Millaisia puuliesiä teillä on mökeillänne? Onko jokin malli parempi toista? Suunnitteilla esimerkiksi Arolalta (italialainen?) Sogno yhtenä vaihtoehtona.
Rakenteilla olevaan mökkiimme tulee puuliesi ainoaksi lämmönlähteeksi, piippu muurataan, jotta varaa paremmin.
hyvä puuliesi?
3
4887
Vastaukset
- puuhella
Takan yhteyteen kannatta muurata kunnon puuhella. Vetää hyvin ympäri vuoden ja lämmittää muuria niinkuin takkakin. Meillä on vielä vesisäiliökin ja hanasta saa lämmintä vettä. Talvella ei tarvitse lämmittää kuin makuutiloja sähköllä, hella takka muodostaa suuren lämpövaraston. Puuhellan ansiosta muuri lämpenee huomattavasti nopeammin kuin pelkkä varaava takka, jonka lämpöä saa odotella seuraavaan päivään. Valmishellat on viety kaatopaikalle tai jääneet käyttämättä naapurustossa. Eivät vedä eivätkä varastoi lämpöä, siinä syyt. Muurihella vetää kesälläkin kun polttaa hiukan paperia hormin alapäässä, rautakökkeröt ei millään konstilla.
- mokkeilija
>>>Puuhellan ansiosta muuri lämpenee huomattavasti nopeammin kuin pelkkä varaava takka, jonka lämpöä saa odotella seuraavaan päivään.>>>
Riippuu takasta. Itse olen tyytyväinen 1000 kilon Tulikiven takkaan; antaa lämpöä puolen tunnin kuluttua lämmittämisen aloittamisesta, ei tarvitse polttaa kuin pesällinen, (kovilla pakkasilla kaksi) mutta kuitenkin varaa vajaan vuorokauden lämpöä. Itse en laittanut hellaa kun en siinä kuitenkaan tekisi ruokaa, pelkkään lämmittämiseen se on omiin tarpeisiin vähän turhan tilaavievä rakennelma - varsinkin kun takka kuitenkin on oltava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803