tarvitsen apua laina-asioissa

Kalle

Täällä palstalla on selvästi laina-asioiden asiantuntijoita, mutta tieto on sirpaloitunut niin moneen aiheeseen, että uskallan kysyä asiaa erillisellä otsikolla..

Olemme hankkimassa omaa asuntoa lainarahalla. Säästöjä on 5000e, jotka tosin haluaisimme jättää mahdolliseen remonttiin.

Palkkatulomme ovat yhteensä noin 5000e bruttona.

Erilaisiin euriboreihin, annuiteetteihin ja muihin tutustuessa menee polla sekaisin.

Minkälaisen lainan te ottaisitte nykypäivänä?

Mikä viitekorko jne...

9

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ano Muumi

      Tavallisin tapaus on euribori 12kk tai pankin prime ja annuiteetti eli tasaerä.

    • Lea

      pankkineuvojaan.

      12 kk:n euriborissa lainan korko (euribor pankin osuus) on kiinteä vuoden ajan. Lyhempiin korkoihin sidotun lainan korko määritellään uudelleen aina korkojakson mukaan, kuukausittain tai vaikka kolmen kuukauden välein. Pitkällä aikavälillä ne korkoriskit tuppaavat tasoittumaan.

      Mene katsomaan vaikka www.asuntotieto.com, siellä on minusta selvitetty asiat aika hyvin. Muuten, minulla on bruttotulot 2800 E, lainaa 72000 tasaeränä, korko 12 kk euribor.

    • eki

      Tällä hetkellä korkotaso on todella alhaalla. Jos nyt ottaisin asuntolainan, niin sitoisin sen ehdottomasti kiinteään korkoon (yleensä 3 v. tai 5 v.). Korot eivät tästä tasosta voi enää paljoa laskea, nousta voivat tosi nopeastikin paljon sitten kun nousu alkaa.

      Omasta mielestäni pankkien Prime-korot ovat vain pankkien kannalta hyviä, eli nousevat suhteellisen nopeasti korkotason noustessa mutta eivät laske yhtä nopeassa tahdissa. Eli minä pidän euribor 12 kk parempana vaihtoehtona kuin primea.

      Pankkineuvojat auttavat kyllä, mutta muista että he ovat pankin "myyjiä". Eivät aina ajattele sinun parastasi, vaan myös pankin etua.

      • Ano Muumi

        Jos pankki tarjoaa pitkää kinteää korkoa, niin sehän tarkoittaa sitä että heidän ekonomistinsa eivät usko että korkotaso olisi merkittävästi nousemassa.


      • 50/50
        Ano Muumi kirjoitti:

        Jos pankki tarjoaa pitkää kinteää korkoa, niin sehän tarkoittaa sitä että heidän ekonomistinsa eivät usko että korkotaso olisi merkittävästi nousemassa.

        Jos otat paljon (>100kEur)lainaa, niin ota osa kiinteäkorkoisena ja osa 12kk euribor. Teimme itse niin, että otimme 60% 5v-kiinteä ja 40% 12kk-euribor. Kiinteän saimme kokonaiskorolla 3,85%. Ei tässä voi paljon hävitä jos korot vielä laskee ja jos ne nousee, niin se lievittää tuskaa kun nousu ei vaikuta kuin siihen toiseen puolikkaaseen.


      • puuwe
        50/50 kirjoitti:

        Jos otat paljon (>100kEur)lainaa, niin ota osa kiinteäkorkoisena ja osa 12kk euribor. Teimme itse niin, että otimme 60% 5v-kiinteä ja 40% 12kk-euribor. Kiinteän saimme kokonaiskorolla 3,85%. Ei tässä voi paljon hävitä jos korot vielä laskee ja jos ne nousee, niin se lievittää tuskaa kun nousu ei vaikuta kuin siihen toiseen puolikkaaseen.

        kannattaa otta pitkä kiinteä todellakin. Otettiin just lainaa 5v kiinteällä korolla ja halvalla saatiin. Pankkitäti yritti kovasti suositella 12 kk euriboria tai lyhyempää mutta kun pitää päänsä niin saa mitä tahtoo. Näkeehän ne pankki-ihmisetkin että "tappiota" luultavasti pitkillä kiinteillä koroilla tulee 5 vee aikana verrattuna 12kk kiinteeseen.
        Tuo pitkä kiinteä antaa ainakin turvaa. Tietää tasan tarkkaan mitä maksaa seuraavat vuodet


      • faustino
        puuwe kirjoitti:

        kannattaa otta pitkä kiinteä todellakin. Otettiin just lainaa 5v kiinteällä korolla ja halvalla saatiin. Pankkitäti yritti kovasti suositella 12 kk euriboria tai lyhyempää mutta kun pitää päänsä niin saa mitä tahtoo. Näkeehän ne pankki-ihmisetkin että "tappiota" luultavasti pitkillä kiinteillä koroilla tulee 5 vee aikana verrattuna 12kk kiinteeseen.
        Tuo pitkä kiinteä antaa ainakin turvaa. Tietää tasan tarkkaan mitä maksaa seuraavat vuodet

        sait ko. lainan? Olen itsekin miettinyt samanlaisen lainan ottamista mutta olen kuullut (itse en ole kysynyt) että tarjoukset ovat aikas korkeita.


      • Vielä nostamatta
        faustino kirjoitti:

        sait ko. lainan? Olen itsekin miettinyt samanlaisen lainan ottamista mutta olen kuullut (itse en ole kysynyt) että tarjoukset ovat aikas korkeita.

        Mä kiersin Keski-Suomalaisia pankkeja tän viikon. Nykyisellään lainalupaus taskussa, kauppa tekosella viikon sisällä ja korko n. 100K-euron lainalle ensialkuun 3,6 prosenttia kolmen vuoden kiinteällä.

        Kolmen vuoden aikana takkiin tulee nykyiseen 12kk euribor-lainaan verrattuna n. 1000 euroa. Mut jos korot nousevat, niin... :-)

        Arpa on heitetty, katotaan kuinka käy.

        Lykkyä tykö.


    • Anonyymi

      Tämä on tiedottaa suurelle yleisölle, että annamme tällä hetkellä lainaa ihmisille, jotka tarvitsevat taloudellista apua alhaisella 3 prosentin korolla. Jos olet kiinnostunut hakemaan lainaa, ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja sähköpostitse: [email protected] tai Whats-App: 12253990855

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe