TERÄPIIRTOEDITOINTI

Vesa

Ostin Sony teräväpiirtokameran HDR-HC5E/HC7E. Mukana tuli Pinnacle Studio Plus 10 editointiohjelma. Nykyinen mikroni ei kuitenkaan riitä ohjelman pyörittämiseen eli ostan uuden mikron. Jos se on PC, niin siinä on Vista ja tämä Studio-ohjelman versio ei Vistan kanssa toimi eli se on päivitettävä. Toisaalta olen näiltä palstoilta lukenut paljon hankaluuksista, joita ihmisillä on Pinnaclen kanssa. Olisiko siis parempi hankkia Apple, jossa on i-Movie jo valmiina ja johon voi sitten ostaa Final Cut-ohjelman, jos i-Movie ei riitä. Kumpaa suosittelette? Hinta on suunnilleen sama. Please auttakaa?

5

642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peseta

Itse painiskelen hieman samansuuntaisten ongelmien kanssa ja olen selkeästi päätymässä Macciin.

Kun laadullista eroa ei nykyään juurikaan ole Macin ja PC:n välillä, niin itselläni ratkaisi laajennettavuus ja yhteensopivuus. Tehoja löytyy molemmilta puolilta ihan riittävästi, samoin ominaisuuksia. Macissä editointiohjelmat ovat helpommin ja paremmin upgreidattavissa pro-suuntaan ja yhteensopivuus esim. av-alan ammattikentän kanssa on tällä hetkellä parempi. Final Cut on sen verran yleisesti käytössä, että PC-softat ovat jääneet hieman jalkoihin.

Mutta PC:llä pärjää silti ihan hyvin, enkä usko, että mitään jää silläkään tekemättä. Ominaisuudet riittävät ja rendauksessa tehot ovat melkein paremmat. Täytyy vain olla hieman tarkempi siinä, mitä ostaa

• Vesa

Kiitos kommentista.Mua on vienyt Maccin suuntaan lähinnä se, että olen netistä lukenut hankaluuksista, joita ihmisillä on Pinnaclen editointiohjelmien kanssa. Macciin ei ainakaan aluksi tarvitsisi asentaa mitään, sen kuin alkaa editoimaan. Sain muuten vinkin, että Maccia ei kannata ostaa nyt, koska lokakuussa tulee uusi Leopard-versio. Jos ostaa nyt, niin joutuu Leopardista maksamaan erikseen. Tämä on Leopard on kuulemma huomattavasti parempi kuin nykyinen. Applen sivuillakin kerrotaan Leopardin tulosta lokakuussa. Eli onko niin, että hankintaa on pakostakin lykättävä?

• Peseta
        Vesa kirjoitti:

Kiitos kommentista.Mua on vienyt Maccin suuntaan lähinnä se, että olen netistä lukenut hankaluuksista, joita ihmisillä on Pinnaclen editointiohjelmien kanssa. Macciin ei ainakaan aluksi tarvitsisi asentaa mitään, sen kuin alkaa editoimaan. Sain muuten vinkin, että Maccia ei kannata ostaa nyt, koska lokakuussa tulee uusi Leopard-versio. Jos ostaa nyt, niin joutuu Leopardista maksamaan erikseen. Tämä on Leopard on kuulemma huomattavasti parempi kuin nykyinen. Applen sivuillakin kerrotaan Leopardin tulosta lokakuussa. Eli onko niin, että hankintaa on pakostakin lykättävä?

Itse en ole Pinnaclen softaa kovin paljon käyttänyt, mutta ongelmia saa aikaiseksi myös muiden edit-ohjelmien kanssa. Varsinkin, jos kone on muussa käytössä editoinnin ohella.

Itselläni nykyinen edit-PC ei ole netissä kiinni, eikä siihen ole asennettu muuta kuin edit-softat. Toimii kuin junan vessa. Ei kaatuile, eikä hidastele.

Kovin käteväähän tuo ei ole, mutta saapahan tehtyä videot sujuvasti valmiiksi.

MUTTA myös Mac-kaatuilee. Varsinkin todella raskaassa editointikäytössä olevat Macit tuntuvat tilttailevan vähintään yhtä paljon kuin PC:t. Kovalevyjen vaihdot, pitkät rendaukset, nopea työtahti yms. tuntuvat olevat myrkkyä myös macille.

Silti olen Macin kannalla, koska yhteensopivuus eri ympäristöjen kanssa on minulle sopivampi. Ja tuo Leopard kiinnostaa myös.

Mutta

• Vesa
        Peseta kirjoitti:

Itse en ole Pinnaclen softaa kovin paljon käyttänyt, mutta ongelmia saa aikaiseksi myös muiden edit-ohjelmien kanssa. Varsinkin, jos kone on muussa käytössä editoinnin ohella.

Itselläni nykyinen edit-PC ei ole netissä kiinni, eikä siihen ole asennettu muuta kuin edit-softat. Toimii kuin junan vessa. Ei kaatuile, eikä hidastele.

Kovin käteväähän tuo ei ole, mutta saapahan tehtyä videot sujuvasti valmiiksi.

MUTTA myös Mac-kaatuilee. Varsinkin todella raskaassa editointikäytössä olevat Macit tuntuvat tilttailevan vähintään yhtä paljon kuin PC:t. Kovalevyjen vaihdot, pitkät rendaukset, nopea työtahti yms. tuntuvat olevat myrkkyä myös macille.

Silti olen Macin kannalla, koska yhteensopivuus eri ympäristöjen kanssa on minulle sopivampi. Ja tuo Leopard kiinnostaa myös.

Mutta

Entäpä jos hankin PC:n, niin mikä editointiohjelma siinä pitäisi olla? Pinnaclesta olen näiltä sivuilta lukenut moitteita. Onko jotain parempaa vai ovatko Pinnaclen ongelmat vain satunnaisia? Varmaankin kone, jota ei käytetä muuhun kuin editointiin, toimii hyvin, mutta minulla ei ole varaa siihen tällaisena harrastajakuvaajana.

• Digiootti
        Vesa kirjoitti:

Entäpä jos hankin PC:n, niin mikä editointiohjelma siinä pitäisi olla? Pinnaclesta olen näiltä sivuilta lukenut moitteita. Onko jotain parempaa vai ovatko Pinnaclen ongelmat vain satunnaisia? Varmaankin kone, jota ei käytetä muuhun kuin editointiin, toimii hyvin, mutta minulla ei ole varaa siihen tällaisena harrastajakuvaajana.

Olen Pinnaclen eri versioita käyttänyt viiden vuoden ajan. Onhan niissä jotakin ongelmia joskus ollut, mutta ne on korjautunut joko väivityksellä tai ohjelman uudellenasennuksella.
        Yleensä netistä kysellään ohjeita ongelmatilanteisiin, kun Pinnacle on ylivoimaisesti suosituin editointiohjelma, niin suhteessa ongelmiakin näyttää olevan eniten.
        Helppona ohjelmana Pinnacle on yleensä aloittelvien harrastajien käytössä ja asennetaan heikkotehoiseen nettisurffailu koneeseen, joen tästäkin syystä voi ohjelma takkuilla.

Tämähän on vain mun mielipitteni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      312
      6078
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3586
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      146
      2760
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      224
      2151
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      100
      1718
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      66
      1150
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      81
      1045
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      142
      942
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      10
      918
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      11
      874
    Aihe