Miten lapset saa?

Teillä rahaa??

Miten teillä lapset saa rahaa? Olen itse 14- vuotias tyttö ja jotkut väittää että saan helpolla rahaa! Niin miten teillä annetaan lapsille rahaa?
Näin mä saan rahaa:

Kuukausi raha 15€
Viikkoraha 2€
Kun on koulua äiti jättää mulle aamulla n2-5€ lähes joka päivä.

Ja näin :

Kahvinkeitto 1€
Tiskikoneen täyttö TAI tyhjennys 1€
Pöydän kattaus 3-4 hengelle 1€ (lautaset haarukat lasit maito leipä)
Imurointi nämä huoneet: vanhempien makkari, olohuone iso eteinen, keittiö, pieni eteinen. Eli muutama huone jää imuroimatta ni saan n.10-20€
Yhden huoneen järjestely 5€
Auton imurointi n10€ per auto.

ja sit jos meen vaik elokuviin, uimahalliin, kaupunkiin ostamaan vaatteita, mäkkiin heseen tms. ruokapaikkaan niin yleensä vanhemmat maksaa ruoan! Ja noi muut edellä mainitut myös!
Ja antaa muutenkin jonkun verran aina rahaa jäätelöön karkkiin vaatteisiin ja semmosiin..

Ni miten teillä lapset saa rahaa? Ja saanko teidän mielestä Liikaa rahaa, sopivasti ? vai liian vähän?

Ja teenkö tarpeeks hommia ton rahan eteen! ?

Sekaista kirjotusta mut toivottavasti saatte selvää :)

37

2618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan...

      perheen käytettävissä olevista varoista. Aika isoja ovat saamasi summat, mutta toivottavasti laitat niistä ainakin osan fiksusti säästöön.

    • minulla ei vielä ole lapsia

      mutta muistan omasta lapsuudestani sen, että minä ja sisarukseni emme saaneet minkäänlaista viikko- tai kuukausirahaa. Jos rahaa tarvitsi johonkin, vaikka vaatteen ostoon tai muuhun niin yleensä sai jos tosiaan tarvitsi sen jutun minkä halusi ostaa. Omaa rahaa minulla oli vasta kun menin oikeasti kesätöihin..
      kotona mekin autettiin, mutta ei siitä rahaa saatu (paitsi kun mustikoita kerättiin, niin siitä saatiin joku pieni "palkka" litrojen mukaan), ei tullut oikeastaan edes mieleen että pitäiskö saada :)
      Jos oli joku reissu, luokkaretki tms. niin sitten rahaa sai tarvittavan määrän.

      Mielestäni noin oli ihan hyvä.. Kun joskus omia lapsia tulee aion suunnilleen samalla tavalla toimia. Rahaa oppi arvostamaan kun sen eteen piti tehdä töitä. En nyt tarkoita, ettetkö sinä tekisi töitä kotona, parempi on niin rahaa saada kuin muuten vain vanhemmilta. Olen nyt 23 niin hyvin vielä muistan nuo asiat kotoa, samoin sen miten hienoa oli ostaa tavaransa itse tienatulla palkalla :)

    • varoilla

      itselläni ei ollut varaa maksella kotitöistä eikä antaa viikkorahoja mutta annoin lapselleni rahaa silloin kun hän sitä tarvitsi tai pyysi.
      Hyvin on oppinut rahan arvon ymmärtämään ja sen eteen töitä tekemään ja myös säästämään silloin kun siihen on mahdollisuus.

    • paljon saat

      rahaa. Ite en saanu sun ikäsenä rahaa ku satunnaisesti. Pienenä sain 10 markkaa viikossa ja vähän vanhempana 75 markkaa kuukaudessa, jossaki vaiheessa vanhemmat sitten lopettivat rahan antamisen ku ei ollu hyvät tulot. Töitä piti silti tehä.

      • Lasten kuuluu saada

        leikkiä ja kulkea kavereillaan.äidin kuuluu siivota ja isän kanssa! Liikaa hommia sulla ja liikaa rahaakin. Missäs välissä luet läksyt ja seukkaat?


    • kotityöstä

      kuulu maksaa! Kyllä pitää esim. huoneensa pitää siistinä ilman palkkaa! Eihän sitä muuten opi tekemään ja ymmärtämään rahan arvoa.

    • .........

      tuota kahvinkeittoa ja muuta ihmettelen... Miksi sulle siitä maksetaan? Miksi ylipäätään vaadit siitä rahaa? Mun vanhemmilla on raskas työ, ja pitkät päivät. Keitän aina kahvit valmiiksi heille kun tiedän että mihin aikaan he suunnilleen tulevat kotiin. Koulun jälkeen teen kotitöitä sitä mukaan mitä äiti/isä minua pyytää tekemään. Jos unohdan tehdä jotain, siitä ei nosteta mekkalaa (mikä on hyvä koska minulla on tajuttoman huono muisti). Rahaa saan silloin kun sitä tarvin, ja suurin osa käyttämästäni rahasta on säästöjä sukulaisten antamista lahjarahoista (synttärit joulut). Tänä kesänä kävin myös ensimmäistä kertaa kesätöissä. Olen aina ollut sitä mieltä että saan riittävästi rahaa, ja saisin lisääkin jos haluaisin. Minulle vain on kovin itsestään selvää että autan porukoita niin paljon kuin voin. Kahvinkeittokin on niin pikku juttu, mutta piristää isääkin kummasti kun töistä tullesta saa istahtaa tuoreen kahvin ääreen :p

    • satu40

      maksa lapsille yhteisen kotimme hoidosta
      eivätkä he minulle.

      Isommat tienaavat jonkin verran omaa rahaa käymällä koulun ohella töissä.
      Muutoin systeemi toimii niin että lapsilisät ja minun palkkania laitetaan tilille, siitä maksetaan laskut ja ruoka ja muut juoksevat menot ja loppurahalla saa kukin käydä ulkona tai ostaa pikkuhömppää halunsa ja varojemme mukaan.

    • kikka

      Meillä ei ole vielä teiniä, joskin parin vuoden kuluttua yksi ja noin viiden vuoden päästä kolme, mutta näin ollaan ajateltu:

      Mielestäni siivoushommat ja muu yleinen yhteisen kodin "kunnossapito" kuuluu kaikille perheenjäsenille, eikä siitä sen kummempia rahallisia maksuja tule. Vain hyvä mieli viihtyisästä kodista (hope so ;-)

      Jompi kumpi, viikkoraha tai kuukausiraha, miten sovitaan, ei kuitenkaan molempia. Sillä tulisi sitten pärjätä ja ostaa namut ja maksaa leffat (jälkimmäisessä voisin ehkä joskus joustaa). Vaatehuolto tulee vanhempien pussista, samoin kun yhdessä ulkona syömiset, harrastukset tms.

      Suuremmat hommat, kuten auton pesu siivous, pihan haravoiminen/kolaus tai e. mökillä halkojen pinoaminen tai kattojen lakaisu voi olla sitten neuvoteltavissa olevia palkkahommia.

      Kun kysyit, niin mun mielestä saat "aika kivasti" rahaa vanhemmiltasi. Jos keität kahvit ja siivoat kerran viikossa, summaksi kertyy jo noin 50e. Ja toiseen kysymykseen, teetkö tarpeeksi hommia rahan eteen, en voi sanoa kuin kyllä kai, jos vanhempasi niin ajattelevat.

    • luettua ;)

      Meillä on kuukausi raha.
      Kuukausi raha maksetaan kerran kuukaudessa ja aina samana päivänä.

      Namit ja vaatteet kuuluvat vanhempien maksettaviksi ja tottakai harrastukset.

      Jos lapset haluavat jotain turhanpäiväistä millä ei tee mitään maksavat sen itse.
      Me maksamme elokuvat ja hampurilais ateriat sekä videovuokraukset.
      Lehtensä lapset maksavat itse, paitsi tilattua aku ankkaa.

      Kotitöistä ei makseta lapsille, sillä tämä on heidänkin kotinsa eikä mikään palvelutalo ja jo aikuisuutta varten saavat oppia, että haluan heidän viihtyvän kotona vaikka kuinka kauan, mutta jokaisen on omassa kodissaan huolehdittava yleisestä siisteydestä ja viihtyvyydestä.
      Jos joskus muuttavat toiseen omaan kotiinsa joutuvathan he sielläkin hoitamaan kotinsa.

      Lapseni mm. tekevät ruokaa ja leipovat.

      Siivouspäivinä kaikki siivoavat ja astioiden ja pyykkien huolto kuuluu kaikille.
      Puutarhan hoito on jokaisen oikeis ja vastuu.

      Autojen pesu on eri asia. Siitä maksetaan.
      Sitten kun on omat autonsa niin ne saavat hoitaa ilman maksua.

      Omasta mielestäni kotitöistä ei pidä maksaa, sillä sehän on itsestään selvyys että jokainen hoitaa kotiaan.

      En ymmärrä mitä teet tuolla rahalla?

      Lapseni eivät oikeasti tarvitse rahaa mihinkään, kaiken he saavat kotoa. Mukaanlukien tietsikat, videokamerat, mp-soittimet, stereomankat, kännykät.

      Vaatteisiin meillä ei lapset laita rahaa sillä vanhempien kuuluu maksaa vaatteet, myöskin ne turhat muoti hörhelöt.
      Kampaajat ja meikit tulee "talon puolesta".

      Vanhemmat maksaa laitteista koituneet kustannukset. Toki oletamme ja odotammekin, että lapsi toimii vastuullisesti eikä höpötä jonninjoutavia puhelimessa tuhlaten rahaa.
      Puhelin ei ole leikkikalu.

      Etkö saa ruokaa kotoa, tai etkö syö koulussa jos kerran saat muutaman euron aamuisin?
      Käytätkö rahat karkkiin?

      Itse valvon että lapseni syövät joka päivä terveellisesti ja karkkien syönti tehdään sitten yhdessä iltaisin perheen kesken jälkiruuaksi.
      Näin säästytään karkkihimolta ja karkin kulutus on kohtuuden rajoissa.
      Päivän ateriaan kuuluu hedelmät ja vihannekset lämpimine aterioineen siihen paikalle mihin ne kuuluvatkin koulunkin jälkeen.

      Totta puhuen, en usko tuota sinun kirjoitustasi.

      Uskon, että koet itsesi yksinäiseksi ja kerrot noita mielikuvitus juttujasi koska haluaisit asioiden olevan noin ja nyt koet itsesi hylätyksi. Siksi pyrit provosoimaan muita tuolla jutullasi.

      Ystävä hyvä! Vanhemmilla on kiire, joka tuntuu vielä rankemmalta jos olet murrosiässä jolloin tarvitsisi aikuisen läsnäoloa.

      Ymmärrä kuitenkin että nuo vahvat tunteet menevät kasvaessa ohi ja ovat henkisen kasvun merkkejä.
      Jokainen kokee murrosiässä saavansa liian vähän aikuisen huomiota.

      Älä kuitenkaan pyri hakemaan sitä käyttäen seksiä tai flirtillä, sillä toinen osapuoli ei ymmärrä että kyse on vain sinun kasvukivuistasi.
      Monesti olen nähnyt teinitytön tekevän huomion kipeydessään juuri tuon tyylisiä virhetemppuja ja sitten kokevat itsensä entistä hylätyimmiksi ymmärtämättä syytä siihen.

      Mielestäni sinun olisi hyvä jutella äitisi kanssa kaikessa rauhassa.
      Pyydät äitiäsi luoksesi sillä haluaisit jutella, tai pyydät äitiäsi tekemään yhdessä jotain. Siitä se lähtee.
      Kuuntele sinä aikuista ja keskustele maltillisesti, niin aikuinenkin keskustelee ja kuuntelee sinun kanssasi.
      Molemminpuolinen kunnioitus on ansaittava, se ei tule itsestään.
      Hyvää koulun aloitus viikkoa.

      • vastaan taas :)

        Eli vastaan tohon rivien välistä luettua viestiin :)

        Käytän mun kk-rahan yleensä semmosiin "turhiin" juttuihin kuten karkkiin vaikka sitä äiti ja iskä ostaa mulle, sit semmosiin vaatteisiin esim erilaisiin vöihin jos ei suostu ostaa jotakin.. Jne.. Teen mäkin joskus ruokaa.
        ja sit jos on paljon rahaa, ni voin leijua sillä ;) Tai ostaaa toisille lahjoja. vaikka niihin joskus vanhemmat antaa rahaa mutta on joskus kivaa ostaa omillakin..
        Ja saan ruokaa kotona todellakin :) Mutta kolu ruoka on pahaa ni syön koulus karkkia.

        Ja asiat on noin.. :)


      • gyj

        Mitä helvettiä! Mitä seksi nyt tähän liittyy?


    • keskustelun avaus

      Esititpä mielenkiintoisen kysymyksen. Itse olen syntynyt 1980 eli olen sinua huimat 13 vuotta vanhempi. Minun vanhempani olivat hyvätuloisia melkein koko nuoruuteni ajan, mutta en silti saanut rahaa vastineettomasti. Kun olin tarpeeksi vanha siivoushommiin (siis vanha siten, että osasin tehdä tarpeeksi hyvää jälkeä ilman valvontaa), sain 100 markkaa kuukausirahaa. Tämän rahan ansaitakseni siivosin koko ison talon viikottain (imurointi, pölyjen pyyhkiminen, lattian pesu, vessojen pesu). Lisäksi astianpesukoneen tyhjennys, pyykkäys tms. olivat itsestään selvyyksiä eikä niistä maksettu mitään ekstraa. Juhlapyhien alla siivoukseen sisältyi mm.puuhuonekalujen kiillotusta, ikkunoiden pesemistä tms. En tätä mitenkään katkerana kerro, itse asiassa minulla on vain hyviä muistoja kotona tehdyistä töistä. Hyvä työmoraali tuli siis jo osaksi minua äidinmaidossa, kotona opitut tavat auttoivat ensimmäisessä kesätyössä ja nykyään työelämässä. Toisaalta, hyvän työmoraalin ja työnarkomanian ero on välillä aika häilyvä...

    • Työläinen_vain

      Jos tyhjennät tiskikoneen 5minuuttia ja täytät sen 5minuuttia, katat pöydän 6minuuttia, imuroit 44 minuutissa muutaman huoneen ja kaksi autoa. Kuluu tunti ja palkkasi on 1 1 1 15 20= 38e. Kaikki tämä puhtaana käteen, ei tarvitse välittää veroista.

      Kokeillaanpas suhteuttaa onko rahansaanti helppoa? Tiskikoneen täyttämiseen jne. ei kovin suuria älynlahjoja tarvita.

      Jos tekisit ihan oikeasti palkkatöitä ja normaalia 8-16 työviikkoa ja tuo palkka kertyisi 37,5 tunnilta, saisit pelkässä viikossa 1450e, ja kuukausipalkkasi olisi lähemmäs 6000euroa. Yli tuplasti sen mitä keskiverto suomalainen tienaa.

      Minusta saat kohtuuttoman paljon rahaa ihan simppeleistä hommista.
      On ihan realistista että jos aikoo saada käyttää puhdasta astiaa syödessään, pitää likainen astia joko tiskata tai laittaa tiskikoneeseen. Se on itsestäänselvyys eikä mikään ylimääräinen "palkkatyö".

      Jos aikoo saada lautasen itselleen pöytään, niin jonkun on se laitettava. Joko vuorotellen tai kaikki omansa. Se ei ole mikään palkkatyö minusta myöskään.

      Maksaako joku äidillesi tai isällesi siitä että hän pesee pyykkiä? Tai kattaa pöydän? Yhteinen on kotinne, yhteiset ovat myös velvollisuudet, iän mukaan. Yksivuotiaalta ei voi vaatia siisteydestä huolehtimista mutta oletkin jo 14.

      Toivon tosiaan että opit vielä joskus ettei raha kasva puissa ja harkitsemaan ostoksiasi. Kun aloitat työt joskus, palkkasi on 6-8e tunnissa. Siitä menee veroja ja käteen jää muutama euro. Kuvittele tilanne jossa itse olisit vaikka mäkkärissä töissä, saisit käteen 5e tunnissa. Neljä tuntia koulun jälkeen huhkittuasi saisit kokoon 20e. Vaihtaisitko tuon rahan siihen että joku imuroisi puolestasi muutaman huoneen tai laittaisitko sen CD-levyyn?

      Kun kerta saat itsestäänselvyysrahaa (eli tuo 15e 2 2 2 2 joka arkipäivä 2-5e, tekee minimissäänkin 65e, niin ihmettelen tosiaan etteivät yhteiset kotityöt kuulu itsestäänselvyyksiin.

      • ruuat takaisin

        Aika kovaa, jos lapsi ei osaa syödä kouluruokaa!!!
        Joten en usko hänen saavaan kotiruokaakaan koskaan. Sllä eivät ne niin radikaalisti toisistaan eroa.
        Jokaiselle vanhemmalle kehottaisinkin oikeaa kotiruokaa tekemään eikä niitä epäterveellisiä valmis ruokia lämmittämään.


      • 333333333333333
        ruuat takaisin kirjoitti:

        Aika kovaa, jos lapsi ei osaa syödä kouluruokaa!!!
        Joten en usko hänen saavaan kotiruokaakaan koskaan. Sllä eivät ne niin radikaalisti toisistaan eroa.
        Jokaiselle vanhemmalle kehottaisinkin oikeaa kotiruokaa tekemään eikä niitä epäterveellisiä valmis ruokia lämmittämään.

        Noin minäkin ajattelin vaan en kehdannut sanoa;)
        Mikä äiti se on kun pesee omatuntnsa rahalla ja saako lapsi edes monipuolista ja terveellistä aamiaista, kun ei koulun terveellinen lounaskaan kelpaa.
        Ei tuolla tavalla aivot kasva, pelkillä nameilla pitkin päivää ja miten sitä yliopistoon mennään?
        Jäädään tehtaaseen kuten äitinsäkkin ja siinä koko elämä?
        Ei sivistynyt ihminen halua tuhota lapsensa elämää.


      • ap..............
        333333333333333 kirjoitti:

        Noin minäkin ajattelin vaan en kehdannut sanoa;)
        Mikä äiti se on kun pesee omatuntnsa rahalla ja saako lapsi edes monipuolista ja terveellistä aamiaista, kun ei koulun terveellinen lounaskaan kelpaa.
        Ei tuolla tavalla aivot kasva, pelkillä nameilla pitkin päivää ja miten sitä yliopistoon mennään?
        Jäädään tehtaaseen kuten äitinsäkkin ja siinä koko elämä?
        Ei sivistynyt ihminen halua tuhota lapsensa elämää.

        Niin tai sit mun äiti ei vaan pakota mua syömään paskaa! Ja en pysty syömään aamulla mitään, enkä jaksa herätäkkään niin aikasin että ehtisin syödä aamupalaa. Vaikka äiti aina sanookin etttä pitäs syödä, ja tekee mulle aamupalan valmiiks kun herään mutta en yleensä syö sitä, juon vaan lasillisen limsaa tai mehua. Ja ainakin mun koulussa perunatkin on semmosia kauheita kumipalljoa, salaatti on salatin lehteä kokonaisena ja kastike mis pitäs olla jotain lihaa seassa (palapaisti) ni siel on vaa läskin paloja. Ja keitoista en tykkää. OONKO sanonu että syön pelkkäää karkkia?? Tässä vaiheessa sanosin sulle 333333.... että haista V*****!!
        Kun tuun koulusta kotiin ni äiti tulee samoihin aikoihin ja alkaa tehdä heti ruokaa.!! Paitsi joskus iskä on tehny sen valmiiks.

        Ja mikäs vika tehtaassa oN?
        ei ainakaan oo vuorotyö, eli ehtii kuskaamaan harrastuksiin ja tekemään ruokaa, ja tulotkin on ihan riittävät. Toiset menee mieluummin tehtaaseen ja viettää vapaa aikaa. Sä varmaan oot semmone kunnon ura äiti mikä ei tee mitään muuta ku töitä ja äitis vahtii sun pentuja. ?

        "Ja siinä koko elämä"..??????
        ja tehtaaseen ei todellakaan jäädä, kyllä tarvii olla kunnon koulutuskin.
        Toisin kun yksityis yrittäjät millä ei oo mitään muuta kun velkaa. Jos alkaa yksityisyrittäjäks ei tarvii käydä mitään kouluja.
        Ja mun ka oli koulussa 9,2 että eikös sillä pääse ihan lukioon ?

        Ootko sitä mieltä et kaikkien pitäs mennä johki yliopistoon. En mä ainakaa nää esim. lastenhoidossa mitään vikaa paitsi palkka ei mikään unelma ole.

        Ja tähän lopuks haluan sanoo sulle 3333333333333333 että haista V***U


      • sinä
        ap.............. kirjoitti:

        Niin tai sit mun äiti ei vaan pakota mua syömään paskaa! Ja en pysty syömään aamulla mitään, enkä jaksa herätäkkään niin aikasin että ehtisin syödä aamupalaa. Vaikka äiti aina sanookin etttä pitäs syödä, ja tekee mulle aamupalan valmiiks kun herään mutta en yleensä syö sitä, juon vaan lasillisen limsaa tai mehua. Ja ainakin mun koulussa perunatkin on semmosia kauheita kumipalljoa, salaatti on salatin lehteä kokonaisena ja kastike mis pitäs olla jotain lihaa seassa (palapaisti) ni siel on vaa läskin paloja. Ja keitoista en tykkää. OONKO sanonu että syön pelkkäää karkkia?? Tässä vaiheessa sanosin sulle 333333.... että haista V*****!!
        Kun tuun koulusta kotiin ni äiti tulee samoihin aikoihin ja alkaa tehdä heti ruokaa.!! Paitsi joskus iskä on tehny sen valmiiks.

        Ja mikäs vika tehtaassa oN?
        ei ainakaan oo vuorotyö, eli ehtii kuskaamaan harrastuksiin ja tekemään ruokaa, ja tulotkin on ihan riittävät. Toiset menee mieluummin tehtaaseen ja viettää vapaa aikaa. Sä varmaan oot semmone kunnon ura äiti mikä ei tee mitään muuta ku töitä ja äitis vahtii sun pentuja. ?

        "Ja siinä koko elämä"..??????
        ja tehtaaseen ei todellakaan jäädä, kyllä tarvii olla kunnon koulutuskin.
        Toisin kun yksityis yrittäjät millä ei oo mitään muuta kun velkaa. Jos alkaa yksityisyrittäjäks ei tarvii käydä mitään kouluja.
        Ja mun ka oli koulussa 9,2 että eikös sillä pääse ihan lukioon ?

        Ootko sitä mieltä et kaikkien pitäs mennä johki yliopistoon. En mä ainakaa nää esim. lastenhoidossa mitään vikaa paitsi palkka ei mikään unelma ole.

        Ja tähän lopuks haluan sanoo sulle 3333333333333333 että haista V***U

        et tee ruokaa perheellesi. Tai miksi äitisi laittaa ikäisellesi tytölle aamupalaa? Etkö muka osaa itse tehdä mitään. Eikä kouluruoat ole mitään paskaa. Salaatinlehdenkin voi pilkko haarukalla ja veitsellä niin pieneksi kuin haluaa.

        Olet vain hemmoteltu kakara


      • ap...
        sinä kirjoitti:

        et tee ruokaa perheellesi. Tai miksi äitisi laittaa ikäisellesi tytölle aamupalaa? Etkö muka osaa itse tehdä mitään. Eikä kouluruoat ole mitään paskaa. Salaatinlehdenkin voi pilkko haarukalla ja veitsellä niin pieneksi kuin haluaa.

        Olet vain hemmoteltu kakara

        niin ooon ja oon ylpee siitä!


      • sinulle ja perheellesi;)
        ap... kirjoitti:

        niin ooon ja oon ylpee siitä!

        Ei ole hemmottelua eikä rakkautta paapoa aina joskus lapsiaan.
        Se on huonon omantunnon pesemistä, kuten joka asiasta rahan anto.
        Olen pahoillani mutta sinä lapsi kulta koet henkisesti jääväsi liian vähälle huomiolle ja siksi haet sitä huomiota täältä.
        Jos asia olisi normaalia ja joka päiväistä et tekisi siitä numeroa, sillä sehän olisi normaalia jota et edes huomaisi.
        Minun lapseni ovat rikkaita, mutta raha ei kasva puissa joten olenkin opettanut koulutuksen ja rahankäytön vastuutta.
        Rakkaus ei maksa mitään ja rakkaus on kasvattaa lapsi omatoimiseksi ikänsä huomioon ottaen.
        Meillä rakkaus on rajoja ja vastuun opettamista, mutta sokerina pohjalla rakkaus on hellyyttä, mukana olemista niin henkisesti kuin ruumiillisestikkin, rakkaus on haleja ja puseja, rakkaus on suojelemista ja kiinnostusta lapsesta, rakkaus on aikuisena olemisena vastuuta tulevaisuudesta ja koko perheestä, vastuuta ja voimaa kantaa perhe yli vaikeidenkin aikojen.
        Näitä asioita ei hehkutella ellei ole niistä pulaa, sillä ne ovat itsestään selviä.


      • jutun aloitus...merkityksetön
        ap... kirjoitti:

        niin ooon ja oon ylpee siitä!

        No jos asia on niin hyvin, niin mitä sinä sitten täällä heilut.
        Ole onnellinen ja ymärrä että kukaan toinen ei olisi onnellinen sinun elämästäsi sillä jokainen voi olla onnellinen vain omasta elämästään.


      • Rahakasvaapuussa

        Mistä raha on tehty? Paperista. Mistä paperi on tehty? Puusta. Eli raha kasvaa puussa


    • lellikki

      oot kyllä aika vitun lellikki tai olit. mä saan tasan pyöreet nolla euroo kaikesta.

      • Tavallinentyttölapsi

        Juu, ei meilläkään makseta kotitöistä, mutta saan vanhemmiltani rahaa sen verran kun satun sillä hetkellä tarvitsemaan.
        He ovat aina maksaneet mukisematta ihan kaikki kuluni: vaatteeni, koulukirjani, mopokorttini, ajokorttini, lomamatkani, harrastukseni, laitteeni, asumiseni ym....

        Kohta olisi aika laittaa jalat "Oman pöydän alle" ja elintasoni tulee varmasti laskemaan, mutta en usko, että nälkää tulen näkemään, koska vanhempani ovat myös säästäneet minulle rahaa "pahan päivän varalle". Suomen opintotukijärjestelmä pitää lopusta huolen. Hope so. :)

        Ps. Olen myös kesätöissä ja toivottavasti saan myös jatkossa töitä opiskelujen lomassa.


    • Tuntematon tyttö

      Mä saan vaan viikkorahana3€ joka viikko ja käytän ne karkkeihin.

    • 1+1+3

      Aika pieniä summia avaaja saa, mutta pitää ottaa huomioon, että avaus on sentään 7:n vuoden takaa. Meillä summat pyörivät useissa satasissa ja lapsia on kolme.

      • 1+1+3

        Aivan liika tämä perhe saa rahaa anteeksi nyt vaan mutta eikö se raja mene jossain?


      • 1+1+3
        1+1+3 kirjoitti:

        Aivan liika tämä perhe saa rahaa anteeksi nyt vaan mutta eikö se raja mene jossain?

        Meillä raja menee siinä, että se mitä tarvitaan myös hankitaan. Loput rahat saa levätä pankkitilillä.


    • ootlellittyy

      Mitä himputtia!? Siis mä en saa rahaa mistään noista, en tasan mistään.

    • TrueHelper

      Saat aika paljon enemmän mitä mun mielestä pitäs mut älä vaan sano et saat liikaa rahaa vaan annat rahan tulla :D

    • tienaaja

      Olen itse vasta 12 ja kerään 1000euroa rahaa ja ostan itselleni ponin josta tietenkin vanhempani ovat vastuussa mutta itse omistan ponin koska omat rahat :) Saan viikko rahaa 5-7 euroa jos käyttäydyn hyvin,ja koulussa jos saan 10 kokeesta niin saam 10 euroa :)

    • Köyhäpoju

      Aivan sairasta itte saan 50cnt per 5 kahvin keittoa😑

    • ToheloSmurffi

      Joo tota 10v vanha keskustelu... Ite oon 13v ja saan rahaa tekemistäni kotitöistä, tottakai välillä täyty tehdä kotitöitä joista ei saa palkkaa, mutta mielestäni toimii hyvin. Isovanhemmat maksaa mulle myös hyvistä koetuloksista, mikä motivoi, mutta ei oo mun mielestä tarpeellista. Jos meen kaupungille niin saan yleensä ruokarahaa ja tietty vanhemmat ostaa jos tarviin vaikka uudet lenkkarit yms. Mielestäni ap saa ihan hyvin rahaa, ehkä mun mielestä 1€ kahvinkeitosta on aika paljon ja meillä ei pöydänkattamisesta saa rahaa, mutta kyllähän sekin työtä on:)

    • Myös14v

      Mulla on kuukausi raha 60€ (: sen eteen teen jtn pieniä kotihommia (siivoan, laitan ruokaa yms). Vanhemmat maksaa mun vaatteet, harrastukset (ratsastus, sali 60€ per kk) ja meikit jos kaverin kanssa syömään niin yleensäkkin silloin maksavat myös. Käyn shoppailemassa ehkä kerran viikossa, muttei aina lähde mitään mukaan. Kokeista saan myös rahaa jos mennyt hyvin.

    • Tumptvvd

      Saat ihan liikaa

    • Aaroheinonen

      Saat mielestäni liikaa itse olen 12v ja saan 5€ aina jostain isosta siivoukseta (HUOM)
      meillä on 2kerrosta.

    • 874561320

      Joka taloudessa on omat tapansa. Riippuen perheen varallisuudesta ja periaatteista. Meillä ei maksettu koskaan kotitöistä. Sillä nehän on yhteisiä töitä. Mutta lapset sai viikkorahaa 30e viikossa. Mutta jos ei sallistunut perheen töihin. Niihin jotka oli yhteisesti sovittu putosi viikkoraha 10e:oon siltä viikolta. Eli lapsi sai itse päättää petaako petinsä. Pitääkö perssiistinä huoneensa, viekö pyykkinsä pyykkikoriin ym.
      Jos lähti kavereiden kanssa elokuviin maksoi viikkorahoistaan. Mutta jos vanhemmat vei elokuviin niin vanhemmat maksoi. Vaatteet ym. Maksoi vanhemmat. Mutta, jos lapsi halusi jotain extraa joka katsottiin ettei ole tarpeellista niin hänen tuli säästää osa ostosummasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe