Miten paljon

turhia huolia :-)))

Onneksi uskoin vaistoani!

Meillä tyttö oppi kävelemään 1v ja 1kk vanhana. Kävelikin sitten niin ettei kaatuillut ja vaihteli suuntaa ja otti esineitä lattialta. Sanoja oli 1 vuotiaana muutama. 2-vuotiaana oli noin 5-10 sanaa. Aika moni lähipiirissä jo hätäili, joku vika lapsessa täytyy olla!
Tyttö kuitenkin oli oikein hyvä arkiaskareissa ja ymmärsi puhetta joten en ollut huolissani. Sitten 2v 2kk iässä tuli eka lause; äiti anna tutti. Siitä sitten pikkuhiljaa...2,5 vuotiaana tuli jo muutamia lauseita, pari 3 sanaista ja nyt 2v 7kk tulee jo 4-6 sanaisia lauseita ja sanoja on paljon. Koko ajan kehittyy hyvin ja en epäile hetkeäkään etteikö opi kunnolla puhumaan. Laulettu, leikitty ja luettu on aina tosi paljon, joten siitä ei ole kiinni!

tsemppiä kaikille, älkää turhaan hätäilkö kehityksen kanssa!

17

2133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

      ...kai on ollut se että jos lapsi ymmärtää puhetta, voi rauhassa odotella kielen kehitystä. Jos ei ymmärrä, tai tunnu ymmärtävän, on varmemmin jossain jotain "vikaa".

      Väsyttää yrittää kasvattaa kahta puhetta ymmärtämätöntä. Uskomatonta sähläämistä, saa nyt siinä taaperot ymmärtämään mitä yrität sanoa kun menevät karkuun niin että pakarat vaan vilkkuvat... lapaluille viittominen ei tuota tulosta :D

      ***

    • äippä

      Heipsu! Mulla poika 2v5kk (tämän kuun lopussa 2v6kk) ei ihmeemmin haastele. 2-vuotiaana ei juurikaan merkittäviä sanoja, jotain saattoi matkia sillontällön. Nyt hiukan enemmän jo, mutta pelkäämpä, ettei riittävästi neuvolan tädin mielestä...Ymmärtää kyllä puhetta ja muutenkin on todella fiksu: käy itse pissillä vessanpöntöllä ( eli laittaa pienentäjän paikoilleen, toimittaa asiansa ja ottaa pienentäjän pois, sytyttää ja sammuttaa valon), osaa pukea ( varsinkin sukat, kengät, hatun, alushousut..), syödä melko hyvin, hirmu tarkka leikkihommissa esimerkiksi autot seisovat täydellisessä rivissä kaikki samoin päin jne...Kävelemään oppi 10kk iässä. Kyllähän tuo muksu haastelee, mutta ei siitä ihmeemmin ota selvää. Saattaa pitkän jutun kertoo silmiin katsoen, mutta ei siitä ymmärrä mitään.

      2-vuotis neuvolassa tais neuvolan täti kysyä, että onko pojalla 10 sanaa. Nyt puolen vuoden jälkeen aletaan olla siinä vaiheessa, että on. Mutta neuvolan ohjeen mukaan on kai tilattava pojalle aika neuvolaan ensi kuun alusta, että voidaan tätä tilannetta siellä miettiä. Itsellä ei niin hätä, kun ei tuo muksu tyhmä ole. Mutta neuvolan tädin mieliksi...Varmaan puheterapia kutsuu.

      • elämän kevät

        Eihän puheterapia ole tarkoitettu vain sellaisille lapsille, jotka eivät muuten opi ikinä mitään puhumaan. Kaikki lapset jotakuinkin oppivat joskus puhumaan.
        Mutta jos puheen kehitys on viivästynyt, on syytä huoleen. 2v7kk pitäisi jo puhua aikas lailla, vaikka kirjaimia saakin puuttua. Samoin 2v5kk. Puheterapia ei oo mikään paikka,jonne neuvolatädit ilkeyksissään hitaammin kehittyviä lapsia laittavat, vaan paikka, jossa puheen tuottamisen ongelmiin tartutaan ja kielen kehityksen viivästymiä kuntoutetaan ja ennaltaehkäistään.
        Tehkääpä lapsillenne palvelus ja viekää ne sinne puheterapiaan ja kuntoutukseen. Jos lapsi ei 2,5vuotiaana vielä puhu muutamaa hassua sanaa lukuunottamatta syytä tutkimuksiin on.


      • "fiksu" ?

        Itselläni on puolitoistavuotias tyttö, joka tekee kaikki mainitsemasi asiat paitsi, että syö täysin siististi, eikä "melko hyvin" itse (on syönyt jo puolisen vuotta). Käy kyllä potalla pöntön sijaan, mutta tämä on ylettymiskysymys.

        Puhuu kahden, kolmen sanan lauseita myös. Tätä lasta voitaneen kutsua fiksuksi.


      • äippä
        "fiksu" ? kirjoitti:

        Itselläni on puolitoistavuotias tyttö, joka tekee kaikki mainitsemasi asiat paitsi, että syö täysin siististi, eikä "melko hyvin" itse (on syönyt jo puolisen vuotta). Käy kyllä potalla pöntön sijaan, mutta tämä on ylettymiskysymys.

        Puhuu kahden, kolmen sanan lauseita myös. Tätä lasta voitaneen kutsua fiksuksi.

        Mistäs tiedät, kuinka kauan lapseni on toimittanut mainitsemiani muutamia esimerkkejä siitä, mitä lapsi osaa jo tehdä??? Näillä esimerkeillä tarkoitin sitä, että kun puhetta ei ole tullut, en ole vielä huolissani, koskapa lapsi tekee muita asioita sitäkin topakammin ja on motoriikaltaan todella kehittynyt, kun on kävellytkin jo 10kk iästä alkaen. Niin on todella matoiminen ollut jo pitkään. Eipä tuo kovin paljoa vaikuta´, jos lapsesi puhuu kahden kolmen sanan lauseita... Pitkä se on vielä matka kehityksessä teilläkin edessä. Ja mainitsempa vielä, että esimerkkeinä lapseni omatoimisuudesta oli vain murto-osa asioista mitä osaa. Sinä kun olet noin fiksun muksun vanhempi, niin olet varmaan itsekin olevinasi todella fiksu. Yritäpä olla niin fiksu, että pysyttelet poissa täältä kirjottelemasta tyhjentäviä kommenttejasi.


      • Jos pidät
        äippä kirjoitti:

        Mistäs tiedät, kuinka kauan lapseni on toimittanut mainitsemiani muutamia esimerkkejä siitä, mitä lapsi osaa jo tehdä??? Näillä esimerkeillä tarkoitin sitä, että kun puhetta ei ole tullut, en ole vielä huolissani, koskapa lapsi tekee muita asioita sitäkin topakammin ja on motoriikaltaan todella kehittynyt, kun on kävellytkin jo 10kk iästä alkaen. Niin on todella matoiminen ollut jo pitkään. Eipä tuo kovin paljoa vaikuta´, jos lapsesi puhuu kahden kolmen sanan lauseita... Pitkä se on vielä matka kehityksessä teilläkin edessä. Ja mainitsempa vielä, että esimerkkeinä lapseni omatoimisuudesta oli vain murto-osa asioista mitä osaa. Sinä kun olet noin fiksun muksun vanhempi, niin olet varmaan itsekin olevinasi todella fiksu. Yritäpä olla niin fiksu, että pysyttelet poissa täältä kirjottelemasta tyhjentäviä kommenttejasi.

        mainitsemisen arvoisena sitä, että 2,5 -vuotias käy itse pissalla tai osaa syödä itse,,, niin haloo vain ja kättäpäivää.. Pidän jälkeenjäänenä lasta, joka näitä ei tuossa iässä osaisi.

        Vuosi on aikamoinen kehityskausi tuossa iässä. Jos vuotta nuorempi tekee samat asiat, niin olen pitänyt häntä ihan näppäränä, mutta en menisi nyt nerona pitämään.

        En tiedä onko sitten ympäristössäsi kielellisiä neroja lähellä, mutta meillä ei ole. Poikkeuksellisena pitäisin, että tämä meidän puolitoistavuotias (tarkemmin 1 v, 4,5 kk) käyttää esim. minä-sanaa ja puhuu lauseita.


      • Kylläpä kalikka
        äippä kirjoitti:

        Mistäs tiedät, kuinka kauan lapseni on toimittanut mainitsemiani muutamia esimerkkejä siitä, mitä lapsi osaa jo tehdä??? Näillä esimerkeillä tarkoitin sitä, että kun puhetta ei ole tullut, en ole vielä huolissani, koskapa lapsi tekee muita asioita sitäkin topakammin ja on motoriikaltaan todella kehittynyt, kun on kävellytkin jo 10kk iästä alkaen. Niin on todella matoiminen ollut jo pitkään. Eipä tuo kovin paljoa vaikuta´, jos lapsesi puhuu kahden kolmen sanan lauseita... Pitkä se on vielä matka kehityksessä teilläkin edessä. Ja mainitsempa vielä, että esimerkkeinä lapseni omatoimisuudesta oli vain murto-osa asioista mitä osaa. Sinä kun olet noin fiksun muksun vanhempi, niin olet varmaan itsekin olevinasi todella fiksu. Yritäpä olla niin fiksu, että pysyttelet poissa täältä kirjottelemasta tyhjentäviä kommenttejasi.

        lösähti?

        Itsekin vähän ihmettelin kehumisvuodatusta täysin ikätasoisista jutuista. Huippuna tuo, lähti kymmenkuisena kävelemään. Niinhän nyt varmaan ainakin kolmasosa kersoista.

        mutta jos nerona haluaa mukulansa nähdä niin ainahan se onnistuu. Ihan itse käy kusella..oooh ja tulee vasta kolme, hehhhhh, hehhh


    • koppavasti sanottu

      Kaikki äidit haluavat uskoa, että heidän lapsensa on viisas ja hienosti kehittynyt. Siksi siihen "vaistoon" ei voi varauksetta uskoa. On hienoa, jos äiti uskaltautuu ottamaan selvää asioista ja tukemaan lapsen kehitystä kaikin tavoin, myös hankkimalla asiantuntija-apua jos jokin kehityksen osa-alue etenee hitaammin.

      Koska sitten jos kuusivuotiaana todetaan, että voivoi ei tämä nyt saavuttanutkaan kouluunlähtijän kielellisiä edellytyksiä ajoissa, ollaan pahasti myöhässä. Mitä se nyt haittaa jos käydään muutama kerta siellä puheterapiassa (tai fysioterapiassa tai psykologilla) arviossa/seurannassa, vaikka sitten turhaankin. Olen nähnyt kymmeniä epäselviä puhujia, joilla on jo 5-6-vuotiaana kehittynyt sellainen vastustus puheharjoituksia kohtaan että puheterapiassa ei päästä juurikan suoraan harjoittelemaan, aikaa menee vastustuksen voittamiseen. Kun ne lapset ovat niin kovin pettyneitä siihen, että heitä ei ymmärretä, että he ovat huonompia kuin muut. Ne lapset taas, jotka tottuvat 3-4 -vuotiaana ajatukseen siitä, että he harjoittelevat niitä vaikeita kirjaimia, eivät rakenna minäkuvaansa puhesuorituksen varaan. He saavat huomiota ja tukea kehitykseensä, myös muuhun kuin puhesuoritukseen. Heidän minäkuvansa on eri lailla toiveikas. Tämä ammattilaisen näppituntumana.

      • samaa mieltä olen

        Itse olin ainoa, joka huolestui lapsen kielen kehityksestä. Puhuihan hän 2vuotiaana useampia sanoja, 2,5v lauseitakin,mutta epäselviä. Vaikka puhe koko ajan kehittyi,sanoja tuli lisää ja vähän enemmän aina ymmärrettiin, ero muihin oli melkoinen. Minä hain lapseni puheterapeutin tutkimuksiin ja sitä kautta pääsimme kuntoutukseen. Ainoa mitä harmittelen, on että olisi pitänyt vieläkin aikaisemmin hakeutua, eikä uskoa siihen, kun muut vakuuttelee, että kyllä se "Piitu" oppii vielä puhumaan, jokainen vaan omaa tahtiaan..
        Joka tapauksessa kuntoutus alkoi jo alle 3vuotiaana, joten lapsi on kyllä siihen tosi hyvin lähtenyt mukaan. Ja tykkää puheterapiasta.


      • tuntuu pahalta

        Mä luulen, että vanhemmat pelkää leimautumista, pelkää, että heidän "hyvin kehittyneessä" lapsessa ei olekaan kaikki niin täydellistä. Kyllä minäkin olin aika hiljainen, kun lasta kuljetettiin lasten psykiatrisella tutkimuksissa ylivilkkauden takia, ei niistä halua puhua kenellekään. Se vaan koski niin kovasti, kun ei halunnut itse myöntää minkään olevan vialla. Sitä rampattiin useat eri haastattelut, tukimukset ja testit. Todettiin siinä sitten lausunnoissa tuen tarvetta, mutta minä en antanut koululle edes palautteita vaan koulu käytiin ihan normaalin kaavan mukaan loppuun saakka niin ala- kuin yläastekin(en ole vieläkään lukenut niitä yhteenvetoja kokonaan).

        Toinen lapsi oli sitten hyvin rauhallinen ja puheen tulo kesti ja kesti. Käskettiin puheterapeutille (olisko jossain 4-5- vuotiaana)ja sinne siis. Siellä laukattiin yksi talvi ja keväällä sitten suositti terapeutti psykologin testiä. Sinne sitten kahtena pvnä oli kahdenkesken psykologin kanssa "tutkittavana". Lausunnossa suositeltiin esikoulua pienryhmässä, koska on viivästymää kehityksessä ja pienryhmässä voidaan antaa enemmän yksilöopetusta. Siellä oli ja loppulausunto tuli sitten keväällä, jossa tarhaopet totesi kaiken olevan ihan kunnossa, pärjää aivan normaaliluokassa normaalin kaavan mukaan. Niinhän sitä kouluun mentiin ja nyt kun useita vuosia on jo koulua kuljettu niin kaikki sujuu erinomaisen hyvin niin puhe kuin kirjoitus ja kaikki muukin.

        Nuorin lapsista on selvinnyt kaikesta ilman minkäänlaisen terapeutin tarvetta. Koulu menee hyvin.

        Oikeastaan minua onkin aina jäänyt harmittamaan tuon vanhimman lapsen tuentarve johon ehkä olisi pitänyt kuitenkin puuttua silloin tarkemmin, sillä hänen parasta terapeutitkin varmasti ajattelivat, se vaan oli silloin niin katkera pala ja olin aika väsynyt siihen ainaiseen valitukseen koulusta, aina tuntui ettei mitään hyvää sanottavaa löydy. Puolustin lasta kynsin ja hampain. Saihan hän kyllä osakseen monesti asiatontakin syytä niskoilleen. Hänestä tuli opettajien silmätikku, joka oli kyllä yhtä suorasanainen kuten minä itsekin. Oikeudenmukaisuus on se, joka saa karvat nousemaan pystyyn, jos niin ei aina toimita. Taisi tulla nyt vähän asian vierestäkin, mutta tulipa sanottua tällä kertaa, anteeksi nyt vaan tämä purkaus.


    • näin..

      Tyttö on 2v5kk, ei puhu vielä.. ainoa selvä sana on oikeastaan "ei", sekin sana on tullut vasta hiljattain. Ymmärtää kylläkin hyvin kaiken, ja tämä ei ole mitään äidin ja isän subjektiivista toiveajattelua.

      • puheterapiaa

        "Leimautumisen pelko"-kirjoitit todella hyvin ja koskettavasti. Olet kyllä rohkeasti uskaltanut katsoa itseäsi peiliin, pohtia omia tunteitasi ja ajatuksiasi. Joten älä pyydä purkaustasi anteeksi.
        Itse kaiken sen pahoinvoinnin (lapseni ei kehity standardisti) keskellä ajattelin aina, että lapselle on haettava kuntoutusta. Minun on voitettava se kammo terapeutteja, psykologeja,lääkäreitä, erityislastentarhanopettajia ja kaikkia ammattilaisia kohtaan ja haettava lapselleni parasta mahdollista saatavilla olevaa kuntoutusta. Ja ihan minulla on hyvät kokemukset kaikista ed. mainituista.
        Siksi kannustan sinua 2,5vuotiaan tytön äiti, että hakekaa tyttönne kuntoutukseen ja tutkimuksiin. Syitä tuohon voi olla niin monenlaisia, että ammattilaisia tarvitaan arvioimaan sitä. Itse en olisi edes osannut epäillä lievää kuulonalenemaa. Jos tytössä ei ole mitään "vikaa", niin muutama turha tutkimusreissu ei ketään tapa. Onpahan pari huolta vähemmän.


      • Tristar

        meilläkin on samanikäinen "Ei"-neiti. Tosin parin viime viikon aikana on tulut muutama sana lisää, nyt tulee ei, äiti, kakka ja ruokaa. Mitäpä sitä muuta tarvitseekaan...

        Tosin sillä erolal että joko tämä pallero on uhmakkaampi kuin yksikään toinen, tai sitten ei oikeasti ymmärrä puhetta sen enempää kuin tuotakaan sitä.

        ***


    • huoli puserossa

      Esikoinen oppi ensimmäisen sanan 1v.3kk vanhana, käveli 10 kk. vanhana, ui 3v.6kk. vanhana, ajoi ilman apupyöriä 5v. vanhana. Kaikki standardien mukaan. Kuitenkin puheessa ongelmia ilmeni myöhemmin. Todettiin puheen hahmotushäiriöitä. Nimeämisongelmaa ym. Aloitettiin puheterapia 5v. ja kouluun meni tavalliselle luokalle. Sanoi jo kolme päivää koulun alun jälkeen, ettei ole vielä sanonut koulussa sanaakaan. Pelkää, ettei osaakaan sanoa asiaa ja muut alkavat tivaamaan. Siirtyi erityisopetukseen toisella luokalla ja tästä aukesi taivas. Viisas tyttö sai rohkeutta ilmaista itseään ja tarvitsemaansa apua muutenkin. Ei niistä puheen ongelmista aina tiedä, mutta itse olen sitä mieltä, että jos apua olisi ollut aikaisemmin saatavilla, olisi tytön ekaluokka normaaliryhmässä ollut parempi. Olisi ollut sinut itsensä kanssa ja itseluottamuskriisiä ei olisi tullut.

      • samaa vaivaa

        Meilläkin kävi niin, ettei oikein tiedetty, missä ongelmaa on. Jotain pientä on, mutta mitä? Todettiin kanssa hahmotusongelmia puheessa ja vaikka ongelma ei juuri haitannut / näkynyt lapsuusaikana, ongelma suorastaan räjähti silmille koulun alettua. Suosittelen ottamaan vastaan hoitoa, jos sitä saa. Se on vain lapsen etu.


    • anna-äiti

      Mulla on 11-kk ikäinen poika, joka on tosi hiljainen. Lähinnä osoittelee sormella hajanaisia esineitä ja sanoo öh-öh. Itsekseen ääntelee pitkin konsonantein ja muutamia kertoja päivässä dädä-dädä-tyylisesti. Mites teidän lapset?

      • vielä 11kk ikäisestä

        Sitä kun ei voi vielä viedä puheterapiaan. =)
        Seuraa ja kirjaile miten puhuu, tuleeko tavusarjoja, jokelteleeko, ymmärtääkö esim. pallo-sanan. Laita lattialle ja kysy "Missä pallo?" jne.. Katso, hakeeko katseellaan pallon. Osoita katselukirjasta kuvia, kysy mikä tuo on? (esim. pallo) ja seuraa miten reagoi tuttuihin asioihin.
        Siitä saat itsellesi sellaista tuntumaa lapsen ymmärtämiseen ja puheen kehitykseen.
        Oikeasti teillä ei ole mitään hätää, mutta kuten muutakin lapsen kehitystä seurataan omaksi iloksi(milloin kääntyi jne) niin samoin voit seurata puheen kehitystä. Jos myöhemmin se etenee hitaasti, osaat sitten vähän kertoilla vauva-ajan puheen kehityksestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe