Vaijerin nippeli korjaus?

Kestääkö?

Kaasuvaijerin yläpään korjaus ruuvattavalla nippelillä ,niin liukuuko vaijeri pois vai onko jossain myynnissä jotain heavy duty mallia ?
Aikamoinen veto tulee kun avaa kaasun äkkiä mp:ssä ja samalla roikutaan kahvassa koneen halutessa alta pois hmm kuinkahan on ?

Tuo pituus vain olisi tarpeen optimoida jolloin alkuperäistä ei voi käyttää mielellään.

7

10272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin kestää

      - jätä muutama millimetri vaijeria ruuvattavan nipan jälkeen
      - kiristä ruuvi hyvin
      - levitä ylijäämävaijeri levälleen lyömällä esim. tuurnalla
      - tinaa kolvilla tuo levitetty vaijeripää
      - hio tinausta tarpeellinen määrä pois, jotta vaijeri mahtuu tilaansa

      Jos tuossa ruuvattavassa nippelissä on erilaiset reijät, niin laita se kartiomallinen reikä tuohon levitettävän vaijerin päähän. Näillä keinoilla tuo kestää hyvin.

      • alkuperäisen veroinen

        muista että kun niittaat, tinaat,lämmität. vaijerin ominaisuudet muuttuvat, eikä vaijeri kestä tai toimi aina kuin alkuperäinen. Itse jemmaan reissuja varten varavaijerit tankin tai satulan alle, mihin nyt sattuu mahtumaan. Kylmäkäynnistimen vaijeri on tasan yhteensopiva kaasuvaijerin kanssa. Lisäksi on aina pari tärkeintä pikanippaa, sulaketta ja renkaiden venttiilit ajovarusteiden taskuissa.
        Vanha totuushan on, että varmistukset on mukana siksi, ettei niitä koskaan tarvittaisi.
        Viime viikolla autoin kaverin taas matkaan "rengas pilotin" pullossa olevalla letkulla.


    • Kra

      Miksi riskeerata moisilla virityksillä terveyttään. Mietippä mitä tapahtuu vaikkapa "tiukassa ohitustilanteessa" jos tehot häviää kesken menon. Uusi kaasuvaijeri ei todellakaan ole hinnaltaan sen riskin väärti. Talviseisonnassa on hyvää aikaa käydä nämäkin asiat perusteellisesti läpi ja kesällä sitten keskitytään vain ajamiseen toimivalla pyörällä.

      • tinuri motoristi

        Niin no, kuten joskus aiemmin jollekin vastasin..
        Nuorena kollina vaijerit tehtiin aina itse. Kustannussyistä ja siksi, että itse tehden sai kestävämmät vaijerit.

        Ruuvattavia nippoja ei pitäisi käyttää kuin hätävarana, tinattu puolestaan kestää sen mitä alkuperäinenkin - jos ei paremminkin. En toki tiedä, saako noita tinattavia nippoja enää mistään.. Aikoinaan niitä ja irtovaijereita kuoria tilattiin mm. Stormilta.

        Tinattaessa pitää olla varovainen, sillä jos vaijeria lämmittää liikaa, se karkenee ja menee lämmityskohdasta poikki. Sähkökolvilla tinattaessa tätä vaaraa ei kuitenkaan ole, kaasu on eri juttu. Ja siis nimenomaan tinaa, ei messinkiä, ei hopeaa.. Niitä joutuu kuumentamaan aivan liikaa..


    • teräslankaan tarttuu?

      Pysyykö tavallinen tina jossa juoksutetta , en muista seoksen määriä mutta ns tavallinen tina öljyisessä teräslangassa?voihan sitä jollain esim bensalla ensin liotella öljyjä piis mutta kuitenkin ihanko totta kestää tinauksella siis varmistus mötikkä vain vaijerin päässä ja oikein sulatettuna ei ns kylmäjuotoksena?

      • vanha tinuri

        Ei tietenkään tartu öljyiseen teräslankaan, mutta puhtaaseen tarttuu ihan tavallinen juotostina. Ja vaikka käyttäis ruuvinippaa, niin vaijerin pää kannattaa aina tinata rispaantumisen estämiseksi. Itse asiassa vaijeri kannattaa tinata jo ennen katkaisua, niin ei lähde itsestään purkautumaan.

        Irtovaijereita sai ainakin muinoin sellaisena, joissa toisessa päässä oli nippa valmiina. Niitä oli eri näköisiä ja kokoisia, siis niitä puolivalmiita vaijereita erilaisilla nipoilla. Eli nippa tarvittiin tinata vain toiseen päähän. Toki myös eri paksuisia ja pituisia vaijereita. Myös vaijerin kuorta löytyi metritavarana, kuten myös niitä kuoren päihin tulevia holkkeja.

        Vaan onhan tuota jo >30 vuotta kun moisia värkättiin, mutta Stormit ja Motomarketit oli jo silloin olemassa.. Ja tuli vielä mieleen, että tangon vaihdon takiakin niitä tehtiin itse. Ei silloin korkeampaan tankoon mitään ylipitkiä vaijereita valmiina saanut - itse ne oli tehtävä. Ja Solifer aikaan niitä tehtiin itse sen takia, että mopojen orggis vaijerit oli ohuita ja todella heikkoa tekoa.

        Kuvittelisin tuota vaijeritavaraa löytyvän vielä nykyäänkin, mites muuten noi veteraanihemmot vaiserinsa hommaisi..?


      • kaasu
        vanha tinuri kirjoitti:

        Ei tietenkään tartu öljyiseen teräslankaan, mutta puhtaaseen tarttuu ihan tavallinen juotostina. Ja vaikka käyttäis ruuvinippaa, niin vaijerin pää kannattaa aina tinata rispaantumisen estämiseksi. Itse asiassa vaijeri kannattaa tinata jo ennen katkaisua, niin ei lähde itsestään purkautumaan.

        Irtovaijereita sai ainakin muinoin sellaisena, joissa toisessa päässä oli nippa valmiina. Niitä oli eri näköisiä ja kokoisia, siis niitä puolivalmiita vaijereita erilaisilla nipoilla. Eli nippa tarvittiin tinata vain toiseen päähän. Toki myös eri paksuisia ja pituisia vaijereita. Myös vaijerin kuorta löytyi metritavarana, kuten myös niitä kuoren päihin tulevia holkkeja.

        Vaan onhan tuota jo >30 vuotta kun moisia värkättiin, mutta Stormit ja Motomarketit oli jo silloin olemassa.. Ja tuli vielä mieleen, että tangon vaihdon takiakin niitä tehtiin itse. Ei silloin korkeampaan tankoon mitään ylipitkiä vaijereita valmiina saanut - itse ne oli tehtävä. Ja Solifer aikaan niitä tehtiin itse sen takia, että mopojen orggis vaijerit oli ohuita ja todella heikkoa tekoa.

        Kuvittelisin tuota vaijeritavaraa löytyvän vielä nykyäänkin, mites muuten noi veteraanihemmot vaiserinsa hommaisi..?

        olen laittanut jo kauan polkupyörän vaihde ja jarruvaijereista soveltaen veteraaniin mutta myös nykypyöriin.toisaalta isommissa pyörissä kytkinvaijeri on oltava riskimpi mutta kyllä ne hätävarana toimii.fillarivaijerit on tosi halpoja ja niitä saa joka paikasta.sellainen kesti tonnisen pyöräni kytkimessä vajaa kaksi viikkoa,katkesi siitä ruuvinipan ruuvin vierestä.ehkä olisi tinattuna kestänyt pitempään mutta olihan se muutenki liian ohut.mutta kyllä se vaan kesti italiasta suomeen se vaan oli pointtina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90
      850
    8. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      841
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      829
    10. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      53
      758
    Aihe