Kaipaan...

tomppa2006

...menneessä ajassa lähtemisen helppoutta. Ennen vaan päätettiin, että nyt lähdetään sinne ja sinne. Nykyään täytyy pohdiskelella, suunnitella, ottaa huomioon erilaisia asioita ja miettiä kaikki tarkoin etukäteen. On monasti vaikeaa ja turhauttavaa...

Mitä sinä kaipaat?

PS. Kaipaan myös edesmenneen äitini raparperipiirakkaa. Tulee ajatuksiini näin kesäisin, varmaan elämäni loppuun saakka.

76

6525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milkamaari

Olen joutunut monta kertaa muuttamaan. Minä kaipaan aina useita asioita sieltä, mistä muutin. Entistä kotia, kaunista pihamaata kukkineen, aikaa, jolloin lapset olivat taaperoita, sitä, kun vielä uskoin, että liittoni korjautuu. Tuoksut tuovat aina mieleeni hyviä muistoja. Kun valitsen kaupassa barfyymiä,jokainen kokeilemani tuoksu saa minut muistelemaan jotain kokemaani asiaa.

• tomppa2006

...myös minä olen muuttanut usein ja tunnustan kaipaavani erityisesti nuoruuteni ja lapsuuteni maisemia...

Naiset ovat varmaan tarkempia noiden tuoksujen kanssa, toki tunnistan muutaman hajuveden ja yhdistän tietyn naisen tiettyyn tuoksuun. Makuaistini on paljon parempi muistojen esiintuoja...

• milkamaari
        tomppa2006 kirjoitti:

...myös minä olen muuttanut usein ja tunnustan kaipaavani erityisesti nuoruuteni ja lapsuuteni maisemia...

Naiset ovat varmaan tarkempia noiden tuoksujen kanssa, toki tunnistan muutaman hajuveden ja yhdistän tietyn naisen tiettyyn tuoksuun. Makuaistini on paljon parempi muistojen esiintuoja...

Enemmän kaipaan minäkin juuri jotain maisemia ja kauniita paikkoja kuin ihmisiä, toki heitäkin.

• tomppa2006
        milkamaari kirjoitti:

Enemmän kaipaan minäkin juuri jotain maisemia ja kauniita paikkoja kuin ihmisiä, toki heitäkin.

...nimenomaan kaipuu kohdistuu enemmän rakennuksiin, katuihin ja tuttuihin paikkoihin. En niinkään toivo näkeväni vanhoja tuttuja, mielelläni keskustelen heidän kanssaan, mutta en varsinaisesti kaipaa tai odota tapaavani heitä...

• Muistokirja

...aikaa jolloin tulevaisuus oli suuri tuntematon seikkailu. Vähän pelottavakin, mutta kuitenkin kiehtova.
      Kaipaan .....joitakin ihmisiä jotka ovat jossakin elämänvaiheessaa olleet merkityksellisiä -tavalla tai toisella.
      En välttämättä tavatakseni heitä enää, vaan tietynlaisella "kaiholla".
      .......Joskus jotkut äänet, tapahtumat jne. saavat aikaan muistoja -kaipuun jostakin menneestä.

• tomppa2006

...ehkä tulevaisuus ei ole enää meille keski-ikäisille yhtä suuri seikkailu mitä se oli nuoruudessamme. Oli niin paljon haaveita ja toiveita...

• Muistokirja
        tomppa2006 kirjoitti:

...ehkä tulevaisuus ei ole enää meille keski-ikäisille yhtä suuri seikkailu mitä se oli nuoruudessamme. Oli niin paljon haaveita ja toiveita...

Toivottavasti olemme kuitenkin selvinneet ilman suurempia pettymyksiä. Elämä ei aina mene haaveitten eikä suunnitelmien mukaan.
        On niin paljon ennalta arvaamatonta.
        MUTTA seikkailu voi olla pienikin asia. Aikuisena helposti unohtaa....
        Lapsena seikkailu oli pyöräretki rannalle, seikkailu oli junamatka mummolaan ja laivamatka Ruotsiin. Teinityttönä seikkailu oli lauantai-illan tanssit, leffamatkat Hesaan....
        Ehkäpä pitäis uskaltaa antaa lapsenmielen tulla esiin - voisi olla edessä minkämoinen seikkailu vain.... Oispa ihunata kun osais heittäytyä hetkeks..... Nähdä elämää "lapsensilmin".....

• tomppa2006
        Muistokirja kirjoitti:

Toivottavasti olemme kuitenkin selvinneet ilman suurempia pettymyksiä. Elämä ei aina mene haaveitten eikä suunnitelmien mukaan.
        On niin paljon ennalta arvaamatonta.
        MUTTA seikkailu voi olla pienikin asia. Aikuisena helposti unohtaa....
        Lapsena seikkailu oli pyöräretki rannalle, seikkailu oli junamatka mummolaan ja laivamatka Ruotsiin. Teinityttönä seikkailu oli lauantai-illan tanssit, leffamatkat Hesaan....
        Ehkäpä pitäis uskaltaa antaa lapsenmielen tulla esiin - voisi olla edessä minkämoinen seikkailu vain.... Oispa ihunata kun osais heittäytyä hetkeks..... Nähdä elämää "lapsensilmin".....

...tavallaan juuri tuota pohdintaa. Miksi kaikkeen pitää olla niin varautunut ja kaiken olla varmasti kunnossa, kun esimerkiksi lähtee laivamatkalle. Ei sitä nuorempana murehdittu, että tuleeko nyt varmaan kaikki tarpeellinen mukaan ja onko varmasti juuri nyt paras ajankohta tehdä matka. Sitä vaan mentiin...

Uskon tämän ongelman tosin olevan niitä aikuistumisen haittapuolia. Ihminen kelaa aikaisempia tapahtumia ja varmistaa kaiken huolellisuudellaan. Emme pysty heittäytymään seikkailuun mukaan. Aivan kuten kirjoitit pitäisi nähdä "lapsensilmin"...

• Muistokirja
        tomppa2006 kirjoitti:

...tavallaan juuri tuota pohdintaa. Miksi kaikkeen pitää olla niin varautunut ja kaiken olla varmasti kunnossa, kun esimerkiksi lähtee laivamatkalle. Ei sitä nuorempana murehdittu, että tuleeko nyt varmaan kaikki tarpeellinen mukaan ja onko varmasti juuri nyt paras ajankohta tehdä matka. Sitä vaan mentiin...

Uskon tämän ongelman tosin olevan niitä aikuistumisen haittapuolia. Ihminen kelaa aikaisempia tapahtumia ja varmistaa kaiken huolellisuudellaan. Emme pysty heittäytymään seikkailuun mukaan. Aivan kuten kirjoitit pitäisi nähdä "lapsensilmin"...

....en kyllin huomioinut mitä olit aloituksessasi kirjoittanut!
        .......Voi miten helposti miettiikään lähtiessä mitkä asiat pitää varmistaa.
        Johtuu tietysti myös siitä ettei ole vastuussa vain itsestään. Pitää huomioida myös jälkikasvu.
        Mutta kuitenkin; yritänpä tästä ottaa vaarin ja edes jossain arkipäiväisessä asiassa pistää "vähän hösseliksi".......... - tehdä tulevaisuuden kaivattavia asioita.

• tomppa2006
        Muistokirja kirjoitti:

....en kyllin huomioinut mitä olit aloituksessasi kirjoittanut!
        .......Voi miten helposti miettiikään lähtiessä mitkä asiat pitää varmistaa.
        Johtuu tietysti myös siitä ettei ole vastuussa vain itsestään. Pitää huomioida myös jälkikasvu.
        Mutta kuitenkin; yritänpä tästä ottaa vaarin ja edes jossain arkipäiväisessä asiassa pistää "vähän hösseliksi".......... - tehdä tulevaisuuden kaivattavia asioita.

...asia on just noin. Pitää huomioida taludellinen tilanne, perheen asiat, varmistaa sopivuus työtilanteeseen ja kaiken maailmaan muut järjestelyt.

Voi kun voisi vaan lähteä matkaan, sillä useimmiten juuri ne reissut on parhaita. Ilman mitään suunnittelua...

• Muistokirja
        tomppa2006 kirjoitti:

...asia on just noin. Pitää huomioida taludellinen tilanne, perheen asiat, varmistaa sopivuus työtilanteeseen ja kaiken maailmaan muut järjestelyt.

Voi kun voisi vaan lähteä matkaan, sillä useimmiten juuri ne reissut on parhaita. Ilman mitään suunnittelua...

.... en malta olla kirjoittamatta ......
        Minulla ja ystävättärelläni on suurin piirtein samoihin aikoihin syntymäpäivät. Hän ehdotti vähän aikaa sitten , että tehtäisiin yhdessä viikonloppumatka.
        Tämän kirjoittelu helpotti päätöksen tekoa - eli lähden. Ei siis mikään suuri matka tulossa, mutta kuitenkin ...
        - Toivottavasti muistan tämän illan opit ja nautin "seikkailumielellä" avoimin silmin ja mielin.

• tomppa2006
        Muistokirja kirjoitti:

.... en malta olla kirjoittamatta ......
        Minulla ja ystävättärelläni on suurin piirtein samoihin aikoihin syntymäpäivät. Hän ehdotti vähän aikaa sitten , että tehtäisiin yhdessä viikonloppumatka.
        Tämän kirjoittelu helpotti päätöksen tekoa - eli lähden. Ei siis mikään suuri matka tulossa, mutta kuitenkin ...
        - Toivottavasti muistan tämän illan opit ja nautin "seikkailumielellä" avoimin silmin ja mielin.

...siis ihan vilpittömästi. Monasti sitten, kun on reissun päällä, miettii kuinka hienoa oli, että tuli lähdettyä. Useimmiten se ei vaadi kuin sen päätöksen lähtemisestä...

• Muistokirja
        tomppa2006 kirjoitti:

...siis ihan vilpittömästi. Monasti sitten, kun on reissun päällä, miettii kuinka hienoa oli, että tuli lähdettyä. Useimmiten se ei vaadi kuin sen päätöksen lähtemisestä...

Miten se päätöksen teko onkin välillä niin vaikeaa.....
        Nyt olen yrittänyt muistutella itselleni,
        että oikeasti osaisin lähteä ilman
        ennakko-odotuksia.
        En miettisi valmiiksi "mitä hienoa" tulee tapahtumaan.
        Vaan ottaisin vastaan sen mitä tulee,
        jokaisen hetken,
        jokaisen tapahtuman
        muistoksi :
        - Oispa ihanaa jos oikeesti osais nauttia niistä pienimmistä jutuista......

Nyt tuntuu hyvältä jo se, että on lähdössä ihmisen kanssa jonka kanssa voi jutella ihan mistä vaan. Ja voi olla hetken irti arkipäivän huolista.

Oikein leppoisia ja muistorikkaita elokuun iltoja Sinulle!

Toivon Sinulle hetkiä joita voit lämmöllä ja mielihyvällä jälkeenpäin kaivata!

• tomppa2006
        Muistokirja kirjoitti:

Miten se päätöksen teko onkin välillä niin vaikeaa.....
        Nyt olen yrittänyt muistutella itselleni,
        että oikeasti osaisin lähteä ilman
        ennakko-odotuksia.
        En miettisi valmiiksi "mitä hienoa" tulee tapahtumaan.
        Vaan ottaisin vastaan sen mitä tulee,
        jokaisen hetken,
        jokaisen tapahtuman
        muistoksi :
        - Oispa ihanaa jos oikeesti osais nauttia niistä pienimmistä jutuista......

Nyt tuntuu hyvältä jo se, että on lähdössä ihmisen kanssa jonka kanssa voi jutella ihan mistä vaan. Ja voi olla hetken irti arkipäivän huolista.

Oikein leppoisia ja muistorikkaita elokuun iltoja Sinulle!

Toivon Sinulle hetkiä joita voit lämmöllä ja mielihyvällä jälkeenpäin kaivata!

...myötä tulevat juuri nuo ennakko-odotukset. Ikäänkuin pystyisi jo etukäteen tietämään mitä tulee tapahtumaan ja miten hienoja kokemuksia tulee saamaan. Voi myös pettyä pahasti.

Pitäisi vaan lähteä rohkeasti ja katsoa mitä tuleman pitää.

Toivotan sinulle oikein hyvää matkaa ja hyvää kesän jatkoa. Tästä kesästä on tulossa minulle oikein muistorikas ja antoisa. Toivon sitä samaa myös sinulle.

• Muistokirja
        tomppa2006 kirjoitti:

...myötä tulevat juuri nuo ennakko-odotukset. Ikäänkuin pystyisi jo etukäteen tietämään mitä tulee tapahtumaan ja miten hienoja kokemuksia tulee saamaan. Voi myös pettyä pahasti.

Pitäisi vaan lähteä rohkeasti ja katsoa mitä tuleman pitää.

Toivotan sinulle oikein hyvää matkaa ja hyvää kesän jatkoa. Tästä kesästä on tulossa minulle oikein muistorikas ja antoisa. Toivon sitä samaa myös sinulle.

.... on pitänyt sisällään surua, pettymystä mutta myös iloakin. Näinhän se elämä antaa.
        Nyt vain on tapahtunut lyhyessä ajassa paljon. Tällä hetkellä muutoksen aikaa.....positiivista sellaista.....mutta muutokset ( tässä iässsä ) jännittävät aina.
        Muutokseenkin sisältyy toiveita...........
        Kai välttämätöntäkin, - sen kautta tapahtuu kehitystä.
        Mutta nuo -"ennakko-odotukset"- ovat "vaanivana peikkona" tässäkin.......
        Mutta omaan käytökseensähän voi vaikuttaa vain ihminen itse.....

Ps. Sallitko, jotta informeeraan tunnelmia reissuni (tapahtuu kk sis.) jälkeen...........?

• tomppa2006
        Muistokirja kirjoitti:

.... on pitänyt sisällään surua, pettymystä mutta myös iloakin. Näinhän se elämä antaa.
        Nyt vain on tapahtunut lyhyessä ajassa paljon. Tällä hetkellä muutoksen aikaa.....positiivista sellaista.....mutta muutokset ( tässä iässsä ) jännittävät aina.
        Muutokseenkin sisältyy toiveita...........
        Kai välttämätöntäkin, - sen kautta tapahtuu kehitystä.
        Mutta nuo -"ennakko-odotukset"- ovat "vaanivana peikkona" tässäkin.......
        Mutta omaan käytökseensähän voi vaikuttaa vain ihminen itse.....

Ps. Sallitko, jotta informeeraan tunnelmia reissuni (tapahtuu kk sis.) jälkeen...........?

...kirjoitat. Omaan käytökseen voi vaikuttaa vain ihminen itse. Me teemme itsellemme elämän, joko hyvän tai huonon. Lähimmäisten huomiominen on erittäin tärkeää. Jos annat hieman toiselle, tulet myös itse saamaan...

Ilolla odotan reissutunnelmiasi, luen niitä oikein mielelläni.

• Muistokirja
        tomppa2006 kirjoitti:

...kirjoitat. Omaan käytökseen voi vaikuttaa vain ihminen itse. Me teemme itsellemme elämän, joko hyvän tai huonon. Lähimmäisten huomiominen on erittäin tärkeää. Jos annat hieman toiselle, tulet myös itse saamaan...

mieleeni tulvahtaa ajatuksia kirjoituksesi myötä

Mutta nyt kuitenkin lausun Sinulle: Kiitos!

Ps.Kiva kun saan kirjoittaa reissustani........ sitten aikanaan......

• Muistokirja
        tomppa2006 kirjoitti:

Otinpa oikeudekseni kirjoittaa tänne pari riviä.
        Minun piti aikanaan palata kertomaan reissuni tunnelmista. Mutta koska tulevaa ei voi tietää, niin enpä tiennyt minäkään mitä kaikkea elämä toisi tullessaan. Emme siis päässeet aiotusti matkaan, mutta ajatusta emme ole haudanneet. Teemme sen paremmin sopivana aikana.
        Läheistemme poismeno on saanut ajattelemaan entistä enemmän tätä elämää. Ja sitä miten sen viettää.Yritän suoda itselleni ......sekä läheisilleni lämmöllä muistettavia hetkiä. - Myös iloa ja riemua. Tätä kaikkea toivon myös Sinulle :)

• jpntar

piipun tuoksua(????), kun kävimme kokemassa setäni kanssa aamuaikaisella verkot..
      Nyt äitini on ollut hoitokodissa jo pitkään, mutta rahkapiirakka jota hän teki ei unohdu koskaan.

• tomppa2006

...polttamiseen liittyi varmaan monenlaisia rituaaleja, jotka painuvat muistin lokeroihin. Piipun lataaminen mahdollisesti oikein piippumassista, samoin tyhjentäminen.

Oma poikani pyytää minua puhaltelemaan savurenkaita, kun on oikein tyyni ilma. Se on hänen mielestään hauskaa katsottavaa...

Sen piirakan maun saa suuhunsa, kun oikein muistelukaipuu iskee, ainakin minulla on näin.

• Liilatar

meillä on liian monia vaihtoehtoja ainakin omasta mielestäni. Joskus tuntuu että olisi helpompi valita vain kahdesta...

• tomppa2006

...löytyipäs eroavaisuus miesten ja naisten välillä. Esimerkiksi vaateostoksille mentäessä minun on tavattoman helppo valita, sillä tiedän jo kauppaan mennessä mitä haluan. Eipä tarvitse sovittaa ja kokeilla kaikkia vaihtoehtoja. Otan heti sen mitä tulin hakemaan, muut vaihtoehdot jäävät vaille huomiota...

• ..mitä kaipaisin, ainakaa kovin 'syvästi'.
      Ne on enemmänkin kauniita muistoja, joita tulee sitä mukaan, kun miettii elämää taaksepäin.
      Lapsuudesta esim. mummon tarinat, papan nauru, tuoksu heidän heinäpellollaan. Sää oli aina kaunis, ja jos sade uhkasi, tuli myös kiire saada valmista aikaan. Tunnelma oli mahtava :)

• tomppa2006

...elämässäni heinäpellolla yhden ainoan kerran, mutta silloin olin koko viikon. Siitä jäi muistoihini pysyvästi erittäin hienot fiilikset ja myönnän, että kaipaan heinäpellon tuoksuun...

• tomppa2006 kirjoitti:

...elämässäni heinäpellolla yhden ainoan kerran, mutta silloin olin koko viikon. Siitä jäi muistoihini pysyvästi erittäin hienot fiilikset ja myönnän, että kaipaan heinäpellon tuoksuun...

..aika rankkaakin, koko viikko heinäpellolla; 'seivästys' taisi olla enemmän miesten/poikien hommia ?)

Kyllä, nuorempana teki juttuja nykyistä enemmän ex-tempore.

En muuten tiennyt, kuin vasta äsken, että nalle -karkkeja on vieläkin. Pahus, tässähän tulee ihan haikea olo, kun muistelee.

Mutta hyvää se varmasti tekee :)

• tomppa2006
        Sanin kirjoitti:

..aika rankkaakin, koko viikko heinäpellolla; 'seivästys' taisi olla enemmän miesten/poikien hommia ?)

Kyllä, nuorempana teki juttuja nykyistä enemmän ex-tempore.

En muuten tiennyt, kuin vasta äsken, että nalle -karkkeja on vieläkin. Pahus, tässähän tulee ihan haikea olo, kun muistelee.

Mutta hyvää se varmasti tekee :)

...kun kaupunkilaispoika pistetettiin mättämään heinää seipäille. Tiedäm kertoa, että tuli kaikki mahdolliset lihakset kipeiksi. Loppuviikosta oli jo vähän helpompaa, kun huomasi että tämähän on tekniikkalaji...

Nalle - karkkeja on taas tarjolla. Itse olen löytänyt joistain paikoista nämä 70-luvun Fasu - suklaapatukat, nam.

• tomppa2006
        tomppa2006 kirjoitti:

...kun kaupunkilaispoika pistetettiin mättämään heinää seipäille. Tiedäm kertoa, että tuli kaikki mahdolliset lihakset kipeiksi. Loppuviikosta oli jo vähän helpompaa, kun huomasi että tämähän on tekniikkalaji...

Nalle - karkkeja on taas tarjolla. Itse olen löytänyt joistain paikoista nämä 70-luvun Fasu - suklaapatukat, nam.

...tarkoitin Fami-suklaapatukoita...

• milkamaari

..js sitä oikeaa tietty, mutta eipä oikein taida täällä Savossa..

• tomppa2006

...on olemassa, mutta sadun uljas prinssi ei vielä ole karauttanut ratsullaan tyttöä noutamaan...

• niisku-myy46

Äitisi raparperipiirakkaan liittyen: Kaipaan isäni hahmoa. Turvallista, rauhallista ja hiljaista.

Muuta, mitä kaipaan on ihmisten välistä ymmärrystä. Itku ja suru kuuluvat elämään. Nekin pitäisi pystyä toisen ymmärtämään.

• tomppa2006

...tottakai minäkin kokonaisuutena kaipaan hirveästi äitiäni. Tuli vain näin kesällä erityisesti mieleen tuo raparperipiirakka.

Voisiko tuo ihmisten välisen ymmärryksen puute korostua näin iän myötä? Kun itse yrittää mahdollisimman hyvin osoittaa myötätuntoa surun hetkellä ja sitten, kun sitä itse tarvitsisi, ei tunnu mistään löytyvän henkilöä joka ymmärtäisi...

• niisku-myy46
        tomppa2006 kirjoitti:

...tottakai minäkin kokonaisuutena kaipaan hirveästi äitiäni. Tuli vain näin kesällä erityisesti mieleen tuo raparperipiirakka.

Voisiko tuo ihmisten välisen ymmärryksen puute korostua näin iän myötä? Kun itse yrittää mahdollisimman hyvin osoittaa myötätuntoa surun hetkellä ja sitten, kun sitä itse tarvitsisi, ei tunnu mistään löytyvän henkilöä joka ymmärtäisi...

Läheisensä menettäneet eivät voi tukea toisiaan. Sen ole nähnyt. He, jotka rämpivät samassa suossa; surevat samaa ihmistä; heillä on täysi työ oman itsensä nostamisessa. Ulkopuolinen, kuten esim. oma vaimo tai mies, on avainasemassa tuolla hetkellä. Tai jos sellaista ei ole, en pidä pahana ammattiauttajaakaan. Itse olen joutunut turvautumaan jälkimmäiseen.

• tomppa2006
        niisku-myy46 kirjoitti:

Läheisensä menettäneet eivät voi tukea toisiaan. Sen ole nähnyt. He, jotka rämpivät samassa suossa; surevat samaa ihmistä; heillä on täysi työ oman itsensä nostamisessa. Ulkopuolinen, kuten esim. oma vaimo tai mies, on avainasemassa tuolla hetkellä. Tai jos sellaista ei ole, en pidä pahana ammattiauttajaakaan. Itse olen joutunut turvautumaan jälkimmäiseen.

...myönnän äitini kuoleman yhteydessä joutuneeni turvautumaan ammattiauttajaan. Mutta eikös se usein mene niin, että pojalle äiti on tärkeämpi ja tytölle isä? Noin pääpiirteissään tietysti. Tottakai molemmat tärkeitä ovat...

• niisku-myy ejk
        tomppa2006 kirjoitti:

...myönnän äitini kuoleman yhteydessä joutuneeni turvautumaan ammattiauttajaan. Mutta eikös se usein mene niin, että pojalle äiti on tärkeämpi ja tytölle isä? Noin pääpiirteissään tietysti. Tottakai molemmat tärkeitä ovat...

Voisinpa kysyä sinulta mielipidettäsi, huoks.

• tomppa2006
        niisku-myy ejk kirjoitti:

Voisinpa kysyä sinulta mielipidettäsi, huoks.

...vaikka et varsinaisesti kysynytkään. Se ikävä ja suuri suru kestää noin vuoden. Kun on käynyt kaikki vuodenajat, juhlat ja erilaiset vuosittain tapahtuvat asiat lävitse kertaalleen ilman häntä, alkaa tuska helpottaa. Tämä siis ainoastaan minun mielipiteenäni.

• niisku-myy ejk
        tomppa2006 kirjoitti:

...vaikka et varsinaisesti kysynytkään. Se ikävä ja suuri suru kestää noin vuoden. Kun on käynyt kaikki vuodenajat, juhlat ja erilaiset vuosittain tapahtuvat asiat lävitse kertaalleen ilman häntä, alkaa tuska helpottaa. Tämä siis ainoastaan minun mielipiteenäni.

luet minua kuin avointa kirjaa. Muuten; kumman laittaisit etusijalle; minut vai harrastuksen?

• tomppa2006
        niisku-myy ejk kirjoitti:

luet minua kuin avointa kirjaa. Muuten; kumman laittaisit etusijalle; minut vai harrastuksen?

...harrastukset ovat sitä varten, kun työltä tai perheeltä jää luppoaikaa, se pitää täyttää jollain, ettei ihminen tylsistyisi.

Laittaisin etusijalle sinut!

• niisku-myy46
        tomppa2006 kirjoitti:

...harrastukset ovat sitä varten, kun työltä tai perheeltä jää luppoaikaa, se pitää täyttää jollain, ettei ihminen tylsistyisi.

Laittaisin etusijalle sinut!

Kiitos, Tomppa :)

• tomppa2006
        niisku-myy46 kirjoitti:

Kiitos, Tomppa :)

...kun tarinoin kanssasi. Kiitos niisku-myy.

*kumartaa*

• Liilatar

Ainakin kaipaan heinäntekoaikaa pellolla. Enäähän sitä ei juuri näe. Sitten on jäänyt mieleen mummolan apukeittiön tuksu...kuinka ihmeessä nuo muistot kantavatkin ..Enpä silloin tiennyt, että yhä muistelisin ..:)

• tomppa2006

...muistan minäkin oman mummolani apukeittiön. Siellä tosiaan tuoksui ainutlaatuisesti, ei osaa oikein sanoin kertoa...

• HiljaR

...että sitä kaipaa... hmm... pitipäs miettiä, mutta...mutta joudun menemään ajassa taaksepäin ja kauaksi pitää mennä... Eiköhän se ole sitä huoletonta aikaa lapsuuden :)

Oli pitkät kesälomat... ei tarvinnut huolehtia ja olla huolissaan mistään :))) Toiset huolehti sinusta :)))

*mukavuuden haluinen olla hän voisipas olla*

• tomppa2006

...ja sitä surutonta nuoruusaikaa. Kyllä kaipaan! Meistä pidettiin hyvää huolta. Nyt sen arvon ymmärtää, kun itse huolehtii omasta jälkikasvusta. Nykyään joutuu itse tekemään kaiken...

*jupisee*

• HiljaR
        tomppa2006 kirjoitti:

...ja sitä surutonta nuoruusaikaa. Kyllä kaipaan! Meistä pidettiin hyvää huolta. Nyt sen arvon ymmärtää, kun itse huolehtii omasta jälkikasvusta. Nykyään joutuu itse tekemään kaiken...

*jupisee*

...arvokasta aikaa se oli ja sitä pitää vaalia jälkikasvulleen, antaa sitä aikaa heille... Ovat elämän suola ja sekä -valo...

Aikaamme emme tule koskaan saamaan takaisin, mutta voimme muistella niitä...

*nauttii tehdä "pommeja" laiturilta*

• tomppa2006
        HiljaR kirjoitti:

...arvokasta aikaa se oli ja sitä pitää vaalia jälkikasvulleen, antaa sitä aikaa heille... Ovat elämän suola ja sekä -valo...

Aikaamme emme tule koskaan saamaan takaisin, mutta voimme muistella niitä...

*nauttii tehdä "pommeja" laiturilta*

...antaa aikaa lapselleen. En tiedä yhtään typerää leikkiä tai peliä, mitä vanhemmat eivät voisi jälkikasvunsa pelata. Joskus pelkästään maataan sohvalla ja keskustellaan. Mielenkiintoisia asioita kuulee lasten suusta...

• HiljaR
        tomppa2006 kirjoitti:

...antaa aikaa lapselleen. En tiedä yhtään typerää leikkiä tai peliä, mitä vanhemmat eivät voisi jälkikasvunsa pelata. Joskus pelkästään maataan sohvalla ja keskustellaan. Mielenkiintoisia asioita kuulee lasten suusta...

...ulos kaiken mailman mielikuvitus juttuja...
        Esim. tapaus vaikka ei kuulukkaan joukkoon kirjoitukseen :)))
        Tänään istuimme pojan kaa puistossa ja hän alkoi jotain selittää... ja yks kaks kirkkain silmin sanoi: "kato tää on sitä maailmaa" ja levitti kätensä laajalti *hymy oli herkässä*

Siiten asiaan... kohta kaipaan niitä asioita, mitä lasten kanssa teki sateella... puroja ja lätäköissä hyppimistä... Muutenhan sitä valkotakit tulis hakee jos yssisseen hyppelis :)))

Mutta, oletkos ajatellut mitä et kaipaa???

• tomppa2006
        HiljaR kirjoitti:

...ulos kaiken mailman mielikuvitus juttuja...
        Esim. tapaus vaikka ei kuulukkaan joukkoon kirjoitukseen :)))
        Tänään istuimme pojan kaa puistossa ja hän alkoi jotain selittää... ja yks kaks kirkkain silmin sanoi: "kato tää on sitä maailmaa" ja levitti kätensä laajalti *hymy oli herkässä*

Siiten asiaan... kohta kaipaan niitä asioita, mitä lasten kanssa teki sateella... puroja ja lätäköissä hyppimistä... Muutenhan sitä valkotakit tulis hakee jos yssisseen hyppelis :)))

Mutta, oletkos ajatellut mitä et kaipaa???

...on se suuri innostus ja värikkyys, millä tavoin lapset tuovat esiin omia näkemyksiään erilaisista asioista. Säälin todella lapsia, joilla ei ole vanhempia kuuntelemassa näitä juttuja. Sen oikein näkee, kuinka lapsella on kova tarve kertoa oma mielipiteensä asioihin. Mukavaa kuunneltavaa..

Lapset saavat varttuessaan omia lapsiaan ja taas me pääsemme hyppimään puroihin ja lätäköihin, eikös vaan.

Ei minulla varsinaisesti tule mieleen mitään mitä en kaipaisi. Olen vähän sellainen "päivääkään en vaihtaisi pois" -tyyppi.

• HiljaR
        tomppa2006 kirjoitti:

...on se suuri innostus ja värikkyys, millä tavoin lapset tuovat esiin omia näkemyksiään erilaisista asioista. Säälin todella lapsia, joilla ei ole vanhempia kuuntelemassa näitä juttuja. Sen oikein näkee, kuinka lapsella on kova tarve kertoa oma mielipiteensä asioihin. Mukavaa kuunneltavaa..

Lapset saavat varttuessaan omia lapsiaan ja taas me pääsemme hyppimään puroihin ja lätäköihin, eikös vaan.

Ei minulla varsinaisesti tule mieleen mitään mitä en kaipaisi. Olen vähän sellainen "päivääkään en vaihtaisi pois" -tyyppi.

... Jokos sitä vaarin olomuotoa ootellaan :))))

Ekaks täytyy vain saada lapsoset kasvatettua tähän maailmaan ja sitten odottaa sitä h-hetkeä :)) Ja minulla se lätäköissä hyppely vielä onnistuu :))

*Jaksaa toivoa sadetta* ups...

• Buteo.lagopus

Mä kaipaan selluliititonta kinttuparia ja hoikempaa ulkomuotoa.
      Ja krypytöntä naamaa.

No joo,haikailen useinkin asioita mutta olen yrittäny opetella ammentaan voimaa menneistä.
      Niistä hyvistä asioista.
      Pahatkin asiat on opettaneet.

Kiitollinen olen kun äiti sekä isä ovat elossa molemmat vielä.
      Ja piirakkaa saa syödä tämän tuosta.

Muista että tuo sun raparperipiirakan kaipuu on ihana asia.
      Olisi kamalampaa jos ei olisi mitä kaivata.

• tomppa2006

...vai selluliititonta? Naisessa saa mielestäni näkyä iän mukanaan tuoma pieni pyöreys, se on jotenkin hyvin eroottista.

Pakko kertoa kesäjuttu tähän väliin. Olin järvellä soutelemassa ja tulin kaislikon takaa naapurimökin näköpiiriin. Laiturilla oli menossa alaston keski-ikäinen, ei krypytön, ei selluliititon, eikä hoikka, vaan naisellinen nainen uimaan. Aiheutti hymyllään suuria tunteita minulle...

Samaa mieltä olen kaipuusta. Olisi kamalaa, jos ei olisi mitä kaivata!

• Jycce-Boi
        tomppa2006 kirjoitti:

...vai selluliititonta? Naisessa saa mielestäni näkyä iän mukanaan tuoma pieni pyöreys, se on jotenkin hyvin eroottista.

Pakko kertoa kesäjuttu tähän väliin. Olin järvellä soutelemassa ja tulin kaislikon takaa naapurimökin näköpiiriin. Laiturilla oli menossa alaston keski-ikäinen, ei krypytön, ei selluliititon, eikä hoikka, vaan naisellinen nainen uimaan. Aiheutti hymyllään suuria tunteita minulle...

Samaa mieltä olen kaipuusta. Olisi kamalaa, jos ei olisi mitä kaivata!

tarina joka virkisti hei Tomppa mieltä oikeen taas kunnolla (hymy ei hyyry naamasta millään) - tuollaisia hetkiä yksinäinen soutelijakin kaipaa...

Toinenkin asia oli ilo lukea tekstistäsi; aikuiseen naiseen kuuluu luonnollinen pyöreys - kyll itseä välillä naurattaa; että jos saisi juoksemalla kiinni sellaisen hoikka-vartaloisen 20-30 vuotiaan ?? MITÄ SITTEN ?? tulee taas merkintä kalenteriin; "rakas päiväkirja - ei tänäänkään" ;-))

• tomppa2006
        Jycce-Boi kirjoitti:

tarina joka virkisti hei Tomppa mieltä oikeen taas kunnolla (hymy ei hyyry naamasta millään) - tuollaisia hetkiä yksinäinen soutelijakin kaipaa...

Toinenkin asia oli ilo lukea tekstistäsi; aikuiseen naiseen kuuluu luonnollinen pyöreys - kyll itseä välillä naurattaa; että jos saisi juoksemalla kiinni sellaisen hoikka-vartaloisen 20-30 vuotiaan ?? MITÄ SITTEN ?? tulee taas merkintä kalenteriin; "rakas päiväkirja - ei tänäänkään" ;-))

...otan miehenä kiitoksella vastaan pienen kehusi. Naisellinen luonnollinen pyöreys on mielestäni kaunista, se on mielipiteeni, eikä minulla ole mitään syytä puhua palturia tai lasketella lööperiä.

Naistenlehtien kauneusihanteet tuhoavat jumalaisen kaunista naisvartaloa lommoposki- ja rysäkeppikuvillaan!

• tretori

Kaipaan maailmalle jääneitä ystäviäni. Lasten ollessa pieniä asuimme länsinaapurissa ja keskieuroopassa.
      Siellä solmitut ystävyyssuhteet ovat jääneet syvälle sieluun. Miten maailman eri kolkista tulleet ihmiset voivatkaan jakaa niin samanlaisen ajatusmaailman. Satunnaisesti postiluukusta kolahtavat "elämänpäivityskirjeet" herkistävät minut kyyneliin. Joskun taannoin poikani totesi kirjettä lukiessani: "äiti sinulla taitaa olla onnensuru". Sitähän se kaipaus on onnen surua..

• jane.london

kauniisti sanottu ja muutenkin keskustelun sävy niin kaihoisan kaunis,kuin järvensini poutapilvien kuvajaiset ja kesänperhosten keveys:)
        Onnen suru sai kyyneleet silmiini minunkin silmiini...

• tomppa2006
        jane.london kirjoitti:

kauniisti sanottu ja muutenkin keskustelun sävy niin kaihoisan kaunis,kuin järvensini poutapilvien kuvajaiset ja kesänperhosten keveys:)
        Onnen suru sai kyyneleet silmiini minunkin silmiini...

...kaihoisan kauniisti kirjoitettu onnensurusta. Herkkää ja tunteikasta...

• lapsuuteni maisemia...Ja pullantuoksua joka tuli yläkertaan kun äiti aikaisin aamulla leipoi pullaa..
      Kyllähän sitä itsekkin leipoo,mutta tuntuu että silloin se tuoksu oli erityisen taivaallinen..

Mitäs muuten Tomppa sulle kuuluu? :)

• tomppa2006

...kesäaika on ollut vähän kiireistä, jääneet kirjoittelut hieman vähemmälle. Kirjoitellaan useammin sitten syystalvesta, kun tulee vaakaräntää ja ikävöidään näitä kauniita kesäpäiviä.

Pullantuoksu on mielestäni yksi parhaista asioista tuoksujen listalla. Vaikka ei itse pullansyönnistä välittäisikään, niin tuoksu on vastustamaton. Minä pidän pullasta...ja äideistä jotka leipovat pullaa!

• tomppa2006 kirjoitti:

...kesäaika on ollut vähän kiireistä, jääneet kirjoittelut hieman vähemmälle. Kirjoitellaan useammin sitten syystalvesta, kun tulee vaakaräntää ja ikävöidään näitä kauniita kesäpäiviä.

Pullantuoksu on mielestäni yksi parhaista asioista tuoksujen listalla. Vaikka ei itse pullansyönnistä välittäisikään, niin tuoksu on vastustamaton. Minä pidän pullasta...ja äideistä jotka leipovat pullaa!

kohta on taas kurjemmat kelit tiedossa..Silloin on hyvä puuduttaa peffaa tietsikan ääressä..:)

Mä en itse kauheesti ahmi pullaa,mut joskus menee kaffeekupposen kaa..Pakastimeen sitä on kiva leipoa,niin on sitten hyvä tarjota ku vieraita poikkeaa..:)

• tomppa2006
        mii-su kirjoitti:

kohta on taas kurjemmat kelit tiedossa..Silloin on hyvä puuduttaa peffaa tietsikan ääressä..:)

Mä en itse kauheesti ahmi pullaa,mut joskus menee kaffeekupposen kaa..Pakastimeen sitä on kiva leipoa,niin on sitten hyvä tarjota ku vieraita poikkeaa..:)

...mutta on kesää vielä jäljellä. Nautitaan nyt vaan ihanuudesta ja unohdetaan syysmyrskyt...

Mää syön kyllä pullaa oikein mielelläni, lähes joka päivä. Tykkään eniten voipullasta ja korvapuusteista, nam.

• tomppa2006 kirjoitti:

...mutta on kesää vielä jäljellä. Nautitaan nyt vaan ihanuudesta ja unohdetaan syysmyrskyt...

Mää syön kyllä pullaa oikein mielelläni, lähes joka päivä. Tykkään eniten voipullasta ja korvapuusteista, nam.

oli ooleen pullapoikia..;) No,kieltämättä korvapuustit sun muut maistuu tosi hyvälle..

• tomppa2006
        mii-su kirjoitti:

oli ooleen pullapoikia..;) No,kieltämättä korvapuustit sun muut maistuu tosi hyvälle..

...olen sellainen äidin oma pikku pulla- ja piirakkapoika, heh!

• tuffe

ei ehkä niinkään kaipaus, mutta nuoruuden kesistä on hyviä muistoja :) Heti aamusta rannalle, yhtä kisailua ja polskuttelua, ja auringon lämpö kun itse oli jääkylmä. Oivoi.. Hiekanlämpöiset voileivät ja kahvi. Rantaleijonien bongailu :) Iltaisin grillaaminen ja sulkapalloilu. Noita kesiä olen nyt yrittänyt lapsille testamentata :) Paitsi bongaamiset hoidan vielä toistaiseksi ite..

• tomppa2006

...niitäpä hyvinkin. Uimavedet olivat paljon lämpimimpiä mitä nykyään ja talvella enemmän lunta. Koulun päättymisen jälkeen vaihdettiin shortsit jalkaan ja pidettiin koko kesän. Paljain jaloin liikuttiin...

Nykyään hyvä, jos pari kertaa kesässä uskaltautuu uimaan. Täytyy olla todella lämmin päivä tai sitten mennään saunasta suoraan. Paljain jaloin ei pysty enää kävelemään kuin nurmikolla.

Luojan kiitos ei sentään vielä ole mikään vanha, silloin kuulemma verenkierto heikkenee ja tulee kaikenlaisia vaivoja kuten palelemista ja unettomuutta.

• Sydänystävä-1

kaipaan lapsuudesta pientä,mustaa ja pimeää savusaunaa,mikä ihana tuoksu siellä olikaan....vesi lämpesi isossa muuripadassa ja lattiana oli vaan litteitä kiviä...saunan jälkeen saatiin aina keltaista Jaffaa,se oli todella herkkua silloin :))

• tomppa2006

...yhden kerran olen päässyt kylpemään savusaunassa. Mahtava paikka, kerta kaikkiaan. Tämäkin oli sellainen nyt myöhemmin tehty sauna, mukava huomata, että suomalaiset pystyvät sentään säilyttämään jotain vanhaa ja perinteikästä...

Aika hauska tuo miten jonkin yksittäisen juoman tai ruuan maku taltioituu muistiimme. Ilmeisesti täytyy olla jokin makumuisti?

• Sini-tintti

kaipaan. Ja paljon.
      Kun muutin paikkakuntaa, niin kaikki entiset työtoverit ja ystävät jäivät puhelimen ja sähköpostin ulottuville. "Vanhin" ystäväni on kulkenut rinnalla kansakoulun ekaluokasta lähtien.

Hyvä ystävä on suuri rikkaus. *pala kurkussa*

• tomppa2006

...tuntuvat katoavan iän myötä. Tutustuu paljon uusiin ihmisiin, mutta he jäävät tuttaviksi. Onneksi olen pystynyt säilyttämään muutaman hyvän ystävän, yksi on lapsuudesta ja kaksi nuoruudesta lähtien. He ovat korvaamattomia...

• Jycce-Boi
        tomppa2006 kirjoitti:

...tuntuvat katoavan iän myötä. Tutustuu paljon uusiin ihmisiin, mutta he jäävät tuttaviksi. Onneksi olen pystynyt säilyttämään muutaman hyvän ystävän, yksi on lapsuudesta ja kaksi nuoruudesta lähtien. He ovat korvaamattomia...

erottuvat kyllä ja ovat vähintäänkin painonsa arvoisia kullassa - olen sen havainnut; samoin kun sen mistä Tomppa avauksessa mainitsit, että kaikkeen pitää nykyisin, varautua, suunnitella, valmistella ja ennakoida.
        Aikuisten yhteistä vkonloppuakin suunnitellaan 3-4 kk:ta etukäteen ;-))) ja hiki päässä..

KAipauksella muistelen sitä lähtemisen sponttaanista helpoutta ja mahdollisuutta; mutta vahvassa uskossa luotan sellaisen ajan vielä palaavan (osittain kuitenkin).

Lisää kultaisia muistoja tulee niistä Nalle -karkeista; mistä niitä löytää ?? Tuskin maksaavat enää sitä 5 penniä kpl ?

• tomppa2006
        Jycce-Boi kirjoitti:

erottuvat kyllä ja ovat vähintäänkin painonsa arvoisia kullassa - olen sen havainnut; samoin kun sen mistä Tomppa avauksessa mainitsit, että kaikkeen pitää nykyisin, varautua, suunnitella, valmistella ja ennakoida.
        Aikuisten yhteistä vkonloppuakin suunnitellaan 3-4 kk:ta etukäteen ;-))) ja hiki päässä..

KAipauksella muistelen sitä lähtemisen sponttaanista helpoutta ja mahdollisuutta; mutta vahvassa uskossa luotan sellaisen ajan vielä palaavan (osittain kuitenkin).

Lisää kultaisia muistoja tulee niistä Nalle -karkeista; mistä niitä löytää ?? Tuskin maksaavat enää sitä 5 penniä kpl ?

...laiminlyönti on pahinta mitä ystävyydelle voi tehdä. Tässä iässä voi melkein suostua mihin vaan mitä hyvä ystävä pyytää, koska täytyy huomioida, että myös hän on asian miettinyt etukäteen.

En oikein pysty uskomaan tuohon paluuseen sponttaaniseen lähtemiseen. Olen muutaman kerran nähnyt matkatoimistossa eläkeläisiä varaamassa matkaa ja siinä sitä sitten vasta pohdiskellaan ja suunnitellaan...

• SerafiinaCarabas

Samaan sarjaan: lapsen kesän kiireettömyyttä, sadepäiviä akkareiden kanssa vintillä, loppumattomia uimareissuja, eväsretkiä.. hyvien kirjojen löytämistä, orastavaa kiinnostusta vastakkaiseen sukupuoleen, jännittävää kutinaa koulujen taas alkaessa.

Näitä ei saa rahalla.

Mutta toisaalta, olisivatko vastaavat mahdottomia järjestää nykypäivänä? Onko aikuinen liian aikuinen?

Ja ennenkaikkea, miten me suostumme tällaiseen liian ohjelmoituun elämään itse kukin?

• tomppa2006

...eikä oikein paluuta menneeseen ole. Ei oikein voi alkaa elämään elämää, jossa tehdään asioita ja myöhemmin katsotaan miten kävi?

Aikuistuminen on varmaan jonkinlainen prosessi, jossa erehtymisen ja oppimisen kautta kehitymme pohdiskelijoiksi ja pyrkimään aina parhaimman vaihtoehdon valitsemiseen. Se rajoittaa...

• SerafiinaCarabas
        tomppa2006 kirjoitti:

...eikä oikein paluuta menneeseen ole. Ei oikein voi alkaa elämään elämää, jossa tehdään asioita ja myöhemmin katsotaan miten kävi?

Aikuistuminen on varmaan jonkinlainen prosessi, jossa erehtymisen ja oppimisen kautta kehitymme pohdiskelijoiksi ja pyrkimään aina parhaimman vaihtoehdon valitsemiseen. Se rajoittaa...

Niinpä. Menettääkö sitä kyvyn spontaaniuteen, kiireettömyyteenkin, kun kehittää aikuismaista kykyä valita aina se paras, optimaalisin vaihtoehto?

Usealle käynyt kuitenkin niin, että jos tapahtuu jotakin yllättävää, ei-itse-valittua, se viekin johonkin aivan uuteen, parempaan.

Samaten lukuisia on ne tarinat, joissa riskeeraamalla on saavutettu eniten, nimenomaan uskaltamalla.

• Ei pitäisi

Kaipaan kesäkuun alkua, kun minulla oli vielä perhe. Nyt perheestä ei ole jäljellä enää kuin minä ja lapsi. Kaikki muu on mennyt, niin koti, itsetunto ja nauru. Kaipaan vain tunnetta siitä että olin tärkeä jollekin, vaikka nyt se on osoittautunut harhaksi. Kun katson poikaani tiedän että hänelle minä olen tärkein, mutta oikeasti minä kaipaan sitä menetettyä perhettä, tunnetta että me olemme me.

• tomppa2006

...toisinaan koettelee yllätyksillä ja sattumuksillaan. Lapsen saaminen tarkoittaa, että olet joskus kokenut rakkauden ja suuren tunteen. Toivottavasti jaksat vielä uskoa rakkauteen ja siihen, että myös tulevaisuudessa tulee uusia yllätyksiä ja tapahtumia. Vilpittömästi toivon sinulle kaikkea hyvää.

Olen samaa mieltä perheestä, siihen kuuluu isä, äiti ja lapsi (lapsia). Mutta on lukemattomia syitä, miksi jokin näistä puuttuu...

• kaiho.

tarkoin on harkittava menonsa,ennen kuin uskkoltautuu matkaan.
      Eniten ehkä kaipaan edesmennyttä ukkiani.

Miehinen aloitus,hyvä tomppa!

• tomppa2006

...aloituksestani, tällä palstalla yritetään lannistaa joitakin kirjoittajia, onneksi en kuulu heihin, heh!

Itselläni on sellainen puute elämässäni, etten ole koskaan nähnyt ukkiani. En isän isää, enkä äidin isää. Pelkien valokuvien ja tarinoiden perusteella olen muodostanut näkemyksen heistä isovanhempani...

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5278
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2068
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe