalainen kirjoitti:

        ajan parin viikon päähän.
        Minullakin on hyvin mastopaattiset rinnat ja vuosien varrella olen kerran jos toisenkin ollut mammografiassa ja pari, kolme kertaa ultrassa. Viimeinen mammo oli ehkä pari vuotta sitten. Silloinkin, kuten nytkin, on oikeassa rinnassa selvä herneen kokoinen kyhmy. Se on kerran ultrattukin muutama vuosi sitten. Viime mammon jälkeen se todettiin edelleenkin vaarattomaksi kyhmyksi. Nyt kun sitä kokeilen, se on edelleenkin saman kokoinen kuin vuosia sitten kun sen löysin.
        Tämä jännitys ja epävarmuus ei ole minulle mitään uutta. Toivottavasti vain tälläkin kerralla turhaa...
        En ehkä haluaisi röntgensäteitä ottaa turhaan liian usein, mutta kun pelkästään ultra ei taida onnistua....
        Todettiinko sinun rintojesi arkuuden todellakin johtuvan nimenomaan syöpäkasvaimesta?
        Toivottavasti sinun sairautesi on taaksejäänyttä elämää! Onneksi se on niin yhä useampien kohdalla nykypäivänä, kiitos lääketieteen.

        Hyvinkin muhkuraiset ja suuret rinnat mulla, ja niin pelkäsin syöpää, etten ikinä niitä uskaltanut tunnustella. Enkä nytkään, luotan että kun käyn kontrollissa vielä pari kertaa (kerran vuodessa)ja gynellä kerran vuodessa, että se riittää. Mutta toki pitäisi tutkia itse. Mä vaan löydän takuulla jotain nyt, vielä kun vasen on leikkauksella "myllätty".
        Syöpä todettiin v. 2004, ja olin kyllä käynyt pari vuotta aikaisemmin mammossa ja ultrassa, ja jotenkin muistelen, että vasenta rintaa tutkittiin hyvin kauan. Ei kuitenkaan tullut mitään kehotusta käydä vuoden päästä uudelleen ultrassa. Ihmeen nopeasti vaan se syöpä kasvoi, vai oliko sitten mastopatia estänyt sen näkymisen silloin. Oli nimittän lähes 5 cm sen läpimitta.

        Sitähän en tajunnut edes siinä kysyä, että oliko se arkuus nimenomaan oire syövästä. Olin ultran jälkeen shokissa ja muutenkin pitkään ihan paniikissa. Mutta kyllähän se kutina ainakin oli enemmän vasemmassa rinnassa. Ikäänkuin sisäistä kutinaa.Sen takia kuitenkin lääkäriin onneksi menin. Ja kun sellasta rintakipua ei ollut sen jälkeen tuntunut kun kohtu oli poistettu, silloin oli joskus niin arat että fillarointi epätasaisella maalla sattui.

        Mulla on vielä 4-vuotis- ja 5-vuoriskontrollit jäljellä eikä mitään ole löytynyt onneksi. Viimeksi vaan vaadin ultrankin, sitä kun ei Meikussa ilman muuta tehdä. Olin tutkimuspotilaana, eli sellasessa ryhmässä joka sai tietyn syton (kuulema kerta-annos 10 000 mk).
        Hoito oli raskas, mutta tämä lääke on osoittautunut ilmeisen tehokkaaksi. Kohtahan se tutkimus päättyy ja aletaan saada vähän tuloksia julkisuuteen.

        Onnea sulle, toivotaan että saat hyviä uutisia:)


      • Lippalainen
        mullakin kirjoitti:

        Hyvinkin muhkuraiset ja suuret rinnat mulla, ja niin pelkäsin syöpää, etten ikinä niitä uskaltanut tunnustella. Enkä nytkään, luotan että kun käyn kontrollissa vielä pari kertaa (kerran vuodessa)ja gynellä kerran vuodessa, että se riittää. Mutta toki pitäisi tutkia itse. Mä vaan löydän takuulla jotain nyt, vielä kun vasen on leikkauksella "myllätty".
        Syöpä todettiin v. 2004, ja olin kyllä käynyt pari vuotta aikaisemmin mammossa ja ultrassa, ja jotenkin muistelen, että vasenta rintaa tutkittiin hyvin kauan. Ei kuitenkaan tullut mitään kehotusta käydä vuoden päästä uudelleen ultrassa. Ihmeen nopeasti vaan se syöpä kasvoi, vai oliko sitten mastopatia estänyt sen näkymisen silloin. Oli nimittän lähes 5 cm sen läpimitta.

        Sitähän en tajunnut edes siinä kysyä, että oliko se arkuus nimenomaan oire syövästä. Olin ultran jälkeen shokissa ja muutenkin pitkään ihan paniikissa. Mutta kyllähän se kutina ainakin oli enemmän vasemmassa rinnassa. Ikäänkuin sisäistä kutinaa.Sen takia kuitenkin lääkäriin onneksi menin. Ja kun sellasta rintakipua ei ollut sen jälkeen tuntunut kun kohtu oli poistettu, silloin oli joskus niin arat että fillarointi epätasaisella maalla sattui.

        Mulla on vielä 4-vuotis- ja 5-vuoriskontrollit jäljellä eikä mitään ole löytynyt onneksi. Viimeksi vaan vaadin ultrankin, sitä kun ei Meikussa ilman muuta tehdä. Olin tutkimuspotilaana, eli sellasessa ryhmässä joka sai tietyn syton (kuulema kerta-annos 10 000 mk).
        Hoito oli raskas, mutta tämä lääke on osoittautunut ilmeisen tehokkaaksi. Kohtahan se tutkimus päättyy ja aletaan saada vähän tuloksia julkisuuteen.

        Onnea sulle, toivotaan että saat hyviä uutisia:)

        Tolosen sivuilta (ja muutamilla keskustelusivuillakin) että mastopatiaan sinänsä voi liittyä rintojen kipeyttä, ilman mitään sen kummempaa syytä. Tolonen tietenkin suosittelee vaivoihin omia rohtojaan. Minä en ainakaan vielä tässä vaiheessa aio siirtyä niiden käyttäjäksi, mutta B6-vitamiinia ostin. Ei kai sen käytöstä mitään haittaakaan ole...

        Ristiriitaista tietoa on siitä voiko mastopatia olla rintasyövän riskitekijä. Syöpäyhdistyksen sivulla oli tieto että ei ole, mutta jossain muualla "lääkärisivulla" mastopatia oli yksi rintasyövän riskitekijä.

        Minä en pidä kertomustasi pelotteluna. Tämä ikäisen naisihmisen täytyy jo osata päättää tekeekö diagnoosinsa toisen kertomusten perusteella, vai toimiiko jotenkin toisin.
        Kertomasi on vain sitä realistista elämää, johon valitettavan moni elämänsä jossain vaiheessa törmää. Minä sain siitä sen vihjeen että aikaistin gynelle menoani ja niin ehkä saan vastauksen ongelmaani aiemmin kuin muuten olisin saanut.
        Kiitos sinulle ja muillekin - hyvää loppukesän jatkoa. Keskustelua voimme toki jatkaa....


      • hhgill
        Lippalainen kirjoitti:

        Tolosen sivuilta (ja muutamilla keskustelusivuillakin) että mastopatiaan sinänsä voi liittyä rintojen kipeyttä, ilman mitään sen kummempaa syytä. Tolonen tietenkin suosittelee vaivoihin omia rohtojaan. Minä en ainakaan vielä tässä vaiheessa aio siirtyä niiden käyttäjäksi, mutta B6-vitamiinia ostin. Ei kai sen käytöstä mitään haittaakaan ole...

        Ristiriitaista tietoa on siitä voiko mastopatia olla rintasyövän riskitekijä. Syöpäyhdistyksen sivulla oli tieto että ei ole, mutta jossain muualla "lääkärisivulla" mastopatia oli yksi rintasyövän riskitekijä.

        Minä en pidä kertomustasi pelotteluna. Tämä ikäisen naisihmisen täytyy jo osata päättää tekeekö diagnoosinsa toisen kertomusten perusteella, vai toimiiko jotenkin toisin.
        Kertomasi on vain sitä realistista elämää, johon valitettavan moni elämänsä jossain vaiheessa törmää. Minä sain siitä sen vihjeen että aikaistin gynelle menoani ja niin ehkä saan vastauksen ongelmaani aiemmin kuin muuten olisin saanut.
        Kiitos sinulle ja muillekin - hyvää loppukesän jatkoa. Keskustelua voimme toki jatkaa....

        moi! mullakin rinnassa mastopatiaa molemmissa rinnoissa.joka kahden vuoden välein tutkittu.
        kerran tyhjennetty yksi 3cm kyhmy todettiin vaarattomaksi.kyhmyjä tuntuu vähän joka kohdassa.nesterakkuloita kuulemma.


      • Lippalainen
        hhgill kirjoitti:

        moi! mullakin rinnassa mastopatiaa molemmissa rinnoissa.joka kahden vuoden välein tutkittu.
        kerran tyhjennetty yksi 3cm kyhmy todettiin vaarattomaksi.kyhmyjä tuntuu vähän joka kohdassa.nesterakkuloita kuulemma.

        ..sinun rintasi?


      • Jaaruo

        Hei, mistä kohtaa kutisi sinun rinnat, mulla kutinaa vasemmassa rinnassa sivulla....vuosi sitten oli mammografia,elämäni ensimmäine .


    • Tia-Maaria

      Mulla kutinaa ja vihlomista oikean rinnan sivulla.
      Tällä viikolla kävin mammossa ja ultrassa.
      Iso kysta se oli joka vaivasi, samantien lääkäri sen tyhjensi ja nyt voin unohtaa koko jutun.
      Tuota viivyttelin ja pelkäsin monta kuukautta, siis kuvittelin pahinta, reppana.
      Nyt on kiitollinen mieli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe