Australiaan

Lapatti

meinattiin lähteä, kun lähisukulaiset houkutteli.
Hyvä, ettei tullut lähdetyksi, olisi nyt ikuinen kaikerrus mielessä, kun kotimaa alkaisi vetää puoleensa imurin tavoin ihmisen ikääntyessä. Palaamis- päätös on tehtävä ajoissa, ennenkuin on liian myöhäistä.
Kerron vielä, kun nämä sukulaiset lähtivät, niin lupasivat tulla omalla lentokoneella vierailulle Suomeen. Miten kävikään? Tulivat kyllä käymään mutta täältä maksettiin edestakaiset matkat, kun niin kovasti pyysivät.

20

3065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ozzy

      ..millään tuollaisella meinaamisella ei sinne olisi kannattanutkaan teidän lähteä. Moni saamaton alkoi juoda ja lopulta päätyivät esim suurkaupungeissa seurakuntien tai lähetystyön ylläpitämiin useinmiten miesten yökoteihin. Kaikki ne jotka ovat toimeliaita ja päättäväisiä ovat pärjänneet erinomaisesti ja maksaneet itse matkalippunsa vuosittaisilla lomillaan Suomeen missä asuvat omatoimisesti, siis ei sukulaisten hoteissa...

      • Lapatti

        sitä, että meinaajat ovat aina saamaton ryhmä, niin se ei todellakaan pidä paikkaansa meidän kohdalla. Onhan Austraalia suuri maa ja siellä on monenlaista näkymää mutta siellä ei ole Suomen järviä, metsiä ja kotoista kieltä. Katselin tuolta Google Earth kuvista sukulaistemme asuinpaikkaa. Kammottavaa, hirveää. Hiekkaista maata ja pusikoita siellä-täällä sekä sitten joku hiivatin vesireikä. Hikikin on lähes koko vuoden. Voi hitsi, kun oli hyvä ettei vielä sinne maailman ääriin haksahdettu lähtemään.


      • paluumuuttaja
        Lapatti kirjoitti:

        sitä, että meinaajat ovat aina saamaton ryhmä, niin se ei todellakaan pidä paikkaansa meidän kohdalla. Onhan Austraalia suuri maa ja siellä on monenlaista näkymää mutta siellä ei ole Suomen järviä, metsiä ja kotoista kieltä. Katselin tuolta Google Earth kuvista sukulaistemme asuinpaikkaa. Kammottavaa, hirveää. Hiekkaista maata ja pusikoita siellä-täällä sekä sitten joku hiivatin vesireikä. Hikikin on lähes koko vuoden. Voi hitsi, kun oli hyvä ettei vielä sinne maailman ääriin haksahdettu lähtemään.

        On se kumma että nyt täällä haukutaan sinua siitä että et muuttanut ja minua siitä että muutin.
        Herrajestas, onko täällä vain häirikkösuomalaisia?


      • kai75
        paluumuuttaja kirjoitti:

        On se kumma että nyt täällä haukutaan sinua siitä että et muuttanut ja minua siitä että muutin.
        Herrajestas, onko täällä vain häirikkösuomalaisia?

        Kun lähdin (-67)kuulin moitteita, lievästi ilmaistuna.
        Palatessani (-77) samat henkilöt jälleen, suorastaan haukkuivat.
        Tuosta 10 vuodesta oli austraaliassa 3 vuotta.
        Palaluu matka keskeytyi arabiassa ja keskieuroopassa.
        Varmaankin en olisi koskaan palannut jos olisin oppinut kielen niin hyvin, että kaverini olisi huomannut piikittelyn vasta seuraavalla viikolla.
        Rumasti ja kiroilemaan oppii noin päivässä.
        Brisbein oli kaunis kaupunki, kuin Jedda, keskieuoopassa Köln ja Warsava.


      • kirjottamaan et oppinu
        kai75 kirjoitti:

        Kun lähdin (-67)kuulin moitteita, lievästi ilmaistuna.
        Palatessani (-77) samat henkilöt jälleen, suorastaan haukkuivat.
        Tuosta 10 vuodesta oli austraaliassa 3 vuotta.
        Palaluu matka keskeytyi arabiassa ja keskieuroopassa.
        Varmaankin en olisi koskaan palannut jos olisin oppinut kielen niin hyvin, että kaverini olisi huomannut piikittelyn vasta seuraavalla viikolla.
        Rumasti ja kiroilemaan oppii noin päivässä.
        Brisbein oli kaunis kaupunki, kuin Jedda, keskieuoopassa Köln ja Warsava.

        Se kirjoitetaan BRISBANE!!! Taisit olla Junttilan peräkammarissa.


      • paluumuuttaja
        kirjottamaan et oppinu kirjoitti:

        Se kirjoitetaan BRISBANE!!! Taisit olla Junttilan peräkammarissa.

        Siinä se peräkammaripoju taas äiteen helmoista huutelloo.


      • Lapatti
        kirjottamaan et oppinu kirjoitti:

        Se kirjoitetaan BRISBANE!!! Taisit olla Junttilan peräkammarissa.

        Junttilan peräkamarissa kait on nämä meidän sukulaisetkin olleet, koska tuntuivat jämähtäneen ajatuksineen ja olemuksineen siihen 1960 lukuun jolloin lähtivät. Jossakin Brisbanen maalaiskunnan pusikoissa elelevät. Siellä ei näytä nykyaika paljon muutosta ajatuksiin tuovan, niin erikoisilta kaikkineen vaikuttivat.


      • poikako siellä huutelee...
        kirjottamaan et oppinu kirjoitti:

        Se kirjoitetaan BRISBANE!!! Taisit olla Junttilan peräkammarissa.

        noin raivona. Kirjoitusvirheitä sattuu, muttei se tarkoita sitä, ettei osaisi ko. nimeä oikein
        kirjoittaa. Mutta täytyyhän sinun nyt jotenkin heikkoa itsetuntoasi kohentaa, että pääset huutamaan...kurkku suorana. Etkö ole jo äitisi helmoista pois lähtenyt vai vieläkö vingut äidin elätettävänä ja hoivattavana...:D
        Johan se äitisikin sitä toivoo, että poika maailmalle lähtisi eikä rähjäisi humalapäissään kotona....:((


      • Lapatti
        kai75 kirjoitti:

        Kun lähdin (-67)kuulin moitteita, lievästi ilmaistuna.
        Palatessani (-77) samat henkilöt jälleen, suorastaan haukkuivat.
        Tuosta 10 vuodesta oli austraaliassa 3 vuotta.
        Palaluu matka keskeytyi arabiassa ja keskieuroopassa.
        Varmaankin en olisi koskaan palannut jos olisin oppinut kielen niin hyvin, että kaverini olisi huomannut piikittelyn vasta seuraavalla viikolla.
        Rumasti ja kiroilemaan oppii noin päivässä.
        Brisbein oli kaunis kaupunki, kuin Jedda, keskieuoopassa Köln ja Warsava.

        ajatella jääväsi kokonaan sinne Brisbaneen?
        Oliko parempi paikka, kun tämä pohjoinen Suomi?
        Kerro myös huonot puolet, etten rupeisi katumaan, kun ei tullut lähdetyksi.


      • happy finn

        oikein kaikki Suomalaiset jotka asuu Austraaliassa jakaantuu kolmeen osaan.
        Uskovaiset alkoholistit ja sitten n.s normaali ihmiset .
        Olen tullut Suomen itse joka kesa ja omistan siella kaksi taloa vain lomaa varten,ja oman taalla.
        En voisi sanoa etta tama maa on huono,kun Suomesta lahdin oli vain viisi euroa.


      • markkaa?
        happy finn kirjoitti:

        oikein kaikki Suomalaiset jotka asuu Austraaliassa jakaantuu kolmeen osaan.
        Uskovaiset alkoholistit ja sitten n.s normaali ihmiset .
        Olen tullut Suomen itse joka kesa ja omistan siella kaksi taloa vain lomaa varten,ja oman taalla.
        En voisi sanoa etta tama maa on huono,kun Suomesta lahdin oli vain viisi euroa.

        Mullapa oli 15 markkaa, kun lähdin Ruotsiin.


      • Lapatti
        happy finn kirjoitti:

        oikein kaikki Suomalaiset jotka asuu Austraaliassa jakaantuu kolmeen osaan.
        Uskovaiset alkoholistit ja sitten n.s normaali ihmiset .
        Olen tullut Suomen itse joka kesa ja omistan siella kaksi taloa vain lomaa varten,ja oman taalla.
        En voisi sanoa etta tama maa on huono,kun Suomesta lahdin oli vain viisi euroa.

        matkustaa ja maksaa lentolippu Austraaliaan viidellä eurolla?
        Jos kerran omistat täällä kaksi taloa, niin eihän sinun sinne saakka olisi tarvinnut lähteä elintasoasi parantamaan.
        No, on sinulla sitten aika ruljanssi aina päättää, että kummassa talossasi sitten niitä lomapäiviäsi vietät.


      • Ökyrikas
        Lapatti kirjoitti:

        matkustaa ja maksaa lentolippu Austraaliaan viidellä eurolla?
        Jos kerran omistat täällä kaksi taloa, niin eihän sinun sinne saakka olisi tarvinnut lähteä elintasoasi parantamaan.
        No, on sinulla sitten aika ruljanssi aina päättää, että kummassa talossasi sitten niitä lomapäiviäsi vietät.

        on tiedossa kolme taloa:
        Linna (entinen)
        Lasaretti (nykyinen)
        Vaivaistalo (tulevaisuudessa)


      • Pikkuvarakas
        Ökyrikas kirjoitti:

        on tiedossa kolme taloa:
        Linna (entinen)
        Lasaretti (nykyinen)
        Vaivaistalo (tulevaisuudessa)

        Kivasti menee sullakin. Kaikkea se ökyrikkaus teettää. Ois kannattanut matkustaa Austraaliaan vitosella.


      • Ökyrikas
        Pikkuvarakas kirjoitti:

        Kivasti menee sullakin. Kaikkea se ökyrikkaus teettää. Ois kannattanut matkustaa Austraaliaan vitosella.

        Mutta kun en ajoissa sitä hoksannut.


      • Pikkuvarakas
        Ökyrikas kirjoitti:

        Mutta kun en ajoissa sitä hoksannut.

        vaan yksinäisyydessäsi siellä lasaretissa suojissa Austraalin ihmemaasta. Sitten, kun vihdoinkin olet siellä vaivaistalossa, oletkin jo ihan tosissaan mielestäsi aussi.
        Heh,heh,heh.


    • Kotona onnellinen

      Olihan se mukavaa. Melbourne on esim. maailman kolmanneksi suurin kreikkalais kaupunki. Pääsi tutustumaan monenlaiseen etniseen kulttuuriin, jotka kaikki halusivat pitää omista perinteistään kiinni. Kaikki haukkuivat toisiaan. Austraaliassa on tosiaan ihan oma meininkinsä, ja eurooppaan verrattuna se tuntuu että siellä eletään 60-lukua. Alkuaikoina yhdissä sosiaalityöntekijöiden kotibileissä, mut haukuttiin vessassa ihan paskaksi, kun kuulemma yritin kehittää jotain murretta että saisin valtion avustuksia. Näytin suomen passia, ja sitten pyydeltiin kovasti anteeksi. Naimisiinkin menin kuulemma vain asumisluvan takia. Siellä luultiin että suomi on täynnä lesboja, kun naiset tanssivat keskenään discoissa. Ja kaikkee muuta kivaa...oli aikaa hupaisaa totutella aussi mentaliteettiin. Hirveän epäluuloista porukkaa. Seurustelu on myös vaikeaa ausseissa, jos löydät jonkun ja se ei ole samaa uskontoa, niin vanhemmat kääntää selkänsä. Esim. katolilaiset ovat hyvin jyrkkiä tästä. Myöhemmin kun aloin jo kuulostaa aussilta, elämä helpottui, muutenkin sain aina paljon kannustusta siitä että olin blondi ja näytin ihanne aussilta. Kaikista hauskin aussi juttu oli kuitenkin se että kun italialaiset toivat espressokoneen 50-luvulla, niistä tehtiin laittomia ja sanottiin että ne olivat helvetinkoneita. Voitko kuvitella pimeää kahvin juontia. Muutenkin siellä juotiin murukahvia 90-luvulle asti. Ehkä internet ja kännykkä toivat austraalian nykyaikaan. Auringon puolesta väestö oli kyllä aika leppoista, ja aurinko on jäänyt sisälleni valaisemaan pimeitä talvia täällä suomessa. Kuitenkin näin vanhempana olen onnellinen suomessa, tykkään erityisesti syksystä ja pimeydestä. Viime kesien kuumuus on kyllä ottanut aivoon, kun on saanut kuumaa ihan tarpeeksi yhdelle elämälle.Perhe ja sukulaisten omituisuus tuo minulle myös paljon hupia. Sanotaan että matkailu avartaa. Olen asunut muuallakin, ja sanoisin että hauskaa riittää joka paikassa jos on huumorintajua. Ja kun mitään täydellisen utopista paikkaa, missä kaikki olis niin kuin haluaa, ei ole olemassa. Kyllä mulla oli kivaa kun aussi ominaisuuksineni asioin esim. työkkärissä ja sossussa. Huomasin epäluulon puolesta aussit ja suomalaiset olivat aivan samanlaisia. Same same, but different. Kaikista vaikeinta oli sopeutua lämmitettyihin tiloihin. Opiskellessa oli vaikea pysyä hereillä kun ei ollut happea luokkahuoneissa, eikä muutenkaan tuuletettu, ja jatkuvasti nukahtelin.Mutta kyllä sitä sopeutuu, mulla on kyllä kotona ikkunat auki kesät talvet, ja Melbournen muistona en pidä sitä omituisena, että on kotona pipo päässä. Kengät kyllä nykyisin riisun.

      • ja sossussa"

        No, hukkaan meni Austraalian vuodet, kun sossuun piti mennä palattuasi Suomeen.


      • sosiaalipummin
        ja sossussa" kirjoitti:

        No, hukkaan meni Austraalian vuodet, kun sossuun piti mennä palattuasi Suomeen.

        koulutus austraaliassa on ensiluokkaista. En ole töitä tehnyt 20 vuoteen. Suomen sossu on avuton kynsissäni.


      • Lapatti

        hienosta kertomuksesta ja kerronnasta. Anteeksi, että vastaus vähän viipyi mutta olen ollut pikkasen reissunpäällä.
        Kun kerrot, että tuntui kuin elettäisiin 60- lukua, niin huomasin sen saman ajatusmaailman hallitsevan näiden sukulaistemmekin mieliä. Naurua kyllä piisasi, oikein räjähtävää sellaista ja eikös kohta kova riitely sen päälle, eli mekastus oli valtava, ainakin siihen tottumattomalle.
        No,juu epäluulon mestareitakin olivat, niin perinnönjakoonhan tänne tulivatkin. Juurta jaksain piti selvittää jokainen kuitti ja silti epäluulo näytti heitä kalvavan.
        Sättiminenkin on ihan totta. Hirmuista pärpätystä ja jokainen täällä olija sai kuulla kunniansa mutta sitä saa mitä tilaa, kukaan ei enään kirjoita heille, valitettavasti.
        Näin se vieras tempperamentti ja tavat eroittavat jopa lähisukulaiset toisistaan.
        Huumorintaju ei riittänyt ihan kaikkeen.
        Terveisiä sinulle ja muistele jatkossakin aurinkoa täällä kylmässä isänmaassasi mutta aurinkokaan ei ole kaikki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe