ystävääni on haukuttu ja häiriköity tekstiviesteillä ja sähköposteilla.
on pyytänyt asianomaista jättämään rauhaan mutta ei tapahdu mitään.
tämä tyyppi X kysyi ystävältäni kysymyksen,ystäväni vastasi mutta henkilö X ei usko asian oikeanmukaisuutta vaan päivittäin useasti häiriköi ja väittää että hänen saamansa tieto on valhetta ja vaatii saada kuulla totuuden.
uhkailua on myös esiintynyt että jos ei totuutta tule niin tyyppi x löytää kyllä ihmisen joka saa ystäväni elämästä vaikeaa.
mikä laki suojaa,voiko tehdä ilmoitusta poliisille ja millä tavalla?
ykstyisyysrikos
6
387
Vastaukset
- Myöskin häiriköinnin kohde
Tosin on olemassa melkein ammattimaisia valittajia, mutta usein myöskin täysin aiheesta valittajia.
Jos ystävääsi häiritään s-postein ja tekstarein, niin ystäväsi voi viedä materialia poliisille.
Itse olen asentanut jatkuvien haukkumasoittojen seurauksena kuuntelulaitteen omaan puhelimeeni, ja häirikölle kerrottuani, että jokainen hänen sanansa taltioidaan, haukkumasoitot loppuivat.
Kenenkään ei tarvitse alistua terrorian kohteeks imaassa, missä vallitsee laki, oikeudenmukaisuus ja Poliisi ottaa todistusaineiston esitutkintaan. Sen sain itse kokea, sillä poliisi hoiti tehtävänsä, ja annettuaan häirikölle varoituksen jätti pyynnöstäni asian siihen. Aika harvinaista, sillä yleensä virkavalta vie asian päätökseen.
Voi "Ystäväparkaasi!"
On todella hyvä kun kyselet hänen oikeuksiensa perään:)- Helmunt Schwein
Laki ei kyllä tunne mitään varoitusta, tieliikenteessä poliisi toki voi antaa huomautuksen.
Kunnianloukkausrikokset ym. senkaltaiset ovat ns. asianomistajarikoksia, joita poliisi ei edes tutki, ellei asianomistaja vaadi tekijälle rangaistusta.
Näissä rikoksissa lainsäätäjä on antanut asianomistajalle valtuuden ns. kusettaa poliisia ja veronmaksajaa. Eli, kun poliisi on tehnyt ehkä kuukausien työn ja verovaroja tietysti on kulunut rutkasti, asianomistaja sanookin, simsala bim eli peruuttaa rangaistusvaatimuksensa. Tällöin juttu päättyy siihen. - Myöskin häiriköinnin kohtee...
Helmunt Schwein kirjoitti:
Laki ei kyllä tunne mitään varoitusta, tieliikenteessä poliisi toki voi antaa huomautuksen.
Kunnianloukkausrikokset ym. senkaltaiset ovat ns. asianomistajarikoksia, joita poliisi ei edes tutki, ellei asianomistaja vaadi tekijälle rangaistusta.
Näissä rikoksissa lainsäätäjä on antanut asianomistajalle valtuuden ns. kusettaa poliisia ja veronmaksajaa. Eli, kun poliisi on tehnyt ehkä kuukausien työn ja verovaroja tietysti on kulunut rutkasti, asianomistaja sanookin, simsala bim eli peruuttaa rangaistusvaatimuksensa. Tällöin juttu päättyy siihen.Tapahtui näin:
Saatuani eräältä henkilöltä asiattomia, törkeitä haukkumasoittoja, menin poliisin puheille, pyytäen, että poliisi käväisisi keskustelemassa häirikön kanssa.
En tahtonut oikeusprosessia, ja sen verran yleensä jähmeä virkakoneistomme jousti, että keskusteli häirikön kanssa, antaen ymmärtää, että jos kiusanteko jatkuu, minulla(siis, joka tätä kirjoitan) on oikeus pyytää esitutkintaa ja häirikön mahdollista saattamista edesvastuuseen. Asia olisi siis mennyt syyttäjälle syyteharkintaan poliisikuulustelujen
ja riittävän "häiriköintimateriaalin" vuoksi.
Tieliikenteen mainitessasi, vertaan tapaustani vastaavaan. Poliisi voi huomauttaa, tai sakottaa.
Koska toivoin, ettei minua kiusanneen henkilöä saatettaisi rikoslaissa mainittuun poliisin esitutkintaan, vaan hänet pystyttäisiin pysäyttämään pehmeämmin keinoin, niin poliisi toimi asiallisesti, tehden, niinkuin olin halunnut, tekemättä missään tapauksessa virkavirhettä. - bim..,
Myöskin häiriköinnin kohtee... kirjoitti:
Tapahtui näin:
Saatuani eräältä henkilöltä asiattomia, törkeitä haukkumasoittoja, menin poliisin puheille, pyytäen, että poliisi käväisisi keskustelemassa häirikön kanssa.
En tahtonut oikeusprosessia, ja sen verran yleensä jähmeä virkakoneistomme jousti, että keskusteli häirikön kanssa, antaen ymmärtää, että jos kiusanteko jatkuu, minulla(siis, joka tätä kirjoitan) on oikeus pyytää esitutkintaa ja häirikön mahdollista saattamista edesvastuuseen. Asia olisi siis mennyt syyttäjälle syyteharkintaan poliisikuulustelujen
ja riittävän "häiriköintimateriaalin" vuoksi.
Tieliikenteen mainitessasi, vertaan tapaustani vastaavaan. Poliisi voi huomauttaa, tai sakottaa.
Koska toivoin, ettei minua kiusanneen henkilöä saatettaisi rikoslaissa mainittuun poliisin esitutkintaan, vaan hänet pystyttäisiin pysäyttämään pehmeämmin keinoin, niin poliisi toimi asiallisesti, tehden, niinkuin olin halunnut, tekemättä missään tapauksessa virkavirhettä.Olisit kuitenkin vaatinut rangaistusta, niin esitutkinta olisi alkanut. Kun pöytäkirja olisi tullut valmiiksi, olisit sanonut tuon simsala, bim, en vaadikaan enää rangaistusta. Tällöin olisit kusettanut poliisia, ehkä puolen vuoden työpanoksen verran ja kuluttanut verovaroja runsaasti, sekä juoksuttanut epäiltyä ja mahdollisia todistajia turhaan poliisikuulusteluissa.
- Kiitän vinkistä
bim.., kirjoitti:
Olisit kuitenkin vaatinut rangaistusta, niin esitutkinta olisi alkanut. Kun pöytäkirja olisi tullut valmiiksi, olisit sanonut tuon simsala, bim, en vaadikaan enää rangaistusta. Tällöin olisit kusettanut poliisia, ehkä puolen vuoden työpanoksen verran ja kuluttanut verovaroja runsaasti, sekä juoksuttanut epäiltyä ja mahdollisia todistajia turhaan poliisikuulusteluissa.
Asiat saatiin kondikseen pienemmällä vaivalla, sekä vähemmällä häpeällä häirikölle, joka on sukulaiseni.....valitettavasti.
- Helmunt Schwein
Kiitän vinkistä kirjoitti:
Asiat saatiin kondikseen pienemmällä vaivalla, sekä vähemmällä häpeällä häirikölle, joka on sukulaiseni.....valitettavasti.
Joo, hyvä on, mutta yleisesti ottaen, yksinkertaiset ihmiset eivät ajattele poliisin puoleen kääntyessään ja rikosilmoituksen tehdessään, millaisen prosessin he laittavat vireille ja mitä se veronmaksajille tulee maksamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455030Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121590Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481199Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101139- 131093
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57769Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27733