Puimuri/ajokortti

Piona -65

Moi!

Millaisella kortilla saa ajaa puimuria yleisellä tiellä? Riittääkö pelkkä T-kortti?

Kiitos vastauksesta etukäteen¤

9

8935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      rekisteröitävä (eikä muuten vakuutettavakaan) ajoneuvo, olisko sitten moottorityökone.

      Lainaus AKEn sivulta:

      "T-luokka:
      traktorit, liikennetraktoreita lukuun ottamatta, moottorityökoneet ja moottorikelkat niihin kytkettävine hinattavine ajoneuvoineen. "

      Tuon mukaan T -kortti riittäisi.

      • näin on..

        pitäähän leikkuupuimurin kuskin liikennesäännöt ja - merkit tuntea , mikäli mielii yleisellä tiellä ajella


    • juntti----

      Tee kortti riittävä

    • case mies

      Juu T-kortti aiva piisaa. T-kortilla saa mun mielestä ajaa myös metsäkonettakin.

      • t-kortilla!

        mut työsuhteessa olevan kuljettajan on oltava 18v täyttänyt! tämä vaatii työsuojelulaki!


      • linkki!

      • mene tuo
        t-kortilla! kirjoitti:

        mut työsuhteessa olevan kuljettajan on oltava 18v täyttänyt! tämä vaatii työsuojelulaki!

        Laki nuorista työntekijöistä;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998

        "9 §
        Työn turvallisuus ja terveellisyys

        Työnantajan on huolehdittava siitä, ettei työ ole nuoren työntekijän ruumiilliselle tai henkiselle kehitykselle vahingoksi ja ettei se vaadi suurempaa ponnistusta tai vastuuta kuin hänen ikäänsä ja voimiinsa nähden on kohtuullista.

        Sellaisiin töihin, jotka voivat aiheuttaa erityisen tapaturmavaaran tai terveyshaitan tai jotka voivat 1 momentissa mainitulla tavalla olla nuorelle työntekijälle itselleen tai muille vahingoksi, saa käyttää nuorta työntekijää vain asetuksessa säädetyin edellytyksin."

        No, asetus;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060475

        sanoo, että

        "4 §
        Vaaralliset työt

        Nuori työntekijä, joka on täyttänyt 16 vuotta, saa tehdä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella vahvistetussa esimerkkiluettelossa mainittua vaarallista työtä, jos suojelutekniikalla tai muuten on huolehdittu siitä, ettei nuoren työntekijän käyttöön tarkoitetuista laitteista tai aineista taikka työolosuhteista ole hänelle itselleen taikka hänen työnsä takia muille erityistä tapaturman tai terveyden vaurioitumisen vaaraa."



        Lisäksi jos kaveri suorittaa vaikka maatalousalan perustutkintoa, niin opiskeluaikana koulun koneilla ja työssäoppimisaikana työnantajan koneilla saa ajaa jo 15 vuotiaana, kunhan vaan on perehdytetty riittävästi ja varmistettu että hallitsee koneen sekä henkinen kypsyys on riittävä ottamaan vastuun. Toki se korttikin on oltava.

        Mutta sanoisinpa, että varsinkin näiden nuorten kanssa pitää tuo työturvallisuusasia ottaa todella tosissaan!!


      • 18v ikä ja t_kortti
        mene tuo kirjoitti:

        Laki nuorista työntekijöistä;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998

        "9 §
        Työn turvallisuus ja terveellisyys

        Työnantajan on huolehdittava siitä, ettei työ ole nuoren työntekijän ruumiilliselle tai henkiselle kehitykselle vahingoksi ja ettei se vaadi suurempaa ponnistusta tai vastuuta kuin hänen ikäänsä ja voimiinsa nähden on kohtuullista.

        Sellaisiin töihin, jotka voivat aiheuttaa erityisen tapaturmavaaran tai terveyshaitan tai jotka voivat 1 momentissa mainitulla tavalla olla nuorelle työntekijälle itselleen tai muille vahingoksi, saa käyttää nuorta työntekijää vain asetuksessa säädetyin edellytyksin."

        No, asetus;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060475

        sanoo, että

        "4 §
        Vaaralliset työt

        Nuori työntekijä, joka on täyttänyt 16 vuotta, saa tehdä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella vahvistetussa esimerkkiluettelossa mainittua vaarallista työtä, jos suojelutekniikalla tai muuten on huolehdittu siitä, ettei nuoren työntekijän käyttöön tarkoitetuista laitteista tai aineista taikka työolosuhteista ole hänelle itselleen taikka hänen työnsä takia muille erityistä tapaturman tai terveyden vaurioitumisen vaaraa."



        Lisäksi jos kaveri suorittaa vaikka maatalousalan perustutkintoa, niin opiskeluaikana koulun koneilla ja työssäoppimisaikana työnantajan koneilla saa ajaa jo 15 vuotiaana, kunhan vaan on perehdytetty riittävästi ja varmistettu että hallitsee koneen sekä henkinen kypsyys on riittävä ottamaan vastuun. Toki se korttikin on oltava.

        Mutta sanoisinpa, että varsinkin näiden nuorten kanssa pitää tuo työturvallisuusasia ottaa todella tosissaan!!

        lue kokoaan toi ylemmäksi laittamani linkki


    • Anonyymi

      latvanen kuitti puimuri myynti ei sndaali markku verkko saa poliisiin yhdistyä verotus, 2023 linjasto ei pidä. puhelin vaihtaa, elossa olevaan, minun kohta, poliisi käy vainajaa katsomasa kalevoi kekkonen kohta latvanen sydän hyyrönmäki ei rakennuslupaa kirystys kuolema.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1308
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe