pitääkö undulla

olla?

pitääkö undulla olla lintu valo jos huone on valoisa ?

4

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä tulee

      lintuvalo on tarkoitettu auringon korvaamiseksi sisätiloissa, se vaikuttaa kalkin imeytymiseen linnuilla plus d- vitamiinin saantiin, linnun pirteyteen jne jne.. joten ei se valaistus tuossa lampussa ole pääasia.

    • -M-

      Hyvinkään valaistussa huoneessa ei kyllä pääse valon määrässä lähellekään sitä mitä ulkona auringonpaisteessa. Lisäksi luonnonvalon määrä vaihtelee Suomessa varsin hurjasti eläimelle joka on luonnossa soputunut melko tasaiseen 10-14 tunnin päivänpituuteen ja normaalia huonevalaistustakin käytetään yleensä lähinnä ihmisten tarpeiden mukaan.

      Vaikka lintuhäkin oma valo ei ihan ehdottoman välttämätön olekaan niin kyllä siitä etenkin talvisaikaan on todella huomattavasti hyötyä linnun virkeydelle. Oman valon ja kellokytkimen avulla linnun päivänpituuden saa säädettyä sopivaksi ympäri vuoden. Ultraviolettipitoisen, juuri linnulle tarkoitetun loistevalon hankkiminen myöskin vaikuttaa linnun omaan D-vitamiinintuotantoon ja saa linnun näkökentän luonnollisemmaksi (toisin kuin ihmiset lintu näkee myös ultraviolettivaloa). Ikkunan kautta auringon ultraviolettivaloa ei huoneeseen tule, sillä ikkunalasi suodattaa siitä suurimman osan.

      • itjhloi

        no mistä tämmöisen lampun saa hankittua ja hinta taso ?


      • -M-
        itjhloi kirjoitti:

        no mistä tämmöisen lampun saa hankittua ja hinta taso ?

        No ensin tarvitset tietysti itse valaisinrungon, esim akvaariovalaisimet ovat mainioita häkin päälle laitettavaksi (jos on tasainen katto), mutta mikä tahansa valaisin johon saa loisteputken ja jonka saa sopivasti häkin päälle kelpaa. Johdot ja itse valaisin vaan pitää tietysti suojata hyvin nakertelulta tai sijoittaa muuten niin ettei lintu pääse siihen käsiksi. Lintulamppuja on saatavilla myös kierrekantaisina pienoisloistelamppuinakin joten tavallinen hehkulamppuvalaisinkin käy jos se on kyseiseen tilaan paremmin laitettavissa.

        Itse pidän eniten juuri noista akvaariovalaisimista ja vanhoista toimistovalaisinrungoista joita saa oikeaan paikkaan osuessaan hyvinkin halvalla. Akvaariovalaisinten hinnat liikkuvat koosta ja putkipaikkojen määrästä riippuen muutamasta kympistä ylöspäin. (Huom! Uusiin ja tehokkaisiin T5-loistevalaismiin ei ainakaan vielä ole satavilla lintuputkia).
        Varsinaisia lintuputkia saa perinteisenä putkimallina koosta riippuen paristakympistä ylöspäin ja kierrekantaversio näkyy maksavan esim Espoon Eläinkeskuksessa 56e (ks http://www.elainkeskus.net/index.php?page=shop.browse&category_id=83&option=com_virtuemart&Itemid=1)

        Tällä hetkellä Suomen markkinoilla on vain ja tuon yhden valmistajan juuri linnuille tarkoitettuja malleja (Arcadia Bird Lamp), jos ei lähieläinkaupassa ole niitä hyllyssä niin varmasti tilattua saa jos vaan Arcadian putkia myynnissä pitävät (tekevät akvaarioputkiakin). Joitakin matelijaputkiakin voi käyttää, mutta niiden kanssa on tiedettävä tarkkaan mitä ostaa, useissa UV-valon määrä on jo liiankin suuri lintujen käyttöön (ainakin teoriassa liika UV voi aiheuttaa linnulle kaihia)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    3. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      783
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe