Männänrenkaiden järjestys?

mökkicrossi

Kyseessä nelitahti Honda xr80. Uudet männnänrenkaat pitäisi asentaa.

Puristusrenkaita on kaksi- musta ja kirkas.

Vanhasta männästä puuttui ylempi männänrengas, paikallaan oli kirkas rengas joka oli siis keskimmäisessä urassa. Mielestäni se kirkas kuuluisi ylös?? Laitanko kuitenkin sen kirkkaan keskelle kuten vanhassakin männässä oli vai meneekö väärin? Sen takia ehkä ylempi(se musta) rengas on tuhoutunutkin totaalisesti (myös mäntä yläosastaan), eli ei ollut mitään jäljellä kun avasin koneen= ylikoko mäntä plus poraus ja nyt siis renkaiden asennus, mutta kuinkapäin??

19

23395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lassev

      se pyöreäolkainen rengas ylimmäksi. Mittaa renkaat sylinterissä ja ylimmän renkaan päät on hivenen enempi auki koska lämpölaaleneminen vaikutaa eniten ylempään puristusrenkaseen ja on yleensä semmoinen puoreä olkainen. Huomioi myös T eli TOP merkki renkaan päissä ja niiden kuuluu olla ylös päin, Jos öljyrengas kolmi osainen niin jaa ponnistus ja laahainrenkaiden päät noin 120 astetta. Silleesti.

      • mökkicrossi

        Se kirkas rengas oli minusta pyöreäolkaisempi, siksi päättelin sen kuuluvan ylös. Musta rengas teräväkulmainen ja leveyssuunnaltaan paksumpi(siis vaakasuuntaan mitattuna) mutta paksuus korkeussuunnassa oli sama. Öljyrenkaan asensin suurinpiirtein mainitsemallasi tavalla.

        Männänrengasurista en löytänyt mitään eroa, mistä voisi päätellä puristusrenkaiden järjestyksen, mutta toisaalta ylempi rengas joutuu kovemmalle ja kuluu enemmän eli voisiko tuo musta "paksumpi" sittenkin kuulua ylös?

        Kone on jo kasattuna pöydällä (musta ylhäällä, kuten purkaessakin), eli ei paikallaan, joten tässä vaiheessa olisi helppo vielä purkaa ja vaihtaa renkaiden paikka jos löytyisi varmuus asiaan!


      • lassev
        mökkicrossi kirjoitti:

        Se kirkas rengas oli minusta pyöreäolkaisempi, siksi päättelin sen kuuluvan ylös. Musta rengas teräväkulmainen ja leveyssuunnaltaan paksumpi(siis vaakasuuntaan mitattuna) mutta paksuus korkeussuunnassa oli sama. Öljyrenkaan asensin suurinpiirtein mainitsemallasi tavalla.

        Männänrengasurista en löytänyt mitään eroa, mistä voisi päätellä puristusrenkaiden järjestyksen, mutta toisaalta ylempi rengas joutuu kovemmalle ja kuluu enemmän eli voisiko tuo musta "paksumpi" sittenkin kuulua ylös?

        Kone on jo kasattuna pöydällä (musta ylhäällä, kuten purkaessakin), eli ei paikallaan, joten tässä vaiheessa olisi helppo vielä purkaa ja vaihtaa renkaiden paikka jos löytyisi varmuus asiaan!

        Joo. Niin minunkin mielestä se keskimmäinen rengas on leveyssuunnastaan paksumpi joten se kirkas eli pyöreäolkainen kuuluu ylös. Jos panit uudet sylinterin tiivisteet niin uskon että voit kasata niillä uudeleen. Olen purkanut ja kasannut noita koneita paljon ja näin ne on pääsääntöisesti olleet.


    • mäntä tulee

      siihen sylinteriin? Onko sulla kokemusta siitä, vai luotatko tän foorumin vastauksiin? Männät voidaan asentaa väärin, aivan kuin laittaisit väärän väriset sukat eri tilaisuuteen joka on kuitenkin väärä. Jos laitat männänrenkaat väärin, huomaat kyllä nopeasti että ne oli väärin. Mutta, MIKSI VITUSSA IDIOOTTI MENEE TEKEMÄÄN SELLAISTA MITÄ EI OSAA? OLET VARMAAN TURO--INKERI.

      • mökkicrossi

        " MIKSI VITUSSA IDIOOTTI MENEE TEKEMÄÄN SELLAISTA MITÄ EI OSAA?" Tuota noin,koneeni on edelleen pöydällä, kasattuna, mutta pultit ei vielä lopullisessa kireydessä. Laitoin homman jäihin, kunnes saan varmuuden männänrenkaiden järjestykseen.

        Tein aikanaan moottoriremontteja ja koneistuksia leipätyökseni- siksi osasin epäillä renkaiden järjestystä. Yleensähän kaikki menee oikein kun ottaa vanhasta mallia, mutta prätkäni on vanha ja monta asentajaa jo ehtinyt käydä..jne.

        Ylempi männänrengas puuttui kokonaan(lähtenyt kävelemään yläkautta(= ), ja sen on täytynyt olla se musta, koska alempi p.rengas oli kiiltävä kauttaaltaan.

        Jos nopeasti huomaan että ovat nyt väärinpäin, joudun tekemään ehkä uuden remontin. Siksi otan asioista selvää loppuun asti- yksi konsti on tämä palsta.

        Mutta noista sukka- asioista voitaisiin keskustella erikseen, kunhan vaan laitat puhelinnumerosi=)


    • Kra

      Mutta vain yksi oikea, joka löytyy kyseisen moottorin korjausohjeesta. Jos kirjaa ei löydy kirjastosta lainaksi niin muutamalla kympillä pitäis kaupasta löytyä (Alfamer tai joku muu...)

      Olen jokusen moottorin purkanut ja rakentanut, mutta koskaan en luota sokeasti että edellinen olis laittanu osat oikeinperin paikalleen. Tehdään niitä virheitä tehtaassakin saati sitten muualla.

      Männänrenkaitakin on uskomattoman suuri sortimentti erilaisia, muodon, materiaalin ja pintakäsittelyn osalta.

      - kirkas rengas lienee kromattu joka vois olla se ylin (arvaus)
      - musta on pintakäsittelemätön valurautarengas, joka vois olla alempi puristusrengas (arvaus tämäkin)
      - öljyrenkaankin voi asentaa yllättävän monella tavalla (väärin) varsinkin jos se koostuu useammasta osasta

      Sitten on vielä ne pienet lasermerkinnät (TOP) uusissa renkaissa (tarkoittaa ylöspäin). Uuden männän laatikossakin saattaa löytyä paperilappu jossa asia on kerrottu monella kielellä.

      Tuollaisesta 4-tahtarista on kyllä aika vaikea saada ajamalla männänrenkaita kappaleina pihalle jos kone on oikein kasattu ja öljyä on koneessa. Viittais kyllä enempi työvirheeseen, eli suosittelen, että opiskelet tuon kohdan kyseisestä moottorista erityisen huolellisesti.

      Kysyit mitenpäin mäntä pitää asentaa paikalleen. Käytännössä on kaksi vaihtoehtoa, mutta vain toinen niistä on oikea. Useimmiten männäntappi ei ole symmetrisesti keskellä mäntää, vaan vaikkapa millenverran toisessa laidassa. Sillä saadaan pienenettyä kitkavoimia männän kyljen ja sylinterin välillä työtahdin aikana. Jos laitat väärinpäin, niin tämä asia kääntyy päälaelleen ja moottorista tulee lyhytikäinen.

    • lassev

      Joo. Jos toisessa puristusrenkaassa selvästi pyöreät olakeet niin on satavarmasti ylempi rengas. Ja tuossa ylemmässä renkaassa hivenen suurempi päitten väli.(yleensä) Työnnä molemmat puristus renkaat männällä sylinteriin ja mittaa välysmitalla. Jos mäntään ei ole koneistettu ventiili tiloja (imu suurempi) niin pitäisi löytyä ex (pako) tai in (imu) merkintä männän päästä.(voi olla myös nuoli joka tulee olla pakoventiilin suuntaan) Noin pienissä männissä ylensä männän tappi on keskellä mäntää mutta jos ei niin tappi on lähempänä pakopuolta. Silleesti.

      • mökkicrossi

        Männän suuntaa en kysynyt, siinä lukee selvästi "ex", joten sen kyllä laitoin oikeinpäin.

        Purin/kasasin koneen tänään uudelleen, vaihdoin männänrenkaat siten että kirkas tuli nyt ylös ja musta seuraavaksi.

        Soitin aamulla maahantuojan palvelunumeroon (2€ pvm) ja sielläkin oltiin sitä mieltä että kirkas ylemmäksi!!!! Paitsi että mitään paperilla olevaa FAKTAA ei löytynyt sieltäkään, päästänsä heitti, ja käski katsoa että mustassa renkaassa kartioprofiili. No katsoin kyllä, mutta neliskanttiselta näytti=(

        Hommahan lähti alunperin siitä, että itse epäilin teräväreunaisen (mustan) männänrenkaan soveltuvuutta ylimmäiseksi. Kun purin koneen, ylimmäinen rengas puuttui kokonaan (mäntä hajonnut yläosastaan...) ja toisena oli kirkas (pyöreäolkainen).

        Mutta homma on nyt käsitelty, kone alustavasti jo rungossa kiinni- loppuviikosta (jos aikaa riittää) ehkä ensisavut=)


      • oikein mutta

        männäntapin sijainti männän keskilinjaan riippuu moottorin pyörimissuunnasta. Sillä tasataan paineen jakautuminen sylinterin ja männän välillä.


      • lassev
        mökkicrossi kirjoitti:

        Männän suuntaa en kysynyt, siinä lukee selvästi "ex", joten sen kyllä laitoin oikeinpäin.

        Purin/kasasin koneen tänään uudelleen, vaihdoin männänrenkaat siten että kirkas tuli nyt ylös ja musta seuraavaksi.

        Soitin aamulla maahantuojan palvelunumeroon (2€ pvm) ja sielläkin oltiin sitä mieltä että kirkas ylemmäksi!!!! Paitsi että mitään paperilla olevaa FAKTAA ei löytynyt sieltäkään, päästänsä heitti, ja käski katsoa että mustassa renkaassa kartioprofiili. No katsoin kyllä, mutta neliskanttiselta näytti=(

        Hommahan lähti alunperin siitä, että itse epäilin teräväreunaisen (mustan) männänrenkaan soveltuvuutta ylimmäiseksi. Kun purin koneen, ylimmäinen rengas puuttui kokonaan (mäntä hajonnut yläosastaan...) ja toisena oli kirkas (pyöreäolkainen).

        Mutta homma on nyt käsitelty, kone alustavasti jo rungossa kiinni- loppuviikosta (jos aikaa riittää) ehkä ensisavut=)

        Keskimmäinen rengas on yleensä hivenen kartio muta sitä ei juuri silmämääräisesti huomaa ja jos renkaissa T tai TOP merkki ylös niin kovaa ajoa vaan. Terv Lasse


    • Kra
    • mökkicrossi

      Kasailin vehkeen valmiiksi tossa iltapäivällä- tokalla polkasulla käyntiin=) (Ajettu viimeksi huhtikuussa).

      Vajaa puoli tankkia ehdin ajelemaan, koneen puolesta OK- vetoa löytyy, paitsi eipä vielä uskalla revittää näin aluksi. Ohjekirja kertoo sisäänajoksi 350km, milläs tuonkin mittaat, kun ei ole mittaria(?), täytyy varmaan arvioida että tankillisella pääsis pikkuajossa 100-200km(maantiellähän tuolla ei ajeta).

      Kone käy ääneltään hiljaisesti, sen puolesta kaikki tuntuisi olevan kunnossa, pakoputkesta ei tule mitään "näkyvää", eikä huohotinputkesta öljyhöyryä (kuten ennen remonttia) eikä vaatteet haise enää öljyltä ajon jälkeen.

      Mutta nyt ongelmia kaasuttimen kanssa: A) kertokaas tietävät, mikä on se ohut (n. 15cm pituinen)kumiletku joka lähtee kaasarin vasemmalta puolen suurinpiirtein keskeltä kaasutinta (kurkun kohdalta)?? Ja kohta B) kohokammion pohjasta lähtee myös ohut letku, pituudeltaan noin 10cm.

      Pitäisikö letkujen "päät" sijoittaa johonkin tiettyyn paikkaan? Nyt ne roikkuvat siinä vaihdelaatikon päällä.

      Käyntiongelmana koko ajan (siis ennen remonttiakin) tyhjäkäynti, ja toisaalta myös tyhjäkäynnin jälkeinen kiihdytys,"booaus". Kun kierroksia on vähän enemmän, voimaa kyllä löytyy.

      Tyhjäkäynnissä siis myös ongelmia; kone ei tahdo käydä kuumana kunnolla tyhjäkäyntiä. Jos tyhjäkäyntiruuvia säätää sen verran ettei kuumana sammuisi, sitten se kylmänä huutaa hirveillä kierroksilla. Ja melkein aina lähtee ilman ryyppyä käyntiin eka polkasulla. Tyhjäkäynnin seos ruuvilla ei tunnu olevan paljoakaan vaikutusta mihinkään säätöihin, ehkä kuitenkin pikkuisen tuohon "booaus"-ilmiöön.

      Voisi tietysti olla viisainta avata kaasutin ja putsata kunnolla, varmaan vielä sen teenkin, mutta kaipa jollakin teistä on joskus ollut samantyyppisiä ongelmia?

      Kaasutin on KeihinPC20.

      • lassev

        Tuo kohokammion pohjasta lähtevä letku on kohokammion tyhjennys letku (ruuvi kohk. kyljessä) jolla voit tyhjentää kaasuttimen. Jos tuo toinen letku menee kaasuttimen kurkulle se on syytä tulpata koska saa ylimääräistä ilmaa johon tuo koneen booaus viittaa (laiha seos.) Onkohan pyörässäsi ollut joskus alipaineella toimiva polttoainehana tai ylimääräinen kylmäkäynnistin (primmeri) josta tuo letku jäänteenä. Kokeilemalla selviää.


      • Kra

        Yli 3 kk vanhaa tavaraa ei kannata käyttää ollenkaan, mootoribensiini on tuoretuote. Tiesitkö että bensaakin on kahta laatua, kesä ja talvi? Jos tankissa on nyt viimetalven talvilaatua niin helteellä ei tasan taatusti toimi mikään kone kunnolla.


      • Kra
        Kra kirjoitti:

        Yli 3 kk vanhaa tavaraa ei kannata käyttää ollenkaan, mootoribensiini on tuoretuote. Tiesitkö että bensaakin on kahta laatua, kesä ja talvi? Jos tankissa on nyt viimetalven talvilaatua niin helteellä ei tasan taatusti toimi mikään kone kunnolla.

        Täältä:

        http://www.cf-posh.com/english/2007catalogue_e/2007pdf_e/P4.pdf


      • Kra
        Kra kirjoitti:

        Täältä:

        http://www.cf-posh.com/english/2007catalogue_e/2007pdf_e/P4.pdf

        Kuvan perusteella näyttäis olevan:

        - uimurin pohjasta lähtevä yhdistetty ylivuoto/tyhjennysletku. Jos avaat sivussa olevaa ruuvia pitäis letkusta tulla bensaa ulos, tai jos kaasari tulvii ylivuotobensa tulee samasta letkusta

        - kurkun vierestä lähtevä letku lienee kohokammion tuuletus/paineentasausletku. Paras paikka letkun vapaalle päälle on ilmanputsarin sisällä jolloinka ilmanputsarin virtausvastuksesta aiheutuva paine-ero kompensoituu automaattisesti ja seoksenmuodostus ei ole juurikaan riippuvainen ilmanputsarin kunnosta. Normaalisti toimii kyllä niinkin, että letkun vapaa pää on auki ulkoilmaan, mieluummin alaspäin ettei vesiroiskeet pääse kaasariin.


        Mutta voit varmistaa asian kun avaat/puhdistat kaasarin ja puhaltelet letkut läpi näet samalla mihin ne poraukset johtaa.


      • mökkicrossi
        Kra kirjoitti:

        Kuvan perusteella näyttäis olevan:

        - uimurin pohjasta lähtevä yhdistetty ylivuoto/tyhjennysletku. Jos avaat sivussa olevaa ruuvia pitäis letkusta tulla bensaa ulos, tai jos kaasari tulvii ylivuotobensa tulee samasta letkusta

        - kurkun vierestä lähtevä letku lienee kohokammion tuuletus/paineentasausletku. Paras paikka letkun vapaalle päälle on ilmanputsarin sisällä jolloinka ilmanputsarin virtausvastuksesta aiheutuva paine-ero kompensoituu automaattisesti ja seoksenmuodostus ei ole juurikaan riippuvainen ilmanputsarin kunnosta. Normaalisti toimii kyllä niinkin, että letkun vapaa pää on auki ulkoilmaan, mieluummin alaspäin ettei vesiroiskeet pääse kaasariin.


        Mutta voit varmistaa asian kun avaat/puhdistat kaasarin ja puhaltelet letkut läpi näet samalla mihin ne poraukset johtaa.

        ..on kyllä "uutta", tänään hain lisää 98;a.

        Täytyypä joskus avata kaasari, putsata ja tutkia. En löydä paikkaa sille kurkun lähistöltä lähtevälle letkulle, joten toistaiseksi roikkukoon siinä v.lootan päällä.

        Ajelin tänään ainakin pari tuntia, mutta kun kevyellä kaasulla ajelee, bensaa ei paljoakaan palanut.

        Vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy, mutta pienillä kierroksilla ajo tuottaa vaikeuksia kun kone "röpöttää"- heti kun vääntää kahvaa ja kierrokset nousevat pikkuisen, koneen käynti muuttuu puhtaaksi. Kyseessä on siis nelitahti, jossa kyllä on/olisi vääntöä heti tyhjäkäynniltä asti.

        Kun bensa on loppumaisillaan (ennen varatankille menoa), tyhjäkäyntikierrokset nousevat, kone suorastaan huutaa (tuttu ilmiö mopoajoilta), mutta että näin myös nelitahtivehkeessä?? Viittaisiko tuo esim. siihen että bensan pinta on kohokammiossa liian korkealla, tai seokset muuten liian rikkaalla? Se kun lähtee kylmänä ilman ryyppyä hyvin käyntiin ja toisaalta kuumana käy huonosti tyhjäkäyntiä!


      • Kra
        mökkicrossi kirjoitti:

        ..on kyllä "uutta", tänään hain lisää 98;a.

        Täytyypä joskus avata kaasari, putsata ja tutkia. En löydä paikkaa sille kurkun lähistöltä lähtevälle letkulle, joten toistaiseksi roikkukoon siinä v.lootan päällä.

        Ajelin tänään ainakin pari tuntia, mutta kun kevyellä kaasulla ajelee, bensaa ei paljoakaan palanut.

        Vääntöä ja kiihtyvyyttä löytyy, mutta pienillä kierroksilla ajo tuottaa vaikeuksia kun kone "röpöttää"- heti kun vääntää kahvaa ja kierrokset nousevat pikkuisen, koneen käynti muuttuu puhtaaksi. Kyseessä on siis nelitahti, jossa kyllä on/olisi vääntöä heti tyhjäkäynniltä asti.

        Kun bensa on loppumaisillaan (ennen varatankille menoa), tyhjäkäyntikierrokset nousevat, kone suorastaan huutaa (tuttu ilmiö mopoajoilta), mutta että näin myös nelitahtivehkeessä?? Viittaisiko tuo esim. siihen että bensan pinta on kohokammiossa liian korkealla, tai seokset muuten liian rikkaalla? Se kun lähtee kylmänä ilman ryyppyä hyvin käyntiin ja toisaalta kuumana käy huonosti tyhjäkäyntiä!

        Otat sen kaasarin nyt pöydälle levälleen ja laitat manuaalin mukaiset perussäädöt kohdalleen.

        - bensapinta
        - seosruuvi
        - suutinneula
        - vaijerin säädöt

        On senverran yksinkertainen tuo kaasari, että kun teet tunnin työt (puheineen) niin nuo ongelmat on hoidettu. Itseäni ainakin "rumasti" toimiva moottori riepoo senverran, että tekisin asian kuntoon heti.


    • Kskskroxyyyyspilug

      Lähes aina se ylin rengas on kirkas ja alempi tummempi sekä paksumpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe