SUPERBIKE- moottoripyöräilyn kuninkuusluokka

sbking

Otsikko sen kertoo, superi on selkeästi kuljettajien ajotaidot punnitseva luokka, toisin kuin moto gp. Motogp on isolla rahalla pyörivä mainossarja, jossa ratkaisee kalusto ja sitä kautta sijoitettu rahamäärä paremmuuden.

7

1547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turo--Inkeri

      Carl Fogartyltako, siinä tapauksessa kyllä varmaan näin on..:)???

      • sbking

        No Fogarty onkin huippukuski joka pieksis varmaan vieläkin nuo mopogp velliperseet, jos sais tasaväkisen(tai ainakin melkein) prätkän alle. Johan sen näkee kuka tahansa täysijärkinen kun ajoa katsoo, että Superbike on taitolaji, toisin kuin motogp. Superissa prätkää viedään välillä äärirajoilla luistoissa kun motossa riittää kun opettelee jarrupaikat ja on hyvät suhteet liike-elämässä. Aika moni isolla katuprätkällä paljon ajanut oppisi motogp kuskiks, mutta superiin tarvitaan jo Äijää!


      • SP TADAO
        sbking kirjoitti:

        No Fogarty onkin huippukuski joka pieksis varmaan vieläkin nuo mopogp velliperseet, jos sais tasaväkisen(tai ainakin melkein) prätkän alle. Johan sen näkee kuka tahansa täysijärkinen kun ajoa katsoo, että Superbike on taitolaji, toisin kuin motogp. Superissa prätkää viedään välillä äärirajoilla luistoissa kun motossa riittää kun opettelee jarrupaikat ja on hyvät suhteet liike-elämässä. Aika moni isolla katuprätkällä paljon ajanut oppisi motogp kuskiks, mutta superiin tarvitaan jo Äijää!

        Superbike-äijät on täysin hukassa MotoGP-sarjaan tullessaan. Corser ja Bayliss olivat aivan vastaantulijoita ja häipyivätkin takaisin Superbikeen, Colin Edvards on ollut lähinnä keskinkertaisuus.
        Saa nähdä miten Toselandin käy, onhan siellä toki positiivisempikin esimerkki, Chris Vermeulen.


      • sbking
        SP TADAO kirjoitti:

        Superbike-äijät on täysin hukassa MotoGP-sarjaan tullessaan. Corser ja Bayliss olivat aivan vastaantulijoita ja häipyivätkin takaisin Superbikeen, Colin Edvards on ollut lähinnä keskinkertaisuus.
        Saa nähdä miten Toselandin käy, onhan siellä toki positiivisempikin esimerkki, Chris Vermeulen.

        Eipä se todellista kilpa-ajajaa paljon motivoi, kun huomaakin olevansa vain kulissia suuren rahan pyörittämässä showssa jossa ei oikeasti ole kilpa-ajon kanssa paljonkaan tekemistä. Aiempi vertaus autopuolen F1 vs. WTCC on siinä mielessä totta, että F1 on kuin motogp neljällä pyörällä; sielläkään ei nykyisin ole kuskilla paljon muuta virkaa, ku jarrutus paikkojen ulkoa muistaja. Moni "koppiautoluokka" kysyy oikeasti enemmän ajotaitoa ku F1. MotoGp ja F1 yliarvostettuja rahasirkuksia- ei mitään tekemistä oikean moottoriurheilun kanssa.


      • F-1 kuskiksi?
        sbking kirjoitti:

        Eipä se todellista kilpa-ajajaa paljon motivoi, kun huomaakin olevansa vain kulissia suuren rahan pyörittämässä showssa jossa ei oikeasti ole kilpa-ajon kanssa paljonkaan tekemistä. Aiempi vertaus autopuolen F1 vs. WTCC on siinä mielessä totta, että F1 on kuin motogp neljällä pyörällä; sielläkään ei nykyisin ole kuskilla paljon muuta virkaa, ku jarrutus paikkojen ulkoa muistaja. Moni "koppiautoluokka" kysyy oikeasti enemmän ajotaitoa ku F1. MotoGp ja F1 yliarvostettuja rahasirkuksia- ei mitään tekemistä oikean moottoriurheilun kanssa.

        "Aika moni isolla katuprätkällä paljon ajanut oppisi motogp kuskiks, mutta superiin tarvitaan jo Äijää!"
        "F1 vs. WTCC on siinä mielessä totta, että F1 on kuin motogp neljällä pyörällä;"

        Aika moni isolla katuautolla paljon ajanut oppis F-1 -kuskiks, mutta WTCC:hen (saati F-Cuppiin) tarvitaankin jo Äijää, jeah?


      • Turo--Inkeri
        sbking kirjoitti:

        No Fogarty onkin huippukuski joka pieksis varmaan vieläkin nuo mopogp velliperseet, jos sais tasaväkisen(tai ainakin melkein) prätkän alle. Johan sen näkee kuka tahansa täysijärkinen kun ajoa katsoo, että Superbike on taitolaji, toisin kuin motogp. Superissa prätkää viedään välillä äärirajoilla luistoissa kun motossa riittää kun opettelee jarrupaikat ja on hyvät suhteet liike-elämässä. Aika moni isolla katuprätkällä paljon ajanut oppisi motogp kuskiks, mutta superiin tarvitaan jo Äijää!

        Fogarty, vaikka sinänsä ihan äijäkuski olikin ja piti mm. Man-saaren rataenkkaa vuosia, oli siltikin loppujen lopuksi sen verran velliperse, ettei koskaan mennyt ajamaan GP:tä (paitsi pari villinkortin kisaa). Syynä pidän itse sitä, että Mick Doohan olisi tarjoillut Fogartylle hänen oman ahterinsa lautasella.

        Itse selitteli tuota sillä, ettei muka ollut tilaisuutta, oli kyllä muttei hän siihen tarttunut, ja Fogarty muuten on kova aukomaan päätään mediassa!

        Siihen aikaan, 90-luvun puolivälissä, muuten ajoivat GP:ssä vielä 2-tahtisilla tehohirviöillä, jotka tuhosivat monen, monen huippukuskinkin uran pahojen kaatumisten myötä (esim. Kevin Schwantz, Wayne Rainey).

        Ei ole pienintäkään epäilystä, kumpi laite oli hankalampi ajaa ja hallita, gp-pyörä vai Superbike. 500-kuutioisissa gp-pyörissä ei ollut MITÄÄN nykyisen kaltaisia traction controleita eikä muitakaan, niillä sai itsensä välittömästi lasarettiin pienimmästäkin virheestä.

        Fogartylla muuten oli japsinelikoihin verrattuna 250 kuutiota isompi kone Ducatissaan, kun hän voitti ne 4 mestaruuttaan.

        Kun Fogarty siirtyi yhdeksi kaudeksi (ehkä 97?) Hondalle, 750-kuutioisen RC45:n puikkoihin, mestaruus menikin sinä vuonna hänen tallikaverilleen, ja "Foggylla" olikin äkkiä kiire päästä takaisin Ducatille.

        Bayliss, Edwards ja miksei Fogartykin, ovat kaikki ihan tekijämiehiä, ja moninkertaisia SBK-maailmanmestareita, mutta eivät ole pärjänneet gp:ssä. Totta on sekin, että siellä pitää olla oikeassa tallissa, oikeanlaisella tiimillä ja kaikki osua muutenkin kohdalleen, mutta se ei selitä kaikkea.

        Itse arvostan sekä Baylissin että Edwardsin todella korkealle (Baylisshan muuten voitti viime vuonna Valencian GP:n ajaessaan villillä kortilla) - mutta kumpikaan ei vaan ole taidoiltaan Rossin luokkaa. Puhe on nyt paitsi ihan ajotaidosta, myös taidosta säätää ja kehittää pyörää, sekä taidosta kasata ympärilleen voittajatiimi eli ns."paketti".

        Snobistinen ja ylikallis sekä tiettyjä kansallisuuksia suosiva laji tai ei, niin kyllä se kerma vaan ajaa MotoGP:ssä, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Rossi niistäisi Fogartyn ihan mennentullen ja palatessa, oli alla sitten 2- tai 4-tahtinen geepee-pyörä, tai Superbike.


    • SP TADAO

      kuin WTCC - sarjalla Formula ykkösiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      65
      4673
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      165
      3587
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      165
      3037
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      65
      3015
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2744
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1933
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1841
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1656
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      174
      1640
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1352
    Aihe