ROMANI SAIRAALASSA

¤sairaanhoitaja¤

Ajattelin laittaa asiani tänne,missä romanit (toivottavasti) käyvät lukemassa.On eräs ajankohtainen ja tärkeä asia,johon toivon muutosta; SAIRAALA KÄYTTÄYTYMISENNE. Te tulette isolla porukalla osastolle tervehtimään sukulaisia/tuttavianne,ettekä kunnioita yhtään sairaalan sääntöjä ja toiveita vierailijoitten määristä ja vierailu-ajoista.Meitä hoitajia on muutenkin vähän,meillä on kädet täynnä työtä.emme ehtisi vahtaamaan tekemisiänne ja olemaan teidän palvelijoita. Miksi vain romanit käyttäytyvät näin röyhkeästi ? Teillä ei esim. ole mitään asiaa ns.pöydän toiselle puolelle,missä on osaston lääkekaapit(kylläkin lukossa) Monta kertaa olen joutunut työntämään tunkeilian pois ja aina ollut romani!Miksi muut kunnioittavat sääntöjä,mutta te ette.Syy ??Enkä kirj.mistään tietystä,pienestä sakista,vaan ihan ylistä tämä on.Olen ollut 2;ssa sairaalassa työssä ja sama meno oli romaneilla.Olisi paljon kerrottavaa,tiukkoja tilanteita,mutta anti olla.Toivottavasti te ymmärrätte,että asiasta kirjoitin.Toivon,että käyttäytymiseenne sairaalassa tulee muutos.Toki olette tervetulleita tapaamaan omaisianne,mutta muistakaa meitä muitakin siellä olevia.

115

22794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukakin tavallaan

tiedän mitä tarkoitat ,mutta

kukakin tavallaan,
      hei kuule, osasto-
      tilanteeseen ohjeistus on teillä sillä ihan kirjallisena kutakin sairautta kohtaan, mutta en ymmärrä miten sitten jonkun rodun käytös saa aina normit nurin? Ohjatkaa & olkaa läsnä

= eiköhän se rauhallinen piinaava hiljaisuus käytävi llä,sen kuolemanhiljaisuus illtavuoron jäleken kotiutuneeseenkin hoitajaan vipinää saa, miten luulette ettei sitten romanin kohdalla

näy "ympäristön vaikutuksista riippuen "

luonnollisena, yhteisöllisyytenä= "porukkana"

mut mutta mutta miten et ymmärrä. että

alkukantainen pelko sairaalaa kohtaan
      tulee eteesi kun menette itse sinen vuoteeseen. ja odotellen siinä kuule viikko kaupalla ei järjen hiventäkään siin ä piinaavassa hiljaisuudessa #
      HUUTAAHAN AFRIKASSA POPPAMIEHET TULESSA;ETTÄ EI OLISI PELJÄTTÄVÄÄ???

• **kukkanen** ...

Ei mennyt sulla perille tuo hoitajan kirjoitus.Hänhän tarkoitti,että ovat HÄIRIÖKSI romanit siellä.Mutta muuten ovat tervetulleita.Ei sairaala ole kenenkään leikki-kenttä.Eikä sairaalasta saa varastaa lääkkeitä,ekä tavaroita.Eikä hankaloittaa siellä työskentelevien hoitajien,eikä lääkärien hommia.Etpä ymmärtänyt.

• mutta kun ei se aina ole niin

tietenkin ymmärsin hyvänen aika!" ei se vain ole pelkkä totuus, on siitä kysymys MIKSI SUHTAUTUMIENN ON NIIN VAIKEAA VAIKEASSA TILANTEESSA. ei siitä ole mitään epäselvää etteikö jokanen juoppo kuulu rähinä joukkoon ja panna muualle selviämään,mutta että ei pääse yhtään leimasta jos eivät ala ottaa toisenlaisia silmälasejaan käyttöön julkisissa palveluissa,

# edellinen

• Minä vain
        **kukkanen** ... kirjoitti:

Ei mennyt sulla perille tuo hoitajan kirjoitus.Hänhän tarkoitti,että ovat HÄIRIÖKSI romanit siellä.Mutta muuten ovat tervetulleita.Ei sairaala ole kenenkään leikki-kenttä.Eikä sairaalasta saa varastaa lääkkeitä,ekä tavaroita.Eikä hankaloittaa siellä työskentelevien hoitajien,eikä lääkärien hommia.Etpä ymmärtänyt.

Enpä tiedä ovatko romanit varastamassa lääkkeitä sairaalaan tullesaan katsomaan omaisiaan.En ainakaan usko koska kyllä ne tulevat sen potilaan vuoksi. Lääkkeitä voi varastaa kuka vain oli romani tai valtaväestöön kuuluva ei rodusta kiinni...enemmänsiitä minkälaista elämää kyseinen varas viettää...minkälaiset elämänarvot omaava...niin romanit kuin valtaväestö omaa jos jonkinlaista tapakulttuuria ja kaikkea muutakin elämän mukanaan tuomaa. On narkomaaneja, alkoholisteja, ja vain kunhan elämää elän päivä kerrallaan mentaliteetillä ja on myös aivan normaaleja työssäkäyviä niin romaneissa kuin valtaväestössäkin.Tuskin ne tahalleen hankaloittaa ja onhan niitä hankalia myös valtaväestössä hoitoalalla työskentelen niin sen tiedän ja näen.Tosin romanit käyvät katsomassa omiaan toisin kuin useimmat valtaväestössä olevat he unohtavat usein omaisensa sairaala vuoteeseen. No joo näkökantoja on yhtä monta kun on ihmisiäkin.Joten siunausta vain kaikille. Olen romani itse ja olen lähihoitaja. Eikä ole koskaan eroteltu työmaailmassa hyvin olen sopinut joukkoon.

• Anonyymi00115
        **kukkanen** ... kirjoitti:

Vierailuaikoja pitää noudattaa!

• Anonyymi00116
        Minä vain kirjoitti:

Enpä tiedä ovatko romanit varastamassa lääkkeitä sairaalaan tullesaan katsomaan omaisiaan.En ainakaan usko koska kyllä ne tulevat sen potilaan vuoksi. Lääkkeitä voi varastaa kuka vain oli romani tai valtaväestöön kuuluva ei rodusta kiinni...enemmänsiitä minkälaista elämää kyseinen varas viettää...minkälaiset elämänarvot omaava...niin romanit kuin valtaväestö omaa jos jonkinlaista tapakulttuuria ja kaikkea muutakin elämän mukanaan tuomaa. On narkomaaneja, alkoholisteja, ja vain kunhan elämää elän päivä kerrallaan mentaliteetillä ja on myös aivan normaaleja työssäkäyviä niin romaneissa kuin valtaväestössäkin.Tuskin ne tahalleen hankaloittaa ja onhan niitä hankalia myös valtaväestössä hoitoalalla työskentelen niin sen tiedän ja näen.Tosin romanit käyvät katsomassa omiaan toisin kuin useimmat valtaväestössä olevat he unohtavat usein omaisensa sairaala vuoteeseen. No joo näkökantoja on yhtä monta kun on ihmisiäkin.Joten siunausta vain kaikille. Olen romani itse ja olen lähihoitaja. Eikä ole koskaan eroteltu työmaailmassa hyvin olen sopinut joukkoon.

Lääkkeet ovat lukkojen takana.

• enpä oo täälä päin huomannu moista et ei osattas käyttäytyä esim sairaalassa käydessä,sinä tiedät varmasti että sairaaloissakin on vartioita jotka poistaa häiriköt!?

• käymään

et ole näköjään käynytkään sairaalassa, jos moista väität=)))

• käymään kirjoitti:

et ole näköjään käynytkään sairaalassa, jos moista väität=)))

on tullut käytyä ja sen miten yleistetään että ei osattas käyttäyä sairaalassa on yleistettynä vääristeltyä joko tahallaan tai sitten epätiedon perusteella esim huhu/kuulo puhetta joka on huomattu romaneista puhuessa lähes poikkeuksetta aina menevän liijoitteluun tai suoraan keksittyyn tarinaan mutta sitä en kielläkkän etteikö ois olemassa häiriköitä myös meijän joukoissa kumma homma vaan kun ei ainakaan omissa porukoissa oo semmosta ja toisekseen nykyään yleisissä paikoissa on tiukat ohjeet/säännöt joista pitää huolta vartijat yms asiaan kuuluvat ja myös tällä "sairaanhoitajalla" on velvollisuus ilmoittaa häirikön kohdatessa asiasta vartijoille jos ei niin tehnyt niin hän ei toiminut oikein

• ¤sairaanhoitaja taas..
        tsigaan kirjoitti:

on tullut käytyä ja sen miten yleistetään että ei osattas käyttäyä sairaalassa on yleistettynä vääristeltyä joko tahallaan tai sitten epätiedon perusteella esim huhu/kuulo puhetta joka on huomattu romaneista puhuessa lähes poikkeuksetta aina menevän liijoitteluun tai suoraan keksittyyn tarinaan mutta sitä en kielläkkän etteikö ois olemassa häiriköitä myös meijän joukoissa kumma homma vaan kun ei ainakaan omissa porukoissa oo semmosta ja toisekseen nykyään yleisissä paikoissa on tiukat ohjeet/säännöt joista pitää huolta vartijat yms asiaan kuuluvat ja myös tällä "sairaanhoitajalla" on velvollisuus ilmoittaa häirikön kohdatessa asiasta vartijoille jos ei niin tehnyt niin hän ei toiminut oikein

Ei ole keksittyjä tarinoita.Ikävä kyllä.Olen toki ilmoittanut vartialle hankalimmista,mutta usein käy niin,hänen tullessa paikalle,tilanne on jo ohi.tyypit häippäsee.Pyrin aina siihen,että puhumalla asiat ratkeaa,niinkuin käykin usein.Mutta kun ei aina jaksa kohdata sitä samaa "sirkusta"Havaittu on,että myös tahallaan kiusaavat.Kyselevät vaikka kuinka ihmeellisiä ja juoksuttavat turhaan,muka hätä jollakin,kun pääsen tai joku toinen pääsee paikalle,nauretaan vaan..Jos tällaista usein kohdalle osuu,niin ei sitä jaksa.Tottakai olen huumorin kannattaja ja osaan leikkiä laskea..Mutta vakavilla asioilla ei leikitä.Nitroja ei saa pyytää,jos ei kerran ota sydämestä.Käyppä,sheriffi joskus osastolla katsomassa,kun on romaneja sisällä.Mielellään vaikka naamioituneena valkolaiseksi,ehkä sitten ymmärrät miksi olen tätä asiaa niin täynnä tällähetkellä.Uskon että on joukossa kunnollisiakin romani vierailijoita,että en toki yleistä.

• Romaneille
        ¤sairaanhoitaja taas.. kirjoitti:

Ei ole keksittyjä tarinoita.Ikävä kyllä.Olen toki ilmoittanut vartialle hankalimmista,mutta usein käy niin,hänen tullessa paikalle,tilanne on jo ohi.tyypit häippäsee.Pyrin aina siihen,että puhumalla asiat ratkeaa,niinkuin käykin usein.Mutta kun ei aina jaksa kohdata sitä samaa "sirkusta"Havaittu on,että myös tahallaan kiusaavat.Kyselevät vaikka kuinka ihmeellisiä ja juoksuttavat turhaan,muka hätä jollakin,kun pääsen tai joku toinen pääsee paikalle,nauretaan vaan..Jos tällaista usein kohdalle osuu,niin ei sitä jaksa.Tottakai olen huumorin kannattaja ja osaan leikkiä laskea..Mutta vakavilla asioilla ei leikitä.Nitroja ei saa pyytää,jos ei kerran ota sydämestä.Käyppä,sheriffi joskus osastolla katsomassa,kun on romaneja sisällä.Mielellään vaikka naamioituneena valkolaiseksi,ehkä sitten ymmärrät miksi olen tätä asiaa niin täynnä tällähetkellä.Uskon että on joukossa kunnollisiakin romani vierailijoita,että en toki yleistä.

Omat sairaalat ?

• novvoi

hoitaja vai provo? Hoitajaksi teet liikaa yleistyksiä ja kirjoitusvirheitä. Hoitajilla on hyvä koulutuspohja.

• tunnen hoitsun
        novvoi kirjoitti:

hoitaja vai provo? Hoitajaksi teet liikaa yleistyksiä ja kirjoitusvirheitä. Hoitajilla on hyvä koulutuspohja.

Eräs hoitaja,jonka tunnen on tarkkailuluokan oppilas,sittemmin lähti opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja naisella on edelleen pahat kirjoitus ja lukihäiriöt.Ei olisi ikinä edes päässyt lukioon,mutta pääsipä opiskelmaan sairaanhoitajaksi.Sitä ennen keittiöapulaisen hommia tehnyt.

• novvoi
        tunnen hoitsun kirjoitti:

Eräs hoitaja,jonka tunnen on tarkkailuluokan oppilas,sittemmin lähti opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja naisella on edelleen pahat kirjoitus ja lukihäiriöt.Ei olisi ikinä edes päässyt lukioon,mutta pääsipä opiskelmaan sairaanhoitajaksi.Sitä ennen keittiöapulaisen hommia tehnyt.

lukihäiriöinen mahtaa selvitä kirjallisista ohjeista, lääkepurkkien teksteistä sun muusta? No, viimeksi täällä kirjoittaessani tuossa yllä oli jonkin silmäsairaalan mainos:silmä leikkauksia, ei houkutellut. Jos sairaalaan tulee keskivertosuomalaisia eloisampia vierailijoita omaistaan tapaamaan, se on muiden potilaiden kannalta pienempi ongelma kuin hoitajien puutteellinen luku-tai kirjoitustaito.

• mutta niin ne kyselee muual...

MOITTIMISTA TUO ON
        MUTTA ihan hoitaja itte totesi; tässäpä' se:

"
        *ilmoita vartialle,
        niinkuin käykin usein.Mutta kun ei aina jaksa kohdata sitä samaa "sirkusta"
        *
        "

ei tarte tuota jatkaa..

muta sanonpa vielä siitä että;
        omaiset kyselevät vaikka kuinka, se on oikeutensa. siellä on elämä ja kuolema läsnä!
        potilaat ei jaksa kysellä. hoitaja taas ei tiedä miten vastata
        Hän
        pelkäämällä saattaa, asenen hoitajalla olla jo väsyttävän työnkin
        juttu tuli tässä mainittua omissa kommenteissaan häneltä.kiire on ja
        kiire pysyy.
        kyselemisestä sanon että vastaavat virassan taas asiakkaita rökittävät että
        kysymys poikineen etä "mutta niin ne kyselee muualla-ki"muut.-

• taustaltaan muutkin saavat
        Romaneille kirjoitti:

Omat sairaalat ?

ne neuvojat ja ohjaajat tulevat olemaan henk.,koht,
        paikalla
        häklytetyt tulkit,muillakin joilla taustaa...
        putää ymmärtää

• taustalla voi olla provo
        novvoi kirjoitti:

nämä asiat on julkisia

että voi olla provo,.
        hänen juttuunsa olen tutustunut ,en sanoisi silti mutta olen vastannut haukkuun vaikka olen poissa oleva; muu hoitaja. en usko asiaa julki.

• joutumisen syyt

oeltteko ikinä ajatelleet
        miski jo ekaluokalla joutuu erityis luokalle?

kokemusta on,
        syrjintä on sitä että on
        sukua siitä alkaa
        monen tie kohti
        epäonnistunutta "uraa taikka pyrkimystä sopeutua"

• JUSTIHIN NIIN
        novvoi kirjoitti:

lukihäiriöinen mahtaa selvitä kirjallisista ohjeista, lääkepurkkien teksteistä sun muusta? No, viimeksi täällä kirjoittaessani tuossa yllä oli jonkin silmäsairaalan mainos:silmä leikkauksia, ei houkutellut. Jos sairaalaan tulee keskivertosuomalaisia eloisampia vierailijoita omaistaan tapaamaan, se on muiden potilaiden kannalta pienempi ongelma kuin hoitajien puutteellinen luku-tai kirjoitustaito.

hyvä

• Siis kokonaisia vartioita? Luuletko, että jokaiseen sairaalaan olisi varaa palkata oma vartio et sillei hei! Saati sitten vartioita, joita peräänkuulutat.

Vai tarkoitatko tällaisia vartioita tai tarkemmin vartiaa?

http://galleria.suomi24.fi/vartia

• taas kerran
        tsigaan kirjoitti:

osasi löytää syyn muualta kuin häirikkömustalaisista,tällä kertaa sairaanhoitajasta jonka olisi pitänyt ilmoittaa,,,

• TODUUS TÄSSÄ

Kyllä sinä nyt ammut ohi. Kunhan saat vain juttua aikaiseksi . Keksittyä tarinaa koko homma. Jos joku meidän heimosta on vakavasti sairas, ja omat menee häntä tapamaan. Niin ei siellä kuule leikitä, ja mennä tuskin taakse, kyllä siellä kuule ollaan hyvin hyvin hiljaisia, koska se sattuu meihiin eri lailla kuin valkoiseen ihmeseen, jos omainen on vakavasti sairas. Se on kyllä totta, että porukalla tullaan, koska me välitetään siittä potilaassta, kyllä meillä on selloin tuollaiset leikit kaukana, koska suru on päällä. Tälläinen asia kuuluu automaattisesti joukko kurin piriin. Niin että satuja kirjoitit. Se on myös totta, että tulemme suurella joukolla ,koska potilas on aina meille hyvin rakas, sekin on totta ,että emme silloin piittaa mistään vierailu ajoista, aina pitää olla jokin omainen sairaan vierellä, siksi, koska emme ole niin kylmiä, kuin valkolaiset, meillä on tunteet pinnassa, emme salaa niitä, niin kuin te.
        ALOITTAJA EI OLE MIKÄÄN SAIRAAN HOITA, KOSKA EI TIEDÄ ASIASTA MITÄÄN.

• Florre Z Z Z

Paskapuhetta tuo " tunnen hoitsun" kirjoitus.

• 212121oooo
        TODUUS TÄSSÄ kirjoitti:

Kyllä sinä nyt ammut ohi. Kunhan saat vain juttua aikaiseksi . Keksittyä tarinaa koko homma. Jos joku meidän heimosta on vakavasti sairas, ja omat menee häntä tapamaan. Niin ei siellä kuule leikitä, ja mennä tuskin taakse, kyllä siellä kuule ollaan hyvin hyvin hiljaisia, koska se sattuu meihiin eri lailla kuin valkoiseen ihmeseen, jos omainen on vakavasti sairas. Se on kyllä totta, että porukalla tullaan, koska me välitetään siittä potilaassta, kyllä meillä on selloin tuollaiset leikit kaukana, koska suru on päällä. Tälläinen asia kuuluu automaattisesti joukko kurin piriin. Niin että satuja kirjoitit. Se on myös totta, että tulemme suurella joukolla ,koska potilas on aina meille hyvin rakas, sekin on totta ,että emme silloin piittaa mistään vierailu ajoista, aina pitää olla jokin omainen sairaan vierellä, siksi, koska emme ole niin kylmiä, kuin valkolaiset, meillä on tunteet pinnassa, emme salaa niitä, niin kuin te.
        ALOITTAJA EI OLE MIKÄÄN SAIRAAN HOITA, KOSKA EI TIEDÄ ASIASTA MITÄÄN.

"koska se sattuu meihiin eri lailla kuin valkoiseen ihmeseen"

"potilas on aina meille hyvin rakas"

"emme ole niin kylmiä, kuin valkolaiset, meillä on tunteet pinnassa"

Voiko enää kauheammin sanoa?

• kai se oli vitsi
        Romaneille kirjoitti:

Omat sairaalat ?

mites jos olis savolaisille omat sairaalat? tai stadilaisille... tai saamelaisille?.....voi herra isä.

• 12ww12

taas tää sairaanhoitajan juttu.et ole oikeesti saraanhoitaja,ei osastolla jaeta vierailijoille nitroja tai mitään muitakaan lääkkeitä.opetushallitus julkaisee sellaista pientä kirjasta jossa kerrotaan just tästä asiasta,se on muistaakseni nimeltään romani sairaalassa.meidän porukalla ei ole koskaan tullut mitään sanomista jos joku on ollu sairaalassa,päin vastoin aina on tultu toimeen henkilökunnan kanssa

• tootti009
        novvoi kirjoitti:

hoitajien koulutus mitaan ole, peruskoulu ja 3 vuotta paalle.

• minä123456

Luin tekstisi ja olen erittäin pahoillani tilanteista joihin olet joutunut. Minusta kuulostaa hiukan naurettavalta tuo että juoksutetaan sairaanhoitajia jonkun tekaistulla hädällä. Meilä päin en ole koskaan vastaavaa huomannut ja aina on romanit olleet hyväkäytöksisiä, mutta meitäkin on moneen junaan kaikki ei ole onneksi samanlaisia. Hyvää jatkoa sinulle sairaanhoitaja ja toivottavasti joskus tulet vielä huomaamaan että romanitkin voivat olla hienoja ihmisiä

• .......

Minulla on lukihäiriö. Enkö siis sinun mielestäsi saisi opiskella hoitoalaa?? Lukihäiriönikö määrittelee sen, millainen ihminen minä olen ja mitä saan ja voin tehdä? Minä olen pärjännyt PAREMMIN koulussa kuin kaverini, joilla ei ole minkäänlaista lukihäiriötä, vaikka n. pari vuotta sitten kun koko luokalle tehtiin lukitestit niin siinä kävi ilmi että lukihäiriöni on paha. En minäkään lukiossa pärjäisi, olenko siis sinun mielestäsi typerä ihminen? Ihminen jolla on lukihäiriö ei ole yhtään sen huonompi tai typerämpi muita, sillä lukihäiriö ei vaikuta millään lailla älykkyyteen. Tämän voit keneltä tahansa lääkäriltä varmistaa. Minusta on MAHTAVAA ja IHAILTAVAA että tämä sinun tuntemasi sairaanhoitaja on jaksanut lukea itsensä sairaanhoitajaksi asti.

• Jauhot lopussa

Ei hoitsu oikeasti ja hyvin alkeista kirjoitusta ja vielä sekin, että hoitsuillakin on vaiti olo velvollisuus. Itse olen vartija ja ikänä kuuna päivänä en uskaltaisi lähteä> puhumaan yleisesti
        työasioita hmn. Provo on koko juttu uskoisin ainakin????

• Kaalo vaan
        Jauhot lopussa kirjoitti:

Ei hoitsu oikeasti ja hyvin alkeista kirjoitusta ja vielä sekin, että hoitsuillakin on vaiti olo velvollisuus. Itse olen vartija ja ikänä kuuna päivänä en uskaltaisi lähteä> puhumaan yleisesti
        työasioita hmn. Provo on koko juttu uskoisin ainakin????

Äläs sano, tiedä vaikka olis maisteriksi opiskelemassa.....

• Pieni kulkija

Jouduin kerran saattajaksi ensiapuun. Voin itsekin huonosti ja olin lähellä pyörtymistä. Kyyhötin saatettavani sängyn jalkopäässä ja vointi oli tosi kurja. Vieressä makasi mies, jonka arvelin tekevän kuolemaa. Tulipa siihen sitten nuorehko romani mies potilaaksi. Mukana oli jonkin sortin vaimoke ja kolme aikuista saattajaa. Loput heimosta komennettiin kylmästi porstuan puolelle odottamaan. Nämä tummat alkoivat näpsäkästi haastatella myös minua; kuka olin ja miten kauan jo vartonut. Tummat nappasivat röntgenkuvat hoitajan käsistä ja tekivät ikkunan ääressä reippaasti omat diagnoosinsa. Särkylääkettä piti saada ja mielummin heti. Meno oli kokonaan toisenlaista, mihin sairaaloissa yleensä on totuttu.Minua alkoi hymyilyttää, ensin varovasti toisesta suupielestä ja sitten ihan kunnon hymyä. Näitten romanien "toohotuksen" ansioista pystyin hetkeksi unohtamaan oman huonon oloni ja huolen saatettavani kunnosta. Tämä nuori romani mies kotiutettiin ennen meitä ja jotenkin tuntui siltä, että heidän lähdettyään aurinko sammui huoneesta.

Ymmärrän kyllä, että pahasti sairaat ihmiset kaipaavat omaa rauhaansa, eivätkä jaksa kovin äänekästä touhua ympärillään. Tiedän, että hoitoalan voimavarat ja nykyiset mitoitukset eivät millään tahdo riittää myös omaisten hoivaamiseen tai järjestyksen ylläpitämiseen.
      Kuitenkin tämä romanien näkyminen ja kuuluminen sairaalassa on asia, josta valtaväestön olisi ehdottomasti otettava oppia. On nimittäin satoja valtaväestön hiljaisia potilaita, joita kukaan ei ole puolustamassa, eikä vaatimassa näille oikeuksia, kun eivät itse jaksa.

Hyvä hoitaja on vaativa ja napakka, mutta osaa myös osoittaa empaattisuutta ja olla lähellä. Eiköhän hyvä hoitaja osaa hillitä romanien mahdollisesti liian villiksi käyvää toimintaa, ja ohjata näitä keskittymään seurusteluun potilaan kanssa. Sairaalassa ollaan hoitamassa potilaita mahdollisuuksien mukaan terveiksi. Omaisten rooli on antaa ammattilaisten tehdä työnsä, mutta olla tarvittaessa potilaan äänitorvena ja tukena. Toivon totisesti, että kun itse sairastan, joku sytyttää auringon loistamaan huoneessani ja pitää puoliani, jos itse en jaksa. Henkilökunnalle toivon pitkää pinnaa, napakkuutta tarvittaessa ja huumoria peliin.

• justihinsa noin

OLIPA PANOSTUSTA TEKSTI OLI HYVIN OIKEIN.
        kiitos.

ajatelen niin että työ on työtä ilman muuta rooli

"mahdollisuuksien mukaan tulla rauhassa terveiksi. toivottaa olemaan tervetulleiksi"
        Omaisten rooli on antaa ammattilaisten tehdä työnsä,"

kunnollinen pätevä
        hoitajan ammatillinen osaminen ja etiikka on
        hoitaa se tehtävä välittömästi mikä osuu kohdalle.
        ,mutta e i ole montaakaan josta ei näy
        että ollaan uuden asiakasryhmän kansssa tekemisissä, eihän ne halua naapureinakaan!

sitä että unohtaa ennakkoasenteensa menee ja tekee työnsä, häiriintymättä häiriöttä reippaasti ja asiallisesti eikä ota kantaa sillä tavalla mitään ympärillä taikka potilaan huoneen sisäisiin asioihin. sellainen rempsee hyväbn tahtoinen hyväntuulinen hoitsu. parantaa.
        niin ku sanoit, jotakin tuulia tulee
        ja aurinko saammuu.... taivas tietää
        monet ajatukset.
        "ihmiset on rahasta"!

• onneksi

Meillä tehtiin onneksi parkkitalo sairaalaan, siellä ei ole häiriköitä, on sen verran kaukana sairaalasta

• valkolainen

Varsin provosoivaa oli aloittajan teksti. Olen ollut töissä sekä sairaalassa että vanhainkodilla. Molemmissa paikoissa olen kohdannut romaneja. Heidän käytöksensä on ollut moitteetonta ja HUOM oman kulttuurinsa mukaista.

Minusta on hienoa että sairastapauksessa he eivät jätä ketään yksin. Lähes aina vuoteen vieressä on joku valvomassa. Sairasta autetaan ja usein on kohteliaasti pyydetty jos jotain on sairaalle tarvittu.

Olen itse huomannut hoitohenkilökuntaa vaivaavan asennevammaisuuden. Vahtivat romaneja ja kiroavat etteivät osaa käyttäytyä. Useinkaan hoitajat eivät käsitä etteivät esimerkiksi vierailuajat ole selvillä kaikille valkolaisillekaan. Romanit otetaan sitten silmätikuiksi.

Kerrankin potilaana olleelta romaninaiselta ei koskaan jäänyt tervehtimättä tai kiittämättä. Jos hän ei jotain ymmärtänyt kysyi voisiko saada apua asiassa. Ja hymyillen kiitti, niin että jäi hyvä mieli.

• hyvä, tap tap

Kiva kun näin aamusta saa päivän naurut, mene sinäkin joskus käymään sairaalassa, näet siellä sen kohteliaisuuden

• asiahan on vaan niin

Käytös moitteetont MUTTA oman kulttuurin mukaista..mitä helvettiä sitä kulttuuria pitää sairaalaan puskee missä ihmiset sairastaa. Ainoo osasto missä ei möykätä laumoittain on synnytysosasto...kiitos kulttuurin. Käytös on todella röyhkeää, kovaa meteliä yleensä eikä välitetä jos toinen potilas nukkuu jne. Ja vierailuajat on jämptit jokaiselle, ja jos niissä pakollisia joustoja niin silloin vieras toimii mahdollisimman näkymättömästi ja osaston rutiineihin vaikuttamatta, ts. aiheuttamatta hälyä. Ja se on turha luulo tässätapauksessa. Puolustelijoille sen verran että vettä ei aina nää mereltä..

• tuttua on touhu

olin viidettä kertaa sairaalassa
        7 päivää oli mennyt ja olin kotiutumassa
        vauvoineni, niin siitä vaan
        että ei mulle tullu ennen selväksi että sinne voisi tulla vain 17-19 ja läheisiin ei lueta isää kummenpaa. mutta olinkinkieltänyt käynnit

tuli se selväksi lähtöpäivänä että siellä luki ovessa..ja muualtakin tieto jää joskus tuttuudessaan toteamatta kiireessään hoitajat kuitenkin yrittävät kertoa säännöt.

"hoitajat eivät käsitä etteivät esimerkiksi vierailuajat ole selvillä kaikille valkolaisillekaan." että se niin siitä.

• Hmmm?

Valkolainen ja .... ?

• hooooooooo11111
        Hmmm? kirjoitti:

Valkolainen ja .... ?

romanit on vittumaisia,oli he missä tahansa.
        Myös ns uskovaiset romanit.
        piste.

• romani85

Kuulostaa tosi tutulta.
      Meidänki sakki on tosi kirjavaa.On täys kaaloja,puolikkaita ja muutama valkolainen ki on sukuun saatu.

Jos joku meistä joutuu sairaalaan on sinne hyökättävä koko suvun voimin.Välillä itseäni oikeen hävettää sukulaisten käytös vai sanoisinko,että niiden käytöstapojen puute.

Huoneeseen tungetaan porukalla,tuodaan potilaalle evästä(hävettää ku kaiken maailma maitopurkkeja,säilykkeitä ynm saa roudailla pitkin sairaalan käytäviä),haukutaan hoitajat,puhutaan niin isoon ääneen ja päällekkäin,että koko käytävä raikaa,,lapset juoksentelee pitkin käytäviä milloin otetaan joku kiva potkulaita tai pyörätuoli alle ja menoks.
      Meno on suoraan sanottuna kun sirkuksessa.Nykyään en edes tuppaanu tiettyjen sukuni edustajien kanssa samaan aikaan ketään kattomaan ku saa oikeati hävetä silmät päästänsä.
      Kun sitten lähetään pois tyhjennetään kanttiini sämpylösitä mikäli se edes on enää auki.

Enpä haluaisi ketään mollata,mutta suurin osa näistä häiriköistä on sitä sukkumme kermaa,eli täys kaaloja,toki muutama poikkeus löytyy.
      Onneksi äitini opetti minulle jo pienenä miten eripaikoissa ja tilanteissa tulee käyttäytyä,ettei kenenkään tarvitte mun takia olla kuuppa punasena häpeästä.

Enpä usko,että aloittajan teksti mikään provo on.Kyllä valitettavasti meidänki tummasta joukosta löytyy niitä,joille ei käytöstapoja ole opetettu tai sitten muuten vaan ollaan kun euroopanomistajat.

• tuommonen

Olisiko koulujen käymättömyys syynä puutteellisiin käytöstapoihin, kouluissahan ihminen yleensä oppii normaalit käytösasiat ja siten tietää miten missäkin tulee käyttäytyä.

• meistä
        tuommonen kirjoitti:

Olisiko koulujen käymättömyys syynä puutteellisiin käytöstapoihin, kouluissahan ihminen yleensä oppii normaalit käytösasiat ja siten tietää miten missäkin tulee käyttäytyä.

tietää oikean ja väärän eron.Niin myös käytöksenkin suhteen. Ei siinä koulutuksella ole tekemistä.Tiedän monia korkeasti koulutettuja ihmisiä valtaväestöstä,jotka eivät omaa nimeksikään käytöstapoja.Jokainen ihminen omaa omat arvonsa,moraalinsa ja käötöstapansa oli sitten talonpoika,lukkari,rikas tai romani.

• romani.............
        meistä kirjoitti:

tietää oikean ja väärän eron.Niin myös käytöksenkin suhteen. Ei siinä koulutuksella ole tekemistä.Tiedän monia korkeasti koulutettuja ihmisiä valtaväestöstä,jotka eivät omaa nimeksikään käytöstapoja.Jokainen ihminen omaa omat arvonsa,moraalinsa ja käötöstapansa oli sitten talonpoika,lukkari,rikas tai romani.

Satutko sinä olemaan se sairaanhoitaja joka myrkytit kuoliaaksi kaksi kehitysvammaista ihmistä.Kun luin tuon kauhu uutisen lehdessä,en uskonut että tapaus olisi sattunut suomessa.

Ja jos romanit ovat "häiriköitä",kuten väität,niin he eivät ainaskaan murhaa kehitysvammaisia.Heillä on kuitenkin ihmis kunnioitusta jäljellä että he eivät tee kuten sairaanhoitajat,murhaavat avuttomia vammaisia.

• voipi
        romani............. kirjoitti:

Satutko sinä olemaan se sairaanhoitaja joka myrkytit kuoliaaksi kaksi kehitysvammaista ihmistä.Kun luin tuon kauhu uutisen lehdessä,en uskonut että tapaus olisi sattunut suomessa.

Ja jos romanit ovat "häiriköitä",kuten väität,niin he eivät ainaskaan murhaa kehitysvammaisia.Heillä on kuitenkin ihmis kunnioitusta jäljellä että he eivät tee kuten sairaanhoitajat,murhaavat avuttomia vammaisia.

ollakkin,ilmeneekö se yksinäisten vanhusten ryöstelynä maaseudulla. Siitä teidän heimo on surullisen kuuluisa.Ite en asiasta tiijä, mitä olen lehdistä lukenu.

• kiitos ja kunnioitus

Romaneilla on omat tavat, jotka tulisi ottaa huomioon sairaanhoitajien koulutuksessa jo.
      Kyllä käsitykseni ja kokemukseni mukaan mustalaisen pitäisi jo ajatella sitä omaistaan ,että häiriö käyttäytymistä ei suvaita.
      Omien kokemuksieni mukaan voin kertoa,kuinka hoitohenkilökunta on ollut hyvillään, kun on oltu omaistamme hoitamassa.
      Kaiken sen kiireen keskellä mikä hoitajilla on,niin omaisen panos hoitamiseen on tosi tärkeä.

Minun omaiseni aikanaan jätti lähtemättömät muistot meidän osallistumisesta omaisemme hoitoon sairaalaan, jossa omaisemme oli.
      Se toi uutta suhtautumista ja väriä koko osastolle,jossa pitkä aikais sairas oli.

Mustalaisilla on tapana kokoontua isolla joukolla sairaan ympärille.
      Monet matkustaa ainakin samalle paikkakunnalle omaisiaan tukemaan.
      Olen pahoillani, jos ovat aiheuttaneet häiriötä.
      Heidän pitäisi jo sitä omaistaan sen verran kunnioittaa, ettei häiriötä tapahdu.

Opetushallitus jakaa kirjallisuutta sairaaloille,jossa neuvotaan ja kerrotaan romanien huomioon ottamisesta sairaala miliöössä.
      Sitä saa tilata sieltä.

Toivonkin ymmärrystä puolin ja toisin.
      Hyvää ja arvokasta työtä tekeville sairaanhoitajille voimia.....

toivoo alalla työskennellyt romaninainen.....

• SAIRAALAN KÄYTÖS

NO OHAN TUOSSATOTTA MITÄ SITÄ PROVOKSI VÄITTÄMÄÄN JA PEITTELEMÄÖÄN HEI TOTUUTTA PORUKALLA SINNE MENNÄÄN ITE OLEN OLLUT MUKANA JA SAMAON YMPÄRI SUOMEA JA ÄÄNTÄ MUSTALAISISTA LÄHTEE EI SIELLÄ AJATELLA MITÄ SÄÄNNÖT PAHEMMINKAAN SA

• Valkolaiset
        SAIRAALAN KÄYTÖS kirjoitti:

NO OHAN TUOSSATOTTA MITÄ SITÄ PROVOKSI VÄITTÄMÄÄN JA PEITTELEMÄÖÄN HEI TOTUUTTA PORUKALLA SINNE MENNÄÄN ITE OLEN OLLUT MUKANA JA SAMAON YMPÄRI SUOMEA JA ÄÄNTÄ MUSTALAISISTA LÄHTEE EI SIELLÄ AJATELLA MITÄ SÄÄNNÖT PAHEMMINKAAN SA

Omistavat tämän maan..

• opetusneuvvos

Taasko on tyrkyllä niitä opetushallituksen iänikusia oppaita?! Kerrotaanko jälleen miten kaajeitten täytyy tietää kuinka suvut "väistelee" toisiaan, niiko poliisia viikolla taas opastettiin uudessa läystäkkeessä? On meilä mahtava kulttuuri, eiko lisää rahaa ja toimikunnat hommii

• oppaista tuli vitsi, ey omi...
        Valkolaiset kirjoitti:

Omistavat tämän maan..

ei valkolaiset omista "ne lainaa maamme"

toista ihmistä kohtaan on hukassa armeliaisuus
        ryöstetään leipä lapsen suusta
        osinkoja porsitaan
        sioille tai koirille revitään sama se.
        lue köyhyys linkki
        ota kantaa,.. msn. alkaa "olla vissiin aikalailla
        henkireikä..hyvää yötä"

• herättelijääääääääää
        opetusneuvvos kirjoitti:

Taasko on tyrkyllä niitä opetushallituksen iänikusia oppaita?! Kerrotaanko jälleen miten kaajeitten täytyy tietää kuinka suvut "väistelee" toisiaan, niiko poliisia viikolla taas opastettiin uudessa läystäkkeessä? On meilä mahtava kulttuuri, eiko lisää rahaa ja toimikunnat hommii

miks valtaväestön asiat kuuluu teille ja meille ei kuulus yeijän asiat,unohatte että ette ole maan kuninkaita todellakaan

• haloooo

eiks ne käytös-oppaat pitäisi suunnata romaneille

• totti0009

sairaanhoitajien pitaisi jo koulutuksessa ottaa huomioon romanien tavat kokoontua, siis niinhan se menee etta romanien on oltava sairaalassa sairaalan tavoilla, ei toisinpain. Luoja paratkoon, maassa maan tavalla.

• kohtalontoveri peti 4

Sairaalassa synnytys osastolla oli nuori romani äiti,jota ei kukaan käynyt katsomassa.Ajatelkaa,ei kukaan.Olin muutenkin herkässä tilassa,joten salaa itkin hänen takiaan,niin mukava nainen ja ystävällinen.Ei edes vauvan isää näkynyt ;-( .Onko se yleinen tapa teillä,vai oliko tämä vain tämä tapaus ?

• ex

...ei synnyttäneitä mennä tapaamaan, nainen on saastainen nin kauan kun lapsi on kastettu, ei voi edes samoihin astioihin koskea kuin muut, tai laittaa ruokaa toisille...

• valkolainen

On se todella kamalaa kun työssään joutuu vielä vahtimaan ettei työvälineitä varasteta. Olen elänyt mustalaismiehen kanssa ja tiedän tarkalleen mitä tarkoitat! Ymmärrän heidän lääkeriippuvaisuutensa, he ovat hyvin sairaita ihmisiä koska jatkavat sukua keskenään (serkukset). Sitten heidän äänen käyttönsä on myöskin hyvin häiritsevää mikäli siihen ei ole tottunut sekä elehtiminen. On todella kamalaa olla samassa huoneessa jos itse on sairaana, henkilökohtaisesti pyytäisin sukulaisia poistumaan, he kun eivät osaa puhua normaalilla äänensävyllä, vaan huutavat. Ei voi kuin toivoa että meille suomeen tulisi samanlainen terveydenhoitojärjestelmä kuin esim. Yhdysvalloissa, silloin ei ilmaista hoitoa saisi sosiaali-ihmiset. Todella ikävä tilanne. Toivotaan että romanit lähtevät sinne mistä alkujaan tulivatkin, kouluttautuvat, opettelevat sivistyneiksi ja menevät TÖIHIN niinkuin me muutkin ihmiset.

• ihmettelijä1111

Ei sinun auta kuin kärsiä, mutta onneksi on vapaa sana vielä suomenmaassa! Et ole yksin, kaikki me muutkin normaalit ihmiset joudumme kärsimään heistä ja heidän suvustaan.

• tärkeää

Olen hyvin pahoillani,että olet joutunut kokemaan ko asioita työssäsi. Emme suinkaan kaikki ole samanlaisia,niinkuin kuvasit. Se yhteinen piirre meillä on ettemme jätä omaistamme uksin sairauden keskelle vaan yritämme olla hänen tukena, joka on monien lääkäreiden mielestä jopa auttanut heidän työtää.Varmaan ylilyöntejä on sattunut kun monta romania on tullut osastolle mutta kyllä sinun ammatissa olevan ihmisen tulisi ymmärtää eri kulttuureja. Me olemme vähän värikkäämpiä kuin pääväestö mutta teidänkin tulisi jo pikuhiljaa opetella suvaitsemaan meitä o9lemme yrittämeet opettaa sitä jo 500 vuotta.Nyt olemme monkulttuurillsessta suomesa joten ei muuta kun täydennys kursseille .Lääke varkauksiin en usko
      paitsi jonkun yksilön kohdalle ehkä.Mietipä niitä raukkoja jotka ovat ilman omaisia sairaalassa,ei käy vierastunnilla ei muillakaan tunneilla tapaajia
      en halua puoltaa huonoa käytöstä mutta niitäkin mahtuu molempiin kulttureihin, joten enemmän suvaitsevaisuutta ja tietoa. H. nyman

• Taatisen hyvä

Äitis taitaa olla vaan katkera kun ei aikoinaa saanut aitoa romani miestä niin piti lähtee hakee kopiota romaniasta. Ja syy siihen miksi isäsi vihaa romaneita on se kun äitis menetti neitsyytensä sille aidolle romani miehelle ja ei voi sietää asiaa koska hänen kulttuuri kantaa myös tiettyjä kriteerejä et se siitä.ps ootko muuten varma isästäsi ota nyt ihmeessä selvää ennenkö käyt piki pää haukkuu toisia piki päitä ja mieti jos joutuisit samaan selliin sen romanin kanssa ja avain ois hukas paha tilanne kerta kaikkiaan mut siunausta poikani valitsemallasi tiellä.

• långström

sanon vaan että me miehet kelpoo

• romani lähihoitaja

minun mielstä sinun kommenttii kuulisti jo rasistiselta...sinä ilmi selvästi ylesitä et väitä etteikö tuo olisi tottakin mutta onhan sairaalassa muitakin "vaara" tai häiriö tekijöitä kuin romanit esim. monesti o´len joutunut uhatuksi kun ns "suomalainen " on tullut toimistoon ja alkanut räyhätä... toki otan asian esille romani piireissämme ja yritämme korjata aisiaa.

• huh huh

en edes vaivaudu lukemaan montakaan vastausta.huomasin vaan että sana vahtaamaan tuli esille eli kannattaa tarkistaa omaakin käyttäytymistä

• *TYRMISTYNYT*

Hain netistä tietoa romani kulttuureista ja päädyin tälle sivulle. Luin ihan uteliaisuuttani läpi kaikki kommentit ja tässä mielipiteitäni niistä, lähihoitajaksi valmistuvana oikeasti suvaitsevaisena ihmisenä.

Ensinnäkin jos alkuperäinen viesti ei ollut provosointia niin ainakin se oli silkkaa rasismia. Miksi romaneja tarvitsisi vahtia muita enempää? Varkaita on meidänkin kulttuurissa samoin narkkareita ja muita hulluja. Joten miksi haloo juuri otsakkeella romanit?!!!

Jos ovat häiriöksi suurella porukalla sairaalassa, tehkää säännöt selviksi mutta kunnioittakaa kulttuuria.

Jos väkimäärä häiritsee, hankkikaa kärsivällisyyttä ja ymmärrystä. Ja ennen kaikkea miettikää tosiiaan tätä suomen valtaväestön, "jokainen pärjätköön omillaan"-kulttuuria jossa vanhukset kuolee yksin koteihinsa ja löytyvät vasta kun ruumiit rupee haiseen!!!

Ja lopuksi ihan asiasta poikenneille kuten hoitajien lukihäiriöt ja tarkkailuluokalla olleet. Tietääkö joku ihan oikeasti mistä sellaiselle joutuminen johtuu tai miten paljon haittaa on lukihäiriöstä!!!
      Itsekin lukihäiriöinen ja hyvin pärjännyt koulussa, vaatii aikaa ja panostusta kun tietää asian niin tarkistaa lukemansa monta kertaa ja kysyy jos epäselvyyttä niin virheitä ei satu. Taitaa olla yleisempää et potilas kuolee väärän kokoiseen lääkeannostukseen kuin lukihäiriön takia väärää lääkettä saaneena.
      Tarkkailu luokalle voi päätyä ihan vain sen takia että on sen hetkisestä elämäntilanteesta johtuen vaikea panostaa koulunkäyntiin muiden tahdissa. Ei sen takia et ois jotenkin pimee päästää tai vajaa.

Koittakaa jokainen elää vain omaa elämäänne ja antakaa muiden tehdä samoin. Kunnioittakaa muita niin teitä kunnioitetaan!

• paskaa täys

onko totuus aina rasismia? Tai jonkun näkökulma, onko se rasismia?
        Olen nähnyt myös näillä sivuilla aliarvioitavan "albinoja"/valtaväestöä, ja haukuttavan heitä
        ala-arvoisilla kommenteilla. Minäkin sanon että valtaväestö kokonaisuudessaan on hyväuskoista, sinisilmäistä porukkaa joita voi sahata silmään eritavoin, siis tosi "paskaporukkaa".

• Saamelainen
        paskaa täys kirjoitti:

onko totuus aina rasismia? Tai jonkun näkökulma, onko se rasismia?
        Olen nähnyt myös näillä sivuilla aliarvioitavan "albinoja"/valtaväestöä, ja haukuttavan heitä
        ala-arvoisilla kommenteilla. Minäkin sanon että valtaväestö kokonaisuudessaan on hyväuskoista, sinisilmäistä porukkaa joita voi sahata silmään eritavoin, siis tosi "paskaporukkaa".

Aina jos arvostelet, vaikka asiastakin, se on rasismia.

• minäpä

haista paska!

• ..................

kun sieltäpäin tuulee.

• heebo

Romaneilla on oma kulttuurinsa, jossa eletään omassa piirissä ja halveksitaan muita. Romani-perinteeseen kuuluu kiertää ja hankkia elanto varastamalla.

• seurustelen romanin kanssa

Jaa että sitä mieltä oot? Nyt oot poika/tyttö kuule ihan hukassa. Oon supisuomalainen ja seurustelen romanin kanssa ja oon tavannu paljon romaneja, helvetin hyväkäytöksisiä romaneja. Ja tienaavat elantonsa ihan töistä niinkun me suomalaisetkin. Se on se pieni romanivähemmistö suomen romaneista, jotka käyttäytyy huonosti.. ei saa yleistää..

• Taatisen hyvä

Ootko opiskellut meidän kulttuuria noin paljon wau olen otettu. Vai halveksitaan otetaanpa esimerrkki sun mielipiteestä(kirjoituksesi) pitäisikö olla iloinen sun mielipiteestäsi no ei totta helvetissä ja se mitä tulee kiertelyyn ja varasteluun niin oletko ollut mukana niissä varatelu reisuilla kun osaat noin hyvin sanoa ja sithän sä väität kun mä kysyn että valkolaisetko eivät yksin kertaisesti osaa varastaa(vastaus)ei tietenkään koska me ollaan niin hidasälyisiä me emme tiedä mitä se on. ja paskat kokemusta on kyllä mulla oli lapsena paljon valkolaisia kavereina yks sun toinen varasteli ja teki kaikki maailman pahat mitä vaan keksi ja tänä päivänä yks on linnas ja toinen suur narkkari ja monta muuta paskaa eli älä kaveri ollenkaa jaa niitä sun mielipiteitäs täälä chattilois se on naisten hommaa ja ihan yleisestikkin sanon et jos teitä valkolaisia harmittaa joku meissä niin tulkaa ihmeessä sanomaan päin naamaa niin hoitsut kun kaikki muutkin päälle päsmärit koska eikö teille ole kotona opettu tapoja et selän takana puhuminen on rumaa käytöstä. no nii pakko lopettaa verisuoni pullistuu joutuu pian sairaalaan jonku tappaja hoitsun käsittelyyn. loikkari kiittää ja kuittaa

• Eräs vaan

Perheeni eli ns. sairaalaelämää noin neljä vuotta. Siinä ajassa minua ei kyllä kertaakaan löydetty kanslian pöydän väärältä puolelta eikä syytetty varkaaksi vaan oltiin useinkin kiitollisi avusta omaisemme hoidon kohdalla. Näin hoitohenkilökunnan aikaa jäi jollekkin toiselle potilaalle enemmän. Monta kertaa minulla kävi sääli esim. sellaisia vanhuksia kenellä ei ollut aktiivisia omaisia. Heidän hoivaaminen jäi usein vähemmälle kuin sellaisten potilaitten millä oli "peräänkatsojia". Minunkin oli joskus taisteltava hoitoa omaiseni kohdalle. Eli minulla on myös ikäviä muistoja joistakin hoitajista, mutta en yleistä sitä kaikkien kohdalle, mutta kuitenkin päällimmäisenä suuri kiitos hoitohenkilökuntaa kohtaan.
      Vierailiaikoja toki yritääme kunnioittaa, mutta yleensä esim. tutkimus tai lääkärinkierto on ennen vierailuajan alkamista ja haluamme olla tässä tilanteessa tukemassa omaistamme. Mm. vanhuksemme monet ovat lukutaidottomia ja tarttevat "tulkkia" näissä tilanteissa. Toivon ymmärrystä tilanteissa ja otetaan ne tilanteet huomioon ennenkuin tuokitaan. Oli sen tarvitsia romani, valtaväestön edustaja tai maahanmuuttaja.

Iloista kevättä kaikille......

• romani nainen myös

Sain sellaisen käsityksen että taidat olla aivan väärälle alalle lukenut,miélestäni sairaanhoidon'
        alalle ei sovi rasimi olen saanut hyvin usein sen kokea niin sairaanhoitajilta kuin lääkäreiltä.
        Ja kuten edellä mainittiin olemme hyvin tunnollisia omaisille kun he sairastuvat ,emme jätä heitä sairauden emmekä vanhuuden tähden yksin vaan tuemme ja autamme heitä.Esim se taitaa olla teille enemmistö kansalle eli valkolaisille hyvin luonteen omaista hyljätä avuton ja sairas omainen ja tuttava aivan oman onnensa nojaan ,kun ei heistä ole teille hyötyä rahallisesti ja muutenkaan .Hyvin monet suomalais vanhukset purkavat tuntojaan esim,sielunhoito työssä juuri näistä asioista .Ja uskon että jos lääkevarkauksia tai muuta sellaista niin te valtaväestö suurimmaksi osaksi olette lääke-sekä huume riippuvaisia niin ulkopuolisesti sekä itse sairaanhoidon piirissä ,näin ainakin media kertoo ,että hyvin usein lääkärit sekä sairaanhoitajat ovat aivan lääkehoureissa työpaikoilla sekä aivan poliisi ratsioissa muutamia tapauksia tullut ilmi kuinka sairaanhoitajat olivat anastaneet lääkeitä huumavaan tarkoituksen.Ja herää kysymys onko enää mahdollisesti turvassa meidän omaiset edes sairaalassa vanhuksista puhumattakaan , vähän väliä media ilmoittaa kuinka vanhuksia ,vammaisia ja lapsia on tapettu joko lääkkeillä tai muulla tavoin,että kannattaa todella mennä itseensä kun yleistää. Mutta hyvän neuvon annan vaihda alaa .Siunausta vain teille kaikille.

• ...omaisista välittämisestä

Tämä oli mielestäni todella hyvä kirjoitus. Hyvä, että romanit eivät hylkää omaisiaan vaikeuksissa.

• minä vaan.

Hei!
      sattuipa sopivasti, olen meinaan itse romani ja olen perehtynyt tähän asiaan ja käynyt luennoimassa asiasta eri paikoissa, Annan siis hyvää tietoa kyseiseen asiaan ja voisin etukäteen huomauttaa sinua että ota ensi kerralla asiasta selvää ja sitten vasta kirjoita tai yleensä puhut asiasta, tunnetko miteb hyvin meidän tavat ja kulttuurin?! jos et niin ehkä kannattaa ottaa selvää ja vasta sitten kommentoida asiaa!

• minä vaan.

Hei!
      Kysynkin heti alkuun kumpi parempi: paljon ihmisiä sairaan ympärillä vai se kun joku valtaväestöön kuuluva esim: saattohoidossa oleva vanhus tai nuorempikin kun ei oo ketään omaisia paikalla kun toinen tekee kuolemaa, perinnöstä kyllä kiinostutaan . Tiedän mistä puhun on tuttuja asioita.
      Ottakaa ensin selvää meidän tavoista ja kulttuurista ja sitten on helpomi tajuta miksi mitenkin toimimme.

• tuleva hoitsu

kyllä ohi alkuperäisen aiheen!
        Pääpointtina ei ollut teidän aktiivinen vierailunne potilaan luona. Kyllä "meidän valkoistenkin" luona käy vieraita. Nimimerkki. kaksi kuukautta sairaalassa ja vähintään kaksi vierasta päivässä.

Ajatuksena oli sairaalan sääntöjen ja yleisen kohteliaisuuden noudattamisen vähäisyys.
        Voin kertoa, että sairaanhoitajilla on kyllä muutenkin tehtävää enemmän kuin tarpeeksi.

• Hagertin Likka
        tuleva hoitsu kirjoitti:

kyllä ohi alkuperäisen aiheen!
        Pääpointtina ei ollut teidän aktiivinen vierailunne potilaan luona. Kyllä "meidän valkoistenkin" luona käy vieraita. Nimimerkki. kaksi kuukautta sairaalassa ja vähintään kaksi vierasta päivässä.

Ajatuksena oli sairaalan sääntöjen ja yleisen kohteliaisuuden noudattamisen vähäisyys.
        Voin kertoa, että sairaanhoitajilla on kyllä muutenkin tehtävää enemmän kuin tarpeeksi.

Ehkä sulla on kokemusta vaan meijän huonosta käytöksestä mutta kyllä sairaalois ja muis muutki rikkoo sääntöjä sun muuta.Sillon vaan nostetaan meteli kun asia koskee romaneja.

• Cheru

Sairaalle on kyllä lohduttavaa ja ihanaa, että tulee paljon läheisiä vierailuille. Kun olin itse pitkään sairaalassa, vierailuaikoihin oli hirveän pitkän tuntuinen aika. Romanit todella välittävät ilmeisesti läheisistään. Ns. pöydän toiselle puolelle meno kuuluu vain henkilökunnalle, eikä hlökunta ehdi erityisesti huomioida vierailijoita. Oma isäni sai kylläkin huolimatonta hoitoa henkilökuntapulan vuoksi ja välillä teki itseni mieli ojentaa auttava käteni, mutta sair. hoit. yleensä ovat tosi arvostettavaa ammattikuntaa ja kivoimmat heistä lohtunakin potilaalle. Kuitenkin kirjoittajan viestissä oli mielestäni liiallista epäluuloa romaneja kohtaan: "pitää silmällä". Eiväthän romanit varmaankaan mitään älyttömyyksiä tee sairaalle potilaalle, koska välittävät hänestä niin paljon.

• DUOL

koska et ole mikään sairaanhoitaja, ja sitä paitsi tämä asia ei kuuluisi sinulle millään tavalla. Vaikka olisitkin sairaanhoitaja. Olet hyvin pieni sairaalan arvoasteikossakin mitattuna, olisutkin vain hoitaja, mutta et ole sitäkään. Kaikkia valkolaiselle tuleekin mieleen. Eikö sinua hävetä ? Ompa sinulla kova viha meidä kohtaan.
      Olisikohan sinulle käynyt niin, että seurustelit mustalais pojan kansa, ja sitten tämä poika jätti sinut lehdelle soittelemaan, varmaan on asialaita noin juuri. Ja näin yrität kostaa meille kaikille romaneille, jotain ilkeilyä sinun pitää saata aikaan meidä kohtaan.

P.S OPETTELE HYVÄ IHMINEN EDES KIRJOITTAMAAN SUOMEN KIELI OIKEIN, ONNEA YRITTÄMISELLE.

• mr-grillaaja

On se vaan jännää, että mustalaiset tekee aina kaikkialla kaikkee pahaa, mutta niille ei muka saada kuria? P***AT sanon minä! Jos ensinnäkin tämän keskustelun aloittajan kirjoitus olisi totta, niin silloin siellä olisi porttikieltoja jaettu! On myös turha väittää, että sairaalassa ei ole vartioita.. No ok, joissain 1h wc sairaaloissa ei välttämättä olekkaan, mutta kyllä melkein kaikkialla on. Sekin on jännää, että vartija ei muka ehdi paikalle ajoissa, mutta mustalaiset ehtivät varastaa lääkkeet, kiusata potilaita ja tehdä kaikkee muutakin siellä. Missä on järki? Vartija ehtii tuossa ajassa juosta vaikka esimerkiksi TAYS:in toisesta päästä toiseen päähän aivan hetkessä!

On mustalaisia, jotka eivät osaa käyttäytyä, mutta silloin jos se huono käytös on jatkuvaa, niin porttikielto sinne! Mua ärsyttää paljon, kun tiedän että sairaaloissa ja poliiseissa työskentelee rasistisia ihmisiä. Ne pitäs lailla kieltää oikeesti.

Näyttää siltä, että peruskoulupohjalla pääsen pidemmälle järjenkäytössä kuin monet jotka kouluttaa itseään monia vuosia.

• yks hoitsu

" P.S OPETTELE HYVÄ IHMINEN EDES KIRJOITTAMAAN SUOMEN KIELI OIKEIN" Heh....
        Mitäs kieltä tuo on?
        olisutkin vain hoitaja.
        mustalais pojan kansa.
        saata aikaan meidä kohtaan.

T: Sairaanhoitaja

• Pieni ihminen
        yks hoitsu kirjoitti:

" P.S OPETTELE HYVÄ IHMINEN EDES KIRJOITTAMAAN SUOMEN KIELI OIKEIN" Heh....
        Mitäs kieltä tuo on?
        olisutkin vain hoitaja.
        mustalais pojan kansa.
        saata aikaan meidä kohtaan.

T: Sairaanhoitaja

Olen työskennellyt monissa sairaaloissa ja yksikään meidän valtaväestöön kuuluva ei vieraile ja pidä omaisestaan yhtä hyvää huolta kuin romanit. He ovat käyttäytyneet hoitajia ja muita potilaita kohtaan hyvin, kunhan muutkin ovat heitä kunnioittaneet. Se on totta, että äänen käyttö on hieman yliampuvaa, mutta kyllä tänne ääntä mahtuu. Tunnen paljon romaneja, jotka käyvät töissä tai opiskelevat. Kodit kiiltävät puhtaana ja lapset kulkevat siisteissä vaatteissa. Ruokaa tarjotaan kaikille sitä tarvitseville, ketään ei hyljeksitä. Heidän kulttuurinsa, kieli ja tapansa ovat ihan omaa luokkaansa, suosittelen tutustumaan paremmin ennen tuomitsemista. Meidän "suomalaisten" pitäisi ottaa oppia romaneista. Kyllä nyt hävettää valtaväestön puolesta... Romanit, pitäkää puolianna, se on varmasti vaikeaa, kun on näin suvaitsematon ja rasistinen maa. Kaikki rasistiset Suomalaiset vähäksi aikaa vieraaseen maahan ja kulttuuriin kokemaan syrjintää ja halveksuntaa. Hyvää talven jatkoa kaikille! Pidetään huolta toinen toisistamme kulttuuriin ym katsomatta. Erilaisuus on rikkautta!!

• Vaalea Sveitsistä
        Pieni ihminen kirjoitti:

Olen työskennellyt monissa sairaaloissa ja yksikään meidän valtaväestöön kuuluva ei vieraile ja pidä omaisestaan yhtä hyvää huolta kuin romanit. He ovat käyttäytyneet hoitajia ja muita potilaita kohtaan hyvin, kunhan muutkin ovat heitä kunnioittaneet. Se on totta, että äänen käyttö on hieman yliampuvaa, mutta kyllä tänne ääntä mahtuu. Tunnen paljon romaneja, jotka käyvät töissä tai opiskelevat. Kodit kiiltävät puhtaana ja lapset kulkevat siisteissä vaatteissa. Ruokaa tarjotaan kaikille sitä tarvitseville, ketään ei hyljeksitä. Heidän kulttuurinsa, kieli ja tapansa ovat ihan omaa luokkaansa, suosittelen tutustumaan paremmin ennen tuomitsemista. Meidän "suomalaisten" pitäisi ottaa oppia romaneista. Kyllä nyt hävettää valtaväestön puolesta... Romanit, pitäkää puolianna, se on varmasti vaikeaa, kun on näin suvaitsematon ja rasistinen maa. Kaikki rasistiset Suomalaiset vähäksi aikaa vieraaseen maahan ja kulttuuriin kokemaan syrjintää ja halveksuntaa. Hyvää talven jatkoa kaikille! Pidetään huolta toinen toisistamme kulttuuriin ym katsomatta. Erilaisuus on rikkautta!!

Erilaisuus on todella rikkautta. Miten matelevaa ja pitkäveteistä olisi jos olisimme kaikki samanlaisia. Minäkin valkolaisena häpeän palstalla usein tapaa miten täällä keskustellaan. Tänne Sveitsiin näillä rasisteilla ei ole mitään asiaa. No chance. Täällä fiksua ihmistä ei syrjitä eikä halveksita. Sama mitä hän sitteen elatuksensa eteen tekee. Suomi on hyvin rasistinen ja katea (onko tuo oikein, eli kateus) maa, mutta olen sen huomannut, että mitä enemmin ihminen on ollut töissä ulkomailla, sitä vähemmin näkee/kuulee näitä MEGA NEGA juttuja.
        Kiitos hyvästä viestistä ja kaikkea hyvää raskaassa ammatissasi tulevaisuudellesi

• 5+11=2
        Vaalea Sveitsistä kirjoitti:

Erilaisuus on todella rikkautta. Miten matelevaa ja pitkäveteistä olisi jos olisimme kaikki samanlaisia. Minäkin valkolaisena häpeän palstalla usein tapaa miten täällä keskustellaan. Tänne Sveitsiin näillä rasisteilla ei ole mitään asiaa. No chance. Täällä fiksua ihmistä ei syrjitä eikä halveksita. Sama mitä hän sitteen elatuksensa eteen tekee. Suomi on hyvin rasistinen ja katea (onko tuo oikein, eli kateus) maa, mutta olen sen huomannut, että mitä enemmin ihminen on ollut töissä ulkomailla, sitä vähemmin näkee/kuulee näitä MEGA NEGA juttuja.
        Kiitos hyvästä viestistä ja kaikkea hyvää raskaassa ammatissasi tulevaisuudellesi

Onko Sveittssä vielä talavi.ainaski täällä espoossa lunta riittää

• Riives
        Vaalea Sveitsistä kirjoitti:

Eikö se ole raskasta sieltä Sveittistä asti pyörittää tätä paltsaa?

• feija a

eikös toi ROmanisairaala on yhtyssana

• Jaahas aahas

että romanit välittävät enempi omista sukulaisistaa ja tuttavistaa...taas mitä valtaväestö ei tee minkä olen huomannut monta kertaa sinne jätetää sukulainen tai tuttu lojumaa....ja romaneitaki on monenlaisia ei kaikki ole samanlaisia kuten valtaväestöäkin ja eihä mekään kirjoteta tänne tai jonnekki muualle jokaisesta teidän käytöksestänne tai rikoksista siis painakaamme mieleen että kaikenlaisia ihmisiä löytää romaneita ja valtaväestöstä olemme kaikki samanlaisia ei kukaa toistaan parempi vaikka niin joskus luullaan

• Justiiina

Ei pidä yleistää ja syyttää kaikkia romaaneja huonosta käytöksestä, mutta aika tutulta tuo kuulostaa.
      Olin tuossa joku aika taaksepäin terveyskeskuksessa ja siellä romaanilauma komenteli henkilökuntaa ja melusi.
      Tiskin takana olevalle vastaanotto-naiselle sanottiin vain ilman sen kummempia kohteliaisuuksia "TUO BURANAA JA VETTÄ! JA KYLMÄÄ KANS!!!"
      Kohteliaampaa olisi ollut sanoa "Voisinko saada jonkin särkylääkkeen? Onkohan wc:ssä mukeja?"

Tässä aiemmin Romani85 kirjoitti mielestäni hyvin. Hän on romaani ja häpeää muiden huonoa käytöstä.
      Minulla on romaani (puoliksi) ystävätär, joka pukeutuu perinteiseen asuun, mutta hänkin usein häpeää heidän huonoja tapojaan.
      Hän on pahoitellut usein minulle sitä, kun romaanit ovat niin rasistista porukkaa. Puhuvat todella halventavasti valtaväestöstä...

Ja naapurissa asui romaaneja. Kyllä olivat aika ylimielistä sakkia. Nuoret miehet kulkivat rinnakkain ja tukkivat tien hoilottaen.
      Minua eivät häirinneet, kun katsoin silmiin jääkylmästi ja pelottomasti.
      Kokemukseni mukaan romaanit kiusaavat niitä, jotka pelkäävät heitä. Nuokin nuoret miehet olivat tosi kokeneita vankilakundeja ja aina puukot mukana.
      Porukalla melutaan ja uhitellaan, mutta yksinäinen romani on aina hyvin kohtelias.

Korostan sitä, etten halua yleistää tätä kaikkiin, mutta peiliin katomista kyllä olisi!

• aikuinen nainen tääl

Katsoppas itteäs peiliin, niin näät pahasti rasistisen naaman sieltä. Et varmaankaan voi hyvin kun sinulla on tuommoinen viha romaneja vastaan sisälläsi. Ihan sääliksi käypi. Haje tyttö rukka itellesi hoitoa, ajattelen nimittäin sinun omaa parastasi. Mistä tuommoinen katkeruus Romaneja Vastaan? Mitä kauhijaa olet elämässäsi kokenut.? Kerro, se psykoloogille se varmaan helpottaapi sinun oloasi!

• Judaismi

Tuo ei nyt oikein pidä paikkaansa eikä pidä yleistää jonkun harvan yksilön perusteella.
      Nyt on kyseessä asia josta minulla on kokemusta varmasti keskivertoa enemmän.
      Myönnän romanien olevan värikkäämpiä vierailijoita kuin muiden. Kuitenkaan en ole havainnut heidän vierailujensa olevan ongelmallisempaa kun ei-romanien. Käytös on ollut henkilökunnan ohjeiden mukaista ja muutenkin hyvin asiallista. Lapset on pidettu kurissa, jota ei aina voi sanoa ei-romanien vierailuista.
      Se on merkille pantavaa, että he eivät unohda omaistaan sairaalan kuten niin moni muu tekee. Pidän tätä piirrettä kuitenkin hyveenä en paheena.
      En ole romani enkä heidän asianajajansa, mutta kannatan totuutta tässäkin asiassa.

• kokemuksia...

hiljattain TAYS:sta.Olen kyllä aloittajan kanssa samoilla linjoilla.Sukulaiseni on ollut toista kuukautta sairaalassa ja olemme käyneet 2-3 kertaa viikossa katsomassa häntä.Joka ainoan kerran,on mustalaisia ollut monta henkeä pääaulassa.Ymmärrän kyllä jos käydään katsomassa jotakuta,mutta miksi viettää aikaa aulassa.Toinen asia mihin kiinnitin huomion,oli heidän autonsa.Auto kävi n.20m pääovesta johon ei saa pysäköidä,kuin taksit ja invalidit (ei ollut kumpikaan)ja autossa ei ollut ketään.Itse kävelin vanhan äitini kanssa perimmäiseltä pysäköintipaikalta.Tupakointi on kielletty oven läheisyydessä,mistä eivät ainakaan kaksi tummaa nuorta miestä välittänyt,vaan polttivat heti oven pielessä.Alakerran kahvion tuotto menee syöpä-ja sydänsairaiden hyväksi.Tummat olivat hakeneet kaupasta makaronilaatikkoa ja maitoa syöden ne kahviossa.Laatikot lämmitettiin mikrolla,mikä on tarkoitettu vauvan ruuan lämmitykseen ja veitset,haarukat ja lasit haettiin kahvion tiskistä.Yhteenvetona on,että jos valkolainen tekisi edellämainittuja asioita,saisi sakot pysäköinnistä,joku varmasti tulisi sanomaan tupakoinnista ja kahviosta lentäisi pihalle.Mielestäni he itse omalla käytöksellään ansaitsevat halveksunnan.Ymmärrän kyllä kahvion henkilökuntaa,etteivät he uskalla mennä sanomaan mitään,tai syytetään kovaäänisesti rasismista.Täytyy kyllä sanoa,että hieman ottaa päähän tuo käytös,mutta heillä on ilmeisesti ihan omat lait.
        ps.Auto todellakin oli tummien,kuten näimme jälkeenpäin ja kaikki oli aivan hyväkuntoisia.

• Taatisen hyvä
        kokemuksia... kirjoitti:

hiljattain TAYS:sta.Olen kyllä aloittajan kanssa samoilla linjoilla.Sukulaiseni on ollut toista kuukautta sairaalassa ja olemme käyneet 2-3 kertaa viikossa katsomassa häntä.Joka ainoan kerran,on mustalaisia ollut monta henkeä pääaulassa.Ymmärrän kyllä jos käydään katsomassa jotakuta,mutta miksi viettää aikaa aulassa.Toinen asia mihin kiinnitin huomion,oli heidän autonsa.Auto kävi n.20m pääovesta johon ei saa pysäköidä,kuin taksit ja invalidit (ei ollut kumpikaan)ja autossa ei ollut ketään.Itse kävelin vanhan äitini kanssa perimmäiseltä pysäköintipaikalta.Tupakointi on kielletty oven läheisyydessä,mistä eivät ainakaan kaksi tummaa nuorta miestä välittänyt,vaan polttivat heti oven pielessä.Alakerran kahvion tuotto menee syöpä-ja sydänsairaiden hyväksi.Tummat olivat hakeneet kaupasta makaronilaatikkoa ja maitoa syöden ne kahviossa.Laatikot lämmitettiin mikrolla,mikä on tarkoitettu vauvan ruuan lämmitykseen ja veitset,haarukat ja lasit haettiin kahvion tiskistä.Yhteenvetona on,että jos valkolainen tekisi edellämainittuja asioita,saisi sakot pysäköinnistä,joku varmasti tulisi sanomaan tupakoinnista ja kahviosta lentäisi pihalle.Mielestäni he itse omalla käytöksellään ansaitsevat halveksunnan.Ymmärrän kyllä kahvion henkilökuntaa,etteivät he uskalla mennä sanomaan mitään,tai syytetään kovaäänisesti rasismista.Täytyy kyllä sanoa,että hieman ottaa päähän tuo käytös,mutta heillä on ilmeisesti ihan omat lait.
        ps.Auto todellakin oli tummien,kuten näimme jälkeenpäin ja kaikki oli aivan hyväkuntoisia.

Uskon kyllä et se auto oli pysäköity inva paikalle ja se oli tummien auto.mutta mutta nämä on niitä varhais-eläkkeen etuja kuule niin se vain on tosiaan ja hyväähän se kävely äitilles vaan tekee eikö totta. kato nää on just niitä asioita jotka sysätään vain tummien päälle katosku jos valkonaama tekis samoin niin sitä ei kukaan edes huomaa niin se ei pääse otsikoihinkaa sitten ite oon ajanu autolla kohta 20 vuotta eikä ole ikinä tarvetta ollut ajaa inva paikalle enkä ole kyllä huomannut että muutkaan tutut oisi niin tehnyt mut ai niin jos se yks ajo niin sithän me kaikki oltiin siinä samas kyytis. ja ei tarvi pelätä että haukun sua rasistiksi koska me ollaan vielä pahempia rasistia et teitille ihan tiedoks vaan.mut se siitä täytyy lähtee kylille kahteleen jos sais hyvän parkin nauraaaaaaaaaaa

• savustetu
        Taatisen hyvä kirjoitti:

Uskon kyllä et se auto oli pysäköity inva paikalle ja se oli tummien auto.mutta mutta nämä on niitä varhais-eläkkeen etuja kuule niin se vain on tosiaan ja hyväähän se kävely äitilles vaan tekee eikö totta. kato nää on just niitä asioita jotka sysätään vain tummien päälle katosku jos valkonaama tekis samoin niin sitä ei kukaan edes huomaa niin se ei pääse otsikoihinkaa sitten ite oon ajanu autolla kohta 20 vuotta eikä ole ikinä tarvetta ollut ajaa inva paikalle enkä ole kyllä huomannut että muutkaan tutut oisi niin tehnyt mut ai niin jos se yks ajo niin sithän me kaikki oltiin siinä samas kyytis. ja ei tarvi pelätä että haukun sua rasistiksi koska me ollaan vielä pahempia rasistia et teitille ihan tiedoks vaan.mut se siitä täytyy lähtee kylille kahteleen jos sais hyvän parkin nauraaaaaaaaaaa

savua ilman tulta.

• udelias

missäpäin suomea tämä romanisairaala sijaitsee?

• sairaalan täti

"kyllä siellä kuule ollaan hyvin hyvin hiljaisia, koska se sattuu meihiin eri lailla kuin valkoiseen ihmeseen, jos omainen on vakavasti sairas". Oujea. täähän on vallan loistavaa keskustelua. Eikai nyt voida "rodun" perusteella määritellä keneen sattuu enempi ja keneen ei.

Olen itse sairaalassa töissä ja ihmettelen kovasti, miksi omaiset (romanit siis) viettävät koko suku aikaansa sairaalan aulassa, käytävissä ym. Ja lapset mukana tietty, riehuvat ja juoksevat pitkin poikin.. Ja eihän niitä komenneta ja minä olen se paha ihminen jos jotakin sanoo.. Huhhuh..

• Doorman
        sairaalan täti kirjoitti:

"kyllä siellä kuule ollaan hyvin hyvin hiljaisia, koska se sattuu meihiin eri lailla kuin valkoiseen ihmeseen, jos omainen on vakavasti sairas". Oujea. täähän on vallan loistavaa keskustelua. Eikai nyt voida "rodun" perusteella määritellä keneen sattuu enempi ja keneen ei.

Olen itse sairaalassa töissä ja ihmettelen kovasti, miksi omaiset (romanit siis) viettävät koko suku aikaansa sairaalan aulassa, käytävissä ym. Ja lapset mukana tietty, riehuvat ja juoksevat pitkin poikin.. Ja eihän niitä komenneta ja minä olen se paha ihminen jos jotakin sanoo.. Huhhuh..

Mikähän sairaala mahtaa olla missä oot duunissa, ootko siivojana?

• Valkolainen.

saada kotikasvatusta. Hevoshommat vievät kaiken ajan.

• valeerus

Olen ollut sairaalassa sängyssä ja nähnyt omin silmin millaista souta vetävät menne vieraat,tosin joukolla tilevat ja kakarat mukana jotka näplää toisten potilaitten pöydällä olevia tavaroita,niin miksi..pitäisi olla 2.3 hengen porukka kerralla eiko koko glaania.

• sairaalan täti

Doorman: onks sillä mitään merkitystä mitä teen työkseni? Että olenko siivooja, hoitaja, jumppari, sossu, toimintaterapeutti, vartija vai lääkäri? Samanlaista on käytös jokaista ammattiryhmää kohtaan.

Sääliksi käy niitä muita sairaita ja väsyneitä potilaita jotka joutuvat tän kaiken shown keskellä olemaan..

• "Sande"

Ymmärrän aloittajan kirjoituksen, joten olen itsekkin sitä mieltä että 2-3 vierasta kerrallaan. Varsinaisia vierasaikoja ei nykyään sairaaloissa ole joten sinne voi mennä useammankin kerran päivässä käymään. Kun menee pienissä ryhmissä, niin sairastavalle riittää iloa pidempään kun käviöitä tulee useamman kerran päivässä.

• mieltä...

aloittajan kanssa,kaverilta vietiin puhelin Tays:in aulassa ja ketkäpä muut kuin mustiaiset asialla.Onneksi asia selvisi kameroiden ja vartijoiden avulla.Itellä ainakin kuva,että epärehellistä väkeä kaikki ja enpä ole nähnyt vielä mustiaisia rehellisissä töissä.

• MUN MIELIPITEENI
        mieltä... kirjoitti:

aloittajan kanssa,kaverilta vietiin puhelin Tays:in aulassa ja ketkäpä muut kuin mustiaiset asialla.Onneksi asia selvisi kameroiden ja vartijoiden avulla.Itellä ainakin kuva,että epärehellistä väkeä kaikki ja enpä ole nähnyt vielä mustiaisia rehellisissä töissä.

AIVAN TURHA KESKUSTELLA TÄÄLLÄ JA LUULLA ETTÄ ROMANIT MUUTTAISI KÄYTÖSTÄÄN.OLEN ROMANIEN PARISSA TYÖTÄ TEKEVÄ JA OLEVA NUORI NAINEN JA VOIN PUOLUEETTOMASTI SANOA ETTEI TÄÄLLÄ PUHUMINEN AUTA.TIETO JA PYYNTÖ EI MENE PERILLE,JOS EI LUKIJA SITÄ AIDOSTI HALUA.SYYTÄ EI NÄHDÄ,EIKÄ HALUTAKKAAN NÄHDÄ ITSESSÄÄN VAAN MIELUMMIN HOITAJISSA,JOTKA LEIMATAAN RASISTISIKSI HYVINKIN HELPOSTI,KUN TULEVAT HUOMAUTTELEMAAN JOSTAIN SÄÄNTÖRIKKEESTÄ.OLEN LOJAALI JA TULEN TOIMEEN ROMANIEN KANSSA,MUTTA JOS OLEN REHELLINEN NIIN NÄIN ASIAT OVAT USEIMMITE.ROMANIT VAIN LOUKKAANTUU KUN HEILLE HUOMAUTETAAN JOSTAIN,JA SYY TULEE HUOMAUTTAJAN SYYKSI.(USEIN)SAIRAALOISSA OLEN PALJON VIERAILLUT JA MIELESTÄNI MENO ON ÄÄNEKÄSTÄ,JOKA EI HAITTAA MINUA,MUTTA RÖYKEYS PIKEMMINKIN.SIELLÄ SAATETAAN TUIJOTELLA KULKIJOITA,NAURESKELLA HEILLE,JA ARVOSTELLA ÄÄNEEN ,,NEGATIIVISESTI.JOSKUS LIHAVA NAINEN KULKI OHI,HÄNELLE NAURETTIIN JA MIEHILLE EHDOTELTIIN ETTÄ MITEN OLISI TUO NAINEN(ROMANINAISET EHDOTTELI)JA SITTEN KUN MENNÄÄN POIS RIISUTAAN HAME ,NIIN SIELTÄ SAATTAA TULLA VIELÄ ISOMMAT IHRAT KUIN VALTAVÄESTÖN VIERAILIJALLA SAIRAALASSA OLI.EI NÄHDÄ OMAA LIHAVUUTTA JA MUODOTTOMUUTTA ,NEHÄN SAA PIILOON.EI OMAA RÖYKEYTTÄ,ILKEILYÄ,RASISTISUUTTA,OMAN KÄDEN OIKEUTTA,,,,,HELPOMMIN NÄKEE NE VALTAVÄESTÖN VIRHEET...NYT SITTEN MEIDÄN TULISI SOVUSSA KULKE TÄÄLLÄ,EI SE MIELESTÄNI ONNISTU VAIN VALTAVÄESTÖÄ KOULUTTAMALLA YMMÄRTÄMÄÄN ROMANEJA,.OLISI ALOITETTAVA KITKEMÄÄN YLIMIELISYYS ROMANEISTA JA JA PIDETTÄVÄ HEILLE KOULUTUKSI HYVÄKSYMÄÄN VALTAVÄESTÖ SAMANARVOISINA KUIN HE ITSEÄÄN PITÄVÄT.

ERÄS ASIA NOUSEE USEIN MIELEENI.NEUVOSTOLIITTO-SUOMI SOTA JOSSA VENÄLÄISET TAPPOIVAT HIRMUMÄÄRÄT SUOMALAISIA,RAISKASIVAT MAAMME YM..NYT ME ANNAMMA HEIDÄN ASUA NAAPURISSA ..MIKSI ROMANIT AINA SITTEN TUOVAT ESIIN KUINKA HEIDÄN ESI.ISIÄÄN ON SORRETTU????JA SILLÄ VERUKKEELLA PUHUVAT SYRJINNÄSTÄ,EIVÄTKÄ HYVÄKSY VALTAVÄESTÖÄ,KOSKA OVAT JOUTUNEET KÄRSIMÄÄN ..OLLAANHAN ME VALTAVÄESTÖKIN KÄRSITTY SODAN KOURISSA MUTTEMME VETOA ONGELMISSAMME NIIHIN.

• älä tuomitse
        mieltä... kirjoitti:

Joskus kulttuuri-identiteetin ja valtakulttuurissa elämisen yhteensovittaminen vaatii tasapainoilua. Koululta ja kanssaihmisiltä ei vaadita suuria muutoksia vaan avointa asennetta. Tärkein, mitä romanit toivovat, on se, että heitä kohdeltaisiin yksilöinä. Jos yksi osaa laulaa, se ei tarkoita, että kaikki olisivat musikaalisia. Jos yksi varastaa, se ei tarkoita, että kaikki olisivat epärehellisiä.

Romanit kunnioittavat itseään vanhempia ihmisiä ja jos esim. 80v romani sairastaa vakavasti ja joutuu olemaan sairaalassa, tulevat tätä nuoremmat häntä katsomaan kunnioituksesta. Osittain se on hyvä, kun joku edes välittää ja tulee katsomaan, mutta jotkut romanit ovat luonteeltaan hieman äänekkäitä ja joidenkin lapsien kasvatus ei ole aivan kohdallaan, jolloin lapsi luulee saavansa riehua ja tutkia paikkoja mielin määrin, eikä kukaan välttämättä kerkeä komentaa lasta rauhoittumaan. Romanit ainakin yrittävät saada kunnon koulutuksen, mutta melkein jokaisessa työhaastattelussa jne. otetaan huomioon se kulttuuri, joka tässä tapauksessa on romani. Usein sen takia romanit eivät saa töitä. Ihmiset halveksuvat romaneja. Ihmiset luulevat romanien saavansa elantonsa vain varastelemalla. Periaatteessahan romanitkin ovat ihmisiä kuten mekin. Heitä pitää kunnioittaa erilaisuudestaan tässä maassa, jossa he ovat usein ulkomaalaisia. Samanlainen tapaus on jos valkoinen muuttaa perheineen Romaniaan tai Intiaan, josta ne romanit ovat kotoisin. Siellä tapaus voi olla vastakkainen.

Yleensä se on siitä hoitajan käytöksestä riippuvaa tuleeko romani tiskin taakse vai ei. Romaneille pitää olla kohtelias, kuten muillekin ihmisille. Harvat hoitajan 'työntävät' tunkeilijat tiskin takaa. Aina voi kiltisti sanoa vaikka korvista tulisikin sauhua käytöksen takia. Joitakin potilaita, jotka romanin kanssa samassa huoneessa lepäilee saattaa häiritä romanin vierailijoiden käytös, mutta aina voi kohteliaasti ja rauhallisesti pyytää heitä olemaan hieman hiljempaa tai poistumaan huoneesta. Hoitajatkin voivat kiltisti sanoa vierailuajan päättyneen ja toivottaa seuraavana päivänä taas tervetulleiksi katsomaan. Onhan niitäkin valkoisia, jotka alkavat räyhäämään suuttuessaan, kun eivät pääse katsomaan potilasta.

Älkää hyvät ihmiset tuomitko romaneja kulttuurin vuoksi tai käyttäytymisen. Sanoin jo aikaisemmin että he ovat yksilöitä, ei ole kahta samanlaista romania keskenään. Ihan totta, suhtautukaa heihin samoin kuin valkoisiin. Kohteliaisuus ja rauhallisuus täytyy pitää mukana romanien kanssa jutellessa/kommunikoidessa.

T: Romanien kulttuurista kiinnostunut teini tyttö

• älä tuomitse kirjoitti:

Joskus kulttuuri-identiteetin ja valtakulttuurissa elämisen yhteensovittaminen vaatii tasapainoilua. Koululta ja kanssaihmisiltä ei vaadita suuria muutoksia vaan avointa asennetta. Tärkein, mitä romanit toivovat, on se, että heitä kohdeltaisiin yksilöinä. Jos yksi osaa laulaa, se ei tarkoita, että kaikki olisivat musikaalisia. Jos yksi varastaa, se ei tarkoita, että kaikki olisivat epärehellisiä.

Romanit kunnioittavat itseään vanhempia ihmisiä ja jos esim. 80v romani sairastaa vakavasti ja joutuu olemaan sairaalassa, tulevat tätä nuoremmat häntä katsomaan kunnioituksesta. Osittain se on hyvä, kun joku edes välittää ja tulee katsomaan, mutta jotkut romanit ovat luonteeltaan hieman äänekkäitä ja joidenkin lapsien kasvatus ei ole aivan kohdallaan, jolloin lapsi luulee saavansa riehua ja tutkia paikkoja mielin määrin, eikä kukaan välttämättä kerkeä komentaa lasta rauhoittumaan. Romanit ainakin yrittävät saada kunnon koulutuksen, mutta melkein jokaisessa työhaastattelussa jne. otetaan huomioon se kulttuuri, joka tässä tapauksessa on romani. Usein sen takia romanit eivät saa töitä. Ihmiset halveksuvat romaneja. Ihmiset luulevat romanien saavansa elantonsa vain varastelemalla. Periaatteessahan romanitkin ovat ihmisiä kuten mekin. Heitä pitää kunnioittaa erilaisuudestaan tässä maassa, jossa he ovat usein ulkomaalaisia. Samanlainen tapaus on jos valkoinen muuttaa perheineen Romaniaan tai Intiaan, josta ne romanit ovat kotoisin. Siellä tapaus voi olla vastakkainen.

Yleensä se on siitä hoitajan käytöksestä riippuvaa tuleeko romani tiskin taakse vai ei. Romaneille pitää olla kohtelias, kuten muillekin ihmisille. Harvat hoitajan 'työntävät' tunkeilijat tiskin takaa. Aina voi kiltisti sanoa vaikka korvista tulisikin sauhua käytöksen takia. Joitakin potilaita, jotka romanin kanssa samassa huoneessa lepäilee saattaa häiritä romanin vierailijoiden käytös, mutta aina voi kohteliaasti ja rauhallisesti pyytää heitä olemaan hieman hiljempaa tai poistumaan huoneesta. Hoitajatkin voivat kiltisti sanoa vierailuajan päättyneen ja toivottaa seuraavana päivänä taas tervetulleiksi katsomaan. Onhan niitäkin valkoisia, jotka alkavat räyhäämään suuttuessaan, kun eivät pääse katsomaan potilasta.

Älkää hyvät ihmiset tuomitko romaneja kulttuurin vuoksi tai käyttäytymisen. Sanoin jo aikaisemmin että he ovat yksilöitä, ei ole kahta samanlaista romania keskenään. Ihan totta, suhtautukaa heihin samoin kuin valkoisiin. Kohteliaisuus ja rauhallisuus täytyy pitää mukana romanien kanssa jutellessa/kommunikoidessa.

T: Romanien kulttuurista kiinnostunut teini tyttö

kirjoituksesi sisältää hyvän pointin, toivottavasti monet ymmärtäisi sanoman.
        Romaneita on tietääkseni Euroopasta eniten Romaniassa mutta Romania ei ole Romaneitten kotimaa, vaikka nimien samankaltaisuus saattaisi antaa ymmärtää, Romania on yksi raaimmista maista Romaneita kohtaan, siellä on pidetty Romaneita satoja vuosia (noin 500v) orjina ja he olivat myös natsi-saksan liittolaisia jne.

• zaar
        tsigaan kirjoitti:

kirjoituksesi sisältää hyvän pointin, toivottavasti monet ymmärtäisi sanoman.
        Romaneita on tietääkseni Euroopasta eniten Romaniassa mutta Romania ei ole Romaneitten kotimaa, vaikka nimien samankaltaisuus saattaisi antaa ymmärtää, Romania on yksi raaimmista maista Romaneita kohtaan, siellä on pidetty Romaneita satoja vuosia (noin 500v) orjina ja he olivat myös natsi-saksan liittolaisia jne.

En tiennyt tuota, mutta tarkoitin siis samaa tapausta kuin romani suomessa, mutta toisinpäin :D

• sergei1235
        MUN MIELIPITEENI kirjoitti:

AIVAN TURHA KESKUSTELLA TÄÄLLÄ JA LUULLA ETTÄ ROMANIT MUUTTAISI KÄYTÖSTÄÄN.OLEN ROMANIEN PARISSA TYÖTÄ TEKEVÄ JA OLEVA NUORI NAINEN JA VOIN PUOLUEETTOMASTI SANOA ETTEI TÄÄLLÄ PUHUMINEN AUTA.TIETO JA PYYNTÖ EI MENE PERILLE,JOS EI LUKIJA SITÄ AIDOSTI HALUA.SYYTÄ EI NÄHDÄ,EIKÄ HALUTAKKAAN NÄHDÄ ITSESSÄÄN VAAN MIELUMMIN HOITAJISSA,JOTKA LEIMATAAN RASISTISIKSI HYVINKIN HELPOSTI,KUN TULEVAT HUOMAUTTELEMAAN JOSTAIN SÄÄNTÖRIKKEESTÄ.OLEN LOJAALI JA TULEN TOIMEEN ROMANIEN KANSSA,MUTTA JOS OLEN REHELLINEN NIIN NÄIN ASIAT OVAT USEIMMITE.ROMANIT VAIN LOUKKAANTUU KUN HEILLE HUOMAUTETAAN JOSTAIN,JA SYY TULEE HUOMAUTTAJAN SYYKSI.(USEIN)SAIRAALOISSA OLEN PALJON VIERAILLUT JA MIELESTÄNI MENO ON ÄÄNEKÄSTÄ,JOKA EI HAITTAA MINUA,MUTTA RÖYKEYS PIKEMMINKIN.SIELLÄ SAATETAAN TUIJOTELLA KULKIJOITA,NAURESKELLA HEILLE,JA ARVOSTELLA ÄÄNEEN ,,NEGATIIVISESTI.JOSKUS LIHAVA NAINEN KULKI OHI,HÄNELLE NAURETTIIN JA MIEHILLE EHDOTELTIIN ETTÄ MITEN OLISI TUO NAINEN(ROMANINAISET EHDOTTELI)JA SITTEN KUN MENNÄÄN POIS RIISUTAAN HAME ,NIIN SIELTÄ SAATTAA TULLA VIELÄ ISOMMAT IHRAT KUIN VALTAVÄESTÖN VIERAILIJALLA SAIRAALASSA OLI.EI NÄHDÄ OMAA LIHAVUUTTA JA MUODOTTOMUUTTA ,NEHÄN SAA PIILOON.EI OMAA RÖYKEYTTÄ,ILKEILYÄ,RASISTISUUTTA,OMAN KÄDEN OIKEUTTA,,,,,HELPOMMIN NÄKEE NE VALTAVÄESTÖN VIRHEET...NYT SITTEN MEIDÄN TULISI SOVUSSA KULKE TÄÄLLÄ,EI SE MIELESTÄNI ONNISTU VAIN VALTAVÄESTÖÄ KOULUTTAMALLA YMMÄRTÄMÄÄN ROMANEJA,.OLISI ALOITETTAVA KITKEMÄÄN YLIMIELISYYS ROMANEISTA JA JA PIDETTÄVÄ HEILLE KOULUTUKSI HYVÄKSYMÄÄN VALTAVÄESTÖ SAMANARVOISINA KUIN HE ITSEÄÄN PITÄVÄT.

ERÄS ASIA NOUSEE USEIN MIELEENI.NEUVOSTOLIITTO-SUOMI SOTA JOSSA VENÄLÄISET TAPPOIVAT HIRMUMÄÄRÄT SUOMALAISIA,RAISKASIVAT MAAMME YM..NYT ME ANNAMMA HEIDÄN ASUA NAAPURISSA ..MIKSI ROMANIT AINA SITTEN TUOVAT ESIIN KUINKA HEIDÄN ESI.ISIÄÄN ON SORRETTU????JA SILLÄ VERUKKEELLA PUHUVAT SYRJINNÄSTÄ,EIVÄTKÄ HYVÄKSY VALTAVÄESTÖÄ,KOSKA OVAT JOUTUNEET KÄRSIMÄÄN ..OLLAANHAN ME VALTAVÄESTÖKIN KÄRSITTY SODAN KOURISSA MUTTEMME VETOA ONGELMISSAMME NIIHIN.

no jo oli vuodatus, minä sergei naapurin poika kiitän että annat minun asua jaelää rauhassa etkä aja meitä 227miljoonaa naapuriasi pois kiitos

• häpiä mitä kirjoitit

toivot muutosta ? Hyvin pieni apulaishoitaja. Jo on aikoihin eletty. On sinulla jutut , kuin lehmän ostajalla.
      Jos me toimittaisi kaikkien hoitajien mukaan, niin hommahan menisi sekaisin. Luuletko sinä, että sinä omistat sairaalat ? voi vekkonen sentään. Ethän sinä ole kuin vain hoitaja. Et ole johtaja, tai edes lääkäri. Ja tuommoiset vaatimukset sinulla, olet sekaisin. TÄMÄ KUULE EI OLE SINUN ASIASI. Tyhjentele vaan niitä paskapotteja

• apinan lapsi

joka sana. Olen elämäni aikana nähnyt miljoonasti tilanteita joissa romanit käyttäytyvät todella huonosti. Minä ymmärrän varsin hyvin että kulttuureissa on eroja, mutta sopeuta pitäisi niin ettei omalla käytöksellään terrorisoi muiden elämää.

Tiedän romaneja jotka osaavat elää muita häiritsemättä, ja ovatkin mukavia tyyppejä. Valitettavasti kuitenkin 85% kokemuksista on todella epämiellyttäviä ja jopa vaarallisia.

Minäkin monesti mietin että miksi? Miksei voisi käyttäytyä sääntöjen mukaan ja ystävällisesti?

• Ja

Olen romani ja sairaanhoitaja sekä olen nähnyt työurani aikana lukuisia valtaväestöön kuuluvia yksinäisiä potilaita. Mielestäni se on hienoa että romanit käyvät porukalla katsomassa omaisiaan, he tervehtyvät yleensäkkin nopeammin kuin muut. Ja syy siihen on etteivät he ole yksinäisiä, syrjääntyneitä eli heillä pysyy myös paremmmin tallella mielenterveys. Olisi todella hienoa jos valkolaistenkin omaiset pitäisivät yhteyttä useammin ja toisivat elämää sairaalaan. En puollusta häiriintyneitä romaneita, mutta ottakaaa valkolaiset jotakin hienoja piirteitä ja ominaisuuksia myös romaneilta ja tulkaa joskus tekin sinne sairaalaan joukolla ilostuttamaan vanhuksia ja sairaita.

• nimierkkii
        Ja kirjoitti:

Olen romani ja sairaanhoitaja sekä olen nähnyt työurani aikana lukuisia valtaväestöön kuuluvia yksinäisiä potilaita. Mielestäni se on hienoa että romanit käyvät porukalla katsomassa omaisiaan, he tervehtyvät yleensäkkin nopeammin kuin muut. Ja syy siihen on etteivät he ole yksinäisiä, syrjääntyneitä eli heillä pysyy myös paremmmin tallella mielenterveys. Olisi todella hienoa jos valkolaistenkin omaiset pitäisivät yhteyttä useammin ja toisivat elämää sairaalaan. En puollusta häiriintyneitä romaneita, mutta ottakaaa valkolaiset jotakin hienoja piirteitä ja ominaisuuksia myös romaneilta ja tulkaa joskus tekin sinne sairaalaan joukolla ilostuttamaan vanhuksia ja sairaita.

täysin oikeassa. Me valkoiset olemme unohtaneet vanhukset vanhainkotiin ,minäkin.
        Menen katsomaan vanhempiani kera siskoni saapuu ensiviikolla.

• miten käyttäydyt?

Olen samaa mieltä kuin apinan lapsi, että pieni joukko romaaneja käyttäytyy varsin hyvin, mutta suurin osa huonosti ja näillä tilannetaju on heikko, sekä muiden huomioon ottaminen olematonta. Lisäksi ollaan epärehellisiä. Tälläkin palstalla näkee asenteen, että hoitajaa vähätellään eikä ymmärretä hoitajan työtä. Ihan turha kirjoittaa mitään, eivät kuitenkaan ymmärrä. Ovat niin itsekeskeisiä ja muita halveksivia.

Kiitokset kaikille mukaville ja muut huomioon ottaville romaneille. Teidän kanssanne on ilo toimia.

• tumman tervehdys

jätä vierailijat rauhaan, keskity vaikka kyttäämään valelääkäreitä, joista on suurempi vaara potilaille kun meistä

meidän besökit sairaaloissa, ovaat tilapäisiä,kun taas feikkilääkärit, ja myrkyttelevät hoitsut ovat aina vaaratekijänä

• ml

Aivan uskomatonta. Aina kun ihmetellään ASIALLISESTI KESKUSTELLEN, epäkunnioittavia romanitapoja, niin se tarkoittaa että palstalla on provo? Ja ainoa tapa päästä keskustelemasta asiaa on väittää luettu huijaukseksi. En minäkään ole tyytyväinen siihen miten kaikki alkuperäiset suomalaiset elämäänsä elää. Onneksi TILASTOLLINEN SUHTEUTUS on aivan eri kuin Romaneilla. Muutenhan maamme olisi täysin vararikossa.

• hoitsut kahvilla

78-vuotias eläkeläismies käytti palvelutalossa seksuaalisesti hyväkseen 80-vuotiasta rollaattorilla liikkuvaa naista.

Helsingin hovioikeus pysytti voimassa käräjäoikeuden miehelle langettaman neljän kuukauden ehdollisen vankeustuomion.
      Oikeudessa mies kiisti syytteen ja väitti ainoastaan auttaneensa naisen vessaan.

Uhrin avustajan mukaan mies käytti iäkkään naisen avutonta asemaa häikäilemättä hyväkseen ja aiheutti naiselle huomattavaa häpeää ja kärsimystä.

Teko tapahtui helsinkiläisessä palvelutalossa. Uhrille aiheutui teosta mm. mustelmia ja erittäin kovaa kipua.

Mies kutsui itse paikalle hoitajan turvapuhelimella. Hoitaja epäili heti seksuaalista hyväksikäyttöä. Hoitaja löysi uhrin lattialta makaamasta.

Teko tapahtui 2009. Mies joutuu korvamaan naiselle kivusta ja särystä sekä teon aiheuttamasta kärsimyksestä yhteensä 1500 euroa.

• Anonyymi00114

Mä halusin kotiin kun oli tämän kulttuurin edustaja samassa huoneessa ja hänellä kävi sukua klo 22 jälkeen. Henkilökunta ei todennäköisesti uskaltanut sanoa,että ei saa tulla niin myöhään...Sanoin lääkärille,että otan kotiin antibiootit. Minulla oli jalassa ruusu. Tästä on nyt jo jokunen vuosi,mutta ei ollut mukava kokemus....

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      71
      5545
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      273
      4866
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      40
      3174
    4. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      255
      3004
    5. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      103
      2630
    6. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      5
      2102
    7. Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta

"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S
      Kotimaiset julkkisjuorut
      336
      2062
    8. Muovipusseista pitäisi saada panttimaksu takaisin

Ostan joka päivä yhden muovipussin, ja niistä palautuu keskimäärin takaisin kaupan pullomaatin yhteydessä olevaan roskik
      Maailman menoa
      65
      1781
    9. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      15
      1555
    10. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      2
      1546
    Aihe