Vaijerin nippeli korjaus?

Kestääkö?

Kaasuvaijerin yläpään korjaus ruuvattavalla nippelillä ,niin liukuuko vaijeri pois vai onko jossain myynnissä jotain heavy duty mallia ?
Aikamoinen veto tulee kun avaa kaasun äkkiä mp:ssä ja samalla roikutaan kahvassa koneen halutessa alta pois hmm kuinkahan on ?

Tuo pituus vain olisi tarpeen optimoida jolloin alkuperäistä ei voi käyttää mielellään.

7

10436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin kestää

      - jätä muutama millimetri vaijeria ruuvattavan nipan jälkeen
      - kiristä ruuvi hyvin
      - levitä ylijäämävaijeri levälleen lyömällä esim. tuurnalla
      - tinaa kolvilla tuo levitetty vaijeripää
      - hio tinausta tarpeellinen määrä pois, jotta vaijeri mahtuu tilaansa

      Jos tuossa ruuvattavassa nippelissä on erilaiset reijät, niin laita se kartiomallinen reikä tuohon levitettävän vaijerin päähän. Näillä keinoilla tuo kestää hyvin.

      • alkuperäisen veroinen

        muista että kun niittaat, tinaat,lämmität. vaijerin ominaisuudet muuttuvat, eikä vaijeri kestä tai toimi aina kuin alkuperäinen. Itse jemmaan reissuja varten varavaijerit tankin tai satulan alle, mihin nyt sattuu mahtumaan. Kylmäkäynnistimen vaijeri on tasan yhteensopiva kaasuvaijerin kanssa. Lisäksi on aina pari tärkeintä pikanippaa, sulaketta ja renkaiden venttiilit ajovarusteiden taskuissa.
        Vanha totuushan on, että varmistukset on mukana siksi, ettei niitä koskaan tarvittaisi.
        Viime viikolla autoin kaverin taas matkaan "rengas pilotin" pullossa olevalla letkulla.


    • Kra

      Miksi riskeerata moisilla virityksillä terveyttään. Mietippä mitä tapahtuu vaikkapa "tiukassa ohitustilanteessa" jos tehot häviää kesken menon. Uusi kaasuvaijeri ei todellakaan ole hinnaltaan sen riskin väärti. Talviseisonnassa on hyvää aikaa käydä nämäkin asiat perusteellisesti läpi ja kesällä sitten keskitytään vain ajamiseen toimivalla pyörällä.

      • tinuri motoristi

        Niin no, kuten joskus aiemmin jollekin vastasin..
        Nuorena kollina vaijerit tehtiin aina itse. Kustannussyistä ja siksi, että itse tehden sai kestävämmät vaijerit.

        Ruuvattavia nippoja ei pitäisi käyttää kuin hätävarana, tinattu puolestaan kestää sen mitä alkuperäinenkin - jos ei paremminkin. En toki tiedä, saako noita tinattavia nippoja enää mistään.. Aikoinaan niitä ja irtovaijereita kuoria tilattiin mm. Stormilta.

        Tinattaessa pitää olla varovainen, sillä jos vaijeria lämmittää liikaa, se karkenee ja menee lämmityskohdasta poikki. Sähkökolvilla tinattaessa tätä vaaraa ei kuitenkaan ole, kaasu on eri juttu. Ja siis nimenomaan tinaa, ei messinkiä, ei hopeaa.. Niitä joutuu kuumentamaan aivan liikaa..


    • teräslankaan tarttuu?

      Pysyykö tavallinen tina jossa juoksutetta , en muista seoksen määriä mutta ns tavallinen tina öljyisessä teräslangassa?voihan sitä jollain esim bensalla ensin liotella öljyjä piis mutta kuitenkin ihanko totta kestää tinauksella siis varmistus mötikkä vain vaijerin päässä ja oikein sulatettuna ei ns kylmäjuotoksena?

      • vanha tinuri

        Ei tietenkään tartu öljyiseen teräslankaan, mutta puhtaaseen tarttuu ihan tavallinen juotostina. Ja vaikka käyttäis ruuvinippaa, niin vaijerin pää kannattaa aina tinata rispaantumisen estämiseksi. Itse asiassa vaijeri kannattaa tinata jo ennen katkaisua, niin ei lähde itsestään purkautumaan.

        Irtovaijereita sai ainakin muinoin sellaisena, joissa toisessa päässä oli nippa valmiina. Niitä oli eri näköisiä ja kokoisia, siis niitä puolivalmiita vaijereita erilaisilla nipoilla. Eli nippa tarvittiin tinata vain toiseen päähän. Toki myös eri paksuisia ja pituisia vaijereita. Myös vaijerin kuorta löytyi metritavarana, kuten myös niitä kuoren päihin tulevia holkkeja.

        Vaan onhan tuota jo >30 vuotta kun moisia värkättiin, mutta Stormit ja Motomarketit oli jo silloin olemassa.. Ja tuli vielä mieleen, että tangon vaihdon takiakin niitä tehtiin itse. Ei silloin korkeampaan tankoon mitään ylipitkiä vaijereita valmiina saanut - itse ne oli tehtävä. Ja Solifer aikaan niitä tehtiin itse sen takia, että mopojen orggis vaijerit oli ohuita ja todella heikkoa tekoa.

        Kuvittelisin tuota vaijeritavaraa löytyvän vielä nykyäänkin, mites muuten noi veteraanihemmot vaiserinsa hommaisi..?


      • kaasu
        vanha tinuri kirjoitti:

        Ei tietenkään tartu öljyiseen teräslankaan, mutta puhtaaseen tarttuu ihan tavallinen juotostina. Ja vaikka käyttäis ruuvinippaa, niin vaijerin pää kannattaa aina tinata rispaantumisen estämiseksi. Itse asiassa vaijeri kannattaa tinata jo ennen katkaisua, niin ei lähde itsestään purkautumaan.

        Irtovaijereita sai ainakin muinoin sellaisena, joissa toisessa päässä oli nippa valmiina. Niitä oli eri näköisiä ja kokoisia, siis niitä puolivalmiita vaijereita erilaisilla nipoilla. Eli nippa tarvittiin tinata vain toiseen päähän. Toki myös eri paksuisia ja pituisia vaijereita. Myös vaijerin kuorta löytyi metritavarana, kuten myös niitä kuoren päihin tulevia holkkeja.

        Vaan onhan tuota jo >30 vuotta kun moisia värkättiin, mutta Stormit ja Motomarketit oli jo silloin olemassa.. Ja tuli vielä mieleen, että tangon vaihdon takiakin niitä tehtiin itse. Ei silloin korkeampaan tankoon mitään ylipitkiä vaijereita valmiina saanut - itse ne oli tehtävä. Ja Solifer aikaan niitä tehtiin itse sen takia, että mopojen orggis vaijerit oli ohuita ja todella heikkoa tekoa.

        Kuvittelisin tuota vaijeritavaraa löytyvän vielä nykyäänkin, mites muuten noi veteraanihemmot vaiserinsa hommaisi..?

        olen laittanut jo kauan polkupyörän vaihde ja jarruvaijereista soveltaen veteraaniin mutta myös nykypyöriin.toisaalta isommissa pyörissä kytkinvaijeri on oltava riskimpi mutta kyllä ne hätävarana toimii.fillarivaijerit on tosi halpoja ja niitä saa joka paikasta.sellainen kesti tonnisen pyöräni kytkimessä vajaa kaksi viikkoa,katkesi siitä ruuvinipan ruuvin vierestä.ehkä olisi tinattuna kestänyt pitempään mutta olihan se muutenki liian ohut.mutta kyllä se vaan kesti italiasta suomeen se vaan oli pointtina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1390
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1345
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1041
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1028
    7. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe