Lappeenrannan ja imatran murteen erot?

nauravanauris

Millaisia eroja olette huomanneet noiden kahden etelä-karjalan murretta puhuvien kaupunkien välillä? Jostain murrekartasta olen joskus nähnyt, että LPR kuuluisi Lemin (Lappeenrannan) välimurteisiin - tarkoittaako tämä savolaismurteisiin päin olevaa vivahdetta (onhan LPR aika lähellä Etelä-Savoa)? Imatra taas ilmeisesti on varsinaisia kaakkoismurteita - onko Imatra siis lähempänä Viipurissa aikoinaan puhuttua murretta (Olihan osa Imatraa Jääskeen kuuluvaa aluetta)? Itse olen huomannut eroa vain pronominien taivutuksessa, Imatralla sanotaan notkeammin minuu/sinuu, kun Lappeenrantalainen sanoisi miuta/siuta.

18

8546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninja26

Kyllä Imatralla monetkii käyttää noita MIUTA/SIUTA taivutuksia. Ehkä sie et vaa oo kuullu sitä kertaakaan Imatralaisen suusta. Mie ite vaikka en enää Imatralainen ookaan käytän aika paljonki tuota miuta/siuta esim. textareissa ja kirjeissä.

Mie en ainakaa oo suurempia eroja huomannu Imatralaisten tai Lappeenrantalaisten puheessa.

• murrehirmu

Harvemmin miusta Lappeenrannassa kuulee miuta/siuta..tai ainakaan se ei ole täysin alkuperäistä murretta. Lappeenrannassa käytetään aikalailla sekoitusta( siuta,sinnuu,sinuu..)Tiiä sitten Imatran puolen tilannetta kun siellä en ole asunu.

• huomannu

eroa moisessa, mut en ookkaan paikkakuntalainen. Ja imatralaisia en juuri tunne, lappeenrantalaisia kyllä senkin edestä. Oon syntyjäni sieltä seudulta ja asunu aina etelässä... etelä-karjalassa (mie/miuta), etelä-savossa (miä/miua), etelä-pohjanmaalla (mä/mua)ja etelä-lapissa (mie/minua). No, tais alue vähän laajeta turhaan kirjoittajan tarkoittamasta...

• mahtaa

palentaa ja ketä paleltaa kuulin, joltain aikoinani, että tää palentaa olisi aika paikallinen sana mene ja tiedä sitten.

• KorvaKarvaKoistinen

Olen huomannut, että Imatralla puhuttaessa omista vanhemmista, sanotaan meikäläiset ja kaverin vanhemmat on heikälaisiä, mitä Lappeenrannan puolella en ole havainnut(paikallisten suusta),muutenkin, hyö ja hää(he ja hän)tyyppisiä sanoja käytetään mielestäni enemmän imatralla, kuin Lappeenrannassa (jonka Imatralaiset lyhentää Lappee ;)

• ä'öääööä
        KorvaKarvaKoistinen kirjoitti:

Olen huomannut, että Imatralla puhuttaessa omista vanhemmista, sanotaan meikäläiset ja kaverin vanhemmat on heikälaisiä, mitä Lappeenrannan puolella en ole havainnut(paikallisten suusta),muutenkin, hyö ja hää(he ja hän)tyyppisiä sanoja käytetään mielestäni enemmän imatralla, kuin Lappeenrannassa (jonka Imatralaiset lyhentää Lappee ;)

Imatralla ja muutenkin maakunnan pohjoisosissa tosiaan käytetään heikäläiset, meikäläiset -muotoja, kun taas Lappeenrannassa puhutaan yleensä joko "porukoista" tai vanhemmista.

Ainakin aiemmin Lappeenrannassakin on kyllä käytetty näitä "hyö ja hää" -muotoja enemmän, mutta kuten tuossa alapuolen jutussani totesin, vuosikymmenten myötä Lappeenrannan murre on miedontunut ja näiden sanojen käyttö on vähenemään päin.

• ...

en ole törmännyt Lappeenrannassa yhteenkään ihmiseen, joka puhuisi myös minuu/sinuu -tavalla. Lappeenrantalaisten suusta kuuluukin useimmiten miuta ja miua. Imatralla tiedän myös käytettävän paljon tuota palentaa-sanaa, lappeessa puolestaan paleltaa =)

• ä'öääööä

Ei Lappeenrannassa kukaan sano "miua"... Itse en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän tuota ilmaisua. Kyllä se on 95-prosenttisesti "miuta". Loput ehkä sitten käyttää "mua" tai "minua" -ilmaisuja, joko vahingossa tai jos ovat vaikka muualta kotoisin. :)

• monesti kuultu
        ä'öääööä kirjoitti:

Ei Lappeenrannassa kukaan sano "miua"... Itse en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän tuota ilmaisua. Kyllä se on 95-prosenttisesti "miuta". Loput ehkä sitten käyttää "mua" tai "minua" -ilmaisuja, joko vahingossa tai jos ovat vaikka muualta kotoisin. :)

Ainakin itse olen tavannut monia lappeenrantalaisia (työn merkeissä, naapurissa ja ystävinä), jotka käyttävät miua-sanaa. Sen tiedän, että nämä ihmiset ovat alkujaan sekä Lappeenrannasta että aivan sen pienistä lähikunnista.

• ä'öääööä

Imatralla puhutaan enemmän samantyylistä murretta kuin pohjoisempana eli Rautjärvellä, Parikkalassa... Ja niiden murre taas alkaa olla lähellä Savonlinnan seudun tai Pohjois-Karjalan murteita. (Savonlinnassa ei muuten mielestäni puhuta samanlaista murretta kuin Mikkelissä... Mikkelin murre mielestäni "miedompaa".)

Lappeenrannassa ylipäätänsä puhe on mielestäni "vähemmän murteista" kuin pohjoisempana maakunnassa Imatra mukaanlukien. Vuosikymmenten saatossa murre on tavallaan laimentunut, ja Imatra on siis tässä suhteessa vähän perässä kehityksestä. :)

Eihän Lappeenrannan murteessa ole mitään kovin omaleimaista enää paitsi persoonapronominit, possessiivipronominit ja se, et sanoja vähä leikataa päist' välil'. Mut kylhä niit' leikataa vähä muualkii Suomes.

Mutta kaipa se on aika yleinenkin ilmiö, että suuremmissa kaupungeissa murre on vähemmän vahvaa kuin pienemmillä paikkakunnilla.

• lpr:lainen

Joutsenosta pohjoiseen (eli myös Imatralla) puhutaan miusta enemmin karjalaisittain eli murre todella kuuluu ja kuulostaa samalle kuin "M-L Kirvesniemi aina telkkarissa puhui"...:)

Ja se on totta, että Lappeenrannassa sanotan 95%:sti miuta/siuta, kun taas Imatralla kaiketi enemmin minuu/sinuu tai jopa minnuu/sinnuu. Lappeenrannan murre on neutraalimpaa kuin Imatran. Miua/siua sanotaan muuten mm. Luumäellä, kun joku tuossa senkin mainitsi.

Ja joku kirjoitti, että Lappeenranta lähellä Etelä-Savoa....no enpä nyt niin sanoisi, eikös täältä ole Mikkeliin lähes sata kilsaa. Lähempänähän on Kymenlaakso: Miehikkäläänkin on vain vajaat 50 kilsaa.

• ääääääååää

Maantieteellisesti Kymenlaakso ja Etelä-Savo ovat melkein yhtä lähellä/kaukana Lappeenrantaa, mutta ei kummankaan alueen murre mitenkään erityisemmin vaikuta täällä.

Hassua on muuten se, että Kotkassa (=Kymenlaaksoa) ja Mikkelissä (=Etelä-Savoa) käytetään samantyylisiä persoonapronomineja eli "miä ja siä", mutta siinä välissä noita ei (kaiketi) käytetä. Enkä kyllä tiedä käytetäänkö juuri missään muuallakaan.

Kouvolassa taas käytetään vähän millaisia persoonapronomineja sattuu, riippuen ehkä kuun asennosta. Silti kaikessa näennäisessä neutraaliuudessaan Kouvolan murre on sellaista, minkä jostain syystä usein erottaa ja tunnistaa. En oikeastaan edes tiedä, mistä johtuu. Ehkä ei niinkään sanoista, vaan tavasta, jolla ne sanotaan.

• ollessani
        ääääääååää kirjoitti:

Maantieteellisesti Kymenlaakso ja Etelä-Savo ovat melkein yhtä lähellä/kaukana Lappeenrantaa, mutta ei kummankaan alueen murre mitenkään erityisemmin vaikuta täällä.

Hassua on muuten se, että Kotkassa (=Kymenlaaksoa) ja Mikkelissä (=Etelä-Savoa) käytetään samantyylisiä persoonapronomineja eli "miä ja siä", mutta siinä välissä noita ei (kaiketi) käytetä. Enkä kyllä tiedä käytetäänkö juuri missään muuallakaan.

Kouvolassa taas käytetään vähän millaisia persoonapronomineja sattuu, riippuen ehkä kuun asennosta. Silti kaikessa näennäisessä neutraaliuudessaan Kouvolan murre on sellaista, minkä jostain syystä usein erottaa ja tunnistaa. En oikeastaan edes tiedä, mistä johtuu. Ehkä ei niinkään sanoista, vaan tavasta, jolla ne sanotaan.

Mikkelissä intissä puhuivat paikalliset aika lähelleen samaa ku itekkiin. Mut sit ku kuuli, että ny tulee paikkakunnan murretta ni ne olkiin Iisalmest.

Elikkäs aika lähellä Savo-Karjalaa tää meidän lässytys on. Hirveeltähän se kuulostaa telkkarista toi mie ja sie, mutta näin keskenään puhuttuna ei miltään ihmeelliseltä.

• ä'öääööä
        ollessani kirjoitti:

Mikkelissä intissä puhuivat paikalliset aika lähelleen samaa ku itekkiin. Mut sit ku kuuli, että ny tulee paikkakunnan murretta ni ne olkiin Iisalmest.

Elikkäs aika lähellä Savo-Karjalaa tää meidän lässytys on. Hirveeltähän se kuulostaa telkkarista toi mie ja sie, mutta näin keskenään puhuttuna ei miltään ihmeelliseltä.

Mikkelissä sanotaan "miä ja siä", Lappeenrannassa mie ja sie... Onhan siinä eroa.

Mikkelin murre ei kyllä varmaankaan nykyään ole kovin "voimakasta" kuten ei Lappeenrannan murrekaan verrattuna pienempiin paikkakuntiin ja entisaikoihin..

Joka tapauksessa jos Lappeenrannan/Karjalan murretta verrataan oikeaan Savon murteeseen, niin on siinä eroa aika huomattavasti, enkä kyllä omaksi murteeksi moista "vientämistä" tunnista. :)

• Lpr ja Mikkeli murteissa
        ä'öääööä kirjoitti:

Mikkelissä sanotaan "miä ja siä", Lappeenrannassa mie ja sie... Onhan siinä eroa.

Mikkelin murre ei kyllä varmaankaan nykyään ole kovin "voimakasta" kuten ei Lappeenrannan murrekaan verrattuna pienempiin paikkakuntiin ja entisaikoihin..

Joka tapauksessa jos Lappeenrannan/Karjalan murretta verrataan oikeaan Savon murteeseen, niin on siinä eroa aika huomattavasti, enkä kyllä omaksi murteeksi moista "vientämistä" tunnista. :)

Herranen aika, eihän nämä kaksi murretta (Lpr ja Mikkeli) ole yhtään samanlaisia. Mikkelissä väännetään savvoo ja eihän myö täällä Lappeenrannassa ollenkaan "väännetä" vaan puhutaan neutraalisti. Itse olen syntyperäinen lappeenrantalainen ja en koskaan "väännä" tai käytä sanoissa kaksoiskonsonantteja (esim. tommaatti, bannaani ym). Mikkelin murre on selkeästi savoa ja me lappeenrannassa puhumme kaakkoismurteita, johon kuuluvat entiset menetetyn karjalan pitäjien murteet ja nykyisen E-Karjalan murteet aina Haminaa myöten. Mikkeli ei niihin kuulu.

• niin iso ero
        Lpr ja Mikkeli murteissa kirjoitti:

Herranen aika, eihän nämä kaksi murretta (Lpr ja Mikkeli) ole yhtään samanlaisia. Mikkelissä väännetään savvoo ja eihän myö täällä Lappeenrannassa ollenkaan "väännetä" vaan puhutaan neutraalisti. Itse olen syntyperäinen lappeenrantalainen ja en koskaan "väännä" tai käytä sanoissa kaksoiskonsonantteja (esim. tommaatti, bannaani ym). Mikkelin murre on selkeästi savoa ja me lappeenrannassa puhumme kaakkoismurteita, johon kuuluvat entiset menetetyn karjalan pitäjien murteet ja nykyisen E-Karjalan murteet aina Haminaa myöten. Mikkeli ei niihin kuulu.

No empä väittänytkään, että olisivat prikulleen samanlaiset puhumattakaan samoja. Tarkoitin kylläkin arkikieltä jota esim. Mikkelin keskustassa asuvat porukat käyttää. Mielestäni aika "neutraalia" sekin, tai siis kuulosti siltä sen 11kk:n aikana jonka savossa vietin.

Sivummalle maakuntiin mentäessä kyllä se savon viäntö alkoi tosissaan. Sama kuin täällä menee esim. Lemin perukoille on karjalan murre jo aika erikoista.

• yks lappeelaine
        niin iso ero kirjoitti:

No empä väittänytkään, että olisivat prikulleen samanlaiset puhumattakaan samoja. Tarkoitin kylläkin arkikieltä jota esim. Mikkelin keskustassa asuvat porukat käyttää. Mielestäni aika "neutraalia" sekin, tai siis kuulosti siltä sen 11kk:n aikana jonka savossa vietin.

Sivummalle maakuntiin mentäessä kyllä se savon viäntö alkoi tosissaan. Sama kuin täällä menee esim. Lemin perukoille on karjalan murre jo aika erikoista.

voi, voi tei haastijaana, et onks se savomuankiel erilaist ko tää karjalaisii murre. savolaisha kientää ja vientää niit sanojaasa iha mite sattuu. myö tääl karjalapuoles haastetaa iha asiat suoraa. hyö sannoot ja myö sanotaa mie sanon ja hää sannoo. jokkaineha meist haastaa mitä sylk suuhu tuop, et se siint murrehaastist. hyvvää varpäivää jokkaisel, mei sakil ja teijä sakil ja iha jokkaisel murteihi haastajal nii tyttölöil ko pojilkii.

• yks imatralt

aika pitkä aika ku tähä aiheesee on viimeks kirjotettu mut eihä sil oo mitää välii näit on kuiteki hauska lukee :)
      Ite oon asunu Imatral koko pienen ikäni ja paljo tuttui/sukulaisii myös lappeenrannast, parikkalast ja täst lähikunnist. Mut se on selkee ero et lappeenrannas puhutaa tätä "miuta, siuta" ko taas Imatral se on "minuu, sinuu" sit simpeleelle, parikkalaa ni siel se on jo "minnuu, sinnuu" mitä miu mielest ainakaa Imatral ei käytetä yhtää etekää nuorten keskuudes tota ei kuule.
      Parikkalan pohjois osas asuvat taas taivuttaa sanoja myös näi "mökkilöitä, tyttölöitä, taloloita, mattoloita jne. kyl varmaa kaikki noist tunnistaa mitä tarkottaa mut totakaa ei Imatra-Lpr seudul kuule. Eli tuol Parikkalan suunnal puhe alkaa olla jo enemmä savoo mitä täs Imatra-Lpr seudul ei puhuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      21
      5067
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3222
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1278
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      893
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      763
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      742
    Aihe