Suomenlapinkoira kerrostaloon?

Rala =)

Hei!
Olen harkinnut pitkään toisen koiran ottamista, asunnossa majailee tällä hetkellä pk. collieuros ja tuo suomenlapinkoira, narttu, näyttäisi olevan luonteeltaan ja ulkonäöltään kaikista mukavin =) Mutta kun olen jutellut muutamien suomenlapinkoiran omistajien kanssa, niin heidän mielestään kyseinen rotu ei sovellu lainkaan kerrostaloon luonteensa takia. Liian herkkähaukkuinen, itsenäinen, alkukantainen, viihtyy parhaiten ulkona. Collieidenkin pitäisi olla herkkähaukkuisia, tuo uros kyllä yritti haukkua kerrostalon ääniä, mutta koulutuksella sain sen hillittyä niin, että ulkona haukkuu välillä, sisällä ei lainkaan. Urokseni viihtyy ulkona, aivan niinkuin minäkin =) Mutta onko aivan turha haaveilla suomenlapinkoirasta niin kauan kuin asun kerrostalossa?

21

7900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riistaparkki 2v

      Suomenlapinkoira on erittäin sopeutuvainen. Haluaa olla siellä miss oma lauma. Meillä perheen ainoana koirana köllöttelee mielellän sisällä silloin kn mekin siellä olemme. Jokaisen koiran saa räkyttämään, jos ei välitä kouluttaa. Kyllä suomenlapinkoira voi olla onnellinen myös kerrostalossa mikäli pääsee tarpeeksi lenkille.

    • MaritaK

      Minun lapinkoira on ainakin kerrostalossa, voi hyvin eikä hauku. Jopa turkki on ihan valtava (sanotaan että kerrostalossa ei kasva turkki). Yläpuolella jopa pari haukkuvaa koiraa niin ei välitä. Haukkuminen varmaan opetuskysymys. Maalle kun mennään niin haukkuu kaikki pihaan tulijat siitäkin edestä. Rauhoittuu kyllä käskettäessä :-). Itsenäinen ja itsepäinen kyllä on mutta oppii tosi helposti vaikka mitä. Tokosta agilityyn. Kyllä minä näiden 3vuoden kokemuksella voin suositella. Kerrostaloonkin...

    • domino2

      Meillä on nyt vuoden ikäinen lapinkoirauros, joka ensimmäiset kuukautensa eli kerrostalossa ja hyvin viihty, ei haukkunut oikeastaan ollenkaan...Muutimme paritaloon koiran ollessa 7 kk:n ja hyvin sopeutu uuteenkin kotiinsa, edelleenkään ei hauku ja nauttii olostaan. Pitää vaan muistaa, että käy tarpeeksi usein lenkillä. Tosin meitin koiruus viihtyy hyvin yksistäänkin n. 8h. Eipä ole keksinyt mitään pahoja tekoja eli siis ei tee kodille mitään tuhojaan.Kun vaan jättä haukulle purtavaa päiväksi ja sitten pitkälle lenkille, kun pääsen kotiin. Mahtava rotu sanon minä, mutta laumastaan pitä hyvää huolta:=)

    • Rala =)

      ei tule olemaan ongelma, paitsi pentuna pitää reippaasti juosta kahden kerroksen rappuset, että kerkeää ulos, kun opetellaan vielä sisäsiisteyttä, mutta tästä on jo kokemusta collien ohelta =)
      Suomenlapinkoiran itsenäisyydestä ja alkukantaisuudesta pidän, tiedän rodun olevan liikunnasta ja touhuamista pitävä, ympärillä on paljon metsää ja peltoa, missä saa juoksennella, eli liikuntaa ja ulkoilua saa =)
      Nyt vain sitä hyvää kasvattajaa ja sitä omaa pentua etsimään =)

      • Rala =)

        minun pitää reippaasti juosta pennun kanssa, että kerkeää nopeasti ulos =)


    • gingerale

      Minulla on lapinkoira, ikää 1,5v. Kerrostalossa tähän asti asuttu eikä ongelmia. Pennusta asti ollaan annettu 'ilmoittaa' parilla matalalla haukahduksella (ns. tuhahdus) ja sitten kiitetty hyvästä 'vartionnista'. Toki, kannattaa olla tarkkana ettei lähde käsistä koko homma ;) Mielestäni sitä paitsi on julmaa kieltää kokonaan haukkuminen/ääntely sisälläkin.. Koirani pentu-aikana 7vkoa - 6kk asuimme ylimmässä kerroksessa ja muutimme sitten toiseksi ylimpään kerrokseen, jossa nykin asumme. Yläkerrassamme asuu 7 pientä lasta ja kaksi aikuista ja lapset hyppivät ja pomppivat asunnossaan (välillä klo 3 aamulla...) eikä koirani ole kertaakaan välittänyt.

      Toki lappalainen saattaa viihtyä pihalla 'paremmin', mutta on todella sopeutuvainen ja eihän niitä nyt sentään pihallekaan saisi oman onnen nojaan jättää täysin. Haukkumista on mielestäni ehkä vähän liioiteltu, vähemmän ääntä pitävät kuin monet muut pystikset esim. mittelspitz etc.

      Ennen kaikkea, jokainen koira on yksilö ;)

      • -Marjanen-

        Hienoa kuulla onnistuneita tarinoita! :)
        Itselläkin suomenlapinkoira haaveissa (kerrostaloon).
        Ilmeisesti tämä aihe on hyvin mielipitetä jakava onko ulko vai sisäkoira. Omasta mielestäni kyllä kyse on varmasti siitä, että rotu on suhteellisen uusi seurakoira puolella. Onhan totta, että rotu on alunperin 'pihakoira' ja haukulla paimentava rotu.. Voihan kuitenkin olla, että lappalainen saa enemmän liikuntaa ja virikkeitä kerrostalossa asuessa, kuin narun jatkeena pihamaalla.
        Ja eikö koira kun koira kaipaa peruskoulutuksen ja opetukset tavoista (haukkumisesta pois opettaminen).


      • Minti

        Kertoisitteko tarkemmin vinkkejä, miten saa pennun toimimaan juuri noin, että vain ilmoittaa vieraat parilla haukahduksella eikä jää räksyttämään. Pentu on jo talossa, olisi hienoa saada se toimimaan juuri noin.


      • en lähtisi..
        Minti kirjoitti:

        Kertoisitteko tarkemmin vinkkejä, miten saa pennun toimimaan juuri noin, että vain ilmoittaa vieraat parilla haukahduksella eikä jää räksyttämään. Pentu on jo talossa, olisi hienoa saada se toimimaan juuri noin.

        oma lappalainen haukkuu äärimmäisen harvoin ja silloinkin vain ulkona toisen koiran yllyttämänä. sisällä ei hauku lainkaan,ei ikinä. toinen koira kyllä välillä haukahtelee eikä oikein tahdo päästä pois siitä tavasta.

        ehkä en lähtisi herkkähaukkuista yrittämään opettaa tuohon. se on varmasti "hienoa" kun se toimii, mutta kuten sanottu, voi lähteä helposti käsistä.

        itse olen sitä mieltä, että sisällä tyystin hiljainen koira on aina paras. voi kun itsekin pääsisi tähän. helposti tuo toinen koira ilmaisee haukkumalla esim mikäli ei halua mun lähtevän pois kotoa ja jää hetkeksi haukkumaan perään.


      • en lähtisi
        Minti kirjoitti:

        Kertoisitteko tarkemmin vinkkejä, miten saa pennun toimimaan juuri noin, että vain ilmoittaa vieraat parilla haukahduksella eikä jää räksyttämään. Pentu on jo talossa, olisi hienoa saada se toimimaan juuri noin.

        meillä kyllä vanhempi koira alkoi itse haukkumaan kun ovikello soi. näin käy useille koirille kun ne ymmärtävät että ovikello=vieraita. tämä alkoi joskus 7kk iässä (jolloin muuten kuului koiran ensimmäinen haukahdus :) )
        haukkuu sit tasan niin kauan kunnes avaan oven tai tokaisen "nyt hys, se on tv-lupatarkastaja" :D


    • ja on

      vissii viihtyny. Me kyllä asutaan omakotitalossa ja viihtyy täälläki. Suomenlapinkoirat kyllä on sopeutuvaisia :D

    • Lapparipoju09

      Moikka!Meillä on kohta 1vuotta täyttävä lappari uros kotonamme kerrostalossa.Ongelmia sopeutumisessa ei ole ollut,edes silloin pienenä pentuna.Meidän lappari haettiin erämaasta,ja siihen nähden se on sopeutunut kerrostalo elämään mainiosti,toisin kuin ystäväni narttu lappari haukkuu päivätpitkät kerrostalossa..Luulen että riippuu hyvin paljon koirasta,kasvattajasta,asunnon koosta jne.jne.jne että miten suhtautuu kerrostalo liffeen :) Meijän poju haukkuu aina 2-4haukkua kun poistutaan ovesta ulos,mutta se loppuu siihen :) Toki jos on juoksusia narttuja silloin meidänkin poju käy ylikierroksilla..Lapparit viihtyy todella hyvin kerrostalossa,jos saavat tarpeeksi liikuntaa :) Ulkoilua,omistajankanssa puuhailua ym.ym.. :)

    • PipsaP

      Kyllä sopeutuu. Ja haukunnan saat pidettyä kurissa opettamalla koiralle milloin ja missä saa haukkua.

      Omani haukahtaa pelkällä "vä" kurkkuäänellä kun tiedottaa jonkun olevan tulossa.

    • jehu3385

      Moi!
      Mulla on melkeen 6v lapinkoirauros ja asun kerrostalossa.
      On tosi rauhallinen sisällä, mitänyt joskus innostuu kissan kanssa leikkimään.
      Ei turhia hauku, ainoastaan kun ovikello soi ja sillonkin vain pari kertaa.
      Koirapuistossa kyllä haukkuu, kun innostuu kepistä tai pallosta.
      Kasvattajan mukaan narttu olis vähän helpompi, mutta estettä kerrostalossa asumiselle ei ole. Rotu on mielestäni hitaasti kehittyvä. meillä ainakin oli tosi
      pentumainen noin 3v asti. Sen jälkeen rauhoittu kummasti. Kiva rotu, on avoin
      ja ystävällinen. Tietysti voi olla erillaisia persoonia ja luonteita, ihan koira kohtaisia. Meillä ei kummemmin ole ongelmia ollu.

    • rrrrrrrrrweeeeee

      Meidän naapurissa on lapinkoirauros ja kyllä vaan haukkuu erittäin paljon, mutta haukkuu silloin kun kotiväki ei ole kotona, joten kotiväki ei välttämättä edes ole tietoinen asiasta, tai sitten eivät välitä. En suosittele.

      • lk jgfbvsd

        sellaisessa tapauksessa kannattaa ilmoitaa koiran omistajalle asiasta. Jos haukunnasta ei ole tietoa, ei siihen myöskään voi reagoida!


      • ne on yksilöitä

        Lappalaiskoirani on hyvin sopeutunut kerrostaloasuja, ei hauku sisällä koskaan eikä paljoa ulkonakaan. Koirani on kohta kymmenen vuotta asunut kerrostalossa. Koskaan karvakintustamme ei ole naapurit häiriintyneet.


    • cisseuros

      Mulla tulee viikon kuluttua muuttopäivä maalta
      kaupunkiin, kerrostaloon ja itselläni on suomenlapinkoira
      joka on herkkä haukkumaan maalla muutenkin.

      Kerrostaloasunnossa luultavasti kyseistä rotua on
      hankala hallita jos ei teillä ole siihen mitään konstia / neuvoa

      Luovutanko ja sijoitan koiran jonnekkin ?

      Eläin ei saa kärsiä ..

    • jokuva3

      Oma mielipidenhän on että koiria ei pidettäisi kerrostaloissa tai ylipäänsä kaupungeissa.Lappalaisethan viihtyy(ainakin meilläja tutuilla)paremmin ulkona kuin sisällä.Itse en muuttaisi koiran kanssa kerrostaloon/kaupunkiin tai jos en omistaisi koiraa ja asuisin kerrostalossa niin en ottaisi mitään koiraa,muuttaisin kauemmas kaupungista ja silloin voisin kyllä ottaa.

      Huomioikaa että on mielipide ;)

    • kerrostalokauhusia?

      En lähtisi luovuttamaan. Itselläni ollu Suomenlapinkoira pennusta asti kerrostalossa ja hyvin on mennyt. Haukkuu vain leikkiessä, muttei muuten. Sisällä ei välitä käytävän äänistä tai postista. Toki asia voi olla eri kun koira tulee maalta kerrostaloon, mutta mitä olen muilta kuullut ja kasvattajan kertomuksenkin mukaan lapinkoirat ovat hyvin sopeutuvaisia ja nauttivat elämästään siellä missä lauma eli ihmiset ovat. Tottumuskysymys, en itse noin pienestä koiraa luovuttaisi. Ihmisillä on aika outo käsitys kerrostaloasumisesta. Monet kuvittelevat että kerrostalolla tarkoitetaan automaattisesti 20 neliön yksiötä keskellä Helsingin keskustaa. Ei, ei aina. Kerrostalossa voi hyvin asua muuallakin kuin keskustassa ja myös hyvin tilavasti.

    • Lapinkoiranomistaja

      En suosittele suomenlapinkoiraa kerrostaloon. Koira ei välttämättä hauku eikä riko paikkoja kerrostalossa, mutta se ei välttämättä tarkoita koirasi voivan hyvin. Suomenlapinkoiralla on tapa toimia omistajan mieliksi, joten ongelmia päällepäin ei välttämättä näy. On kuitenkin ymmärrettävää, että lapinkoiran turkki on todella paksu jatkuvaksi sisäkoiraksi... Turkilla pystyy olemaan sisällä ja koira viihtyykin yleensä sisällä "lauamansa" lähellä. Suurella kokemuksen äännellä kuitenkin voin kertoa, ettei esimerkiksi kesäisin koira nauti sisällä olemisesta. Turkki on liian kuuma jopa suomen kesään ja koira kärsii kuumuudesta sisällä ihan selvästi (huomattava läähätys, jatkuva juominen, juoksentely, sohvan alla makaaminen).
      Kannatan siis ottamaan kerrostaloon koiran, jolle sisällä oleminen fyysisesti erityisesti ei ole ongelma (kevyempi karvaisemmat tai pienet koirat). Jos sinulla on jo lapinkoira, älä luovuta heti, sillä tilanteesi voi muuttua vielä ja koira on luonut siteen sinuun. Tosin jos et voi käyttää koiraa ulkona useasti, on parempi ajatella koiran parasta. Toivottavasti oli apua näistä vinkeistä. :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2234
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2054
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      165
      1830
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      164
      1675
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      18
      1280
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1168
    Aihe