Puimuri/ajokortti

Piona -65

Moi!

Millaisella kortilla saa ajaa puimuria yleisellä tiellä? Riittääkö pelkkä T-kortti?

Kiitos vastauksesta etukäteen¤

9

8935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      rekisteröitävä (eikä muuten vakuutettavakaan) ajoneuvo, olisko sitten moottorityökone.

      Lainaus AKEn sivulta:

      "T-luokka:
      traktorit, liikennetraktoreita lukuun ottamatta, moottorityökoneet ja moottorikelkat niihin kytkettävine hinattavine ajoneuvoineen. "

      Tuon mukaan T -kortti riittäisi.

      • näin on..

        pitäähän leikkuupuimurin kuskin liikennesäännöt ja - merkit tuntea , mikäli mielii yleisellä tiellä ajella


    • juntti----

      Tee kortti riittävä

    • case mies

      Juu T-kortti aiva piisaa. T-kortilla saa mun mielestä ajaa myös metsäkonettakin.

      • t-kortilla!

        mut työsuhteessa olevan kuljettajan on oltava 18v täyttänyt! tämä vaatii työsuojelulaki!


      • linkki!

      • mene tuo
        t-kortilla! kirjoitti:

        mut työsuhteessa olevan kuljettajan on oltava 18v täyttänyt! tämä vaatii työsuojelulaki!

        Laki nuorista työntekijöistä;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998

        "9 §
        Työn turvallisuus ja terveellisyys

        Työnantajan on huolehdittava siitä, ettei työ ole nuoren työntekijän ruumiilliselle tai henkiselle kehitykselle vahingoksi ja ettei se vaadi suurempaa ponnistusta tai vastuuta kuin hänen ikäänsä ja voimiinsa nähden on kohtuullista.

        Sellaisiin töihin, jotka voivat aiheuttaa erityisen tapaturmavaaran tai terveyshaitan tai jotka voivat 1 momentissa mainitulla tavalla olla nuorelle työntekijälle itselleen tai muille vahingoksi, saa käyttää nuorta työntekijää vain asetuksessa säädetyin edellytyksin."

        No, asetus;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060475

        sanoo, että

        "4 §
        Vaaralliset työt

        Nuori työntekijä, joka on täyttänyt 16 vuotta, saa tehdä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella vahvistetussa esimerkkiluettelossa mainittua vaarallista työtä, jos suojelutekniikalla tai muuten on huolehdittu siitä, ettei nuoren työntekijän käyttöön tarkoitetuista laitteista tai aineista taikka työolosuhteista ole hänelle itselleen taikka hänen työnsä takia muille erityistä tapaturman tai terveyden vaurioitumisen vaaraa."



        Lisäksi jos kaveri suorittaa vaikka maatalousalan perustutkintoa, niin opiskeluaikana koulun koneilla ja työssäoppimisaikana työnantajan koneilla saa ajaa jo 15 vuotiaana, kunhan vaan on perehdytetty riittävästi ja varmistettu että hallitsee koneen sekä henkinen kypsyys on riittävä ottamaan vastuun. Toki se korttikin on oltava.

        Mutta sanoisinpa, että varsinkin näiden nuorten kanssa pitää tuo työturvallisuusasia ottaa todella tosissaan!!


      • 18v ikä ja t_kortti
        mene tuo kirjoitti:

        Laki nuorista työntekijöistä;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998

        "9 §
        Työn turvallisuus ja terveellisyys

        Työnantajan on huolehdittava siitä, ettei työ ole nuoren työntekijän ruumiilliselle tai henkiselle kehitykselle vahingoksi ja ettei se vaadi suurempaa ponnistusta tai vastuuta kuin hänen ikäänsä ja voimiinsa nähden on kohtuullista.

        Sellaisiin töihin, jotka voivat aiheuttaa erityisen tapaturmavaaran tai terveyshaitan tai jotka voivat 1 momentissa mainitulla tavalla olla nuorelle työntekijälle itselleen tai muille vahingoksi, saa käyttää nuorta työntekijää vain asetuksessa säädetyin edellytyksin."

        No, asetus;

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060475

        sanoo, että

        "4 §
        Vaaralliset työt

        Nuori työntekijä, joka on täyttänyt 16 vuotta, saa tehdä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella vahvistetussa esimerkkiluettelossa mainittua vaarallista työtä, jos suojelutekniikalla tai muuten on huolehdittu siitä, ettei nuoren työntekijän käyttöön tarkoitetuista laitteista tai aineista taikka työolosuhteista ole hänelle itselleen taikka hänen työnsä takia muille erityistä tapaturman tai terveyden vaurioitumisen vaaraa."



        Lisäksi jos kaveri suorittaa vaikka maatalousalan perustutkintoa, niin opiskeluaikana koulun koneilla ja työssäoppimisaikana työnantajan koneilla saa ajaa jo 15 vuotiaana, kunhan vaan on perehdytetty riittävästi ja varmistettu että hallitsee koneen sekä henkinen kypsyys on riittävä ottamaan vastuun. Toki se korttikin on oltava.

        Mutta sanoisinpa, että varsinkin näiden nuorten kanssa pitää tuo työturvallisuusasia ottaa todella tosissaan!!

        lue kokoaan toi ylemmäksi laittamani linkki


    • Anonyymi

      latvanen kuitti puimuri myynti ei sndaali markku verkko saa poliisiin yhdistyä verotus, 2023 linjasto ei pidä. puhelin vaihtaa, elossa olevaan, minun kohta, poliisi käy vainajaa katsomasa kalevoi kekkonen kohta latvanen sydän hyyrönmäki ei rakennuslupaa kirystys kuolema.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe