Ensimmäisen pyöränsä (ER6 N) hankkinut kyselee mitä perustyökaluja mp:n omistajan pakista pitäisi löytyä ? Mitään isoja remppoja ei ole tarkoitus itse tehdä.
Perustyökalut ?
8
2388
Vastaukset
- pyörä?
Taitaa olla niin tuore pyörä kyseessä, että et tarvitse mitään työkaluja. Siis meinaan, että jos hankit uuden auton, niin tuskin sitä varten ensimmäiseksi työkalusarjaa hankit..?
Mutta jos mopojen (ja autojen tms.) kanssa yhtään värkkää, niin tässä jotain alkuun - loppua ei olekaan..
- ruuvimeisselisarjat: tavallinen, ristipäät phillips pozidrive
- kuusiokolo ja torx sarjat
- kiintoavainsarja 6-21.. mm, joissa toinen lenkkipää
- hylsysarjat, normaali pienempikin on kätevä moneen hommaan
- pihtejä monenmoisia ja tietty sivuleikkurit
- jakoavaimillakin saattaa olla käyttöä, vaikka pieni, keskikoko ja suurempi
- mahdollisia erikoisavaimia öljyproppuihin, suodattimiin sun muihin
- erilaisia kemikaaleja (vaikkei ne työkaluja olekaan, niin esim. ruosteen irrotin, sprayöljyt, silikonit sun muut on tarpeen ja tietysti tippakannu
- momenttiavaimellakin saattaa olla käyttöä
- sähkötyökaluja: abikopihdit, yleismittari, koetusmeisseli, liittimiä jne..
Ja kaikki tietysi vähintäänkin kohtuullista laatua, halpistyökaluilla vaan turhaudut.. - miksi tarvit perustyökaluja.
Jos teet ihan peruskorjauksia tai perushuoltoja, ja perusmoottoripyörässäsi on ihan tavallisia perusmuttereita ja perusruuveja, ja osaat moottoritekniikan perustat niin kyllä kannattaa ostaa ihan perusteellisen hyvät perustyökalut. Sellaiset perushylsysatsit ym. perusvääntimet ja perusruuvimeisselit ovat vasta-alkajalle ihan perusteltuja. Ettei tule perustavaa lisävahinkoa.
- Kra
Vaikka nykyisin Suomestakin jo saa kohtuuhintaisia työkaluja joka lähtöön.
Lähde purkamaan asiaa niinpäin, että tee lista asioista mitkä pitää pystyä omilla työkaluilla tekemään. Näin saat tarkan käsityksen/listan mitä työkaluja tarvitaan. Tietysti nuo perustyökalusarjat voit jokatapauksessa hankkia muutenkin.
- 1/4 tuuman millinen hylsy/räikkä sarja
- 3/8 tuuman samoin
jne.....
Isommilla ( 1/2 ja 3/4 tuman) ei juuri ole käyttöä prätkän huollossa, ovat niin kookkaitakin ettei niillä mahdu mitään tekemään.
Reissuun kannattaa ottaa vain ihan välttämättömät, riippuu vähän reissun luonteesta ja pyörän luotettavuudesta. Tässäkin sama sääntö, ihan sen mukaan mitä huoltotöitä todennäköisimmin joudut (tai kuvittelet joutuvasi) tekemään.
Toimiva kännykkä on ehkäpä se tärkein ja paras työkalu tienpäällä(?)Momenttiavain näyttäisi olevan perusteltu hankinta hylsy- ja meisselisarjojen lisäksi.
Olen tässä huoltanut pyörää, josta on löytynyt jo kolmesta (3) eri kopasta paskaksi väännettyjä jenkoja :( Ja näitä kooppiahan juuri joutuu aukomaan huoltotoimien yhteydessä
Muistuu aina sellaisen tavatessani mieleeni eräs entinen ystäväni joka sanoi että "tervettä järkeä käyttäen niitten kanssa pärjää".
Ei ole sellaista tevettä järkeä millä saa esmes venttiilikoppien tiivisteet pitämään vääntämättä pultteja ylikireälle. Sattumalta se voi onnistua, mutta momentti kertoo totuuden.
Asia on nim. niin, että metsurin ja pankkitoimihenkilön ranteista löytyy ruista ihan eri mitalla, ja mikä saattaa toisesta tuntua loppuun kiristeltyltä, voi toisesta olla vielä sormin ruuvattavissa.
Ja moottoripyörän pultit ovat useimmiten mitoitetut niin että niissä ei ole ylikapasiteettia. Lisäksi sieltä löytyy erilaisia alumiini-teräs-yhdistelmiä, jotka jo lähtökohtaisesti pitäisi varustaa varoitusmerkillä.- samaa mieltä!
JU1PP1 kirjoitti:
Momenttiavain näyttäisi olevan perusteltu hankinta hylsy- ja meisselisarjojen lisäksi.
Olen tässä huoltanut pyörää, josta on löytynyt jo kolmesta (3) eri kopasta paskaksi väännettyjä jenkoja :( Ja näitä kooppiahan juuri joutuu aukomaan huoltotoimien yhteydessä
Muistuu aina sellaisen tavatessani mieleeni eräs entinen ystäväni joka sanoi että "tervettä järkeä käyttäen niitten kanssa pärjää".
Ei ole sellaista tevettä järkeä millä saa esmes venttiilikoppien tiivisteet pitämään vääntämättä pultteja ylikireälle. Sattumalta se voi onnistua, mutta momentti kertoo totuuden.
Asia on nim. niin, että metsurin ja pankkitoimihenkilön ranteista löytyy ruista ihan eri mitalla, ja mikä saattaa toisesta tuntua loppuun kiristeltyltä, voi toisesta olla vielä sormin ruuvattavissa.
Ja moottoripyörän pultit ovat useimmiten mitoitetut niin että niissä ei ole ylikapasiteettia. Lisäksi sieltä löytyy erilaisia alumiini-teräs-yhdistelmiä, jotka jo lähtökohtaisesti pitäisi varustaa varoitusmerkillä.Käytettyn moottoripyörän eka tulppien vaihtokin hirvittää, kun ei tiedä minkälaisilla jatkovarsi virityksillä on entinen omistaja vanhat tulpat kiristänyt. Huonolla tsäkällä on vaihto suoritettava pitkänkaavan mukaan -> "herkällä tatsilla helikoili satsilla"
- -asentaja-
JU1PP1 kirjoitti:
Momenttiavain näyttäisi olevan perusteltu hankinta hylsy- ja meisselisarjojen lisäksi.
Olen tässä huoltanut pyörää, josta on löytynyt jo kolmesta (3) eri kopasta paskaksi väännettyjä jenkoja :( Ja näitä kooppiahan juuri joutuu aukomaan huoltotoimien yhteydessä
Muistuu aina sellaisen tavatessani mieleeni eräs entinen ystäväni joka sanoi että "tervettä järkeä käyttäen niitten kanssa pärjää".
Ei ole sellaista tevettä järkeä millä saa esmes venttiilikoppien tiivisteet pitämään vääntämättä pultteja ylikireälle. Sattumalta se voi onnistua, mutta momentti kertoo totuuden.
Asia on nim. niin, että metsurin ja pankkitoimihenkilön ranteista löytyy ruista ihan eri mitalla, ja mikä saattaa toisesta tuntua loppuun kiristeltyltä, voi toisesta olla vielä sormin ruuvattavissa.
Ja moottoripyörän pultit ovat useimmiten mitoitetut niin että niissä ei ole ylikapasiteettia. Lisäksi sieltä löytyy erilaisia alumiini-teräs-yhdistelmiä, jotka jo lähtökohtaisesti pitäisi varustaa varoitusmerkillä.Joskus muinoin kun konehommia tein, mulla oli näppituntumaa. Näin on myös jokaisella työkseen koneita korjaavalla asentajalla. Ei momenttiavain toki ammattilaisellekaan tarpeeton ole, mutta sen käyttö rajoittuu koneita korjattaessa mm. laakeripukkien, sylinterinkansien yms. kiristykseen. Kukaan ammattilainen ei tarvitse momenttiavainta esim. venttiilikopan pulttien kiristämiseen ja harva käyttää moista edes tulppien vaihdossa.
Momenttiavaimen käyttö äkkinäiselle saattaa muuten olla jopa vaikeampaa kuin terveellä järjellä kiristäminen. Ei se ole niin yksinkertaista, jotta siitä vaan ja naks - sekin vaatii näppituntumaa.
Vaikka asentajavuosistani aikaa onkin ja momenttiavaimen omistan, niin normaaleissa huoltotoimenpiteissä sitä en tarvitse.
Kuten joskus aiemmin taisin kirjoittaakin, niin esim. tavallisiin tiivisteellisiin sytytystulppiin pätee nyrkkisääntö: Sormivoimin tulppahylsyllä siihen saakka kun menee, sen jälkeen väännin kiinni ja tulppaa 1/4 kierrosta kiinnipäin - momentti on siinä. - sama wanha..
-asentaja- kirjoitti:
Joskus muinoin kun konehommia tein, mulla oli näppituntumaa. Näin on myös jokaisella työkseen koneita korjaavalla asentajalla. Ei momenttiavain toki ammattilaisellekaan tarpeeton ole, mutta sen käyttö rajoittuu koneita korjattaessa mm. laakeripukkien, sylinterinkansien yms. kiristykseen. Kukaan ammattilainen ei tarvitse momenttiavainta esim. venttiilikopan pulttien kiristämiseen ja harva käyttää moista edes tulppien vaihdossa.
Momenttiavaimen käyttö äkkinäiselle saattaa muuten olla jopa vaikeampaa kuin terveellä järjellä kiristäminen. Ei se ole niin yksinkertaista, jotta siitä vaan ja naks - sekin vaatii näppituntumaa.
Vaikka asentajavuosistani aikaa onkin ja momenttiavaimen omistan, niin normaaleissa huoltotoimenpiteissä sitä en tarvitse.
Kuten joskus aiemmin taisin kirjoittaakin, niin esim. tavallisiin tiivisteellisiin sytytystulppiin pätee nyrkkisääntö: Sormivoimin tulppahylsyllä siihen saakka kun menee, sen jälkeen väännin kiinni ja tulppaa 1/4 kierrosta kiinnipäin - momentti on siinä.Tuli vielä mieleen.. Vaikkapa venttiilikopan kiristämiseen ei momentitkaan auta, jos pultteja ei osata kiristää vaiheittain ja oikeassa kiristysjärjestyksessä.
Tiivisteeseen, johon ei kuulu liimaa, sitä ei myöskään saa laittaa. Se vaan pullauttaa tiivisteen pihalle - ja tietysti myös toisinpäin, eli liimatiivisteeseen (ko. tiivisteelle soveltuvaa) liimaa. Näissä tehdään usein virheitä ja sitte yritetään epätoivoissaan kiristämällä tilkitä vuotoja ja perseelleen menee..
Sylinterinkannen pultteja kiristettäessä oikea ja vaiheittainen kiristysjärjestys vielä korostuu. Sen kun tekee väärin, niin on ihan sama oliko käytössä momenttiavainta, vai ei.. - lopultakaan
-asentaja- kirjoitti:
Joskus muinoin kun konehommia tein, mulla oli näppituntumaa. Näin on myös jokaisella työkseen koneita korjaavalla asentajalla. Ei momenttiavain toki ammattilaisellekaan tarpeeton ole, mutta sen käyttö rajoittuu koneita korjattaessa mm. laakeripukkien, sylinterinkansien yms. kiristykseen. Kukaan ammattilainen ei tarvitse momenttiavainta esim. venttiilikopan pulttien kiristämiseen ja harva käyttää moista edes tulppien vaihdossa.
Momenttiavaimen käyttö äkkinäiselle saattaa muuten olla jopa vaikeampaa kuin terveellä järjellä kiristäminen. Ei se ole niin yksinkertaista, jotta siitä vaan ja naks - sekin vaatii näppituntumaa.
Vaikka asentajavuosistani aikaa onkin ja momenttiavaimen omistan, niin normaaleissa huoltotoimenpiteissä sitä en tarvitse.
Kuten joskus aiemmin taisin kirjoittaakin, niin esim. tavallisiin tiivisteellisiin sytytystulppiin pätee nyrkkisääntö: Sormivoimin tulppahylsyllä siihen saakka kun menee, sen jälkeen väännin kiinni ja tulppaa 1/4 kierrosta kiinnipäin - momentti on siinä.kovin paljon niitä konehommia tehnyt.
Jos olisit, et tulisi tänne jeesustelemaan tuntumallasi, varsinkaan yhteydessä jossa on puhe peräti kolmesta pilalle väänetystä jengasta samassa koneessa.
Toi alkuperänen kysyjähän ei ees kyselly mitä ammattimies tarttee, vaan mitä kantsii kokemattoman hankkia. Minäkin olen sitä mieltä että momenttiväännin on tarpeellinen, ja mielipiteeni johtuu juuri siitä että harvemmin tulee ruuveja väänneltyä-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792